Predom N126d opknappen

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Predom N126d opknappen

Bericht door Ruud » do 27 apr 2017 03:46

Hallo allemaal,

Ok daar gaan we dan, deze week (voor de helft) eigenaar geworden van een Predom N126d. Deze willen we opknappen, daar waar nodig. Het is de bedoeling dat de zithoek/bed omgebouwd gaat worden naar een werkblad in L vorm richting de hangkast (zie foto). Op deze manier is de caravan als "radio wagen" te gebruiken door ons radiozendamateurs. Ik wil de originele indeling wel zoveel mogelijk behouden. Tevens wil ik de caravan volledig strippen en alle elektra vervangen, dus de 12v/230v kampeer én de verkeersverlichting. Ook zal er links en rechts een kwast en verfroller aan te pas komen. De bedoeling is dat het geheel met foto's zal worden geïllustreerd.

Ik weet dat de gehele caravan vrij simpel in elkaar zit, en heb al veel info vanuit het internet gehaald, maar toch even een paar vragen :

1. Is er een elektrisch schema van de Predom N126D versie?
2. Bestaat er een handleiding van deze caravan?

Heb enige ervaring in het klussen aan een caravan (zie forum) maar kan jullie expertise uiteraard nog steeds goed gebruiken.
Vanaf as. vrijdag gaan we beginnen met schoonmaken van de buitenzijde van de Predom.

Grtn Ruud (PD0RH) en Jan (PA7X) (radio callsigns)
Bijlagen
Vloerplan_Predom_n126d.jpg
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door dieseltijger » do 27 apr 2017 10:02

symphatiek project voor een symphatieke caravan. Ga je het ouderwetsige ontwerp benadrukken in -bijvoorbeeld- de kleurstelling?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door Ruud » do 27 apr 2017 13:52

Hoi Dieseltijger,

Nee, de Predom krijgt van binnen in ieder geval een lichtere kleur, zodat er voor het toekomstige gebruik voldoende licht aanwezig is.
Er zal hoofdzakelijk door heren gebruik van de caravan worden gemaakt, dus de binnenzijde van de Predom zal een zakelijk karakter krijgen.
Tevens zal de complete elektrische installatie vervangen worden.
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door Ruud » zo 30 apr 2017 01:00

De kop is eraf, vrijdag predommetje schoongespoten met de hogedruk reiniger. Alleen vergeten om een foto te maken hoe smerig hij was, maar daar hebben jullie wel beeld bij als de caravan dik een jaar buiten heeft gestaan.
Vandaag heb ik een begin gemaakt met het schoonmaken van de binnenkant, en daar deze caravan als donor is gebruikt voor een andere Predom lagen alle kast onderdelen los in de caravan. Dus ben aardig druk geweest met passen en meten om alles losjes terug op zijn plek te krijgen zodat ik een idee heb hoe alles aan en in elkaar zit. Aan de buitenzijde heb ik 2 handgrepen aan de voorkant vervangen en 1 aan de achterzijde. Die ander krijg ik met geen mogelijkheid los, de delen kunnen wel rond draaien maar als ik ze van binnenuit eruit wil tikken geven ze niet mee. Dus daar ga ik morgen mee verder.

SAM_0428.JPG
Handgreep stribbelt tegen, delen kunnen wel draaien dus zitten los
SAM_0421.JPG
Wandbekleding is vloerbedekking, weet nog niet wat we daarmee gaan doen
SAM_0422.JPG
Binnenzijde beetje rommelig
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door blefke » zo 30 apr 2017 08:01

thumbup.gif
Vloervedekking als wandbekleiding scratch.gif zou niet mijn ding zijn knipoog.gif
Ben benieuwd naar het eindresultaat, succes thumbup.gif

Blefke

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door dieseltijger » ma 1 mei 2017 00:58

Je kan de originele bekleding voor een gering bedrag bij de importeur kopen. Isolerende bekleding kopen lijkt mij apekool: door de geringe dikte van het isolatiemateriaal is de effectieve isolatie nihil, of je moet alles aftimmeren en achter folie wegwerken om condensatie tegen te gaan. Een effen vinylbehangetje in een neutrale grijze kleur die je direct op de wand aanbrengt? Schuim met gesloten cellen in de kussens, en de nephouten panelen behandelen met primer en dan rollen in een frisse kleur?

En de bedrading: je kan het uitzoekwerk bij wijze van spreken volkomen achterwege laten als je alles opnieuw aanlegt, en een moderne omvormer gebruikt in combinatie met 12V led verlichting.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door Ruud » ma 1 mei 2017 19:57

Hoi Dieseltijger, bij predomonderdelen.nl kun je inderdaad de bekleding bestellen maar dat bedrag vind ik niet gering, deze caravan is een projectje van een vriend en mijzelf en we willen de kosten laag houden.

Update :

Alle meubilair gaat eruit voor een schilderbeurt en waar nodig vervanging, het vinyl op de vloer gaat er ook uit en wordt vervangen, daar tussendoor trek ik de bedrading er ook uit maar de rijverlichting bedrading laat ik zitten want die werkt helemaal.

Inmiddels zijn alle handgrepen vervangen, volgende klusje is het deurslot onderhoud geven. Daarna zal het even stil zijn daar ik dan met de hobby op pad ga. 28 mei gaan we dan weer verder, dan heb ik de Predom voor de deur en kan dan in de achtertuin onder een partytent werken aan het meubilair en de rest van de hut.
Er komen inderdaad ledverlichting in de caravan en de omvormer is ook terecht, die gaan we dus gewoon weer gebruiken.
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 12 mei 2017 13:25

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door Kaatjeka » zo 14 mei 2017 10:54

Ik heb de nieuwe bekleding voor m'n Predom in Polen besteld. Scheelt ongeveer de helft (en dat geldt voor zo'n beetje alle onderdelen). Je moet er wel iets meer moeite voor doen, want de website is in het Pools (er vanuit gaande dat je dat niet spreekt ;) ).

Om duidelijk te krijgen wat ik nodig had heb ik de Poolse website en een Nederlandse website naast elkaar gebruikt, om te kijken of wat op de foto stond ook echt was wat ik nodig had. Google translate is enorm handig, maar soms niet duidelijk genoeg (vooral voor de verschillende rubbers).

Vervolgens in een mailtje geplakt, foto met Poolse omschrijving, wat ik nodig had, gemaild naar Polen (in het Engels), betaald via PayPal, en binnen een week na betaling (dinsdag) was het er al. Verstuurd via DPD (voor de volledige bekleding is een flinke doos nodig, ik weet niet of hij bij kleinere artikelen ook DPD gebruikt), hij heeft het donderdag verzonden, en zaterdag werd het al aangeboden.

Vanwege de prijs twijfelde ik ook enorm over originele bekleding, maar voor deze prijs wilde ik niet zelf gaan klooien met iets van vloerbedekking of vilt dat je allemaal zelf op maat moet maken.

Poolse site Predomonderelen: http://www.darius-przyczepy.pl

De lijm, tenminste het soort dat volgens de NL site het meest geschikt is, heb ik besteld in Duitsland. Ook een stuk goedkoper dan op die NL site.
http://www.fortispolster.de/kleber-pols ... as-bt.html

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door Ruud » di 6 jun 2017 10:22

Hallo allemaal,
Vandaag is het %$#@^&%* weer dus kunnen we mooi op het forum even een update zetten onder het genot van een bak koffie.
Het was en is nog steeds een hele klus, en bijna alles wat je loshaalt of wilt vervangen gaat stuk, vooral schroeven bouten en moeren. Deze zitten nagenoeg allemaal vastgeroest. Ik heb dus ook een haakse slijper aangeschaft om die problemen te verhelpen. De binnenzijde is nu helemaal leeg en schoongemaakt, ik wilde de houten vloerdelen ook vervangen maar bij nader inzien is dat mij teveel werk en teveel kosten.
Het volgende wat op de lijst staat is het vervangen van het achterraam en raamrubber, daarna volgen alle rubbers van de Predom. Als dat klaar is gaan we de wanden bekleden en de bedrading aanleggen zodat dit achter de bekleding weggewerkt kan worden, dit geldt voor de rijverlichting als voor de 12volt binnenverlichting en 12v aansluitingen. Ook komen er wat 230v aansluitingen. Tussen de bedrijven door wordt het meubilair geschuurd, gegrond en geschilderd.
SAM_0469.JPG
Predom op de oprit enkele dagen geleden
SAM_0470.JPG
Binnenzijde Predom
SAM_0473.JPG
Helemaal leeg en inmiddels schoongemaakt..
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door Ruud » di 6 jun 2017 18:05

Plexat maar even ingepakt met deze storm het gaat aardig te keer in Den helder boos.gif
Bijlagen
SAM_0474.JPG
ingepakte Plexat
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door Ruud » ma 6 nov 2017 03:38

Het is alweer enige tijd geleden dat er een update is geplaatst, dus bij deze.
Na de storm is het mij gelukt om voor Plexat onderdak te vinden waar ik ook aan de caravan kan werken. Bij een bollenboer in de kas is plaats genoeg om de werkzaamheden uit te voeren. De binnenbekleding is in polen besteld naar aanleiding van een tip in deze draad. Verder hebben we nu ongeveer €1250 uitgegeven aan onderdelen en spullen die we voor Plexat gaan gebruiken.

De meeste onderdelen liggen klaar om ingebouwd cq aangebracht te worden. De lastigste klus moet nog beginnen en dat is de buitenzijde ontvetten, schuren en rollen met witte verf vermengd met owatrol olie voor hechting en betere dekking. Hierna worden de nieuwe raamrubbers en ramen aangebracht, waarna de bedrading en binnenbekleding volgt. Ik kijk uit naar het opbouwen van Plexat.
SAM_0530.JPG
Plexat in de kas
SAM_0529.JPG
Plexat in de kas
SAM_0532.JPG
Oude binnenbekleding verwijderd en wanden schoongemaakt. Tevens alle ramen en rubbers verwijderd.
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Gebruikersavatar
richard112
Berichten: 151
Lid geworden op: do 27 mar 2014 20:22

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door richard112 » ma 6 nov 2017 08:47

Succes en veel plezier met het opbouwen! thumbup.gif
Citroen C5 2.016v + Swift Challenger 500SE + Van der horn voortent

helmawagemakers

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door helmawagemakers » vr 9 feb 2018 09:25

Mijn Predom is van binnen al helemaal opgeknapt en nu wil ik de buitenkant aanpakken. Het is een polyestercaravan en ik moet dus een primer gebruiken voor de ondergrond. heeft iemand tips over welke primer ik het beste kan gebruiken?

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door nicolaas » vr 9 feb 2018 10:12

helmawagemakers schreef:Mijn Predom is van binnen al helemaal opgeknapt en nu wil ik de buitenkant aanpakken. Het is een polyestercaravan en ik moet dus een primer gebruiken voor de ondergrond. heeft iemand tips over welke primer ik het beste kan gebruiken?
als je het echt super wil hebben dan is schuren en een nieuwe gelcoat aanbrengen het mooist.

goede beschrijving voor verven staat hier: https://www.boten.nl/magazine/2012/Okto ... jacht.html

succes!
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door Micky » vr 9 feb 2018 10:34

helmawagemakers schreef:Mijn Predom is van binnen al helemaal opgeknapt en nu wil ik de buitenkant aanpakken. Het is een polyestercaravan en ik moet dus een primer gebruiken voor de ondergrond. heeft iemand tips over welke primer ik het beste kan gebruiken?
Het is gelcoat, hij moet wel heel slecht zijn wil je die niet gewoon met de juiste polijstmiddelen weer als nieuw kunnen krijgen..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door blefke » vr 9 feb 2018 11:04

Inderdaad Micky,
Ik zou ook proberen te polijsten.
Zo te zien op de foto's, ziet het er niet heel slecht uit.
Kan natuurlijk geen details zien, maar mochten er geen haar scheurtjes en andere grotere beschadigingen inzitten zou polijsten zeker een optie kunnen zijn.

By the way heb je ook foto's van de binnenkant hoe die er nu bij staat.
Grzz,
Blefke

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door Gerrie » vr 9 feb 2018 19:46

Owatrol heeft ook een middel om de celcoat weer op te frissen. Men gebruikt dit nog wel eens op boten. Vast wel verkrijgbaar bij de watersport handel zoals Dekker en George Kniest.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door Ruud » zo 29 dec 2019 02:06

Ik zou hier volgens mij nog een aantal foto's plaatsen dus bij deze, het schiet al lekker op maar er is natuurlijk alweer een hele tijd voorbij gegaan....
124_3786.JPG
124_3814.JPG
124_3818.JPG
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door Ruud » zo 29 dec 2019 02:09

IMG_20191101_133530.jpg
IMG_20191101_133655.jpg
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door Ruud » zo 29 dec 2019 02:14

124_3828.JPG
124_3822.JPG
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door Ruud » zo 29 dec 2019 02:16

2.JPG
3.jpg
6.JPG
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door Ruud » zo 29 dec 2019 02:31

Het heeft een jaar geduurd, afgelopen jaar was het véél te heet om in de kas te werken aan Plexat....inmiddels heeft de predom een naampje gekregen.

Status is nu :

Buitenzijde klaar
rij verlichting klaar
binnenbekleding klaar
vinyl vloerbedekking klaar
230v bekabeling bijna klaar
230v Voortent contactdoos klaar
daarnaast op de foto een netwerkdoorvoer klaar...gewoon omdat het kan.
Er komt een usb laadstation voor smartphone en tablet in tevens 12v aansluitingen in diverse stekker uitvoeringen.

Tot zover maar weer
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Predom N126d opknappen

Bericht door dieseltijger » zo 29 dec 2019 08:00

Een verschil van dag en nacht. Leuk draadje.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”