Restauratie LANDER 340L

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door blefke » di 23 mei 2017 19:27

Leeft dit project nog thumbup.gif

Blefke

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » zo 4 jun 2017 22:32

Renovatieproject is nog steeds "Alive & kicking"!!! Druk bezig met epoxy, glasvezel, kevlar, stofmasker en schaar... :-) Heb vorige maand eindelijk begonnen met de "echte" reparatie van de bodem. Foto's volgen nog!
alle gaten en scheuren (en dat waren en nogal wat :-( ) netjes aangeduidt, aan de onderzijde 'gestabiliseerd' met alu-plakband. Aan de binennkant netjes alles opgeschuurd met korrel 60 en 80. Duchtig gestofzuigd en netjes alles ontvet met Aceton. Gelukkig de koude maanden veel opgestoken van bootreparaties, want van polyestercaravanreparaties vind je bijna niks. De knoop doorgehakt polyester of epoxy (het is epoxy geworden - sterker, waterbestendig en weinig krimp) Besloten om een aantal ribben in Okoumé-hout te verlijmen op de bodem met een zogenaamde filletverbinding op strategische plaatsen waar de opstaande wanden en bedsponnen zullen komen.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door blefke » zo 4 jun 2017 22:35

RE.gif thumbup.gif Ben benieuwd naar de vorderingen op foto knipoog.gif

Blefke

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » zo 4 jun 2017 22:51

Afbeelding
Bodem helemaal netjes leeg en gestofzuigd.


Afbeelding
Met wat balkjes 9cmx9cm en een paar (24) betonblokken kan je leuke dingen doen.


Afbeelding
Met wat passen en meten de juiste rondingen gemaakt.


Afbeelding
Past precies en deugdelijk vastgezet.


Afbeelding
Waar in de loop der tijden blijkbaar vele soorten plooipoten gemonteerd geweest zijn.


Afbeelding
Al de rode pijlen zijn te repareren.


Afbeelding
En zo ziet het kevlar/carbonlaminaat er uit.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door blefke » zo 4 jun 2017 22:54

RE.gif
Wordt een mooi en uitdagend project.
Ziet er tot nu toe zeer goed uit thumbup.gif

Blefke

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » zo 4 jun 2017 23:02

Voor de techneuten: ik gebruik Vosschemie laminaat Epoxy+verharder op 1 gewichtsdeel verharder + 2 gewichtsdelen epoxyhars. Voor de filetverbinding (lees hoekversterking) gaat hier 20-30% katoenvezel bij tot de consistentie zoals pindaboter is. Verder 'gewoon' keperweefsel 300gr/m², glasweefselband 5cm, kevlar/carbonweefsel 170gr/m² en biaxiaal 450gr/m² als topafwerking. knipoog.gif

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » zo 4 jun 2017 23:08

Zo'n "fillet" verbinding ziet er zo uit:
Afbeelding

Ik heb zo'n 6 (of 8) ribben voorzien overlangs waarop dan de "echte" bodemplaat kan rusten. De tussenliggende ruimte wordt dan opgevuld met stevig schuimisolatie.

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » zo 4 jun 2017 23:13

Die ribben zijn van 2x10mm watervast aan elkaar gelijmd Okoume triplex van 4cm 'hoog" of 230cm "lang". Die worden dan met een filletverbinding op de bodem vastgezet. Enkele tussenstukken in de langsrichting houden het geheel op z'n plaats en vormen dan rechthoekige compartimenten die ik dan 1-voor-1 opvul met stevig schuim. Na wat zoeken is het dit geworden: http://www.vosschemie-benelux.com/nl/c/ ... US17010057

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door MarcoC » zo 4 jun 2017 23:40

Zo..... das een grondige restauratie! [aschrik.gif]
Je maakt er in elk geval geen "half werk" van thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » ma 5 jun 2017 00:21

MarcoC schreef:Zo..... das een grondige restauratie! [aschrik.gif]
Je maakt er in elk geval geen "half werk" van thumbup.gif
Yup: na deze reparatie moet ie terug 40 jaar meekunnen voor ons, daarna nog 50 als erfstuk voor de zoon en eventueel nog voor de kleindochter... :-)
knipoog.gif

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » do 15 jun 2017 11:32

Tussenberichtje: alle gaten zijn nu opgevuld, afgedicht en verstevigd met een paar lagen glasvezelmat. blij.gif
De inox 'spenglerschroeven'
(Afbeelding)
zijn in aantocht zodat ik alle ribben kan vastschroeven op de bodem.
Misschien haal ik die spenglerschroeven wel terug weg als alle filletverbindingen en schuim zijn uitgehard maar misschien ook niet...Zitten immers aan de onderkant, niet zichtbaar en storen mij bijgevolg niet.
Door de epdm zijn die zowieso waterdicht. Ook 4 nieuwe en deze keer de juiste uitdraaipoten besteld (opdraaigewicht 600Kg en maar 3 Kg 'zwaar'. Geïnteresseerden stuur ik graag de specs en leverancier op. Kosten 30€/stuk. Ben nu aan het bedenken om tussen casco en chassis een rubber of kurken tussenlaag te plaatsen om alles wat minder hard-op-hard te monteren. Op het de zijkant van het chassis ga ik ook 2 latten van 7cm breedx5mm dik(laten) lassen zodat het overzakken van het casco definitief van de baan is. Daardoor is het steunvlak 15cm ipv 7cm.
Afbeelding

Wordt vervolgd...
thumbup.gif

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door blefke » do 15 jun 2017 11:39

RE.gif thumbup.gif
Wat ga je eigenlijk doen met het interieur?
Alles in originele staat terug brengen of na eigen smaak inrichten?
En de buitenkant origineel of een ander kleurtje?


Grzz,
Blefke

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » do 15 jun 2017 13:57

blefke schreef:RE.gif thumbup.gif
Wat ga je eigenlijk doen met het interieur?
Alles in originele staat terug brengen of na eigen smaak inrichten?
En de buitenkant origineel of een ander kleurtje?


Grzz,
Blefke
Het interieur gaat netjes terug zoals het er uit is gekomen: origineel blijft het dus. 1 ding laten we wel weg: de opklapbare wastafel in de 'toiletruimte'. Hebben we nog nooit gebruikt en dus blijft die er uit.
Ook de buitenkant houden we zoals hij is: eens goed reinigen, eventueel wat kleine gaatjes herstellen/opvullen, grondig wassen en terug in de turtle wax. :-)
Wat wel in de planning staat: ipv een houder voor 1 gasfles + 1 waterreservoir wil ik gaan voor 2 gasfleshouders. Ofwel gescheiden (1 voor kook+koelkast en 1 voor de Truman kachel of een andere combinatie) ofwel origineel alles op één leiding via de originele draaiknoppen maar dan met de mogelijkheid om snel te wisselen van fles 1 naar fles 2. Scenario ligt nog niet echt vast. Kan ook zijn dat ik de gasfleshouders vervang door een dubbele fietshouder. Tot hiertoe kunnen we de fietshouder op de trekauto gebruiken voor de 'klassieke-zelf-te-trappen fietsen" en daarbij ook nog de caravan 'sleuren' :-) Maar met een toekomstige aankoop van eBikes is die houder onvoldoende en moeten we noodgedwongen een andere oplossing bedenken. We beschikken nog wel over 2 x 20" plooifietsjes die we zowel in de caravan als in de autokoffer kunnen meenemen, maar die zijn alleen maar leuk voor korte afstandjes op de camping of in de directe nabijheid. Met de normale fietsen kunnen we al eens een groter 'tripje' maken.

Ben alleen nog aan het twijfelen om het chassis te laten zandstralen/poedercoaten....maar dat zal gewoonweg van het beschikbare budget afhangen. knipoog.gif

C

Ad030

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Ad030 » zo 18 jun 2017 09:52

Voor de fietsen kan het een oplossing zijn om een vouwfiets (plooifiets zoals u zo mooi zegt) mee te nemen in de caravan. Deze kan dan gebruikt worden voor een korte afstand en als de behoefte er is om langere tochten te maken een fiets te huren in de omgeving van de camping. Wij varen ook en doen het op dezelfde manier. Een vouwfiets aan boord en fietsen huren bij de jachthaven.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Jan van Vijven » zo 18 jun 2017 11:50

Elektrische vouwfietsen...


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » wo 12 jul 2017 16:24

Nieuwe update: EINDELIJK zijn al de bestelde INOX-plaatjes gelaserd en geleverd. Ook is het chassis aan beide kanten 5cm breder gemaakt om het doorzakken tegen te gaan.
Stokoude half-automaat in bruikleen gekregen van onze zoon - en met wat reparatie en afstelwerk, een klos 0,8mm INOX lasdraad en een 2L fles ARGON+CO² gas terug het lassen in de vingers gekregen en alle gelaserde plaatjes voorzien van een vastgelaste inox M10 bout.

Morgen (als het IETSkes droger weer is) het chassis bijslijpen, opschuren en behandelen met antiroest, lak en beschermlaag. Een mogelijk alternatief: als iemand een goedkope zandstraler/poederlakker weet binnen een straal van pakweg 50Km rond Turnhout: zolang ik het chassis niet zelf behandeld heb staat de optie nog open. scratch.gif

Daarna kan het chassis terug onder het caravancasco om de nodige gaten te boren voor de bevestiging van het chassis en de uitdraaisteunen. Dat is nodig want alle M8 gaten had ik dichtgelamineerd met epoxy en glasvezel- en kevlar/carbonmatten. Deze keer worden alle vier de uitdraaisteunen ook vastgemaakt aan het chassis en voorzien van een deugdelijke inox bevestigingsplaat aan de binnenkant. Als alles klopt zoals voorzien zullen de wielkasten (terug) zo'n 8cm boven de banden uitkomen zoals origineel. Ben benieuwd. blij.gif

Alle doorgestoken inox M10 bouten worden later vastgezet met EPDM (inox)flensringen en zelfborgende inox M10-moeren. In principe kan op die manier het ganse chassis (veel?) later terug losgemaakt worden moest daar een reden voor zijn.

Eens de gaten op de juiste plaatsen zitten, worden de plaatjes-met-M10-bout lekker stevig vastgezet met epoxy+kevlarmat. Die moeten in principe NOOIT meer los want daarvoor moet weer de ganse vloer gesloopt worden zoals ik nu net achter de rug heb. mrgreen.gif

Dan volgt het laatste geklieder met epoxy+glasvezel om alle okoumé-steunribben van de vloer met 'fillets' vast te zetten. Daardoor onstaan vele rechthoekige holtes waarin dan "het isolatieschuim" voorzien wordt. Moet alleen nog de ribben strategisch zo monteren dat ze alle meubelplaten ondersteunen om deze te verankeren met ofwel deuvels, inoxschroeven of inox hoekverbindingen. En op regendagen ben ik lekker druk bezig om alle verotte panelen en plinten te vervangen door nieuw en beter spul.

Foto's volgen...
knipoog.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Micky » wo 12 jul 2017 16:45

wauw, wat een gaaf project is het toch ook, ben erg benieuwd! veel foto's SVP mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Diny » wo 12 jul 2017 17:24

+ 1

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door blefke » wo 12 jul 2017 18:17

Hoe jij de lander onderhanden neemt echt top.
Die wordt beter dan nieuw uit de fabriek destijds thumbup.gif
Nu de foto's nog mrgreen.gif

Blefke

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door RogerS » wo 12 jul 2017 19:02

cfgr schreef:Nieuwe update: EINDELIJK zijn al de bestelde INOX-plaatjes gelaserd en geleverd. Ook is het chassis aan beide kanten 5cm breder gemaakt om het doorzakken tegen te gaan.
Stokoude half-automaat in bruikleen gekregen van onze zoon - en met wat reparatie en afstelwerk, een klos 0,8mm INOX lasdraad en een 2L fles ARGON+CO² gas terug het lassen in de vingers gekregen en alle gelaserde plaatjes voorzien van een vastgelaste inox M10 bout.

Morgen (als het IETSkes droger weer is) het chassis bijslijpen, opschuren en behandelen met antiroest, lak en beschermlaag. Een mogelijk alternatief: als iemand een goedkope zandstraler/poederlakker weet binnen een straal van pakweg 50Km rond Turnhout: zolang ik het chassis niet zelf behandeld heb staat de optie nog open. scratch.gif
Het is misschien net wat ver weg maar ik heb mijn oude trekhaak voor de Peugeot 205 bij Global Coatings in Echt laten poedercoaten. https://g.co/kgs/tjJ3VG
Caravanloos. :(

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door blefke » wo 12 jul 2017 19:27

RE.gif
Ik mijn spartametjes...
Heb er nog een frame en 2 achterwielen liggen die gecoat moeten worden.
Als echt niet te ver is, daar hanteren ze prima prijzen whistle.gif

Blefke

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » vr 14 jul 2017 15:31

Ha, het chassis is nu definitief klaar: alle laswerk netjes bijgeschuurd en voorzien van een dikke laag matzwart 4-in-1 coatingspul (Alkyton). Pas over 7 dagen is dit volledig uitgehard....! [aschrik.gif]
Als het nog eens droog wil blijven rol ik het chassis terug onder de caravan. Het weghalen van de steunbalken wordt dan weer een heen en weer geschuif met de schaarkrikken-met-hulpbalken. scratch.gif
Daarna alle bevestigingsgaten boren en de caravan voorlopig monteren met 'gewone' ipv borgmoeren. Aan de binnenkant, tussen de plaatjes en bodem ga ik alles waterdicht maken met een rondje Tec-7 en over de plaatjes lekker wat kliederen met epoxy en kevlar om ze definitief te 'immobiliseren'. Daarna heb ik een veel beter zicht op de locatie voor het vastzetten van de steunribben voor de vloer.
haphop.gif

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » vr 14 jul 2017 15:32

blefke schreef:Hoe jij de lander onderhanden neemt echt top.
Die wordt beter dan nieuw uit de fabriek destijds thumbup.gif
Nu de foto's nog mrgreen.gif

Blefke
da's de bedoeling. knipoog.gif

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » vr 14 jul 2017 15:44

Alweer wat foto's:
Afbeelding
Zo zag het originele chassis er uit.

En zo ziet het nieuwe er uit:
Afbeelding

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » vr 14 jul 2017 15:48

Wat foto's van de tegenplaatjes:
Afbeelding
Voor het vastzetten op het chassis

Afbeelding
Voor de uitdraaipoten.

Afbeelding
Tegenplaat wielkasten links en rechts.

Afbeelding
1 van de 4 haken voor het monteren van de gasfleshouder.

Wordt vervolgd...

mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”