Gewicht caravan verlagen of niet?

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Daphne » za 14 feb 2015 07:59

RE.gif

Die vraag is vaker gesteld, maar ik heb echt geen idee. Er werd voor de wetswijziging gesuggereerd dat het + examen eenvoudiger zou zijn, maar in de praktijk blijkt dat niet zo.

Het kan zijn dat in België dit + examen wel eenvoudiger is dan E. weenie.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

jxp
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 okt 2014 20:21

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door jxp » za 14 feb 2015 20:08

eurotrotter schreef:
Storm schreef:Bewijs last voor een overtreding ligt bij de diender. Indien hij niet de mogelijkheid heeft tot wegen heeft hij/zij een probleem.

Echter bedenk wel of het tijdens je vakantie trip liever is om een (paar) uur oponthoudt en het omrijden naar een weegbrug te hebben of het nu op je gemak 58€ en terug te keuren zodat in één oogopslag duidelijk is dat je op papier goed zit en je in de toekomst niet bij het zien van elke politieauto je met de billen zit te knijpen omdat de reis weer onderbroken kan worden.
Ik denk niet dat zo n diender iedere auto en caravan combinatie zit te bekijken of ie niet te zwaar is,hij kan aan de buitenkant niet zien hoeveel je mag trekken en hoe zwaar je caravan precies weegt.
evenmin kan hij zien dat je m terug hebt laten keuren
als ie t niet vertrouwd neemt hij je zowiezo mee naar een weegbrug,en als je dan niet te zwaar bent mag je gewoon je weg vervolgen.
Hou je die € 58 in je zak en kun je s'avonds mooi een tournér generál geven in de kantine van de camping. mrgreen.gif mrgreen.gif


En als je voor 50 kg overwicht( in dit geval 3.8 % ) al met samengeknepen billen moet rijden, heb je wel een heel slecht geweten. :lol: :lol:
Je zal in spanje maar een ongeluk krijgen waar je combinatie bij betrokken is. Als je dan een caravan trekt die voor je auto te zwaar is heb je toch een probleem. Als al je spullen ook nog over de straat verdeeld zijn hoef je niet aan te komen met even wegen. Kan de oorzaak van het ongeval zomaar ineens in je schoenen geschoven worden. €58 waar praten we over. Gewoon even Max gewicht caravan verlagen lijkt mij.
Renault Captur 1.3 TCE 130 EDC Edition one bose en Adria Unica 431dd 1999.

Anko

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Anko » za 14 feb 2015 23:06

En dan heb je het max gewicht verlaagd en dan liggen je spullen bi een aanrijding alsnog op straat. Dan kun je met je papieren toch ook niet aantonen dat je niet overbeladen was?

Mees

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Mees » zo 15 feb 2015 05:40

Ik hoop dat er iemand is die met knippen en plakken de wetsartikelen wil aanhalen wat wel en niet mag.
Ik snap het echt niet meer ....

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door dreamfox » ma 16 feb 2015 11:01

Bon, Deze info geldig voor België:
Lijkt me nu wat duidelijker...


Rijbewijs BE


Als je wilt weten of je een rijbewijs BE nodig hebt, dan vind je deze informatie in onderstaande tekening:

Categorie B (vanaf 18 jaar) :
Afbeelding

VAB-Rijschool BE

Categorie B + code 96 (vanaf 18 jaar):
Afbeelding

VAB-Rijschool code 96

Categorie BE (vanaf 18 jaar):

VAB-Rijschool BE
Afbeelding

Wie zijn rijbewijs B+E behaald heeft VOOR 1 mei 2013 heeft géén beperking tot 3.500 kg inzake de MTM van de aanhanger. Dit in het kader van verworven rechten. Slechts wie NA 1 mei 2013 het rijbewijs B+E behaald heeft, dient voor een combinatie van een trekkend voertuig categorie B, en een aanhangwagen met een MTM van méér dan 3.500 kg een rijbewijs C1+E te bezitten.

Wat betreft de inschrijving van de aanhangwagen, dien je voor een aanhangwagen met een M.T.M. (maximum toegelaten massa) van maximaal 750kg enkel een reproductie van de nummerplaat van het trekkende voertuig achteraan te bevestigen. Voor de inschrijving van een aanhangwagen met een M.T.M. van meer dan 750 kg, dien je een eigen nummerplaat aan te vragen.


Hoe kan ik dit rijbewijs behalen?

1. Via de rijschool
De snelste en meest doeltreffende weg bestaat er in dit te doen via de rijschool. Hiervoor dien je een opleiding te volgen van 8 uur, waarna de rijschool met jou naar het examen kan gaan. Het examen BE en B + code 96 zijn identiek, vandaar dat wij enkel rijbewijs BE aanbieden.

2. Vrije begeleiding
Te volgen stappen:

Invullen van een "Aanvraag om een voorlopig rijbewijs" en dit bezorgen aan het gemeentebestuur. Je dient steeds in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs voor het besturen van een voertuig categorie B. Met deze aanvraag kan je een voorlopig rijbewijs krijgen.

Opgepast: De aanvraag om een voorlopig rijbewijs is geen toelating om te rijden. U moet houder en drager zijn van een voorlopig rijbewijs.

Het trekkend voertuig moet behoren tot de categorie B.

Je moet vergezeld worden door een begeleider, die vermeld staat op je voorlopig rijbewijs. Er mogen twee begeleiders voorzien worden.

Je mag buiten één van je begeleiders slechts één enkele passagier vervoeren, m.a.w. maximum 2 personen, ofwel 1 begeleider + 1 passagier ofwel 2 begeleiders.

Je kan je praktijkexamen afleggen in het examencentrum van jouw keuze.

3. Bijzonderheden
Je mag niet rijden in het buitenland onder dekking van een voorlopig rijbewijs.

Hou er rekening mee dat de geldigheid van je voorlopig rijbewijs beperkt is tot 12 maanden.
Het kan in geen enkel geval verlengd worden.

Je kan slechts een nieuw voorlopig rijbewijs voor dezelfde categorie van voertuigen bekomen na verloop van 3 jaar.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Daphne » ma 16 feb 2015 11:05

RE.gif

Behalve het voorlopig rijbewijs dus gelijk aan de Nederlandse rijbewijsregeling. Maw, je zal je E rijbewijs moeten halen knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door dreamfox » ma 16 feb 2015 11:16

Nog een interessant artikel geldig voor België:


Een ander rijbewijs nodig voor rijden met een caravan?
Stuur naar een vriend
Tags:
caravan, inspecteur decaluwé, rijbewijs, werner van cant

Luisteraar Eline Lepercq uit Marke mailde ons:
"Van kleinsaf ben ik steeds met mijn ouders op reis geweest met een caravan. k heb nu bijna 5 jaar mijn vast rijbewijs. Daarom vond ik het eens tijd om zelf ook met een caravan te leren rijden. Maar nu komt het probleem. Als je namelijk begint na te vragen of je een rijbewijs BE nodig hebt krijg je heel wat tegenstrijdige antwoorden:

- De rijschool zegt dat als je aanhangwagen moet gekeurd worden dan heb je een rijbewijs BE nodig.

- De politie zegt dat je geen rijbewijs BE nodig hebt voor aanhangwagens onder de 3500kg.

- Het examencentrum zegt dat je moet kijken naar het soort voertuig en de soort aanhangwagen. Er zijn dusdanig veel uitzonderingen waardoor je geen eenduidig antwoord kan geven

- De verzekering zegt dat als je auto met inzittenden, volle benzinetank en geladen caravan onder de 3500kg is je genoeg hebt met een rijbewijs B.

Welk antwoord is nu juist? Moet ik nu kijken om mijn rijbewijs BE te halen of niet?

Werner Van Cant geeft Eline een antwoord:

Eline heeft een rijbewijs B. Hiermee mag ze een auto besturen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend. Bovendien mag ze hiermee een caravan of lichte aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg trekken.

Wat als de MTM van haar caravan of aanhangwagen meer dan 750 kg bedraagt?

In dat geval moet Eline wel opletten met haar rijbewijs.

Als ze haar rijbewijs B behaalde voor 01 januari 1989 dan heeft ze automatisch een rijbewijs BE waarmee ze een zware aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg mag trekken. Natuurlijk moet ze ook controleren hoeveel haar auto precies mag trekken!

Als haar rijbewijs B werd afgeleverd vanaf 01 januari 1989 dan haalt Eline er best haar boorddocumenten even bij.

Haar rijbewijs B volstaat om met haar voertuig van de categorie B een zware aanhangwagen te trekken op voorwaarde dat:

1° de MTM van het trekkend voertuig en de aanhangwagen samen niet meer dan 3500 kg bedraagt en

2° het leeggewicht, de tarra van het trekkend voertuig van haar auto niet kleiner is dan de MTM van de aanhangwagen.

Zijn deze twee voorwaarden echter niet vervuld dan heeft Eline een rijbewijs B E nodig. Voor meer info over het behalen van een rijbewijs BE kan ze terecht bij de GOCA www.goca.be .

Waar kan ze die gewichten vinden?

1. de MTM en het leeggewicht van haar auto kan ze vinden op het gelijkvormigheidsattest of identificatieverslag van haar auto ;

2. de MTM van haar caravan vindt ze op het identificatieverslag van haar caravan.

Voorbeeld:Als ze dus een caravan met MTM van 1500 kg heeft, moet ze een auto hebben die op zijn minst evenveel weegt. Anders voldoet ze niet aan deze voorwaarden, dan heeft ze een rijbewijs BE nodig.

Ford Mondeo Clipper: Leegegwicht = +/- 1500kg en MTM is +/- 2200 kg

VW Passat: Leegegwicht = +/- 1477kg en MTM is +/- 2100 kg

Fendt : leeggewicht 1300kg max toegelatengewicht 1700kg

leeggewicht 1170 kg maximaal toelaatbaar gewicht 1500 kg

Let op! Als de politie je onderweg naar je vakantiebestemming tegenhoudt en je kan niet het juiste rijbewijs voorleggen, blijf je aan de kant!

Wat zijn de mogelijke gevolgen van dergelijke inbreuk?

Artikel 21van de Wet 16/03/1968 :
Niemand mag op de openbare weg een motorvoertuig besturen, tenzij hij houder is van, en tevens bij zich heeft, een rijbewijs dat geldig is voor de categorie waartoe het voertuig behoort.

Artikel 30van de Wet 16/03/1968:
Alle hieronder vermelde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 5,5 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 5,5 = 275 euro

§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :

1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;

Hou ook rekening met deze strafbepaling - zie artikel 32 van deze wet :

Alle hieronder vermelde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 5,5 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 5,5 = 275 euro

Met geldboete van 100 euro tot 1000 euro wordt gestraft hij die wetens een motorvoertuig toevertrouwt aan een persoon, die niet voorzien is van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig.

Rijverbod - zie artikel 38van de Wet 16/03/1968:

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1of 33, § 1, 33, § 3, 1°.

Bijkomende info:

Maximale toegelaten massa: de maximale totale massa van het voertuig, bepaald volgens de weerstand van de onderdelen van het chassis overeenkomstig de voorschriften van het technisch reglement van de auto's.

Ledige massa of tarra: de eigen massa van het voertuig zonder brandstof, en met de aanvullende uitrusting voor zijn normaal gebruik, alsook met de reglementaire uitrusting, met uitzondering van bijkomende benodigdheden.

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door dreamfox » ma 16 feb 2015 11:18

Ik denk dat er heel veel rijders dit niet beseffen en dat er veel meer een rijbewijs b + E nodig hebben.
Ik ga het in ieder geval gaan behalen...grrrr.
boos.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Jan van Vijven » ma 16 feb 2015 11:32

Mijn ervaring is juist dat er veel hun E halen omdat ze denken dat je met B enkel een karretje tot 750 kg mag trekken, vaak denken deze mensen ook dat geremd, of een tandemasser, met B alleen niet mag.

Ik denk juist dat er veel hun E halen, en het eigenlijk niet nodig hebben, hiermee niet gezegd hebbende dat het niet leerzaam is.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Michel1975 » ma 16 feb 2015 15:23

RE.gif
Het is dat het niet op een tegeltje past. mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gies
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 22 mar 2013 18:07

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Gies » di 17 feb 2015 14:49

jxp schreef:
Je zal in spanje maar een ongeluk krijgen waar je combinatie bij betrokken is. Als je dan een caravan trekt die voor je auto te zwaar is heb je toch een probleem. Als al je spullen ook nog over de straat verdeeld zijn hoef je niet aan te komen met even wegen. Kan de oorzaak van het ongeval zomaar ineens in je schoenen geschoven worden. €58 waar praten we over. Gewoon even Max gewicht caravan verlagen lijkt mij.
.

Spijker op z'n kop!
In Nederland wordt gekeken naar het feitelijk gewicht (wegen dus).
In het buitenland houdt men zich aan de gegevens op het kentekenbewijs. Daar kun je het mee oneens zijn of niet, met 50 kg. teveel op papier ga je altijd nat en dat heb ik al eens mogen ondervinden.
De ANWB is formeel in haar voorlichting en verwijst naar het feitelijk getrokken gewicht. De praktijk in het buitenland wijst anders uit en vereist een verlaging van het gewicht. Dat er slechts sporadisch op wordt gecontroleerd is een non-item.

Jammer, dat zoveel onderwerpen in dit topic over het rijbewijs gaan. De vraag "Gewicht caravan verlagen op niet?" gaat over het kentekenbewijs.

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door dreamfox » di 17 feb 2015 15:00

Gies schreef:...
...

De ANWB is formeel in haar voorlichting en verwijst naar het feitelijk getrokken gewicht. De praktijk in het buitenland wijst anders uit en vereist een verlaging van het gewicht. Dat er slechts sporadisch op wordt gecontroleerd is een non-item.

Jammer, dat zoveel onderwerpen in dit topic over het rijbewijs gaan. De vraag "Gewicht caravan verlagen op niet?" gaat over het kentekenbewijs.
Toch ook wel goed dat er aangehaalt word dat er een verschil is met:
  • Het land qua regelgeving ten opzichte van het land waar je eventueel een ongeluk zou hebben
    wat betreffende de auto/caravan mag
    wat betrefd het rijbewijs wel of niet mag
Denk dat het gezien de omstandigheden het misschien niet slecht zou zijn om een "recent" weegrapport te hebben van je sleep zodat, in geval van ongeval, want tot dat moment is er eigenlijk niet echt een probleem, je toch bijkomende bewijslast hebt dat je gewicht ok was volgens auto/caravan/rijbewijs...

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Ab » di 17 feb 2015 16:47

Grapje zeker...
Of meen je dat echt ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door PD » di 17 feb 2015 16:49

RE.gif
Weegsensors onder de as en permanent loggen knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » di 17 feb 2015 16:52

Ik pak er even een zak chips en een biertje bij, het wordt steeds komischer hier awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Storm » di 17 feb 2015 17:19

RE.gif

applaus.gif awhoea.gif

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door RichTrip » di 17 feb 2015 17:44

RE.gif
Volgens mij moet ik maar een poll gaan doen met dezelfde vraag thumbup.gif
De uitkomst gaat dan bepalen of ik die 50 kg ga verlagen of niet knipoog.gif

De onduidelijkheid omtrent dit onderwerp is in ieder geval WEL helder mrgreen.gif

In Nederland mag het wel, in het buitenland zou je zo maar op problemen kunnen stuiten, of het nu daar ook mag of niet.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » di 17 feb 2015 18:52

RE.gif

In het buitenland kun je niet zomaar op problemen stuiten hoor knipoog.gif , Ik denk dat het simpeler is om eerlijk te zijn, namelijk, NIEMAND gaat bevestigen ooit financieel benadeelt te zijn door dit, dus alle weerstand komt door de zogenaamde bangmakers, de doemdenkers, om die reden heb ik een tijd geleden een pol opgestart mbt wie er wel eens in een controle fuik gereden is en hoe daar mee omgegaan werd (kogeldruk apart wegen of bij het laadgewicht van de auto tellen) mijn idee destijds is zelfs veel meer dan bevestigd (en ik zelf was 1 van de weinigen die ook daadwerkelijk in een fuik is gereden) mrgreen.gif

dus als je een pol wil starten, vraag dan niet naar de mening van mensen, maar naar de feiten, wie is er ooit in de problemen gekomen, door bovenstaande, bij wie is het ooit een bespreekpunt geweest tijdens een controle oid en hoe is daar tijdens die betreffende controle mee omgegaan.
Mijn ervaring is helaas dat er online zoveel mensen zijn die allemaal hun mening klaar hebben die niet gebaseerd is op de feiten buiten op straat, maar gewoon uit: "het zal je maar gebeuren". thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gies
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 22 mar 2013 18:07

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Gies » do 19 feb 2015 11:58

Ja, éénmaal hiero de feiten!
Auto kenteken max. 1350 trekken. Caravan kenteken max. 1400 wegen. Werkelijk gewicht plm. 1300.
Heeft me een halve vakantiedag gekost in zonnig Cannobio. En probeer dan maar eens in je vakantie-italiaans een overijverige politieman te overtuigen dat jij gelijk hebt volgens de Nederlandse regels!
Na telefonische tussenkomst door de ANWB en de toezegging dat ik het in Hollanda zou regelen, mocht ik verder. Geen boete, maar wel veel gestress. Het zal je maar gebeuren?

Dat er weinig gecontroleerd wordt is volstrekt irrelevant. Het is geen vrijbrief om bijv. met een overbeladen combinatie de weg op te gaan. Als pakkans een overweging is, zit je goed fout.
Een wet of regel moet ook nageleefd kùnnen worden om bruikbaar te zijn. Een diender vergelijkt twee kentekenbewijzen en is klaar met zijn oordeel. Bruikbaar dus, voor iedereen die kan lezen.
In Nederland moet weer zo nodig een weegbrug er aan te pas komen. Werkt niet voor controleurs en handhavers.
Ik vind de verwarring niet vreemd en begrijp het standpunt van mijn Italiaanse “vriend” heel goed. Ik zou de as 50 kg. laten terugkeuren.
Audi Q3 / Knaus Südwind 500FU

Alles wat je thuis laat is meegenomen

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » do 19 feb 2015 12:09

Een halve vakantiedag?


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Volvodriver » do 19 feb 2015 13:33

RE.gif RE.gif

Dat is een duidelijk verhaal. Maar dat geeft alleen maar aan dat er dus behoorlijk gepraat moet worden. Eerder of elders heb ik al eens aangegeven dat het volgens de Nederlandse regels mag. Maar of het verstandig is om het zo te doen is een ander verhaal. Jou verhaal bevestigd dat dus.

Overigens is het zo dat in de EU geldt dat; Wat toegestaan is in het land van herkomst ook mag in elk ander bij de EU aangesloten land. Een EU land mag dus geen Nederlands gekentekende auto's en caravans moeten aan de Nederlandse wet voldoen. Als ze dat doen zijn ze ook in de hele EU goedgekeurd. Ga je echter met dezelfde combi emigreren dan moet je voldoen aan de regels in het land waarheen je emigreert. En die regels kunnen afwijken van de Nederlandse regels.

Zo kent bijvoorbeeld Engeland een regeling voor bepaalde kitcars. De krijgen daar een goedkeuring. Dezelfde kitcars krijgen in Nederland geen goedkeuring. Maar mogen hier wel rijden met Engels kenteken omdat ze aan de Engelse wet voldoen. Het is zelfs zo dat als ze eenmaal een Engels kenteken hebben, ze hier in Nederland onder bepaalde voorwaarden opeens wel een Nederlands kenteken kunnen krijgen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Daphne » do 19 feb 2015 14:26

Gies schreef:Dat er weinig gecontroleerd wordt is volstrekt irrelevant. Het is geen vrijbrief om bijv. met een overbeladen combinatie de weg op te gaan. Als pakkans een overweging is, zit je goed fout.
Laten we wel even onderscheid maken tussen een overbeladen caravan of een caravan waarvan de maximum toegelaten massa hoger is dan het maximum trekgewicht. De eerste wordt hier nergens aangeraden.......

Wel vervelend dat het jou is overkomen terwijl je pas 2 jaar een caravan hebt :oops: Anderen hebben in meer dan 20 jaar nog nooit een controle gehad. En bij de meeste die wel een controle hebben gehad, was het een Nederlandse controle.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » do 19 feb 2015 14:45

Gies schreef:Ja, éénmaal hiero de feiten!
Auto kenteken max. 1350 trekken. Caravan kenteken max. 1400 wegen. Werkelijk gewicht plm. 1300.
Heeft me een halve vakantiedag gekost in zonnig Cannobio. En probeer dan maar eens in je vakantie-italiaans een overijverige politieman te overtuigen dat jij gelijk hebt volgens de Nederlandse regels!

Was dat met een andere combinatie dan?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gies
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 22 mar 2013 18:07

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Gies » do 19 feb 2015 15:48

(Voorbije dertig jaar telkens iets gehuurd. Sinds 2013 eigenaar. Op kenteken mag ik nu 2200 kg. trekken mrgreen.gif mrgreen.gif )
Audi Q3 / Knaus Südwind 500FU

Alles wat je thuis laat is meegenomen

Gies
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 22 mar 2013 18:07

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Gies » do 19 feb 2015 15:51

micky schreef:Een halve vakantiedag?
... zegt iets over mijn italiaanse taalvaardigheid ... schrik.gif :lol:
Audi Q3 / Knaus Südwind 500FU

Alles wat je thuis laat is meegenomen

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”