Geslaagd!

Wanneer E achter B?
Keesjaap
Berichten: 133
Lid geworden op: za 5 jun 2010 14:49
Locatie: Koekstad

Re: Geslaagd!

Bericht door Keesjaap » ma 13 sep 2010 09:54

Mijn "neefje" is vrachtwagenchauffeur en we hebben voor onze vakantie een middag geoefend op een parkeerplaats. Inclusief achteruitrijden (ongeveer 100 meter), achteruit in parkeren, bochtje achteruit, etc.,etc.
Ook ik ben in het bezit van een B-rijbewijs maar genoeg ervaring in het rijden met een vouwwagen en aanhanger maar ik vond het wel verstandig om even te oefenen en dat ging prima maar ik veel aan de tips gehad van Mike thumbup.gif
Peugeot 307 break 2.0 automaat (2006) + Adria Unica 390 DS (1998)

Traveller69

Re: Geslaagd!

Bericht door Traveller69 » wo 29 sep 2010 17:05

pd0bao schreef:Nu wordt er een specifiek examen afgelegd voor aanhanger -en terecht -en ontbreekt een theorie gedeelte betrekking hebbend op de weinige regels die dan gelden ?
Theorie maakte bij mij wel onderdeel uit van de lesdag. Bij het examen werden er ook wat vragen gesteld, o.a. over informatie op kentekenbewijs, maar ook over regelgeving op het gebied van de aanhangwagen etc.

Ik was 600 euro kwijt, veel geld maar ook veel geleerd (en het was gewoon nodig ivm mijn auto-caravancombinatie). Relatief gezien, dit papiertje heb je dan voor de rest van je leven en als je het wegzet tegen de prijs van een (nieuwe) caravan en een aantal vakanties valt het allemaal best mee.

Miguel

Re: Geslaagd!

Bericht door Miguel » wo 13 okt 2010 12:58

Gisteren mijn examen gedaan.
NIET geslaagd (kan dus ook...)
Voormiddag 4 u rijschool: geen problemen met de maneuvers
Namiddag examen: achteruit inparkeren mislukt (stress en een beetje pech)
Wat bleek:
Ik dacht goed te staan om achteruit naar de loskaai te rijden, ik stap uit en examinator wijst mij op feit dat achterwielen aanhangwagen evenwijdig tegen stoep staan. Verder achteruitrijden kan dus niet (beschadigen velgen). Daar ik uitgestapt was, mocht ik niet meer voorruit rijden om sleep recht te zetten: einde examen.
Ik vroeg nog herkansing, daar ik het maneuver toch wel dacht te beheersen, antwoord: geen herkansing zelfde dag...
Grapje heeft mij gekost: 800 euro rijschool en 36 euro examen
Mag binnen twee weken herkansen, krijg nog extra uur maneuverles (vnl inparkeren)
En men mag dan zekerlijk nooooit zeggen dat gans 'het boeltje' één grote geldkwestie is...
Er was bij mij nog een andere kandidaat die al gans zijn leven met aanhangwagens reed op het garageterrein van zijn vader en hij was aldus ook niet geslaagd.

Peteriba

Re: Geslaagd!

Bericht door Peteriba » wo 13 okt 2010 15:50

Dat is meer dan ergerlijk. boos.gif

Veldegemnaar

Re: Geslaagd!

Bericht door Veldegemnaar » wo 13 okt 2010 19:31

het is allemaal geldklopperij
Vroeger had je zo ie zo een Be. boos.gif

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Geslaagd!

Bericht door Kingpin1966 » wo 13 okt 2010 19:48

Ik vind € 836,- wel duur als het voor de eendaagse opleiding is.
Daar had de rijschoolhouder wel wat meer zijn best voor mogen doen vind ik.
Voor 4 uurtjes les heb je je, in mijn ogen, behoorlijk laten belazeren Miguel.
Een ander woord heb ik er helaas niet voor.

Zelfs waar ik woon is het niet zo duur, wel pittig qua prijs, maar zeker geen € 836,-.

Voor mij i.i.g. weer een reden om niet mijn E achter B te gaan halen.
Ik wil wel waar voor mijn poen en geen rijschoolhouder die denkt over mijn rug effe snel rijk te worden.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Miguel

Re: Geslaagd!

Bericht door Miguel » wo 13 okt 2010 20:55

Aan Kinpin1966
Ik heb me iets verkeerd uitgedrukt.
Het is in België verplicht om 8u les te volgen als je het examen wilt doen met de rijschool.
Ik had vorige week ook 4 u gevolgd en dan nog eens 4 u voor het examen.
Maar ik blijf het toch een dure grap vinden en inderdaad, ik vond toch wel dat ik het iets beter mocht kunnen.
Natuurlijk is het wel ik die achter het stuur zit en niet de rijschoolinstructeur. Het is voor mij wel gemakkelijk om de fout bij hun te leggen. Het is nog altijd ik die het moet doen.
Nu, na het falen, is het wel moeilijk om er nog echt in te geloven. Het is natuurlijk nooit leuk. Hopelijk ben ik geen zo'n hopeloos geval die er ettelijke keren moet voor gaan vooraleer te slagen. Al ben ik wel de mening toegedaan dat bepaalde vaardigheden vereist zijn vooraleer je met een middelgrote caravan de weg op gaat. Maar zoals eerder al vermeld, vind ik het nu ook weer niet nodig om je tussen twee auto's in te moeten kunnen parkeren, laat staan tegen een laadkaai. Want geef toe, wanneer moet je ooit dergelijk maneuver in de realiteit uitvoeren met een caravan wel te verstaan...
Het is echter een vereiste, want eind oktober is het Mobicar en voor de middelgrote caravan die wij willen, heb ik sowiezo een BE nodig. En ik ben ook van plan om ze te kopen.
Ben niet van plan om mij te laten doen door die examinatoren. Alleen hebben zij wel het laatste woord en dien ik het spel te spelen volgens hun spelregels.
Levering zal pas in ten vroegste in maart 2011 zijn. Dus heb ik nog wel eventjes tijd om het enkele keren te proberen.
Volgende afspraak is al op 26 oktober. Ik hou al mijn hart vast.
Het zou natuurlijk prachtig zijn om te slagen net voor Mobicar. Dan kan ik er met een gerust gemoed naar toe.

Veldegemnaar

Re: Geslaagd!

Bericht door Veldegemnaar » wo 13 okt 2010 21:04

Er zou een caravan rijbewijs moeten bestaan.
Idd wanneer gaat men met een caravan gaan parkeren tussen auto's?

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Geslaagd!

Bericht door Kingpin1966 » do 14 okt 2010 16:00

Miguel schreef: Maar ik blijf het toch een dure grap vinden en inderdaad, ik vond toch wel dat ik het iets beter mocht kunnen.
Natuurlijk is het wel ik die achter het stuur zit en niet de rijschoolinstructeur. Het is voor mij wel gemakkelijk om de fout bij hun te leggen. Het is nog altijd ik die het moet doen.
Nu, na het falen, is het wel moeilijk om er nog echt in te geloven. Het is natuurlijk nooit leuk. Hopelijk ben ik geen zo'n hopeloos geval die er ettelijke keren moet voor gaan vooraleer te slagen. Al ben ik wel de mening toegedaan dat bepaalde vaardigheden vereist zijn vooraleer je met een middelgrote caravan de weg op gaat. Maar zoals eerder al vermeld, vind ik het nu ook weer niet nodig om je tussen twee auto's in te moeten kunnen parkeren, laat staan tegen een laadkaai. Want geef toe, wanneer moet je ooit dergelijk maneuver in de realiteit uitvoeren met een caravan wel te verstaan...
Dat bedoel ik nu met "een beetje beter je best voor je doen", natuurlijk ben jij de eindverantwoordige.
Gewoon een beetje meer aandacht schenken aan wat je niet kunt, en niet aan wat je wel goed kunt.

En een beetje verbeeldingsgeest had de examinator zeker niet geschaad in deze.
Je mag dan wel aflessen met een tandemas aanhanger, de examinator had deze voor de gelegenheid ook als tandemas caravan kunnen beschouwen.

En zo als je zelf al aangeeft: hoe groot is de kans dat je in "real life" met een caravan bij een laadkaai komt te staan????? awhoea.gif
Wat heb je daar dan te zoeken? Als je nu voor je vrachtwagen aanhangerrijbewijs op zou gaan dan snap ik het nog wel van die laadkaai, maar met een caravan???
M.a.w. dit manouvre had ook op een andere plaats kunnen worden uitgevoerd, een plaats die wat meer overeenkomt met de werkelijkheid, en waarschijnlijk je kans van slagen had vergroot.

Nu ben je € 836,- + een illusie armer, da's lekker snel verdiend zeg !!
En dan laat ik de gevolgen voor je zelfvertrouwen er nog maar buiten, die krijgt er ook een behoorlijke opduvel van.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Geslaagd!

Bericht door Leentje » do 14 okt 2010 18:17

De laadkaai werd bij mij uitgelegd als parkeren met een bochtje achteruit en bij de juiste garagedeur uitkomen. Best handig soms, stel dat je steeds je caravan bij de buren op de oprit mikt scratch.gif Ik vond dit een hele lastige en heb veel gehad aan de trukjes met schaduwen waar je op zou kunnen letten, mits de zon schijnt scratch.gif
Gelukkig mocht ik een keren op een kruising en dan is je bocht meters breed ipv een garagedeur.
En een stukje recht achteruit steken, dat was een makkie.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Citrorob

Re: Geslaagd!

Bericht door Citrorob » ma 18 okt 2010 15:03

Je haalt misschien een BE om alleen met een caravan te rijden en dan kan je je afvragen waarom je achteruit naar een laadkade moet kunnen rijden.

Dit is gewoon een behendigheidstruukje wat je moet beheersen om E waardig te zijn.
Sterker nog ik vind dat een ieder die met een aanhanger rijdt dit moet kunnen. (Helaas is de wetgever soepeler.)

Vooruit rijden met een aanhanger kan iedereen. (en zelfs daar wordt al veel mee geknoeid) Achteruit zie je ineens wie wel en niet kan rijden.
De wetgever is al zo soepel laten we nu niet gaan zeuren dat deze nog lagere eisen moet gaat stellen.
Daarbij kijg je bij een E niet een vergunning om alleen opvakantie met een caravan te rijden maar ook om zakelijk met een dikke BE combinatie te gaan sturen. Dat iemand dit in de praktijk niet zal gebruiken is niet relevant.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Geslaagd!

Bericht door Kingpin1966 » ma 18 okt 2010 15:16

RE.gif

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens.

Ik vind het handiger om de opleiding te specificeren naar het doel van het E achter B rijbewijs.

Bijv. een caravanopleiding met speciale, caravan gerelateerde oefeningen.
De zakelijke BE combi's een aparte opleiding met aangepaste oefeningen.
Een laadkaai achteruit aandrijden behoord eigenlijk bij het CE rijbewijs

Ik zag overigens laatst een herhaling van Blik op de Weg over vrachtwagens en aanverwante zaken.
En daaruit kon ik opmaken dat het eigenlijk niet de bedoeling was dat het E achter B ook voor deze combi's zouden gelden.
Men (de overheid) had er i.i.g. geen rekening mee gehouden dat het E achter B rijbewijs op deze manier "misbruikt" zou worden.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Geslaagd!

Bericht door peter s » ma 18 okt 2010 15:27

Leuk al deze berichten te lezen.
Toen ik vrachtwagen haalde (in 5 lessen a fl 17.50) kreeg ik dat en bus er allemaal bij blij.gif

De rest heb ik door de jaren (met schade en schande zegt men wel) geleerd :wink:
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Miguel

Re: Geslaagd!

Bericht door Miguel » ma 18 okt 2010 19:54

Ik vind inderdaad dat er toch wel een groot verschil is tussen een aanhangwagen en caravan.
Vooreerst is mijn caravan al langs beide zijden breder dan mijn wagen.
Dat is de aanhangwagen waarmee ik leer rijden niet.

Ten tweede is het zo dat een caravan toch al ietsje duurder is dan een aanhangwagen, waardoor je rijstijl toch ook al veranderd.

Ten derde, dat je moet kunnen rijden is correct. Dat je enige maneuvers onder de knie dient te hebben, ook akkoord, maar dat je achteruit moet kunnen parkeren met een caravan tussen twee auto's en dan vervolgens tegen een laadkaai??? Dat gaat er bij mij niet in.

Veel beter ware het om eens te testen of je je caravan wel in een campingplaatsje krijgt of bijv. 180° draaien op een T-kruispunt. Dit lijken mij maneuvers die je in de realiteit wel kunt voorhebben.

Mijns inziens kun je een caravan toch niet vergelijken met een aanhangwagen bestemd voor goederenvervoer?
OK, nu is er één rijbewijs, dat telt voor beiden. Maar uiteindelijk, zal ik na het behalen van mijn BE wel 'perfect' goederenvervoer kunnen doen, maar het rijden met de caravan dien ik toch nog altijd zelf te leren. Enfin, wie ben ik om de wetgever te zeggen wat ze moeten doen... Het zal allemaal wel een reden hebben die veel meer doordachter is dan wat ik er van vind.

Citrorob

Re: Geslaagd!

Bericht door Citrorob » di 19 okt 2010 13:00

Wat is het verschil tussen achteruit voor een laadkade rijden of achteruit de loods van een caravanstalling in rijden.
Als dit je ook niet aanspreekt dan wellicht het achteruit in een parkeervak rijden of je oprit voor je huis.

Het maakt niet uit of dit een caravan is of een aanhanger. Daarbij zijn de meeste caravans veel groter dan de gemiddelde aanhanger.
Denk niet te specifiek aan voorbeeld van een oefening het is gewoon een stukje normale voertuigbeheersing voor het span waarmee je dan mag rijden.
Achteruitrijden is achteruitrijden of dit nu voor een laadkade, een bocht in de weg, een kruising, etc. etc. het is om het even.

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: Geslaagd!

Bericht door rambocus » ma 25 okt 2010 16:01

Vandaag ook een dagopleiding gedaan, na vorige week een proefles te hebben gedaan en geslaagd.

Opzich hoefde ik maar één bijzondere verrichting te doen en dat was achteruit straatje keren. Het belangrijkste wat je moest kennen is een ruimtelijk overzicht houden dus niet ( en daar had ik in het begin last van) net over de neus van je auto kijken maar in de verte blijven kijken en goed blijven spiegelen.

gr.
Rien

Miguel

Re: Geslaagd!

Bericht door Miguel » ma 25 okt 2010 19:40

Vandaag nog een extra lesuurtje gevolgd voor het inparkeren en morgen mijn herkansing.
Had tijdens de scholing geen problemen, maar ja, er is dan ook geen stress mee gemoeid hé.
Hou jullie op de hoogte... :wink:

kea
Berichten: 276
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 21:25

Re: Geslaagd!

Bericht door kea » ma 25 okt 2010 20:55

veel succes en weinig zenuwen toegewenst thumbup.gif



kea
--------------------
yuu can't have all zwaaien.gif
kea
----------------------------
you can't have it all zwaaien.gif

Miguel

Re: Geslaagd!

Bericht door Miguel » di 26 okt 2010 15:43

Wens bij deze mede te delen dat ik mij ook bij de gelukkigen mag prijzen.
Vandaag mijn herkansing en ben ... geslaagd!
Uiteraard superblij en kan nu met een gerust gemoed komende zaterdag mijn caravan kopen op Mobicar.
Alvast een zorg minder...
Moet wel zeggen dat ik opnieuw enorm zenuwachtig was. Mijn maneuvers waren opnieuw niet perfect maar goed genoeg om te slagen en dat is wat telt.
De examinator was toch heel wat soepeler dan de vorige examinator...
Kan eindelijk zorgeloos beginnen genieten. proost.gif

caravan.gif

kea
Berichten: 276
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 21:25

Re: Geslaagd!

Bericht door kea » di 26 okt 2010 16:04

Heerlijk haphop.gif en lekker opgelucht nu mag ie caravan.gif

proficiat

kea
----------------------------
you can't have all zwaaien.gif
kea
----------------------------
you can't have it all zwaaien.gif

Gebruikersavatar
RogerB
Berichten: 572
Lid geworden op: zo 13 jun 2010 20:32

Re: Geslaagd!

Bericht door RogerB » do 28 okt 2010 15:35

haphop.gif Ik ben vanmorgen gestart met de dagopleiding rijbewijs BE. Ik heb zojuist examen gedaan en ...... geslaagd !!!!! haphop.gif

kea
Berichten: 276
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 21:25

Re: Geslaagd!

Bericht door kea » do 28 okt 2010 16:18

Ook proficiat Roger en nu maar caravan.gif

kea
--------------------------------------
you can't have all zwaaien.gif
kea
----------------------------
you can't have it all zwaaien.gif

Gebruikersavatar
RogerB
Berichten: 572
Lid geworden op: zo 13 jun 2010 20:32

Re: Geslaagd!

Bericht door RogerB » do 28 okt 2010 16:22

RE.gif

Kea: jij ook proficiat !

Dit: caravan.gif ,deed ik al een paar jaar. Voor de huidige caravan heb ik geen BE nodig, maar voor de volgende wel..... haphop.gif
Groeten, Roger

Peteriba

Re: Geslaagd!

Bericht door Peteriba » zo 31 okt 2010 13:43

Kea, gefeliciteerd. thumbup.gif

Roger, Va Hatse. blij.gif

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”