raamrubbers

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

raamrubbers

Bericht door Ester » ma 15 jan 2018 17:29

Ik ben verder gegaan aan het verwijderen van de sierstrip en de verrotte latjes aan de achterkant van mijn kluscaravan.
Het is gelukkig nog altijd leuk om ermee bezig te zijn en ook tijd om het raam er weer in te zetten.

Het raamrubber is op zich nog goed en lijkt iet zo lang geleden vervangen. Alleen aan een kant zit er oude kit aan geplakt en ik krijg het er met geen mogelijkheid vanaf, ook niet met heeeel veel geduld.

Misschien weet iemand of het noodzakelijk is dat het er wel afgaat of kan ik gewoon eroverheen nieuwe kit aanbrengen?

De binnenkant heeft al een aantal nieuwe latjes en mijn ongekante massieve boekenplank ligt klaar om gemonteerd te worden.
Het leukere werk haphop.gif

Groetjes,
Ester

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: raamrubbers

Bericht door nicolaas » ma 15 jan 2018 19:04

gooi het rubber eens een dag in de vriezer en dan weer proberen of de kit eraf (brokkeld?)
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: raamrubbers

Bericht door MarcoC » ma 15 jan 2018 19:24

Als het idee met de vriezer niet werkt kun je hem ook nog een dag in een emmer water leggen met een paar tabletten steradent, even goed laten weken.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: raamrubbers

Bericht door Ester » di 16 jan 2018 07:24

Ga ik proberen!

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: raamrubbers

Bericht door FWalraven » di 16 jan 2018 10:22

Is het wel kit en geen lijm?

Frans

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: raamrubbers

Bericht door graaf » di 16 jan 2018 14:28

Idee
Seal & Bound Remover. Van innotec. Lost oude kit op. Na uitdampen oplosser verhard de kit weer. Wordt ook gebruikt bij het aanbrengen en nabehandelen van nieuwe kitzomen. Vertraagd het hardingsproces en voorkomt het aankleven aan handen en gereedschap.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: raamrubbers

Bericht door Ester » do 18 jan 2018 17:44

Hoi FWalraven, het is zeker kit.
De steradent ga ik eerst uitproberen, en de seal and bound remover gaat in ieder geval van pas komen in de toekomst.

Ik heb besloten dat ik weer verder ga als het weer wat beter wordt. Vandaag kwam ik er achter dat ondanks mijn ruime kitgebruik achter strip en bij schroefjes, de boel alsnog lekt scratch.gif

Ik baal natuurlijk want heb heel veel zin om de binnenkant aan te pakken maar durf dat pas aan als ik zeker weet dat het helemaal dicht is.
Het kost veel te veel tijd en frustratie met dit weer. Vandaag de binnenkant aan alle kanten moeten stutten.
zie foto hahaha

Ik wil ook een andere oplossing zoeken voor zo'n sierstrip, het terugplaatsen wordt er ook niet mooier op. Jammer dat ik 90 meter inlegbies voor niks heb gekocht, maar dat hoort er denk ik bij als je iets gaat doen wat onbekend terrein is.

In de tussentijd kan ik ook forum verhalen lezen en nadenken over de inrichting, ook leuk.

Wordt vervolgt....
Bijlagen
stutklein.jpg

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: raamrubbers

Bericht door roekie » do 18 jan 2018 19:59

heb je duidelijke foto's van de plek waar het lekt ?

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: raamrubbers

Bericht door Ester » vr 19 jan 2018 21:38

Hoi Roekie,
die foto's kan ik wel maken als het regent, een klein buitje is genoeg om ter hoogte van de strip linksboven en op 3 plekken ter hoogte van de middelste, druppeltjes naar beneden te zien sijpelen.

Op de fotootjes in mijn vorige bericht zie je dus de twee strips die ik eraf heb gehad en er weer op geplaatst.
In de bovenste heb ik een nieuwe sierstrip ingepriegelt. Deze was breder dan wel wat te hard vanwege de kou om hem er netjes in te krijgen helaas.
Alle schroefjes heb ik er pas ingeschroefd nadat ik de gaten had gevuld met wat kit. Ook aan de binnenkant van de caravan heb ik gaten eerst opgevuld.
De strips zelf heb ik over de hele breedte op de hoogte waar de gaatjes zitten een dikke kitrand gegeven.
De uiteinden van de strips heb ik ook dichtgekit. Niet mooi, maar liever minder fraai en wel waterdicht was het idee.

Ik heb er nog even over nagedacht en wat ik vermoed is dat ik toch ruimte heb laten ontstaan bij een aantal schroefgaatjes omdat ik het schroefje soms in en weer uit en weer in heb gedraaid omdat ik het wat dieper wilde proberen te krijgen in het houten latje dat aan die hoogte aan de binnenkant zit.
Dat daardoor dus de kit is gaan verschuiven er er ruimte is ontstaan. Evengoed raar als daarboven een dikke rand kit zit, maar het zou kunnen.

Eigenlijk wil ik nu de strips er sowieso dus af en iets anders verzinnen. Het is niet mooi te krijgen, heel veel werk en dan kan ik dus nog niet verder. Ik zag laatst ergens een foodtruck caravannetje staan waar uberhaupt de strips niet meer opzaten. Mooi geverfd en dat zag er eigenlijk heel fraai uit. Maar ja...die stond wel binnen.

De bestaande gaten dicht kitten en misschien een of andere plastic, chroom of zelfs hardhouten strip er alleen opplakken zonder schroefjes is second best optie.
Maar bij die boven de ramen gaat dat niet zo makkelijk omdat het raam zelf eraan bevestigd is, dus die zullen wel gewoon overnieuw moeten boos.gif
Misschien dat ik tzt daar ook iets fraais op weet te verzinnen.

Wat ik me afvraag is of ik de overlapping van het aluminium ook een extra kitrand had moeten geven? Ik heb het niet gedaan omdat het daar toch afwatert.

Heb jij een ander idee wat ik verkeerd kan hebben gedaan? Ik hoor het heel graag, ook als je ideeën hebt over hoe een sierstrip in zijn geheel te vermijden is.
Ik heb zo'n zin om aan de binnekant te beginnen

Groetjes,
Ester

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: raamrubbers

Bericht door roekie » vr 19 jan 2018 22:46

wat voor kit heb je gebruikt ? ik ben zelf ook een beyerland en het repareren , en kreeg het advies hier op het forum om butylkit te gebruiken , rare kit wel even wennen daar ik zelf meestal met polymeer werk.. ik woon in de buurt van Lemmer mocht je in de buurt wonen wil ik wel eens komen kijken

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: raamrubbers

Bericht door nonblond » vr 19 jan 2018 23:09

Denk er aan dat butylkit wat is aangeraden, iets heel anders als butyleenkit. Ik weet dat diverse bouwmarkten als je naar butylkit vraagt je butyleenkit geven, omdat ze het niet verkopen en misschien ook niet kennen.

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: raamrubbers

Bericht door Ester » za 20 jan 2018 09:50

Hoi Nonblond,
ik heb iid butyleenkit gekocht welke ook op dit forum werd aangeraden.
Ook een hele dure uit de auto industrie uitgeprobeerd. Die was extreem stroperig ondanks het koudere weer. Wel handig op zich. Alleen het zat in zo'n worst achtige bus, die is dus zacht. Liet ik een keer vallen stom.gif Heb je er niks meer aan

En Loekie...hartstikke leuk als je een keer naar Zunderdorp wilt komen. De komende tijd ben ik even druk met andere klussen, maar ik stuur je een bericht als ik er weer wat vaker heen kan.

Groetjes!

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: raamrubbers

Bericht door FWalraven » za 20 jan 2018 10:30

Ester, ik weet dus niet of het een schrijffout van je is, maar butyleenkit is iets anders als butylkit.

Frans

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: raamrubbers

Bericht door MarcoC » za 20 jan 2018 11:50

RE.gif
Ik denk dat het een schrijffout is, want in een ander draadje over haar caravan lees ik dat ze Sikalastomer 710 heeft gebruikt. En dat is Butylkit thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: raamrubbers

Bericht door Ester » za 20 jan 2018 12:27

ah ja...ik wil de dingen iets te snel doen...
butylkit is wat het was :)

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: raamrubbers

Bericht door Ester » wo 24 jan 2018 18:34

Nou hehe, ik heb de kit van het raamrubber afgekregen.
De steradent hielp enigsinds, maar niet afdoende. De vriezer optie heb ik even gelaten voor wat hij was want die zit te vol.
Ergens vond ik een bericht op dit forum over een nylon borstel opzetstuk voor een boor.
In de acuboor was dit evengoed een lastig verhaal, maar uiteindelijk gaat het, zei het cm voor cm, heel goed met een kolomboor haphop.gif
Bijlagen
rrk.jpg

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: raamrubbers

Bericht door roekie » wo 24 jan 2018 18:47

slim ! ziet er goed uit !

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”