Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Kingpin1966 » wo 16 mei 2012 14:36

RE.gif
Ik dacht dat het gewicht dat de auto mag trekken in deze het criterium was en niet het leeggewicht + laadvermogen.
Maar dat klopt dus niet, het is idd. MTM auto + MTM Caravan

Dus nog 1 keer en dan wel goed:

MTM auto + MTM caravan <3500 Kg = Rijbewijs B
MTM auto + MTM caravan >3500 Kg maar < 4250 Kg = Rijbewijs B+
MTM auto + MTM caravan >4250 Kg = Rijbewijs BE

Waar ik wel blij mee ben is dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen rijbewijzen die voor de inwerkingtreding zijn behaald en rijbewijzen die na de inwerkingtreding worden behaald.
Op regelgeving voor een tricycle na zijn alle regels gelijk.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door peter s » wo 16 mei 2012 15:18

Er staat nog iets in dat schema (zie pdf): rijbewijs 10 jaar.

Dus voor mensen die hun rijbewijs een kortere tijd hebben geld dat niet?
(bv na ziekte, 'bv tia' rijbewijs voor 1-3-5 jaar of met beperking)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Kingpin1966 » wo 16 mei 2012 15:26

RE.gif
Ik zie in de brochure geen uitsluitingen bij de duur van het rijbewijs staan.
Dus ga ik er van uit dat die er ook niet (zullen) zijn.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door peter s » wo 16 mei 2012 15:29

RE.gif
Dat is dus niet dezelfde als dat ik in pdf heb geplaatst?
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Kingpin1966 » wo 16 mei 2012 17:42

RE.gif
Dat is wel dezelfde brochure als die jij in pdf hebt geplaatst.
Er staat gewoon 10 jaar geldig en geen * om aan te geven dat er uitzonderingen zouden zijn.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Ascona

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Ascona » wo 30 mei 2012 18:49

en dan nog kan ik nergens vinden hoe het met een onbeladen aanhanger zit.
auto mag 1100 kg trekken,MTM caravan is 1200 kg,ledig gewicht caravan 900 kg.mag in de nieuwe regeling je met enkel B met die onbeladen caravan rijden?

Gebruikersavatar
BertvD
Berichten: 377
Lid geworden op: ma 26 jul 2010 12:46

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door BertvD » wo 30 mei 2012 19:15

RE.gif
Ja, zolang de caravan niet zwaarder wordt beladen dan een totaal gewicht van 1100 kg.
Dat is namelijk het maximale wat de auto mag trekken.
Hobby 460 Ufe, Fiamma omnistore, Dorema panoramaluifel met voorwanden, Subaru Legacy 2.0 CVT met G3.

Ascona

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Ascona » wo 30 mei 2012 19:48

kijk,daar heb ik wat aan,dan hoef ik geen e te halen!

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Oenema » do 11 okt 2012 10:41

RE.gif

Dit is niet waar! Men kijkt ten alle tijde naar het MTM van de auto + MTM aanhanger of in dit geval caravan.
Ongeacht of er nu wel of geen (be)lading op de aanhanger aanwezig is!

http://www.cbr.nl/brochure/rijvaard911.pdf
Bijlagen
BofBE.jpg
BofBE.jpg (80.98 KiB) 10144 keer bekeken
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Daphne » do 11 okt 2012 11:13

RE.gif
Je haalt de huidige regeling aan, en dan kun je gelijk hebben, maar dat weet je alleen zeker als het leeggewicht van de auto van Ascona wordt genoemd.
Maar de vraag ging over de nieuwe regeling, en in dat geval hoeft Ascona alleen maar op te letten dat het totaal gewicht niet boven de 3500 kg komt en daar voldoet zijn combi zeker aan. Dus geen E nodig.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Oenema » do 11 okt 2012 11:27

RE.gif

Dit heeft niets met oude en/of nieuwe regelgeving te maken!
Het punt is en blijft dat het MTM van de caravan hoger is dan hetgeen de auto mag trekken!
Dat mag niet.
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Dutchdrummer » do 11 okt 2012 11:32

RE.gif

Natuurlijk mag dat wel! Als een auto niet meer dan X kg mag trekken, mag de caravan niet zwaarder zijn dan X kg. De MTM mag dan best hoger zijn, als het daadwerkelijk gewicht maar niet meer is dan X.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Ascona

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Ascona » do 11 okt 2012 11:32

inderdaad,in de huidige regeling mag mijn combi zeker niet.
Auto (Opel Ascona 16S 1984) weegt ledig 986 kg,max aanhangergewicht 1100 kg,caravan ledig 900 kg,toelaatbaar 1200,dus nu mag het niet.
Maar ik mag er dus vanuit gaan dat volgend jaar het werkelijke gewicht wat achter de auto hangt telt.
Even een grover voorbeeld.
Zelfde auto (mijn Ascona dus) en daarachter een tandemasser aanhanger,ledig gewicht 400 kg,max toelaatbaar gewicht 2000 kg, en dan de lege aanhanger met bijvoorbeeld alleen wat meubels erop,waardoor het daadwerkelijke gewicht op 900 kg zal zitten (voorbeeldje he) dat zou ik dan dus met enkel B mogen rijden (als ik het goed begrijp)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Daphne » do 11 okt 2012 11:54

Ascona schreef:Even een grover voorbeeld.
Zelfde auto (mijn Ascona dus) en daarachter een tandemasser aanhanger,ledig gewicht 400 kg,max toelaatbaar gewicht 2000 kg, en dan de lege aanhanger met bijvoorbeeld alleen wat meubels erop,waardoor het daadwerkelijke gewicht op 900 kg zal zitten (voorbeeldje he) dat zou ik dan dus met enkel B mogen rijden (als ik het goed begrijp)
Ja, zolang de toegestane toelaatbare massa (op kenteken) van de combinatie de 3500 kg niet overschrijdt, is dit met B toegestaan (vanaf januari 2013) En natuurlijk mag je maar beladen tot het maximum trekgewicht van de auto.

Even voor Peugeot-Sport:
Je moet de rijbewijskwestie scheiden van trekgewichten.
In het geval van de rijbewijskwestie wordt er inderdaad naar de papieren gekeken, en is het maximum gewicht van de voertuigen van belang.

In het geval van trekgewicht, wordt er altijd naar de werkelijke gewichten gekeken. Er staat nergens in de voertuigeisen dat het op papier moet kloppen.
Artikel 5.18.18
1.De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of bussen waarvan de toegestane maximummassa niet meer bedraagt dan 3.500 kg, mag niet meer bedragen dan de maximummassa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:

a.de ledige massa van het trekkend motorvoertuig, of

b.de massa in rijklare toestand van het trekkend motorvoertuig.

2.De last onder de bestuurde as of assen van motorvoertuigen in beladen toestand mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van het voertuig in beladen toestand. Indien het een gelede bus betreft, mag die last niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van het voorste deel van het motorvoertuig in beladen toestand.

3.De last onder de gestuurde as of assen, niet zijnde zelfsturende assen, van autonome aanhangwagens in beladen toestand, mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van de aanhangwagen in beladen toestand.

4.De last onder de koppeling van opleggers in beladen toestand mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van de oplegger in beladen toestand.

5.Op onverharde wegen mag de last onder enig wiel van een voertuig niet meer dan 2.400 kg bedragen.

Artikel 5.18.18a
1.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens met een bedrijfsremsysteem achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:

a.de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;

b.de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;

c.de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de sterkte van de mechanische koppelinrichting;

d.de technisch toegestane maximummassa van het trekkend voertuig, of 1,5 maal de technisch toegestane maximummassa van de personenauto, voorzover de personenauto een aantekening in het kentekenbewijs of in het kentekenregister ‘G’ heeft.

2.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens zonder een bedrijfsremsysteem achter die personenauto’s maximaal 750 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:

a.de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;

b.de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;

c.de helft van de massa van het trekkende voertuig in rijklare toestand.

3.De massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van aanhangwagens achter driewielige motorrijtuigen mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van het trekkende driewielige motorrijtuig.

4.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van een personenauto geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, mag géén aanhangwagen worden voortbewogen.

Bron: http://wetten.overheid.nl
Dit is natuurlijk juridische taal, die lastig te lezen is. Maar je moet er zeker niet meer van maken dan er is. Dus in gewoon Nederlands:
Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1300 kg mag trekken gerust een lege dubbele paardentrailer die 2500 kg mag wegen – maar dat natuurlijk niet daadwerkelijk weegt - mag trekken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Oenema » do 11 okt 2012 13:57

Daphne schreef:
Artikel 5.18.18a
1.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens met een bedrijfsremsysteem achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:

a.de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;
Dit is natuurlijk juridische taal, die lastig te lezen is. Maar je moet er zeker niet meer van maken dan er is. Dus in gewoon Nederlands:
Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1300 kg mag trekken gerust een lege dubbele paardentrailer die 2500 kg mag wegen – maar dat natuurlijk niet daadwerkelijk weegt - mag trekken.
Lees ik het dan zo vreemd of spreekt dit nou net hetgeen tegen jij net zegt...
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Dutchdrummer » do 11 okt 2012 14:29

RE.gif

Jij leest het vreemd. Het klopt precies zoals Daphne het zegt.

Er wordt in het artikel slechts gesproken over de totale massa van de aanhanger, niet over de totale toegestane massa.
Moeilijke materie hè........
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Ascona

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Ascona » do 11 okt 2012 15:21

het is mij nu volkomen duidelijk,al vrees ik dat het wel weer stof wordt voor een eventuele discussie als je door oom agent aan de kant wordt gezet.

Autocrosser

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Autocrosser » do 11 okt 2012 21:33

Ben ik blij dat ik 3maand na dat ik me B heb gehaald ook al E achter B op de pasje had staan. 2 uurtjes lessen en een examen en ik had hem binnen. Scheelt toch een bult dat je werkzaam bent op een boerderij. Maar waarom al die rompslomp, en niet gewoon de regel onder de 751kg B en daarboven E achter B. En niet 3 verschillende rijbewijzen, dat ze een appart rijbewijs hebben voor een aanhanger ben ik een groot voorstander van, heb me regelmatig zitten ergeren aan mensen die menen achteruit te rijden met een aanhanger. Maar vervolgens een half uur nodig hebben om het bochtje achteruit voor elkaar te krijgen. Dit soort dingen leer je dus bij een appart rijbewijs!

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Oenema » vr 12 okt 2012 08:50

Dutchdrummer schreef:RE.gif

Jij leest het vreemd. Het klopt precies zoals Daphne het zegt.

Er wordt in het artikel slechts gesproken over de totale massa van de aanhanger, niet over de totale toegestane massa.
Moeilijke materie hè........
Okay, dan ben ik mis!

Ascona schreef:het is mij nu volkomen duidelijk,al vrees ik dat het wel weer stof wordt voor een eventuele discussie als je door oom agent aan de kant wordt gezet.
Dat zullen aardig wat (verhitte) discussies van menig weggebruiker worden.
Omtrent dit punt zijn de agenten ook niet allemaal even duidelijk en rechtlijnig en op de hoogte...
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Micky » vr 12 okt 2012 09:52

RE.gif

Dat valt wel mee, bij de grote controles weten de heren echt wel wat wel en niet mag, verder als je bang bent gewoon een keer staande gehouden te worden (die kans is enorm klein) en in discussie te raken, dan zorg je gewoon dat je een printout van de regels (RDW website) bij je caravan papieren hebt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Oenema » vr 12 okt 2012 10:36

RE.gif
micky schreef:verder als je bang bent gewoon een keer staande gehouden te worden
Dat is wel het laatste waar ik bang voor ben. Momenteel heb ik zelf mijn BE nog niet en rij dus eigenlijk illegaal met een combinatie van 4000KG.
Afspraak staat om in december BE te doen, had deze maand al gekunt, maar kon geen vrij ivm werk.
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

susannevdw

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door susannevdw » vr 12 okt 2012 12:27

Weetje dat illegaal rijden en dat de politie je aanhoudt, heeeel naar, je zal een boete krijgen en de boel moeten laten staan, daar is nog over heen te komen.
Maar wat dacht je als je een ongeluk krijgt of iemand rijdt je aan, geen verzekering betaald uit.
Wij hebben om die reden onze hobby die wij nieuw gekocht hebben toch laten staan, en wachten tot volgend jaar dat het met onze B rijbewijs wel mogelijk is.
Je moet er niet aan denken dat je combinatie niet verzekerd is en dat je ook nog eens de tegenpartij uit eigen zak moet betalen,
wij hebben dit jaar in september nog 1x een sta caravan gehuurd! Wij wilde echt geen risico lopen! :wink:

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Daphne » vr 12 okt 2012 12:34

Peugeot-Sport schreef:Momenteel heb ik zelf mijn BE nog niet en rij dus eigenlijk illegaal met een combinatie van 4000KG.
Afspraak staat om in december BE te doen, had deze maand al gekunt, maar kon geen vrij ivm werk.

Oei, oei, rijden met een ongeldig rijbewijs is wettelijk gezien nog erger dan een caravan overbeladen, of een te zware caravan te trekken.... hoewel die laatste twee zaken onveiliger kunnen zijn dan het ontbreken van het E-rijbewijs.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Micky » vr 12 okt 2012 14:36

susannevdw schreef: wij hebben dit jaar in september nog 1x een sta caravan gehuurd! Wij wilde echt geen risico lopen! :wink:
voor dat geld had je waarschijnlijk ook je BE kunnen halen, maar goed, das achteraf, in ieder geval een hele verstandige keuze om niet te gaan rijden thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Bericht door Oenema » vr 12 okt 2012 14:48

Men kijkt niet naar MTM, leeggewicht auto is meer dan MTM caravan.
Totale combinatie komt qua werkelijk gewicht niet boven de 3500KG.. Ik rij niet illegaal!

Pas als ik de hele boel flink ga beladen, maar dat doe ik komende zomer pas!
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”