Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Wanneer E achter B?
pd0bao40

Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door pd0bao40 » za 1 mar 2014 09:04

afgesplitst uit draadje: viewtopic.php?f=83&t=21655

Bij alle klaagliederen van Jeremia die ik altijd lees over het rijbewijs mag wel eens bedacht worden dat er steeds
gemakkelijker over het rijden met aanhangers wordt gedacht. In de oervorm, vastgelegd in " Het verdrag nopens het wegverkeer " van 19 september 1949 en getekend door meer dan 100 landen staat duidelijk vermeld dat B de bevoegdheid geeft motorrijtuigen te besturen t/m 3500kg die vergezeld mogen gaan van een lichte aanhanger die gedefinieerd wordt als t/m 750 kg. Heb dit ook staan in diverse internationale rijbewijzen in een taal of 6. Alle andere aanhangers, dus >750kg vereisen de E.Het max.treingewicht dat met B mag worden bereden was, en is nog steeds, 3500kg+750kg=4250kg Niet voor tweeerlei uitleg vatbaar ! Dat voldeed ook prima, tot de caravans steeds zwaarder werden dan 750kg. Om maar te voorkomen dat E gehaald moest worden ging West-Europa
zich in allerlei bochten wringen en betrok de aanhanger (lees:caravan) IN het autogewicht van 3500kg !! Dat slaat uiteraard nergens op, het Verdrag voornoemd, is duidelijk zat: B=bevoegdheid een (1)motorrijtuig te besturen eventueel vergezeld van een aanhanger t/m750kg. Iedere aanhanger> 750kg vereist de E. Vraag het uw kennissen maar uit Verweggistan en u vindt het bovenstaande bevestigd. Maar ja NL'ers moeten wat te koeren hebben niet dan?
Met groet, Jaap.

Bary
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 24 jul 2013 08:28
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: trek gewicht auto

Bericht door Bary » za 1 mar 2014 09:23

RE.gif

De verdragen ken ik niet zoals u die kent. Ik heb een lofzang gezongen op het nieuwe rijbewijs. Eindelijk de mogelijkheid om met een caravan op vakantie te kunnen. Het BE rijbewijs is toch een tamelijk kostbaar verhaal in tijd en geld en juist door mijn ervaring met landbouwvoertuigen heb ik wel inzicht in het rijden met grote aanhangwagens. Ik zie de gemiddelde caravaner nog niet met een combinatie van 18 meter door de minirotonde komen.

Toch zou ik ervoor willen pleiten om in de rijopleiding B ook een verplicht lesuur met de kleine aanhanger op te nemen. Als ik soms mensen zie rijden met een boedelbak of zo, dan snap je niet hoe de verhuurder ooit verwacht zijn kar weer heel terug te zien.
Knaus Sudwind 530 bj. 1994 - Seat Alhambra 2.8 V6 bj. 2004

Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: trek gewicht auto

Bericht door Daphne » za 1 mar 2014 09:35

RE.gif RE.gif
Jaap, mooi betoog :wink:
Ik heb wel een opmerking. In Verweggistan is het behalen van een rijbewijs minder omslachtig en kostbaar. Een rondje rijden is vaak voldoende om het benodigde papiertje te krijgen. Of alleen geld schrik.gif en dan niet eens zoveel wat de examens hier kosten. Je wil niet weten hoeveel chauffeurs hier met dikke vrachtwagencombinaties rondrijden die amper een rijopleiding hebben genoten.

Ik vind het in West Europa dan nog allemaal niet zo slecht geregeld. Hiermee wil ik niet zeggen dat het goed geregeld is :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: trek gewicht auto

Bericht door Micky » za 1 mar 2014 09:40

@jaap

Alleen de regels van vandaag zijn van belang, als ik jouw epistel uit de klaagliederen van Jeremia lees, koesteren we volgens mij juist niet, maar hebben we veel veranderd :wink:
Maar goed uiteindelijk heeft dit niets met de openingspost te maken, want dat gaat over het trekgewicht van de auto.

voor iedereen die het niet weet, info over rijbewijzen vind je hier: viewtopic.php?f=83&t=16236
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

pd0bao40

Re: trek gewicht auto

Bericht door pd0bao40 » za 1 mar 2014 09:51

@ Bary, mijn opmerking was niet persoonlijk bedoeld maar meer ter kennisname. Een uurtje lessen met een aanhanger om te weten hoe het werkt is nooit weg maar heeft gezien de grote aantallen mensen die een rijbewijs halen en het erg kleine% dat ooit met een aanhanger gaat rijden geen zin als dat niet met een test bewezen wordt.Dat het rijbewijs T er nu eindelijk komt werd tijd :het met 40 ton,of meer, over de weg daveren terwijl nog geen bromfietsrijbewijs AM behaald werd was van de gekke zeker gezien de gevaarszetting. Tenslotte een rijbewijs geeft uiteraard nimmer toestemming tot het trekken van te zware combinaties of het maken van overtredingen zoals ook al verwoord door Daphne. Met groet, Jaap.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Daphne » za 1 mar 2014 10:18

Een groot deel van de E rijbewijsbezitters heeft geen examen hoeven te doen. Iedereen die het rijbewijs voor mei 1984 heeft behaald kreeg E erbij. Ik baalde toen wel omdat ik in oktober pas mocht lessen, hoewel ik toen geen enkele reden had om te balen want op die leeftijd denk je niet aan het rijden met een caravan :lol:

Maar om even op de post van Jaap terug te komen. Die oude wet van toen was wel makkelijk met een gekregen rijbewijs. whistle.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

pd0bao40

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door pd0bao40 » za 1 mar 2014 10:45

@Daphne, het in je laatste alinea vermelde is zeer juist ! Daar pleitte ik ook niet voor maar in het "Verdrag nopens"etc was juist vermeld dat de E niet gegeven werd maar behaald moest worden als men aanhangers >750kg wilde trekken.
De B (sec) gaf immers al de bevoegdheid aanhangers <751kg mee te voeren.Degenen die de E via een examen behaalden verklaren unaniem daar veel aan te hebben gehad en dat op meerdere fora.De wetswijziging van 1984 zie ik dan ook als reparatie van een verkeerd idee, het verstrekken van een rijbewijs zonder daar iets voor gedaan te hebben,en ja ik kreeg het ook gratis en voor niks, maar kon ik daar iets aan doen? Mijn bouwjaar bracht dat met zich mee.Voor de C+D wel examen gedaan hoor! Maar fouten uit het verleden mogen toch hersteld worden? Alleen het inbegrijpen van aanhangergewicht in de 3500kg van 1 voertuig vind ik principieel fout: met aanhanger rijden is heel iets anders dan een solo auto besturen.Voor de gedachte opkomt, ik ben geen rijschoolhouder die nieuwe klanten zoekt! Met groet, Jaap.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Leentje » za 1 mar 2014 10:48

Los of het wel of niet mag en hoe kostbaar E is, ben ik achteraf heel blij met mijn lessen om E achter B gehaald te hebben. (ben van dezelfde generatie als Daphne, enkele maanden voor ik mijn B haalde, werd de automatische E stopgezet). Ik heb heel veel geleerd in die lessen en weet zeker dat ik heel bewust met mijn caravan rondrijd.Veel tips en handigheidjes mocht ik leren over voorsorteren, dode hoeken, schaduwgebruik, etc. Alleen de uren ervaring zijn nog wat mager, maar dat is een gebrek aan vakantiedagen, dus van geheel andere orde.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Guus 1972 » za 1 mar 2014 10:51

Ik zou er nu nog steeds niet vies van zijn om mijn E rijbewijs te halen. De kans dat ik ooit een combinatie zal rijden die dat volgens die opgerekte regels nodig zou hebben is erg klein. Maar de tips die je krijgt om met een grote combinatie te rijden zijn nooit weg gegooid.

Overigens heb ik vorig jaar ook een caravantraining gedaan. Ik begrijp dat dit van een andere orde is, maar ook dat was erg nuttig. Natuurlijk vind een caravantrainer zijn training nuttiger dan een E-rijbewijs. Dat laat ik maar even in het midden, want ik ben niet bekend met wat je precies leert bij een E-rijbewijs.
Laatst gewijzigd door Guus 1972 op za 1 mar 2014 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Daphne » za 1 mar 2014 10:54

Geen verwijt aan jou hoor Jaap. Een gegeven paard...... :lol: Geniet gewoon van het gekregen e-rijbewijs.

Ik ben het ook eens dat het lessen en een examen doen met aanhanger wenselijk is. En zoals jij al aangeeft voor alles boven de 750 kg. En geen uitzonderingen meer dat als de combi binnen 3500 kg blijft er geen E-rijbewijs nodig is. Ik zie nl geen verschil met de combinaties die boven de 3500 kg zitten. Het blijven auto's die grote dozen trekken
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Micky » za 1 mar 2014 11:01

@jaap, daar ben ik het mee eens thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Beste Rob » za 1 mar 2014 11:08

Ik heb in het verleden met een wat kleinere caravan gereden en heb voor mijn werk ook veel met aanhangers gereden. Daarnaast heb ik nog een boottrailer waar veel mee gemanouvreerd moet worden.
3 jaar terug heb ik mijn e rijbewijs gehaald, deze had ik nodig voor mijn huidige caravan.
Ik heb een proefles van 2 uur gehad en vervolgens 4 uur les gevolgd door een examen.
De kosten vielen hierdoor erg mee.

Wat je leert is ondermeer het volgende:
- Het effect van een zware aanhanger op het rijden.
- Je plaats op de weg en het gevaar van het uitzwenken van de aanhanger.
- Manouvreren en keren.
- Aan en afkoppelen en remmen testen wat daar onderdeel van uit maakt.
- Kentekenbewijzen lezen zodat je weet wat je wel en niet mag.

Al met al zeer leerzaam en zeker niet onzinnig.

Ben altijd van mening geweest dat als je iets wilt waar je een certificaat of wat dan ook voor nodig hebt je dit gewoon moet halen. Dus niet de grenzen gaan oprekken en met een overbeladen caravan met te hoge snelheid naar spanje rijden, omdat de regels allemaal maar inzin zijn.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Kingpin1966 » za 1 mar 2014 11:09

Daphne schreef:Geen verwijt aan jou hoor Jaap. Een gegeven paard...... :lol: Geniet gewoon van het gekregen e-rijbewijs.

Ik ben het ook eens dat het lessen en een examen doen met aanhanger wenselijk is. En zoals jij al aangeeft voor alles boven de 750 kg. En geen uitzonderingen meer dat als de combi binnen 3500 kg blijft er geen E-rijbewijs nodig is. Ik zie nl geen verschil met de combinaties die boven de 3500 kg zitten. Het blijven auto's die grote dozen trekken
Waarom kan dat dan niet bij de gewone rijopleiding?
Net zo goed als dat je vroeger het E kreeg zonder ooit 1 meter met een aanhanger gereden te hebben kunnen ze nu net zo goed het rijden met een aanhanger bij de gewone rijopleiding voegen.
Op de manier zoals het nu gaat met de aparte E achter B opleiding is het in mijn ogen alleen maar een manier om mensen (veel) geld uit de zak te kunnen troggelen. Het leid in mijn ogen tot het maken van verboden prijsafspraken.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Het staat eenieder vrij om daar anders over te denken.
Laatst gewijzigd door Kingpin1966 op za 1 mar 2014 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Micky » za 1 mar 2014 11:12

RE.gif scratch.gif

zeker een de gemiddelde Nederlander wil niet betalen voor iets wat hij niet nodig heeft, er zijn maar relatief weinig mensen die het nodig hebben dus totale onzin, dat is pas geld uit de zak kloppen, iets verkopen wat de klant niet nodig heeft.
Als je een beetje je best doet hoef een E rijbewijs niet meer te kosten dan 350-500 euro en het is wel voor ieder zijn veiligheid en gemak, ik zie het probleem echt niet van gewoon je "E" halen als je het nodig hebt.

Edit, net als een motorrijbewijs, ik heb het niet nodig dus haal ik het niet, wil je wel rijden met een motor, dan haal je hem wel...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Kingpin1966 » za 1 mar 2014 11:15

micky schreef:RE.gif scratch.gif

zeker een de gemiddelde Nederlander wil niet betalen voor iets wat hij niet nodig heeft,
Waarom niet, dat deden ze vroeger ook al, velen kregen een E rijbewijs die ze nooit gebruiken, maar wel via de rijopleding is betaald.
Dus ik zie niet echt een verschil.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Micky » za 1 mar 2014 11:19

RE.gif stom.gif

daar werd geen aandacht geschonken aan het leren rijden met een aanhanger, er stond gewoon E op je rijbewijs zonder dat je ooit een aanhanger getrokken had
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Wim Verso » za 1 mar 2014 11:30

Ach, er zijn ook cursussen hoor bij de Anwb met of zonder je eigen caravan, in Lelystad, 10 jaar geleden heb ik zo'n cursus gedaan, en leer je veel op een dag, zoals de hellingproef, achteruit rijden, bij 80 km per uur plotseling remmen en achteruit in een cirkel rijden.
En met een instructeur een rondje Lelystad.

Kost trouwens ook wel wat.

Was wel leerzaam.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Kingpin1966 » za 1 mar 2014 11:30

micky schreef: Als je een beetje je best doet hoef een E rijbewijs niet meer te kosten dan 350-500 euro.
Ik zou willen dat ik voor een dergelijk bedrag mijn E achter B kon halen.
Bij veel rijscholen in mijn buurt begint het pas bij € 500,-.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Daphne » za 1 mar 2014 11:36

RE.gif
Vakantieveilingen! :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: trek gewicht auto

Bericht door Kingpin1966 » za 1 mar 2014 11:38

Bary schreef:RE.gif
Toch zou ik ervoor willen pleiten om in de rijopleiding B ook een verplicht lesuur met de kleine aanhanger op te nemen. Als ik soms mensen zie rijden met een boedelbak of zo, dan snap je niet hoe de verhuurder ooit verwacht zijn kar weer heel terug te zien.
Dat bedoel ik dus ook. Dat hoeft van mij echt niet in het begin van de opleiding.
Leer eerst de verkeersregels en de auto te beheersen, maar als je richting het praktijkexamen gaat kun je dat idd. gaan implementeren.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Daphne » za 1 mar 2014 11:49

Een naar bijverschijnsel die door de nieuwe rijbewijsregels van 2013 is ontstaan, is dat er met een lichte auto een zware caravan mag worden getrokken. Terwijl voor een combinatie die beter in balans is, een duur rijbewijs moet worden behaald. Er zijn hierdoor heel wat gezinnetjes op pad met een lengte 500+ stapelbedcaravan en een lichte auto die hun gezin naar de vakantiestek "zwabberen" (ik chargeer :wink: )
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Dutchdrummer » za 1 mar 2014 14:09

Kingpin1966 schreef:
micky schreef:RE.gif scratch.gif

zeker een de gemiddelde Nederlander wil niet betalen voor iets wat hij niet nodig heeft,
Waarom niet, dat deden ze vroeger ook al, velen kregen een E rijbewijs die ze nooit gebruiken, maar wel via de rijopleding is betaald.
Dus ik zie niet echt een verschil.
Is het rijbewijs of de rijlessen goedkoper geworden na 1984, ofwel na het vervallen van E? Nee dus. Er is dus een heel groot verschil.

Dus volgens mij werd er na 1984 te veel betaald. Evenveel als voorheen, maar alleen voor B.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Michel1975 » za 1 mar 2014 14:26

Heb mijn E recent gehaald en ben het absoluut eens met de stelling dat iedereen met een (zware)aanhanger verplicht zijn E moet halen. Voor €495 had ik het felbegeerde papiertje. En voor alle mensen die hem geschonken hebben gekregen. Neem een paar lessen want je steekt er echt een hoop van op. Ik rij/reed 100.000 km per jaar en dacht dat ik wel wat wist maar heb het als een zeer leerzame dag ervaren.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Meenhoes » za 1 mar 2014 14:42

Toen ik ruim 10 jaar geleden m'n E bij C rijbewijs haalde kreeg ik E bij B er gratis bij, maar er werd mij toen niks verteld qua gewichtsverhoudingen, kogeldruk en dergelijk. Daar ben ik pas achter gekomen toen ik hier op het forum kwam. Als dat allemaal met het E bij B rijbewijs halen wel wordt verteld lijkt me dat zeker leerzaam en niet overbodig
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Beste Rob » zo 2 mar 2014 18:38

Daphne schreef:Een naar bijverschijnsel die door de nieuwe rijbewijsregels van 2013 is ontstaan, is dat er met een lichte auto een zware caravan mag worden getrokken. Terwijl voor een combinatie die beter in balans is, een duur rijbewijs moet worden behaald. Er zijn hierdoor heel wat gezinnetjes op pad met een lengte 500+ stapelbedcaravan en een lichte auto die hun gezin naar de vakantiestek "zwabberen" (ik chargeer :wink: )
Dit is inderdaad precies het vreemde van de nieuwe regels. Normaal wordt alles veiliger door nieuwe regels en hier juist niet.
Wij hebben een andere zwaardere auto waarmee het veiliger zou moeten worden maar nu moet je weer E hebben.
Geen probleem want ik heb het al gehaald maar vreemd is het wel.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”