Discussie nieuwe regels B-rijbewijs + goedkoop E halen

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Discussie nieuwe regels B-rijbewijs + goedkoop E halen

Bericht door Daphne » do 18 nov 2010 08:11

Op de website vakantieveilingen.nl is er een mogelijkheid om te bieden op 6 uur rijles en een examen (Limburg). De veiling voor deze cursus sluit over ongeveer 11 uur en gaat naar de hoogste bieder. Op dit moment is het hoogste bod € 210,-
Link naar de cursus: http://www.vakantieveilingen.nl/cursuss ... _en_simpel

Er wordt nog een cursus aangeboden in andere plaatsen, deze sluit over ongeveer 13 uur en het hoogste bod is hier op dit moment € 60,00.
Link: http://www.vakantieveilingen.nl/cursuss ... _rijbewijs

Lees goed de voorwaarden van het bieden! Er is voortdurend nieuw aanbod.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door deusjevo » do 18 nov 2010 09:09

Wat schrijft die rijbewijsboer in de advertentie:

Rijbewijs BE
Weet u dat het rijbewijs BE verplicht is als u gaat rijden met een zware aanhanger waarvan het totale gewicht zwaarder is dan 750 kilogram?


Onzin sintstom.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door peter s » do 18 nov 2010 09:45

Strikt genomen klopt dat en hij verwijst toch mooi.
Een beetje rottig geformuleerd lijkt mij!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door deusjevo » do 18 nov 2010 11:46

Strikt genomen klopt 't alleen vind ik deze formulering paniekzaaierij en die verwijzing naar het RDW begrijpen veel mensen niet zoals blijkt uit vele vragen over rijbewijskwesties hier op 't forum blijkt.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

BeeWee

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door BeeWee » do 18 nov 2010 11:59

Je kunt, indien de beladen auto en caravan samen niet meer dan 3500 kg wegen, in 2013 ook met rijbewijs B volstaan, ook als de beladen caravan meer de de lege auto weegt. Vers van de pers: http://www.kampeerzaken.nl/article.php/ ... 013-181110

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door peter s » do 18 nov 2010 13:13

Ja volgens de ADAC nieuwsbrief alleen met prive auto als trekker, hier dus ook geen grijs kenteken ?
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door Leentje » do 18 nov 2010 17:33

aanbiedingen eindigen vaak nog vrij hoog.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door rambocus » do 18 nov 2010 17:54

Wat is vrij hoog?

Ik was regulier met een proefles bij een rijschool in Bussum een kleine 650 euro kwijt.

Gerhard N

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door Gerhard N » do 18 nov 2010 18:29

In 2013 worden de regels aangepast:


De verkeerscommissie van het Europees Parlement heeft afgelopen woensdag een EU-akkoord voor de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn aangenomen.



Deze richtlijn, die in 2013 (aanvankelijk 2012) zal worden ingevoerd, omvat een aantal wijzigingen die voor caravanners met een rijbewijs B bijzonder interessant kunnen zijn.




Nu geldt voor rijbewijs B nog steeds dat het gewicht van de caravan (op het registratiebewijs vermeld als "maximum massa beladen voertuig") niet meer mag bedragen dan het gewicht van het trekkende voertuig (op het kentekenbewijs vermeld als "massa ledig voertuig"). Deze regel komt straks te vervallen. Wel blijft onverminderd van kracht dat het toegestane maximum gewicht (MTM) van de totale combinatie niet meer dan 3.500 kilo bedraagt.



Uiteraard dient ook het maximale trekgewicht van de auto te worden gerespecteerd. De nieuwe richtlijn zal niet betekenen dat bezitters van een rijbewijs BE nu met iedere willekeurige combinatie de weg op mogen, maar de mogelijkheden worden wel aanzienlijk verruimd.

Combinaties
Om te zien voor welke auo/caravan combinatie straks rijbewijs B voldoende is kan men als eerste kijken naar auto's waarvan het maximale te trekken gewicht meer is dan het leeggewicht.



Verder mag, uiteraad het maximale trekgewicht respecterende, de MTM van de combinatie samen niet dan 3500 kg wegen. Gezien die 3500 kg zullen combinaties met grotere trekauto's niet in aanmerking komen omdat die de 3500 kg al snel zullen overschrijden, maar auto's uit de kleinere klasse, compacte klasse en de middenklasse vaak wel.

zie:http://www.kampeerzaken.nl/article.php/ ... 013-181110

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door Kingpin1966 » do 18 nov 2010 19:31

RE.gif
Ik heb het hele artikel gelezen maar kan er geen chocola van brouwen. sintscratch.gif

Kan iemand het misschien wat duidelijker uitleggen zonder met autotypes en caravantypes te gaan gooien? sintwhoehoehaha.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door peter s » do 18 nov 2010 19:41

RE.gif
Zoals ik de ADAC begrepen heb mag je straks met een prive auto en caravan een combinatie trekken, die volgens de wagenpapieren kan en tot totaal 3500 kg, ook al kan dat volgens de rijbewijs norm nu niet!

snapiezo!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Solifersduo

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door Solifersduo » do 18 nov 2010 19:54

Wat ik me afvraag.
Geldt dit alleen voor caravans, of ook voor reguliere aanhangers? Want dat lees ik nergens terug.

Gebruikersavatar
RogerB
Berichten: 572
Lid geworden op: zo 13 jun 2010 20:32

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door RogerB » do 18 nov 2010 20:57

Daphne schreef:Op de website vakantieveilingen.nl is er een mogelijkheid om te bieden op 6 uur rijles en een examen (Limburg). De veiling voor deze cursus sluit over ongeveer 11 uur en gaat naar de hoogste bieder. Op dit moment is het hoogste bod € 210,-
:( verdorie, ik heb 3 weken geleden nog 470 euro betaald voor mijn BE-rijbewijs !
BeeWee schreef:Je kunt, indien de beladen auto en caravan samen niet meer dan 3500 kg wegen, in 2013 ook met rijbewijs B volstaan, ook als de beladen caravan meer de de lege auto weegt. Vers van de pers:
Dat zullen de rijscholen niet leuk vinden, zullen ze toch heel wat minder caravanners op les krijgen. Blijft nagenoeg alleen diegene over die het voor hun beroep een zware aanhanger moeten rijden, en een select groepje caravanners (waaronder ik blij.gif ).

Maar toch, met een stevige middeklasser auto en een caravan van 1500kg, ga je (als je niet gaat gochelen met het laadvermagen) over de 3500 kg grens heen. Want het gaat hier toch om de massa's op kenteken en niet in praktijk hè?
Groeten, Roger

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door Ab » do 18 nov 2010 21:02

Solifersduo schreef:Wat ik me afvraag.
Geldt dit alleen voor caravans, of ook voor reguliere aanhangers? Want dat lees ik nergens terug.
Voor de wet is een caravan een aanhanger, geen onderscheid dus.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door JPGeetje » do 18 nov 2010 21:18

Als ik het goed begrepen heb zal in de toekomst het enige verschil tussen B en BE alleen nog de limiet van 3500kg zijn. Waar die bij B voor de totale combinatie geldt, is dat bij BE voor alleen de trekauto. sintscratch.gif
Correct me if I'm wrong. sintstom.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door Bram » do 18 nov 2010 21:41

Op deze site http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... er-in-2012 kun je o.a. het volgende lezen:

Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2012
Volgens de nieuwe regels, die in 2012 ingaan, worden de voorwaarden voor een rijbewijs B met een aanhanger:
1.het totale toegestane gewicht van de aanhanger is niet meer 750 kilo, of
2.het totale toegestane gewicht van de aanhanger is meer dan 750 kilo, maar het toegestane maximum gewicht van de totale combinatie is niet meer dan 4.250 kilo.
Voor een totale combinatie die meer dan 3.500 kilo weegt (de verruiming ten opzichte van de huidige regels) worden aanvullende eisen gesteld aan de bestuurder. Hoe die eisen er uit gaan zien is nog niet bekend.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door peter s » do 18 nov 2010 21:52

RE.gif
Ja ja, nou bij mij loopt het nu heet boven :oops:
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

mafdaf

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door mafdaf » do 18 nov 2010 22:02

Even on topic: de veilingen zijn geeindigd op 305 en 345 euro. Het lijkt dus wel te lonen.

Gebruikersavatar
RogerB
Berichten: 572
Lid geworden op: zo 13 jun 2010 20:32

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door RogerB » do 18 nov 2010 22:04

RE.gif Dat loont ! Zo had ik 3 weken geleden toch flink wat geld kunnen besparen... sinthuil.gif

Willem H

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door Willem H » do 18 nov 2010 22:21

Als mijn auto beladen 3500 weegt en de aanhanger/caravan niet meer dan beladen 750 =4250 samen mag ik nu ook met alleen B rijden want de caravan is niet boven de 750kg.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door JPGeetje » do 18 nov 2010 23:36

RE.gif
Klopt Willem,
Deze informatie heb ik enkele jaren geleden ook afgeleid uit een discussie die (ik weet niet meer waar maar dacht het ANWB-forum) werd gevoerd.
Er bleek toen uiteindelijk alleen nog enige onduidelijkheid te bestaan of (de wettelijke wettekst intrepeterende) het resultaat was dat je met alleen B, uiteindelijk met 4250 of met 4249kg mocht rijden.
Dat is dus inderdaad nu al zo als het trekkende voertuig ongeremd 750kg. mag trekken en de aanhanger dit mag wegen in de uitzonderlijke situatie dat de trekauto precies 3500kg (of 3499kg.) weegt incl. laadvermogen.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Willem H

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door Willem H » vr 19 nov 2010 00:00

RE.gif
Ik ook Jan,de clou is volgens mij zorgen dat de aanhanger onder de 750kg blijft.
Voertuig is altijd boven 3500kg vrachtauto rijbewijs.Vroeger reed bij ons een splitser voor glas,blik en papier ik denk dat dat ding tegern de 7000kg was rijden met BE ?Hoe auto 3500 kg aanhanger 3499 totaal 6999kg het kan en het mag.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door peter s » vr 19 nov 2010 08:49

Als je er naar gaat zoeken word het steeds onduidelijker!

Zeker is mij wel dat niet alles op 'die en die' datum in hoeft te gaan, er is een overgangstermijn van 26 jaar scratch.gif

Heeft ook te maken dat in sommige landen het rijbewijs niet ververst hoeft te worden, die oude 'lapjes' hebben soms niet eens 'E'. Pas in 2036 moet de hele EU zijn overgegaan op het creditformaat rijbewijs met alle catagoriën.

Ook blijft de ADAC steeds verschil maken tussen caravan (recreatief) en aanhangers, nu is het daar al dat een bedrijfswagen met meer dan 750 kg aanhanger E vereist. Althans ik heb gezien dat daarop bekeurt werd.

bron ADAC
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

BeeWee

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door BeeWee » vr 19 nov 2010 09:21

Er is qua rijbewijs natuurlijk geen verschil tussen een aanhanger of caravan, dus de nieuwe Europese richtlijn zal ook voor een normale aanhanger gelden. Ik zie anders al de discussie langs de kant van de weg over een vouwcaravan: "Meneer de bestuurder, dat is een vouwwagen, oftewel aanhanger! Maar meneer agent, dit is een caravan, daar gelden andere regels voor. Nou meneer, ik vind het gewoon een aanhanger dus u mag daar niet mee rijden.. " En dat in het Frans of Spaans... :)

Die link naar die site van de overheid is niet meer actueel volgens mij, er zijn door de verkeerscommissie van de EU juist wat wijzigingen op het daar genoemde concept van die richtlijn aangenomen. Verder zullen de rijscholen er weinig van merken aangezien er volgens mij niet zo gek veel caravanners zijn die nu geen BE meer hoeven te halen. Veel caravanners hebben met de aanschaf van hun caravan al rekening met hun rijbewijs gehouden, en het gaat nu vooral om de auto's met een leeggewicht tot ca 1400-1500 kg die een trekgewicht hebben dat meer dan hun leeggewicht is. Dat zijn er niet zo heel veel, veel nieuwe auto's zijn vanwege alle luxe plus de veiligheidsvoorzieningen al een relatief hoog leeggewicht en vanwege de milieueisen al wat minder vermogen annex trekkracht. Het zal dus vooral bezitters van wat oudere auto's betreffen.

Voor mij zou het, met een BE combinatie, gelden dat mijn vrouw met rijbewijs B de combinatie straks ook mag besturen. Dat zal ze niet durven, maar toch prettig dat de mogelijkheid bestaat. Dan zou, ik als ik op vakantie door mijn enkel zou gaan, nu dus geen vervangende chauffeur meer hoeven te regelen.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Mogelijkheid om goedkoop rijbewijs E te halen

Bericht door peter s » vr 19 nov 2010 10:10

RE.gif
Rechtuit rijden kunnen ze allemaal, gewoon even over de streep trekken sintwhoehoehaha.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”