Restauratie LANDER 340L
Re: Restauratie LANDER 340L
Gisteren zondag eigenlijk niet veel uitgespookt tenzij veel video'kes op youtube gezien rond reparatie van polyester, maken van sandwichpanelen en fineren.. :-)
Vandaag er tóch in geslaagd de kachel te verwijderen zonder de zaak te moeten opkrikken.... :-) Met wat plooiwerk is dat ronde aluminiumschijfje weer als nieuw geworden. Ga toch eens rondhoren om dat afdekplaatje in inox te lalen maken (iemand een 5D CNC-frees, een 3kW lasercutter of een 300 pascal waterjet in huis?) [kerstknipoog.gif
Van alle electroverbindingen voor alle zekerheid de nodige foto's gemaakt en de 230vac invoer ook gelijk gedemonteerd.
90% van het gereedschap van boord gezet en de zaak eens grondig geborsteld en gestofzuigd.
Vastgesteld dat er water via de onderste verluchtingsrooster van de koelkast is binnengeraakt. Nota: iets in inox of aluminium fabriceren zodat het water dat door de auto wordt opgewaaid niet IN de caravan kan geraken. Nota2: na een tip ook een afsluitbare rooster monteren (bij -10°C zou dat moeten volgens de (gevonden!) manual van de Electrolux compressiekoelkast). En de bovenste ventilatierooster gaat voorzien worden van en paar geruisloze ventilators om de warme lucht sneller af te voeren bij hogere buitentemperaturen. (Bij 12V= of 230vac) want bij gas zijn er veel minder problemen volgens kenners. 3 computerventilators (12V=) in serie geschakeld zijn onhoorbaar volgens mijn zoon - ik heb hier nog wel een thermostaat liggen om 1 en ander te automatiseren.... Dat wordt empirisch testen... [kerstscratch.gif]
Morgen wellicht de eerste sloopdag....... [kersthaphop.gif]
Enkele foto's:
Zo leeg als het kon:
Detail van de bovenste rooster:
De onderste rooster:
En de opening voor de nieuwe 230v invoer:
Toedeloe.
Vandaag er tóch in geslaagd de kachel te verwijderen zonder de zaak te moeten opkrikken.... :-) Met wat plooiwerk is dat ronde aluminiumschijfje weer als nieuw geworden. Ga toch eens rondhoren om dat afdekplaatje in inox te lalen maken (iemand een 5D CNC-frees, een 3kW lasercutter of een 300 pascal waterjet in huis?) [kerstknipoog.gif
Van alle electroverbindingen voor alle zekerheid de nodige foto's gemaakt en de 230vac invoer ook gelijk gedemonteerd.
90% van het gereedschap van boord gezet en de zaak eens grondig geborsteld en gestofzuigd.
Vastgesteld dat er water via de onderste verluchtingsrooster van de koelkast is binnengeraakt. Nota: iets in inox of aluminium fabriceren zodat het water dat door de auto wordt opgewaaid niet IN de caravan kan geraken. Nota2: na een tip ook een afsluitbare rooster monteren (bij -10°C zou dat moeten volgens de (gevonden!) manual van de Electrolux compressiekoelkast). En de bovenste ventilatierooster gaat voorzien worden van en paar geruisloze ventilators om de warme lucht sneller af te voeren bij hogere buitentemperaturen. (Bij 12V= of 230vac) want bij gas zijn er veel minder problemen volgens kenners. 3 computerventilators (12V=) in serie geschakeld zijn onhoorbaar volgens mijn zoon - ik heb hier nog wel een thermostaat liggen om 1 en ander te automatiseren.... Dat wordt empirisch testen... [kerstscratch.gif]
Morgen wellicht de eerste sloopdag....... [kersthaphop.gif]
Enkele foto's:
Zo leeg als het kon:
Detail van de bovenste rooster:
De onderste rooster:
En de opening voor de nieuwe 230v invoer:
Toedeloe.
Re: Restauratie LANDER 340L
Vandaag een andere klus geklaard: ons ingangsportaal voorzien van een stevig schaarhek. Zijn we weer iets geruster 's avonds en wanneer we met onze sleurhut rondtrekken.
In de zomer wordt het ook lekker afkoelen zonder bang te zijn dat er gelijk iemand in huis kan. Morgen een foto - nu is het iets te donker... :-)
In de zomer wordt het ook lekker afkoelen zonder bang te zijn dat er gelijk iemand in huis kan. Morgen een foto - nu is het iets te donker... :-)
Re: Restauratie LANDER 340L
Foto van schaarhek: [kerstduim.gif]
Re: Restauratie LANDER 340L
Vandaag de échte klus gestart: opbreken en verwijderen van de vloer tot op de polyester buitenschil. :-) Om 14u30 was ik al halfweg. Gaat verbazingwekkend vlotjes tot hiertoe.
Maar 1 wond(je) opgelopen bij het 'werken' met de koevoet... [kerstknipoog.gif
Op de foto een paar kleurlijnen: rood waar het onderliggende chassis loopt, groen: de bevestigingsplaatjes voor de uitdraaipoten en blauw de in het vloerschuim 'ingegoten' kabel voor de caravanverlichting achteraan.
Nota: kabel onder aan de buitenkant verleggen (in metalen buis...) en de aansluitingen in een waterdichte doos maken.
Nota 2: alle (verroeste) metalen chassis steunplaten weghalen, de gaten in de polyester dichten, nieuwe inox-platen voorzien + dito bouten. Nieuwe gaten boren, met butyl afdichten en zelfborgende bouten gebruiken aan de onderzijde.
Nota3: De uitdraaipoten voorzien van een grotere steunplaat aan zowel de binnen- als buitenzijde.
Maar 1 wond(je) opgelopen bij het 'werken' met de koevoet... [kerstknipoog.gif
Op de foto een paar kleurlijnen: rood waar het onderliggende chassis loopt, groen: de bevestigingsplaatjes voor de uitdraaipoten en blauw de in het vloerschuim 'ingegoten' kabel voor de caravanverlichting achteraan.
Nota: kabel onder aan de buitenkant verleggen (in metalen buis...) en de aansluitingen in een waterdichte doos maken.
Nota 2: alle (verroeste) metalen chassis steunplaten weghalen, de gaten in de polyester dichten, nieuwe inox-platen voorzien + dito bouten. Nieuwe gaten boren, met butyl afdichten en zelfborgende bouten gebruiken aan de onderzijde.
Nota3: De uitdraaipoten voorzien van een grotere steunplaat aan zowel de binnen- als buitenzijde.
Re: Restauratie LANDER 340L
Bijkomende nota: eigenlijk ALLE gaten in de bodem dichten met polyester en waterdichte wartels gebruiken voor de nieuwe (geboorde) doorvoeren. :-)
http://cdn.attema.com/images/2503_large.jpg
[kersthaphop.gif]
http://cdn.attema.com/images/2503_large.jpg
[kersthaphop.gif]
Re: Restauratie LANDER 340L
Een kunstschilder zou jaloers zijn op deze kunstuiting
Respect voor de rigoureuze aanpak [kerstduim.gif]
Respect voor de rigoureuze aanpak [kerstduim.gif]
- richard112
- Berichten: 151
- Lid geworden op: do 27 mar 2014 20:22
Re: Restauratie LANDER 340L
Succes [kerstduim.gif] [kerstduim.gif]
Citroen C5 2.016v + Swift Challenger 500SE + Van der horn voortent
Re: Restauratie LANDER 340L
[kerstknipoog.gifDiny schreef:Een kunstschilder zou jaloers zijn op deze kunstuiting
Respect voor de rigoureuze aanpak [kerstduim.gif]
Re: Restauratie LANDER 340L
richard112 schreef:Succes [kerstduim.gif] [kerstduim.gif]
Dank u!
[kerstknipoog.gif
Re: Restauratie LANDER 340L
Een ding is zeker....
Je toont wel lef...
Een vent met bal.en dus !!
Succes
Chris
Je toont wel lef...
Een vent met bal.en dus !!
Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Restauratie LANDER 340L
Bôh, wat moet een gepensioneerde anders met al z'n vrije tijd aanvangen, nietwaar. [kerstknipoog.gifChris schreef:Een ding is zeker....
Je toont wel lef...
Een vent met bal.en dus !!
Succes
Chris
Re: Restauratie LANDER 340L
Ha, vandaag zijn de schaarkrikken en assteunen toegekomen....kan weer verder......
Eerst wat blokken onder de krikken monteren zodat ze meer steun hebben...de juiste balk uitzoeken en de rechterzijde van de caravan (de verzakte kant) steunen (lees opkrikken)
Iemand een idee hoe goed polyester tegen de vrieskoude kan? Wordt die dan breekbaarder bijvoorbeeld?
Eens de volledig vloer is weggehaald kan ik de verschillende steunplaten gaan wegslijpen en kan ik zien hoe het de toestand van de polyester daar onder gesteld is.
Foto's volgen... :-)
Eerst wat blokken onder de krikken monteren zodat ze meer steun hebben...de juiste balk uitzoeken en de rechterzijde van de caravan (de verzakte kant) steunen (lees opkrikken)
Iemand een idee hoe goed polyester tegen de vrieskoude kan? Wordt die dan breekbaarder bijvoorbeeld?
Eens de volledig vloer is weggehaald kan ik de verschillende steunplaten gaan wegslijpen en kan ik zien hoe het de toestand van de polyester daar onder gesteld is.
Foto's volgen... :-)
Re: Restauratie LANDER 340L
mooi bezig [kerstduim.gif]
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland
Re: Restauratie LANDER 340L
Wellicht heb je hier iets aan!
http://www.harjonpolyester.nl/uithardin ... s-a50.html
Mijn ervaring is dat bij lagere temperaturen de polyester niet snel uithard en kleverig blijft.
Uiteindelijk wordt deze alsnog hard, maar of dit de juiste hardheid en sterkte heeft geen idee ;-)
Blefke
http://www.harjonpolyester.nl/uithardin ... s-a50.html
Mijn ervaring is dat bij lagere temperaturen de polyester niet snel uithard en kleverig blijft.
Uiteindelijk wordt deze alsnog hard, maar of dit de juiste hardheid en sterkte heeft geen idee ;-)
Blefke
Re: Restauratie LANDER 340L
Op het Duitse forum kom ik regelmatig threads tegen van een Lander Brandweerwagen/Caravan kombinatie. Hier werd een Lander gerestaureerd, en rood gespoten. Ziet er ook prachtig uit, en wellicht vind je daar nog een paar tips voor je eigen restauratie.
Een kleine impressie van die caravan vind je hier:
https://firelander.com/
Een kleine impressie van die caravan vind je hier:
https://firelander.com/
Re: Restauratie LANDER 340L
[kerstknipoog.gifblefke schreef:Wellicht heb je hier iets aan!
http://www.harjonpolyester.nl/uithardin ... s-a50.html
Mijn ervaring is dat bij lagere temperaturen de polyester niet snel uithard en kleverig blijft.
Uiteindelijk wordt deze alsnog hard, maar of dit de juiste hardheid en sterkte heeft geen idee ;-)
Blefke
Merciekes.
Re: Restauratie LANDER 340L
Nu de onderkant/zijkant gesteund is: vandaag zowwat 90% van de vloer opgebroken en verwijderd.
Begint er leeg uit te zien....en ook wat er zo allemaal te doen zal zijn.
Nota: alle geoxideerde metaalplaatjes wegslijpen en verwijderen.
Caravan 60 cm opkrikken, een paar stevige balken onderschuiven als steunen en stilaan gaan denken hoe de scheuren en gaten te dichten... :-)
Gelukkig kan ik de binnenkant lekker warm stoken met een blaasradiator.
Het voorlopige idee is de steunende balken te voorzien van een afgerond profiel.
... [kersthaphop.gif]
Begint er leeg uit te zien....en ook wat er zo allemaal te doen zal zijn.
Nota: alle geoxideerde metaalplaatjes wegslijpen en verwijderen.
Caravan 60 cm opkrikken, een paar stevige balken onderschuiven als steunen en stilaan gaan denken hoe de scheuren en gaten te dichten... :-)
Gelukkig kan ik de binnenkant lekker warm stoken met een blaasradiator.
Het voorlopige idee is de steunende balken te voorzien van een afgerond profiel.
... [kersthaphop.gif]
Re: Restauratie LANDER 340L
Morgen die (zware) stip weghalen en vervangen door 4 steunbalkjes in de hoeken...kan ik het midden van de vloer weghalen en dan eens grondig nakijken tot waar ik de 'vloer' nog moet weghalen. Inmiddels zoveel filmpjes en info van het net gehaald...:-) Wordt dus definitief repareren met polyesterhars + S-glasvezelstroken (ipv E-type). Ook rondomrond metalen (alu, staal of inox - titanium zou prachtig zijn maar onbetaalbaar) en gebogen opstaande ribben in de zijkanten verwerken. Na de steunen alle metaalplaten wegslijpen en de uitdraaipoten er onderuit halen. Wellicht ga ik het ganse caravancasco met wat balken opkrikken en op betonblokken (zogenaamde 'bierbakken') zetten. Dan kan ik het onderstel er onderuit rijden voor eigen nazicht enz...
[kersthaphop.gif]
Het idee van de opstaande ribben heb ik uit de kanobouw/reparatie gehaald.
20mm breed en 10mm dik 30cm lang.
[kersthaphop.gif]
Het idee van de opstaande ribben heb ik uit de kanobouw/reparatie gehaald.
20mm breed en 10mm dik 30cm lang.
Re: Restauratie LANDER 340L
mooi bezig [kerstduim.gif]
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland
Re: Restauratie LANDER 340L
Een mogelijke oplossing voor de opstaande ribben: met glasvezel+polyester in de vloer ingebed.
Re: Restauratie LANDER 340L
Renovatie ligt wat stil nu....wegens 2017.... Beste Wensen, Goeie Gezonheid en veel klusplezier aan allen!
Gelukkig nog wel wat ideeën opgedaan: wordt wellicht reparatie met Kevlar of zelfs Carbon (indien betaalbaar) + epoxy 106 wegens de eindsterkte.
Ook voor de ribben ter versteviging van de opgaande wand is de discussie nog bezig: aluminium, staal of inox... :-) Ben nog aan het consulteren wat betreft 'embedding" in glasvezel+epoxy.
Suggestie of tips zijn welkom.
Gelukkig nog wel wat ideeën opgedaan: wordt wellicht reparatie met Kevlar of zelfs Carbon (indien betaalbaar) + epoxy 106 wegens de eindsterkte.
Ook voor de ribben ter versteviging van de opgaande wand is de discussie nog bezig: aluminium, staal of inox... :-) Ben nog aan het consulteren wat betreft 'embedding" in glasvezel+epoxy.
Suggestie of tips zijn welkom.
Re: Restauratie LANDER 340L
Nu op zoek naar "afdichtingsprofielen" voor de wand- en kastpanelen.
Iemand een idee hoe die dingen écht heten en waar eventueel (nog) te koop?
en
Iemand een idee hoe die dingen écht heten en waar eventueel (nog) te koop?
en
Re: Restauratie LANDER 340L
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Restauratie LANDER 340L
Bedankt: hier kan ik iets mee doen.
Re: Restauratie LANDER 340L
FF paar weekjes gaan opwarmen op TenBel....en nu wachten, tot de temperaturen boven nul blijven vooraleer verder te klussen.