Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies ??

Wanneer E achter B?
Plaats reactie
Hoogie14

Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies ??

Bericht door Hoogie14 » zo 6 okt 2013 14:06

Hoi allemaal,

Met onze combinatie zit ik met 50 kg. boven de toegestane 3.500 kg om met een B rijbewijs te mogen rijden.

Ik begreep van het RDW dat je de maximum massa van de auto of caravan mag verlagen.
(het laadgewicht van de caravan is nu 300 kg.)
'
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en wat is jullie advies ???

arnovariante

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door arnovariante » zo 6 okt 2013 16:04

Ik zou zelf liefst alle laadvermogen willen behouden, als er een keuze MOET worden gemaakt zou ik laadvermogen van de auto inleveren.
Maar kom je dan niet in de knoop met je laadvermogen?
Maar waarom eigenlijk niet gewoon eventje dat E rijbewijs halen, stelt echt niets voor en is natuurlijk nooit weg....

@dri

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door @dri » zo 6 okt 2013 16:54

Het feitelijke laden moet je toch zoveel mogelijk in de auto doen en de caravan zo licht mogelijk houden.
Daar het een papieren kwestie betreft kun je inderdaad de MTM van de caravan verlagen.
Met dit formulier is dat kinderspel in vergelijk met effies 'E' halen.
Lees alle info hier

Hoogie14

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door Hoogie14 » zo 6 okt 2013 17:50

Bedankt voor jullie reacties.

Het laadvermogen van de caravan is nu 300 kg. en het laadvermogen van de auto is 530 kg.
Gezien het feit dat een van de kids alleen nog volgend jaar meegaat lijkt het mij handiger om het maximale gewicht van de auto te verlagen.

Groeten Hoogie14.

Zandkasteel

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door Zandkasteel » ma 7 okt 2013 08:28

Wij hebben het vorig jaar net voor de zomer vakantie gedaan met caravan. Wij kwamen 195 kg boven BE gewicht en ook 150kg boven max trekgewicht auto. We wisten dat het vorig jaar het laatste jaar met de auto was terwijl de caravan (in principe) nog jaren meegaat en we daarom een zwaardere as hebben gekozen. Het terugkeuren kost iets van 50 euro en was binnen 5 dagen gebeurd.
Dit jaar voor de zomervakantie heeft mijn man toch het BE rijbewijs gehaald omdat de nieuwe auto nog zwaarder was dan vorige en we niet nog minder konden zakken met laadgewicht. HIj heeft een aanbieding van vakantieveilingen gescoord en was in 1x geslaagd (mocht ook wel na 10 jaar caravan rijden, slipcursus met caravan en 25 jaar aanhanger rijden mrgreen.gif ). Gelijk de caravan terug laten zetten op 1500 kg en na de vakantie hebben we de nieuwe auto (met 1600 trekkr.) en kunnen we weer volledig beladen (maar ja, we zijn nu gewend om niet meer zoveel mee te nemen awhoea.gif )

Volvodriver

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door Volvodriver » ma 7 okt 2013 10:54

Sorry hoor Hoogie maar het gewicht van je auto verlagen is het domste wat je kan doen. Van de caravan is het veel gemakkelijker en heeft veel minder gevolgen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door Daphne » ma 7 okt 2013 13:22

RE.gif

Ik zou niet weten waarom dit dom is.
Er verandert niets aan de auto, alleen maar het papieren gewicht. Die 50 kg is voor een caravan van veel meer waarde dan voor de auto.

Persoonlijk zou ik dan toch het maximum gewicht van de auto laten verlagen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Volvodriver

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door Volvodriver » ma 7 okt 2013 13:39

Daar ben ik het dus niet mee eens.
Een auto gebruik je dagelijks en daar kan het eventuele overgewicht van de caravanspullen beter in.

En 300 kg laadvermogen in een caravan houdt niet over maar met een volgetankte auto en bijvoorbeeld 4 volwassenen met bagage zit je zo aan 500kg. En dat komt vaker voor dan een caravan trekken.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door Daphne » ma 7 okt 2013 13:51

RE.gif

We hebben het maar over 50 kg. Die tank is niet de hele tijd vol. Je bent niet altijd vol beladen. Als je die 50 kg, die er op papier af zijn gehaald, nodig hebt, zal het in de praktijk niets uitmaken. Aan de constructie van de auto wijzigt helemaal niets. Datzelfde geldt ook voor de caravan, alleen heb je meer kans op controle.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Hoogie14

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door Hoogie14 » ma 7 okt 2013 16:35

Bedankt voor jullie reacties !

Maar eens een nachtje over slapen wat wijsheid is weenie.gif

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door RogerS » ma 7 okt 2013 18:06

Beide met 25 KG verlagen...
Caravanloos. :(

pd0bao40

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door pd0bao40 » ma 7 okt 2013 18:16

Of . . .caravan aanschaffen met MTM 750 kg dan ben je met rijbewijs B goed voor een treingewicht van 4250 kg

arnovariante

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door arnovariante » ma 7 okt 2013 18:17

Wijsheid is gewoon je E rijbewijs halen!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door Micky » ma 7 okt 2013 18:42

RE.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door Volvodriver » ma 7 okt 2013 18:45

Misschien heb ik makkelijk praten want ik heb E achter B, en mijn caravan had een laadvermogen van 400 kg. Dus kon het makkelijk. (ik heb nu nog 350 kg over) en wij zijn maar met z'n tweeen.
Maar omdat mijn vrouw geen E achter B heeft hebben wij toch de caravan op papier aangepast. Aanpassen van de auto is zoals ik hierboven al aan heb gegeven niet verstandig.
Echt je zit ongemerkt al aan een hoop "lading" in je auto. En dan is het zo op, ook al is het wel (meer dan) 500 kg laadvermogen. Ga maar eens naar Ikea. :wink: :wink:

250 kg laadvermogen in de caravan voor 4? personen is, hoewel niet echt ruim, toch best wel voldoende. En sowieso is het verstandig om de zware spullen in de auto te leggen. En dan heb je met vakantie, zeker als je (zoals wij) nog wel eens wat souvenirs in de vorm van flessen wijn wilt meenemen,echt wel je laadvermogen in de auto nodig. Ik leg mijn doosjes met wijnflessen echt niet in de caravan maar stevig in de achterbak van de auto.

Met de huidige combinatie helpt het echter niet meer. Mijn vrouw zal toch haar E achter B gaan halen om te mogen rijden met deze combi. En dat gaat ze volgend jaar ook doen.
Maar voor mij blijft staan: Indien het voorlopig moet liever de caravan dan de auto verlagen. Die laatste gebruik je veel meer en is vaak ongemerkt veel zwaarder beladen dan je zelf denkt. (spreek ik uit ervaring).

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door RogerS » ma 7 okt 2013 21:02

Tja ik heb onze Skoda Superb iets terug gekeurd maar dan heeft ie nog altijd een laadvermogen van 610 kg over. Is meer dan voldoende...
Caravanloos. :(

frank76
Berichten: 298
Lid geworden op: wo 5 okt 2011 19:40
Locatie: Kapelle

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door frank76 » zo 24 nov 2013 08:34

Hoe kom je boven de 3500 kg MTM zonder dat je sowieso je E moet halen dan?
Welke combinatie heb je (vooral de MTM's van beide en het max trekgewicht van de auto)
Zoveel mensen, zoveel meningen!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door Micky » zo 24 nov 2013 09:37

RE.gif

door een auto te hebben die beladen 3000KG mag wegen en er vervolgens een ongeremde aanhanger van 750kg achter te hangen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door arnovariante » zo 24 nov 2013 09:47

Misschien is Frank nog niet helemaal op de hoogte van de nieuwe regels?

frank76
Berichten: 298
Lid geworden op: wo 5 okt 2011 19:40
Locatie: Kapelle

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door frank76 » zo 24 nov 2013 15:14

Frank heeft zich niet helemaal in de nieuwe regels verdiept omdat Frank gewoon een E rijbewijs heeft gehaald.
Is toch veruit de verstandigste keuze, ondanks al vele km met aanhangers ben ik tijdens de lessen toch even op scherp gezet.
Zoveel mensen, zoveel meningen!

arnovariante

Re: Kenteken auto of caravan gewicht laten verlagen, advies

Bericht door arnovariante » zo 24 nov 2013 15:18

RE.gif
Ben ik helemaal met je eens, hier hetzelfde!
Maar er is hier toch genoeg gezegd en geschreven om te weten dat er tegenwoordig wel mogelijkheden zijn om boven de 3500 kg combi gewicht te mogen rijden met een B rijbewijs....

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”