gewicht van mijn opknap caravan to be

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door Ester » di 26 dec 2017 15:02

Ik ben een oud caravannetje helemaal aan het strippen en in fases opnieuw aan het opbouwen.
Het is een twee asser en ik wil er niet mee gaan rijden, hoogstens een enkele keer naar een andere vaste plek in Nederland.

Het klussen ligt nu noodgedwongen een beetje stil omdat ik niet goed kan kitten met het vochtige weer. Dus wil me even toe gaan leggen op het uitzoeken van een en ander. Vandaar ook alvast deze vraag op het klusforum.

Ik wil hem een betonplex bodem van 9 mm geven en ook het interieur zal wat zwaarder uit gaan vallen dan het originele gewicht.
Heeft iemand ervaring met de mogelijkheden wat betreft het gewicht?

Groetjes en alvast happynewwyear.gif ,
Ester

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door PD » di 26 dec 2017 15:27

Wanneer je met deze caravan (ook voor slechts een enkele keer) over de openbare weg wilt gaan rijden, zal deze voorzien moeten zijn van een kenteken. Op dit kenteken staat naast een ledige massa ook de maximaal toelaatbare massa (mtm). Deze laatste wordt veelal bepaald door de as of assen die eronder zitten en de toegepaste oplooprem. Verhogen van de mtm zal zeker bij een oudere caravan niet meevallen, zelfs niet wanneer de as(sen) het wel zouden toelaten... de aanvullende documentatie van de fabrikant zal waarschijnlijk niet beschikbaar zijn.

Kritisch blijven dus met wat je erin bouwt en laadt... of de caravan op een aanhanger (laten) vervoeren voor die enkele keer.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door Ester » di 26 dec 2017 16:04

Hoi, bedankt voor je reaktie.

Omdat ik niet heel kritisch wil zijn op het gewicht zal ik hemdan op een oplegger laten verplaatsen mocht dat ooit nodig zijn.
Er zit wel een kenteken op maar laten keuren zal dan zeker moeten gebeuren en ik begreep dat dat heel veel gedoe oplevert.

Maar goed, ook als hij verder altijd stil op een plek staat, of op het terrein zelf mbv een trekker verplaatst wordt, moet hij natuurlijk niet door zijn hoeven zakken.
het lijkt mij dat zo'n onderstel niet snel helemaal doorgeroest zal zijn dus dat het wel wat kan hebben.
Ik begreep dat als hij de weg op gaat 1250 kg de max is. Mij lijkt dat ik dus wel tot 2000 kg kan gaan als dat niet aan de orde is.
Wat ik wel weet is dat het snel oploopt als je eenmaal gaat bouwen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door PD » di 26 dec 2017 16:09

Een oplegger lijkt me duur, op een aanhanger kan ook heel goed wanneer de caravan bijv. 2.000 kg weegt.
Er zijn genoeg personenauto's die tot 3.500 kg mogen trekken.

Een "willekeurig" voorbeeld:
Bijlagen
caravan op aanhanger.jpg
caravan op aanhanger.jpg (11.63 KiB) 3509 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door Micky » di 26 dec 2017 16:50

RE.gif

willekeurig? dat is een bekende mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door PD » di 26 dec 2017 16:51

RE.gif
Vandaar de "..."
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door MarcoC » di 26 dec 2017 20:25

Waarom niet gewoon weer een sandwichplaat voor de vloer? Isoleert beter dan een enkel betonplex plaat.
Hier in NL hoeft een caravan niet gekeurd te worden, maar moet wel aan bepaalde technische vereisten voldoen. En daar valt het gewicht ook onder.
Als het goed is kan je op de site van de rdw ook de max technische massa van de assen vinden.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

marcel8
Berichten: 27
Lid geworden op: za 9 jul 2016 20:04

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door marcel8 » wo 27 dec 2017 09:35

het lijkt mij dat als jij zonder belading onder het max gewicht blijft, dat er geen probleem moet zijn zou je per toeval op een weegbrug belanden . overigens zou ik best 100 of 200 kilo over het max gewicht heen durven tegaan . en er dan die enkele x de weg mee op . maar die keus moet ieder voor zichzelf maken natuurlijk .
lmc 555 audi a6 2.7 tdi

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door Jan van Vijven » wo 27 dec 2017 09:40

Maar waarom moet die hut 750 kg zwaarder worden dan het maximaal toegestane?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door Ab » wo 27 dec 2017 09:59

Als er een kenteken opzit, is keuren niet aan de orde. Dat kenteken blijft altijd geldig. Op dat kenteken staat ook het max gewicht.
Let wel ..dit is in Nederland zo . In Belgie is het weer anders . Daar heb je wel periodieke keuringen. Je
mag doen wat je wilt met de caravan en onderstel zolang het maar veilig blijft en de maten niet teveel veranderen.
Maat en gewicht zijn ook de enige gegevens op het kenteken.

Ik zou ook een sandwich aanhouden voor de vloer.
Met de eerder door mij aangegeven lijm gaat dat uitstekend. Je zou zelfs een vloerverwarmingsmatje mee kunnen verlijmen .
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door Ester » wo 27 dec 2017 19:48

wederom bedankt voor de reakties!

Ik ga de vloer ook zeker weer sandwichen met nieuw piepschuim zoals het zat. De onderste laag wordt dan idd betonplex 9 mm. De bovenlaag wordt een soort mat van bamboe latten. (Onder het bed natuurlijk iets simpels en zo dun mogelijk)
De zware kachel gaat er ook uit en dat betekent in dit geval dat naast de weggerotte uiteinden van de vloer en de deur ook het midden opnieuw gemaakt moet worden. dan maar meteen een beetje stevig. Bij elkaar zal het betonplex 50 kg wegen.

Hij wordt in zijn geheel vooral zwaarder omdat ik zo veel als mogelijk los wil kunnen gaan op de inrichting. Hier en daar ook een mooi hardhouten deurtje/plankje en zo.

Goeie tip van dat kenteken, had het bijna gewoon weggooid maar kan ik nu nog uit de vuilniszak vissen :oops:

Die kachel is dus heel oud, maar grote kans dat hij het nog wel doet. Een soort centrale verwarmingssysteem met een ontstekingsmechanisme voor een waakvlam en water achtige olie substantie die door de buizen door de hele caravan liepen.
Ik heb het eruit gehaald, maar mocht iemand interesse hebben...

(ik zal even kijken of ik er een fotootje van het buizensysteem kan vinden)

Nog steeds veel regen voorspeld kersthuilen.gif

Groet!
Bijlagen
verwarming klein.jpg

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door Ester » wo 27 dec 2017 19:52

oh ja, ...wat betreft die lijm, dat ga ik zeker onderzoeken om te gebruiken voor de vloer.

Ik had zo'n vloerverwarmingsmatje maar omdat ik niet wist wat het was en ik geen geduld had met de doorweekte vloerbedekking die erin zat, heb ik per ongeluk de achterste 30 cm eraf geknipt. Maar wie weet is het zo'n systeem dat niet rondloopt en is de overgbleven 100 cm nog te gebruiken kerstwhoehoehaha.gif

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door MarcoC » wo 27 dec 2017 20:30

Die verwarming lijkt een primus verwarmingssysteem te zijn, dat zijn dure dingen!
Hier maak ik ook uit op dat je caravan ooit winterhard was..... wat voor kachel ga je eigenlijk terugplaatsen?
Wel jammer dat je die primus niet terugplaatst... is echt de beste verwarming die je kunt wensen!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door Micky » wo 27 dec 2017 21:34

Ester schreef:wederom bedankt voor de reakties!

Ik ga de vloer ook zeker weer sandwichen met nieuw piepschuim zoals het zat. De onderste laag wordt dan idd betonplex 9 mm. De bovenlaag wordt een soort mat van bamboe latten. (Onder het bed natuurlijk iets simpels en zo dun mogelijk)
De zware kachel gaat er ook uit en dat betekent in dit geval dat naast de weggerotte uiteinden van de vloer en de deur ook het midden opnieuw gemaakt moet worden. dan maar meteen een beetje stevig. Bij elkaar zal het betonplex 50 kg wegen.

Hij wordt in zijn geheel vooral zwaarder omdat ik zo veel als mogelijk los wil kunnen gaan op de inrichting. Hier en daar ook een mooi hardhouten deurtje/plankje en zo.

Goeie tip van dat kenteken, had het bijna gewoon weggooid maar kan ik nu nog uit de vuilniszak vissen :oops:

Die kachel is dus heel oud, maar grote kans dat hij het nog wel doet. Een soort centrale verwarmingssysteem met een ontstekingsmechanisme voor een waakvlam en water achtige olie substantie die door de buizen door de hele caravan liepen.
Ik heb het eruit gehaald, maar mocht iemand interesse hebben...

(ik zal even kijken of ik er een fotootje van het buizensysteem kan vinden)

Nog steeds veel regen voorspeld kersthuilen.gif

Groet!
Ik zou die kachel werkend maken, zo niet, ik heb interesse in de onderdelen, stuur me maar een persoonlijk berichtje (pm)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door BertJan » wo 27 dec 2017 22:25

Welk merk is de caravan, het lijkt wel een award.

Volvodriver

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door Volvodriver » wo 27 dec 2017 22:30

Je hebt de Rolls Royce onder de caravanverwarming . Neem eventueel contact op met Scandiccaravans om hem weer werkend te krijgen. Het is de moeite waard.
Je hebt trouwens ook een bijzondere caravan te pakken merk ik nu. Een van de eerste Adria Alpina's.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door Micky » wo 27 dec 2017 22:33

RE.gif thumbup.gif

Waar zie jij aan dat het een Adria is? ik ben namelijk ook enorm benieuwd vanwege de vloeistofverwarming!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door Volvodriver » wo 27 dec 2017 22:49

RE.gif
In haar andere topic.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door WillyL » wo 27 dec 2017 23:18

Nog een stemmer om die verwarming werkende te krijgen.
Die dingen verwarmen door en door en bovendien veel geluidsarmer dan met trumaspul.
Wel opletten dat ze niet kapotgevrozen zijn. Die kleverige vloeistof was waarschijnlijk oude koelvloeistof die misschien niet goed meer beschermde tegen vorst.
Moest ge de verwarming toch houden, bij het terugplaatsen van de banken zorgen dat onder en achter die dingen een opening is om dienst te doen als convector boven de verwarmingselelementen (die buis met de aluminiumplaatjes op je foto). Ergens anders op dit forum is een verhaal over een Dethleffs waar de installatie niet goed gebeurde door de fabriek en dan werken die dingen niet goed.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door Ester » do 28 dec 2017 09:50

Wat leuk dat het zo'n goede is. Ik vermoed dat hij tot voor kort nog dienst heeft gedaan, net als de vloerverwarming omdat de hele caravan volgebouwd was met kinderbedjes. Netjes ook, maar duidelijk voor tijdelijk. Ik denk dat hij in de tuin heeft gestaan tijdens een verbouwing of zo.

Het is wel balen dat ik hem nu niet meer kan testen en misschien zelfs al verpest heb.
Ik moest erbij en besloot na wat wikken en wegen hem eruit te halen. Ik kon hem niet testen omdat ik alleen stroom had en geen gasaansluiting. Dus de ontsteker werkt dan sowieso ook al niet.
Ik wil in de toekomst niet zo veel rekening moeten houden met ventilatie aan alle kanten en om er heel makkelijk bij te kunnen komen.

Bij het demonteren van het buizensysteem (wat heel makkelijk gaat door de rubberen tussenstukjes) komt de vloeisof er natuurlijk uit, dus die heb ik opgevangen en inmiddels weggegooid.
Meer het lulligste is dat ik de bovenste kachel pijp naar het schoorsteentje heb doorgezaagd met een slijptol. Ik weet niet of dat makkelijk te vervangen is. En nu krijg ik hem er nog niet uit omdat hij aan de onderkant klem zit tussen de bodem en de vloer. (vandaar dat de vloer daar ook, al dan niet gedeeltelijk, eruit moet.

Nou ja, ik zal informeren of er nog iets mee kan ooit en of er te zeggen is wat de kans is dat het ding het nog doet. Er kan verder wellicht niet veel stuk en is de pijp te vervangen.
Zal er binnenkort een fotootje van posten hoe het onstekingssysteem ed eruitziet

En inderdaad is het een Adria. De dakramen lekken dus de vloer is ook sompig en zo, maar ik ben verliefd C forum1.gif

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door Ester » di 2 jan 2018 16:38

Hoi Micky,
Ik heb wat fotootjes gemaakt van de kachel waarvan jij zei dat je geinterreseerd was in de onderdelen.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om te informeren hoe ik hem aan de praat krijg. Ik vermoed gewoon opnieuw vloeistof er in en de ontsteking werkend krijgen door elektra.

Ik ga hem niet gebruiken en om hem eruit te krijgen moest ik hem dus doorslijpen aan de pijp aan de bovenkant. Dat kan ik er wel weer aanlassen.
Tweede punt is dat ik er aldoende achter kwam dat ik hem er nog niet helemaal uit kan halen. Ik ben namelijk van achter naar voor aan het werken en in het midden moet daarvoor de vloer er ook uit. De caravan gaat te veel uit zijn verband als ik dat nu al doe.

In de tussentijd kan ik thuis mijn gereserveerde caravan tijd wel gebruiken voor het verwijderen van de kit in het raamrubber. Man, wat een monnikenwerk. Maar nieuw zijn die raamrubbers ook niet te betalen, dus ik ga er gewoon met veel geduld mee door :shock:

Groetjes,
Ester
Bijlagen
verwarming klein.jpg
kachel 2.jpg
kachel klein.jpg

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door Ester » di 2 jan 2018 17:25

Hoi Micky,

volgens mij lukt het me niet om een prive bericht te sturen om een of andere reden.

In ieder geval vroeg ik me af of je eventueel ook geinteresseerd zou zijn in de hele kachel.
Hierbij ook nog een fotootje van het ding in zijn geheel en waar ik hem doorgezaagd heb.
Bijlagen
kachel5.jpg
kachel3.jpg

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door Micky » di 2 jan 2018 19:00

Hoi Ester,

Ik zie dat het een hele andere kachel is als wat ik verwachtte, bedankt voor de moeite, ik kan hier niet mee wat ik van plan was.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door Ab » di 2 jan 2018 19:59

Het is een Alde..
Zou ik heel zeker nooit weg doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: gewicht van mijn opknap caravan to be

Bericht door MarcoC » di 2 jan 2018 20:07

Zeker niet weggooien!
Desnoods incl. alle onderdelen op marktplaats zetten, moet je toch zeker een paar honderd euro voor kunnen vangen. Ondanks de leeftijd! thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”