Vastgekitte vuren lat verwijderen

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door Ester » vr 15 dec 2017 17:20

Hallo mede kluspimpers,

Vol goede moed begin ik aan een opknap project van een caravan.
Ik had graag een fotootje van de gestripte staat voor het idee bijgevoegd, maar dat bestand blijkt helaas te groot.

Maar hij is grotendeels dus al gestript (nog een balkje verder en het is een wiebertje) dus moet nu echt eerst latten vervangen voor ik verder kan.
Het caravannetje is net zo prachtig als hij lek is dus dat is zeker met dit weer een behoorlijke klus.

ik hoop dat iemand me kan adviseren over hoe ik een vuren lat die vastgekit is, kan verwijderen.

Op de plek waar de sierrand zit aan de buitenkant zitten twee lagen aluminium op elkaar en dat is ook gaan lekken.
De balk aan de binnenkant die op die hoogte zit is daardoor helemaal nat en gedeeltelijk verrot dus die wil ik vervangen.

Alleen...deze lat zit dus vastgeplakt kerstboos.gif
Ik heb met een multitool andere latten wel wel weg kunnen halen en ben ik aan het vervangen, alleen in dit geval twijfel ik of dat een haalbare optie is.

Ik hoop dat iemand al eens met dit bijltje gehakt heeft en wat dos en don'ts voor me heeft.
(Ik ben meubelmaker trouwens dus als ik weet hoe kan ik het wel en heb ik de tools)

Groetjes!
Ester

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door MarcoC » vr 15 dec 2017 17:37

Die sierlat aan de buitenkant zit ook vast met schroeven helaas. Je zal dus eerst de sierlat moeten verwijderen voordat je de balk binnen lan verwijderen, want ik vermoed dat die balk dus ook door die schroeven op de plek wordt gehouden.

Op die sierlat zit als het goed is een rubberen bies, die bedekt de schroeven. Die verwijderen dan kan je de lat los schroeven.
Succes.

Btw, Google eens op foto resizen.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door Hobby Linka » vr 15 dec 2017 17:38

Ester schreef:
.....Ik had graag een fotootje van de gestripte staat voor het idee bijgevoegd, maar dat bestand blijkt helaas te groot.....

Ester
Klikkerdeklik
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door Ester » vr 15 dec 2017 21:34

Super bedankt Marco C,
ik ga morgen de strip losschroeven (zal wel uitboren worden vrees ik)
En maar weer een nieuwe rol ductape aanschaffen. Ik zal hem er opnieuw op moeten kitten neem ik aan en daar is het jammergenoeg te koud voor.

Ook tnx voor de verkleinings opties voor foto's ik denk dat het me met paint gelukt is de foto te verkleinen.
Groet!
Bijlagen
20171201_170926[2].jpg

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door Ester » vr 15 dec 2017 21:36

De buitenkant is wel heel erg leuk hoor kerstrolleyes.gif

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door MarcoC » vr 15 dec 2017 21:54

Das een pittig projectje als ik het zo zie whistle.gif
Volgens mij is de andere wand nog niet gestript..... ik zou je aanraden om eerst de andere wand weer te voorzien van het lattenwerk voordat je aan de linkerkant(foto) begint.
Butylkit kan je overigens met deze temperaturen gewoon verwerken aan de buitenkant. Hiermee kit je namelijk de sierlat aan de buitenkant weer mee af. De bus kit kan je van te voren een paar minuten in warm water laten weken, dan verwerkt het makkelijker thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door Ester » ma 18 dec 2017 21:44

Ik heb de lijsten en het verrotte binnenwerk losgekregen kersthaphop.gif
Was wel een klus met al die vastgeroeste schroefjes, maar fijn dat ik weer verder kan.
Vooral omdat het hele raam eruit moest en warm is anders [coldwithsnow.gif]

Nu kom ik bij een volgende issue, op welke hoogte van de sierlijst ga ik kitten?
Het lijkt me dat dat een hele strook moet worden welke boven de oversteek van het aluminium valt vanwege de mogelijkheid tot volgende lekkages.
Alleen daar heeft het niet gezeten (zag alleen een paar dotten om de 30 cm op ongeveer het midden)

Op youtube vind ik niets bij 'sierlijsten kitten' en echt geen idee hoe je sierlijst naar het engels vertaald.

Verder ben ik natuurlijk alvast enthousiast het nieuwe regelwerk aan het zagen en ook maar even in de lijnolie aan het zetten. Kan geen kwaad.
Bijlagen
IMG-20171218-WA0002 klein.jpg

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door MarcoC » ma 18 dec 2017 23:33

Geweldig bezig thumbup.gif

Ik zou de kit boven en onder de naad aanbrengen en uiteraard onder de schroefgaten in de sierlat, want daar kan ook vocht onder komen.
Na het aanbrengen van de sierlat en vastschroeven, de lat nog wat aankloppen. Er zal dan nog wel wat overtollig kit gaan uitpuilen, dat kun je dan weer heel makkelijk "wegrollen" nadat het 1 of 2 dagen heeft "aangedroogd". Afhankelijk van de temperatuur kan dit natuurlijk wat langer duren.
Vergeet niet dat je de goede kit moet gebruiken zoals Sikalastomer 710 bijv.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door cadance » di 19 dec 2017 09:04

Hallo Ester in verband met de hechting de lijnolie pas aanbrengen NA het kitten.
Natuurlijk alleen als we het over lijm kit hebben.
Succes.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door Ester » di 19 dec 2017 22:23

Hoi hoi,
ik gebruik idd sikalastomer 710
Aan de binnenkant van de caravan heb ik kitten geprobeerd op de schroefgaten die tevoorschijn kwamen. Eerst in Heet water gelegd en het lijkt idd prima te gaan.

Donderdag wil ik de sierlijst eraan kitten zodat zo snel mogelijk het raam er weer in kan.

Omdat mijn tacker alleen spijkertjes kan tacken en geen nieten wil ik het lattenwerk grotendeels lijmen op het aluminium. Kan dat met bruislijm, of bijvoorbeeld met pur?

Anders wordt het toch maar gewoon schuin tacken met heeeel veel spijkertjes kersthuilen.gif

Ik heb ook een oplossing bedacht om de kromming op de zijdes op te vangen zonder dat ik hout hoef te lamineren, fotootjes volgen. Een 'issue' tegelijk kerstmutszwaai.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door Chris » di 19 dec 2017 22:46

Bruislijm is superspul.
Pur zou ik niet doen.
En Butylkit, zoveel mogelijk "Vol" kitten, teveel puilt er wel uit zoals Marco al schreef.
Je zou eens kontakt moeten zoeken met forumlid "Hekkie".
Die heeft vorig jaar een schade ook perfect opgelost, is heel inventief bezig geweest.

Nogmaals succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door MarcoC » di 19 dec 2017 22:59

Zoals Ab al aangeeft in je voorstel topic, is thixoptrope epoxy ook heel goed te gebruiken om latjes met elkaar te verlijmen. De verbinding is dan zelfs nog sterker van met bruislijm of tackers. kerstduim.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door Ab » wo 20 dec 2017 00:00

De verbindingen zijn zelfs nog sterker dan het omliggende hout.
Ik heb als proef ooit eens 2 lange latten tegen elkaar gelijmd met de kopse kanten.
Daarna doorgebroken. De lijmverbinding bleef heel tot mijn stomme verbazing.
Daarna veel gebruikt om haakse verbindingen te maken in dun triplex zonder hoeklatten.
Met een ijslolly stokje kan je daarmee heel mooie fillet verbindingen mee maken.
Ook dan breekt eerder het triplex dan de lijmverbinding in de hoek.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door Ester » wo 20 dec 2017 15:08

kerstduim.gif ...oke, het wordt dus flink kitten aan de buitenkant en hopelijk hoeft het daardoor daarna nooit meer los.

Ik wou het raam er de volgende dag alweer in gaan hangen, het lijkt me dat de kit dan samen met de schroefjes al wel afdoende houd.

Binnen ga ik bruislijm gebruiken. Die hele sterke 2 componenten lijm vind ik zeker interessant en een keer het uitproberen waard.
Om dat het in het vervelendste geval toch ooit weer een keer los zou moeten, gebruik ik nu de constructielijm voor de latten. Wel jammer dat lijnolie zo lang duurt voor het droog is, anders had ik dat er ook nog eerst opgesmeerd.

Hekkie zijn verhaal ga ik checken, ben benieuwd hoe hij dingen heeft opgelost...

kerstzwaai.gif

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door MarcoC » wo 20 dec 2017 15:20

Vergeet niet kit onder de rubbers van de ramen te doen.... anders gaat het zo weer lekken!

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door Ester » za 23 dec 2017 17:58

Ben druk in de weer geweest met de achterkant van mijn aluminium avontuur.
pffff ...viel nog niet mee om vooral niet te kitten zoals een tweejarige een boterham met chocopasta eet.

Maar...het raam zit er weer in. Nu de twee onderste sierlatten weer vastkitten en ik kan binnen wat gaan doen. Heb besloten dat ik daar schrootjes tegen de latten ga monteren en die in 'surf' stijl ga schilderen. Achter de nieuw te maken kastjes komt gewoon triplex.

Alleen nu is het veel te vochtig om te kitten en daardoor kan ik niet verder kersthuilen.gif
Ik hoop dat dat deze winter nog wel gaat lukken want ik heb veel zin om ook de binnekant aan te pakken. Maar zekerheid dat het niet meer lekt is natuurlijk belangrijker.

In de tussentijd zou ik eventueel een dakstrip kunnen verwijderen en schoonmaken, want dat is ook nog heel tijdrovend met al die vastgeroeste schroefjes. Maar ik vind dat een beetje spannend qua stevigheid van het geheel.

Ik heb 90 meter bies gekocht en volgens mij is het te breed, dat is super balen want 2 mm smallere kan ik niet vinden. Zou het kunnen dat het originele is gekrompen door alle jaren heen?

So far mijn update. Als iemand bies dan wel kit tips heeft hoor ik het graag.

Fijne kerst!!
Bijlagen
caravanforum2.jpg
caravanforumklein.jpg

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door MarcoC » za 23 dec 2017 18:06

De bies is niet te breed hoor, is maar in 1 maat te krijgen namelijk.
Ergens op het forum staat een topic over het plaatsen van biezen.
Het makkelijkste gaat dat met een mondstuk/pijp van een kitbus. Je weet wel, die voorop de kitspuit zit.

Zoiets bedoel ik:
kit tuutje.png
kit tuutje.png (11.57 KiB) 5541 keer bekeken
De mond schuin afsnijden op die breedte zodat de mond ervan net in de rail past, daar waar de bies moet komen zitten.
Dan trek je de bies er zo doorheen, werkt echt perfect. kerstduim.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door Ester » di 13 mar 2018 16:32

Inmiddels is er eindelijk een vrije dag langsgekomen die niet nat was en warm genoeg om te kitten.
Ik moet nog wel even oefenen met de draderige butyl kit, maar ben blij dat het gelukt is om deze wand in ieder geval ook op deze manier waterdicht te krijgen. haphop.gif
Vanaf de binnenkant heb ik hem vastgeschroefd dus de schroefjes zijn niet te zien en minder kans op lekkage.

Het is een hardhouten lat geworden die ik ipv de strip op de caravan heb geplakt.
Aangezien de ramen vastzitten aan de bovenste strip ga ik deze wel laten zitten en bij deze een mahonielat eroverheen proberen te plakken, die ik waterdicht vastkit.
Hoop dat ook dat wil lukken. In ieder geval durf ik het nu eindelijk aan om aan de binnenkant weer verder te gaan met de wand en het plafond.
Bijlagen
strip kl2.jpg

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door Aernout » za 17 mar 2018 12:11

Ester,

Schroeven van binnen uit betekent dat als je caravan eenmaal klaar is, je de lat nooit meer los kan maken.
Stel dat het toch eens gaat lekken, of dat je de kit opnieuw moet/wil doen .......

Succes!

Ester
Berichten: 33
Lid geworden op: do 2 nov 2017 07:42

Re: Vastgekitte vuren lat verwijderen

Bericht door Ester » do 22 mar 2018 08:54

Ja dat klopt, dat is een nadeel.
Ik heb de knoop maar doorgehakt dat weer loshalen enorm veel werk zou zijn en dat ik nu dus niet zuinig moet zijn met kitten.

Het wordt dan ook een caravan die de weg niet meer op kan waardoor de kans op opnieuw gaan lekken ook wel afneemt.
(Hierdoor zit ik niet altijd vast aan butylkit en werkt polymeerkit ook makkelijker)

Maar inderdaad, ik vind het wel spannend. Voordat ik hem achter elke strip aftimmer aan de binnenkant wil ik eerst in een flinke regenbui zien wat er gebeurd.

Groet!
Ester

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”