Gewicht caravan verlagen of niet?

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door PD » do 19 feb 2015 16:10

Allemaal prachtig die principes; zoals ik eerder schreef: gewoon ook op papier op elkaar afstemmen; kost vrijwel niets en voorkomt elke vorm van discussie mrgreen.gif

Gelijk hebben en Gelijk krijgen wil nog wel eens onverenigbaar blijken; zeker op vakantie dergelijke discussies niet opzoeken :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » do 19 feb 2015 16:14

Gies schreef:(Voorbije dertig jaar telkens iets gehuurd. Sinds 2013 eigenaar. Op kenteken mag ik nu 2200 kg. trekken mrgreen.gif mrgreen.gif )
Vreemd, ik weet nog dat je je aanmeldde in 2013 en aangaf dat je nieuw was in Caravanland, vandaar altijd gedacht dat dat ook zo was :wink:
Gies schreef:Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in caravan-land en kan dus héél domme vragen stellen.
Komt ie: In mijn nieuwe Knaus 500FU moet nog een airco komen.
Ik vind in de winkel allerlei dozen voor op het dak en voor onder het bed, maar … waarom vind ik er geen die je op de plaats van de kachel kunt monteren? Het lijkt mij namelijk de meest logische plek.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gies
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 22 mar 2013 18:07

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Gies » do 19 feb 2015 16:22

Ik ben blijkbaar niet de enige die domme vragen kan stellen. Gelukkig maar. C.gif
Audi Q3 / Knaus Südwind 500FU

Alles wat je thuis laat is meegenomen

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » do 19 feb 2015 16:39

RE.gif

Oke, het is mij inmiddels wel duidelijk, bedankt voor het "ophelderen" :wink:

Dan kunnen we terug naar het onderwerp whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Anko

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Anko » do 19 feb 2015 20:17

Gies schreef:In Nederland moet weer zo nodig een weegbrug er aan te pas komen. Werkt niet voor controleurs en handhavers.
Dat is toch ook veel logischer? Ik bedoel, waar wil je op controleren? Verkeersveiligheid of administratieve meuk?

In het buitenland kun je kennelijk binnen het toegestane trekgewicht blijven en in de problemen te komen, terwijl je ook vet overbeladen rond kunt rijden zonder in de problemen te komen. Als je papieren maar in orde 'lijken'. Da's toch veel vreemder?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door PD » do 19 feb 2015 20:29

RE.gif
Dit laatste is zeker niet het geval, direct na de tolpoortjes stellen de Fransen zeker in het hoogseizoen steeksproefsgewijs ook mobiele weegbruggen op voor caravancontroles. Wat mij betreft een prima aktie, veiligheid voor de mede-weggebruikers :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » do 19 feb 2015 20:54

RE.gif

Precies, dus ook daar wordt naar het feitelijke gewicht gekeken thumbup.gif daarom heb ik persoonlijk moeite met het begrijpen van bovengenoemde staande houding in Italië, waarschijnlijk echt een miscommunicatie geweest, waarom zou een belletje met de ANWB na een halve dag wel een boete voorkomen, de ANWB is niet eens een officiële instantie die de wet in deze bepaald, zo kun je de agent ook naar je buurman laten bellen awhoea.gif
Aanpassen bij terugkomst in Nederland kan die agent al helemaal niet eisen en dat weet hij zelf maar al te goed, jij rijdt met een combi die in het thuisland aan de wettelijke eisen voldoet, dus mag je er daar ook mee rijden, ik heb hier continu op mijn werk mee te maken, maar dan met wagons en ook in Italië, het is een vreemd land, maar ook zij accepteren onze wagons die bij hun niet perse voldoen door gebruik van andere materialen onderhoudsmiddelen, remmen en veiligheidscriteria.

Ik schreef al eens eerder, als het in het Buitenland niet zou mogen en hier wel, hoe kan het dan dat je daar overal paardentrailers en autoambulances ziet achter auto's waarvan je van afstand weet dat ze die kar vol beladen nooit mogen trekken.
Ik heb nooit een stuk tekst gezien waarin staat dat het niet mag in het Buitenland, nergens staat het en ook al mag het daar niet, dan nog gelden de Nederlandse regels...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door PD » do 19 feb 2015 20:58

RE.gif
En toch zou ik het administratief sluitend maken schrik.gif Dus gewicht op papier verlagen knipoog.gif
Ik weet dat jij dit niet wilt lezen :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » do 19 feb 2015 21:04

RE.gif

Nee, zonder gekheid, als iemand zich daar beter bij voelt, moet hij/zij dat zeker doen, dat scheelt dan veel stress onderweg, enige wat ik duidelijk wil maken dat het geen kwestie van moeten is. thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door PD » do 19 feb 2015 21:08

mrgreen.gif Dat is genoegzaam bekend mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » do 19 feb 2015 21:09

RE.gif

Hoe is het weer eigenlijk bij jullie in het zuiden mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Hobby Linka » do 19 feb 2015 21:10

awhoea.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door PD » do 19 feb 2015 21:11

RE.gif RE.gif
Foei, dat is topic-vervuiling boos.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Stigter » do 19 feb 2015 23:34

RE.gif Precies lijkt de babbelbox wel...... mrgreen.gif
Groet Arnold

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door dreamfox » vr 20 feb 2015 09:15

Als je in je land van inschrijving in orde bent, dan mogen ze op hun kop gaan staan. PUNT

Waar zijn we over bezig? Politie's die ZELF niet de wet kennen betreffende internationaal vervoer en voor die enkeling, zonder erbij te vernoemen dat de kans dat zo'n looser je aanhoud 1 op xmilj is, voor die looser ga je je papieren laten aanpassen terwijl ze officieel in je eigen land, en per definitie in het buitenland volgens principe internationaal vervoer, in orde zijn...?????? stom.gif

Mees

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Mees » vr 20 feb 2015 09:38

Dat werknemers, zelfstandige timmerlui en controlerende ambtenaren de plank misslaan, okay
Iedereen maakt fouten tijdens het werk of weet weleens iets niet....
Maar wij kerrevenners zijn toch wel bekend met het fenomeen corruptie?
Wees ze voor: en speel ze niet in de (papieren)kaart.
En: wijs ze op hun discretionaire bevoegdheid,
Google maar een ochtendje.

Volvodriver

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Volvodriver » za 21 feb 2015 10:26

dreamfox schreef:Als je in je land van inschrijving in orde bent, dan mogen ze op hun kop gaan staan. PUNT

Waar zijn we over bezig? Politie's die ZELF niet de wet kennen betreffende internationaal vervoer en voor die enkeling, zonder erbij te vernoemen dat de kans dat zo'n looser je aanhoud 1 op xmilj is, voor die looser ga je je papieren laten aanpassen terwijl ze officieel in je eigen land, en per definitie in het buitenland volgens principe internationaal vervoer, in orde zijn...?????? stom.gif
Gevoelsmatig ben ik het volkomen met je eens. En ik maak mij er ook niet druk over. Maar er zijn genoeg mensen die er wel bang voor zijn of die toevallig wel eens een vervelende ervaring hebben meegemaakt. Voor die mensen is er dan maar een manier. Alles op papier sluitend hebben. Zodat er in het buitenland, mocht je toch aan de kant gezet worden, geen discussie hoeft te ontstaan.

Overigens moet ik toegeven dat ik mijn caravan wel terug heb laten keuren om met de vorige auto onder de 3500 kg te blijven met de combinatie. Maar dat heeft meer te maken met het gegeven dat mrs. Volvodriver nog geen E achter B heeft. Met de huidige combinatie moet ze echter wel haar E gaan halen.

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door dreamfox » za 21 feb 2015 14:08

Volvodriver schreef:
dreamfox schreef:Als je in je land van inschrijving in orde bent, dan mogen ze op hun kop gaan staan. PUNT

(...)
(...)

Overigens moet ik toegeven dat ik mijn caravan wel terug heb laten keuren om met de vorige auto onder de 3500 kg te blijven met de combinatie. Maar dat heeft meer te maken met het gegeven dat mrs. Volvodriver nog geen E achter B heeft. Met de huidige combinatie moet ze echter wel haar E gaan halen.
Waar je natuurlijk wel voor moet opassen is inderdaad je rijbewijs, Je rijbewijs gaat over het theoretisch maximale gewicht terwijl de auto en caravan goedkeuring het over het effectieve gewicht hebben...

Iedereen doet natuurlijk wat ie wil, maar als je in orde bent voor je nationale wetgeving (auto en rijbewijs), dan hoef je niet bang te zijn. Een flik die de wet niet kent ging zowiezo moeilijk doen...dan ging je toch vanalles mogen uitleggen...

Burgelijk
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 apr 2015 09:25
Locatie: Utrecht

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Burgelijk » wo 22 apr 2015 10:15

Wanneer twijfel is of de caravan niet te veel beladen is, of juist beladen maar het totaalgewicht te hoog is voor een B rijbewijs.
Kan het niet anders dan dat de combinatie gewogen moet worden, de Volvo jongens hebben die in de auto bij zich maar de "normale" moet echt naar een weegpunt, de gemeentewerf of ander bedrijf met een weegschaal...

Nu is de wegenverkeerswet wel de enige wet in Nederland waarbij je je eigen onschuld moet bewijzen en niet je schuld bewezen moet worden: toch zijn hier richtlijnen voor!
In dit geval dient de diender met zijn bon een bewijs mee te sturen...waarneming met details weegschaal of weegbon
Zo niet, bezwaar en winnen maar knipoog.gif
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Daphne » wo 22 apr 2015 10:24

Burgelijk schreef:Wanneer twijfel is of de caravan niet te veel beladen is, of juist beladen maar het totaalgewicht te hoog is voor een B rijbewijs.
Kan het niet anders dan dat de combinatie gewogen moet worden,
Totaalgewicht te hoog voor een B rijbewijs hoeft natuurlijk nooit worden bewezen door weging. Dan is de optelsom van de papieren gewichten voldoende. In alle andere gevallen is wegen de enige manier om te bepalen of iemand werkelijk in overtreding is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Mees

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Mees » wo 22 apr 2015 10:45

Gisteren reed ik langs een weeglokatie waar wegingen door diverse overheidsdiensten werden gedaan.
Stopte en vroeg: hoeveel correctie?
100kg per wiel.
Het waren wel zware platen die in stappen van 50kg gingen.
En bij de kleine plaatjes die in jullie auto's zitten?
20 kg per wiel (aflezing in hele kilo's).
Elk merk/type of 'soort' weegplaat of -brug heeft zijn eigen correctie vertelde men mij.......

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door HanK » wo 22 apr 2015 11:01

Tjo, al 4 pagina's en dat voor € 58. thumbup.gif
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Nachtuil » wo 22 apr 2015 19:39

Toch wel raar dat in de Nederlandse bepaling van rijbewijs B en B+ specifiek geschreven staat "een vierwielig voertuig". Welk rijbewijs hebben de Nederlanders dan nodig voor een zeswielig voertuig? Bijvoorbeeld een camper met tandemas van MTM 3400 .

Volvodriver

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Volvodriver » wo 22 apr 2015 19:51

RE.gif
Ik meen mij te herinneren dat ergens in het Nederlandse wettenstelsel iets staat over de as-afstand en dat indien deze tussen twee assen niet boven een bepaalde afstand gaat dat het dan één as is en dat deze vier wielen dan als 2 wielen worden gezien.
Ik heb nu geen tijd meer om het op te zoeken maar ooit heb ik dat geleerd met theorie.

Maar zolang het MTM niet boven de 3500 kg komt en het voertuig meer dan 3 wielen heeft is B voldoende.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door eurotrotter » wo 22 apr 2015 22:12

Burgelijk schreef:
Nu is de wegenverkeerswet wel de enige wet in Nederland waarbij je je eigen onschuld moet bewijzen en niet je schuld bewezen moet worden: toch zijn hier richtlijnen voor!
Hier spreek je je zelf tegen ; de wetgever,middels zijn controleur dient door weging aan te tonen dat jij/je voertuig te zwaar is,kan hij dat niet zal hij niet anders kunnen dan jou je reis laten vervolgen.
Jij hoeft zelf geen weegbon o.i.d te hebben "om je onschuld te bewijzen"
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”