Restauratie LANDER 340L

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » zo 27 aug 2017 20:02

Die 8 mm ijzerbuis plooien is niet eenvoudig, ook niet met de jusite plooitang. scratch.gif De eerste 'lijn' van de gasfles naar de kraancombinatie is inmiddels een feit. De koelkast- en gasfornuisaansluitingen zijn ook OK. Maar nu kom ik net wat buis tekort om het stuk van de kachel naar de kraan te leggen. Heb wel het probleem opgelost van de toestelaansluiting :-) Gewoon ingekort en een 'lijnkoppeling' voorzien, er was nog plaats genoeg. Morgen een 10 mm hittebestendige koord lijmen tussen kachel en basisplaat. Dinsdag een nieuwe ijzerbuis plooien en dan zie ik het eind van de (her)installatie....! haphop.gif
De verlichting en signalisatie is ook uitgezocht en getest. Nu nog wat puzzelen om alle electraverbindingen onder de onderste legplank in het kastje te monteren. Rest nog een extra gaatje boren voor de wasbakafloop en dan kan onze sleurhut terug op z'n eigen bandjes staan te wachten op onze volgende uitvlucht... :-)
knipoog.gif

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » ma 11 sep 2017 10:14

Ha! De stereo-installatie (Logitech X-230 - http://img.tomshardware.com/us/2004/10/ ... x230_1.jpg knipoog.gif ) is ook weer 'alive & kicking' en ook de TV- en Sat-ontvanger houders zitten weer op hun plaats alsook de houder voor de 'computer' en wifi-klavier. blij.gif

De lamp boven de keuken kan nu via een schakelaar vooraan op de keukenkast aan/uit gezet worden ipv dat miezerige witte drukknopje op de lamp zelf.
Nog een extra klus(je) er bovenop geklaard: aangezien de koelkast soms durft uit te vallen als het zéér warm is heb ik een plaatje (40x9cm)gemaakt met drie geruisloze 12V komputerventilatoren (8cm dia)om de warmte geforceerd af te voeren van de condenser van de koelkast. Hiervoor wil ik nog een plaat aluminium plooien/buigen om de warmte zo efficiënt mogelijk af te voeren. Een schakelaar er tussen en klaar!(eventueel later via een relais met temperatuursensor?) whistle.gif

Nog wat extra kabels leggen voor een 12V kontakt (een tip van de depanneur voor het aansluiten van auto-spul zoals een looplampje, een luchtpompje etc....) en nog wat kabels voor een extra in te bouwen stopcontact 230V. De gasleidingen controleren op lekken en daarna kan de gaspit+wasbakcombinatie definitief op z'n plaats en is de 'keuken' zowaar ook weer kompleet afgewerkt. Wateraansluiting blijft behouden maar wordt (voorlopig) niet aangsloten op pomp en waterreservoir in de disselbak. De waterafvoer komt wel weer netjes onderaan uit in een grijze afvoerbuis die passend is voor de afvalwater roltank. Rest me alleen nog 2 extra metalen kabeltjes voor het schuin monteren van de luxaflex. haphop.gif

Nog wat sukkel..euh...uitzoeken hoe de alu-omkasting van de kachel in elkaar (moet) passen en dan kan die ook alweer z'n dienst gaan doen. En als dat zowaar allemaal werkt: de doorvoergaatjes voor gas, water en electra netjes opspuiten met schuim en de ganse caravan terug op z'n eigen wieltjes zetten. Voor de achterruitrijcamerakabel zoek ik nog een oplossing....wellicht wat beter wegwerken en langs onder via de disselbak laten lopen. Nu komt die kabel van de camera over het dak, door de rubberafdichting van het dakraam via een gaatje door de toiletruimte en dan via de rubberafdichting van het voorste raam naar beneden...en da's niet echt een zicht. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door nicolaas » di 12 sep 2017 13:53

cfgr schreef:Die 8 mm ijzerbuis plooien is niet eenvoudig, ook niet met de jusite plooitang.
knipoog.gif
Dat gaat een stuk beter en makkelijker als je het buigijzer invet, zodat de buis kan glijden.
microhome 370 luxe

Volvodriver

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Volvodriver » di 12 sep 2017 15:02

RE.gif RE.gif
Ik wil nu toch wel graag foto's zien van het resultaat. Man wat een monnikenwerk heb je verricht.

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » zo 17 sep 2017 14:15

ZO! De kachel staat terug netjes op (ongeveer) dezelfde plaats - mits wat aanpaswerk aan de keukenkast mrgreen.gif , de alu-omkasting ziet er terug netjes uit. Voor geïnteresseerden: de 'randbies' is gemaakt van in de lengte half doorgeslepen 6mm alubuis en daarna op de 0,8mm 'dikke' aluplaat geklemd en vastgeklonken met wat doorslaggevende tikken met de hamer. awhoea.gif

De grijze waterafvoer is ook gelijmd en de toevoerleiding-met-terugslagklep is voor zéér binnenkort (maandag eerst nog een nieuwe dompelpomp aanschaffen)

De 3 (geruisloze!) computerventilatoren voor de extra koelkastkoeling zijn gemonteerd op het bovenste ventilatierooster en alle electraleidingen 12V= liggen klaar. Het is nu wachten op de levering van de digitale sturing (deze: https://nl.aliexpress.com/item/Digital- ... .50.WDgoFs ) haphop.gif

Nog de gasdichting testen en de verschillende koppelingen behandelen met metaalvernis tegen het roesten en dan kan de caravan terug op z'n eigen wieltjes zakken. De XYL staat alweer te popelen om er op uit te trekken volgende week.. :-) (maar nu moet eerst de auto langs de garage passeren: er-ruist-ent-wat in de rechterachterrem... [aschrik.gif] )

haphop.gif
Foto's volgen...

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » zo 17 sep 2017 14:52

De foto's:

De kachel:
Afbeelding

Detail van de biesjes:
Afbeelding

De ventilatoren:
Afbeelding

Schema van de sturing voor de ventilatoren:
Afbeelding

Het kookgedeelte:
Afbeelding

Als de wasbak/fornuis-combinatie klaar is volgen er nog wel foto's.... blij.gif

hansi
Berichten: 56
Lid geworden op: za 25 apr 2009 17:34
Locatie: Moen België

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door hansi » zo 1 okt 2017 20:55

beste , hoe komt het dat ik geen foto's zie ?
ik zie ze maar van bladzijde 4
c4 grand picasso 1600 115 pk sterckeman 460LJ

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door deusjevo » zo 1 okt 2017 22:42

Prachtig project hoor, respect thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Den Adriaan » ma 2 okt 2017 13:18

Ongelooflijk wat je daar presteert!
Petje af.
En succes toegewenst met de voortgang.

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » di 3 okt 2017 18:45

hansi schreef:beste , hoe komt het dat ik geen foto's zie ?
ik zie ze maar van bladzijde 4
Ja, spijtig maar helaas: ik heb maar een beperkte 'webspace' en heb wat 'oudere' foto's moeten dumpen. weenie.gif

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » di 3 okt 2017 19:02

Sturing voor de extra ventilatie is (eindelijk!) geleverd. Gelukkig dat ik wat van electra ken en een schema kan lezen want ALLE tekst is letterlijk Chinees mrgreen.gif
In een klein uurke vandaag een klein houten kastje gemaakt dat ik met een paar stevige magneten onderaan de 3e legplank kan hangen in de rechterkast.
Een in/uitschakelaar met verklikkerLED, een zekeringhouder voor 5Amp autozekering en wat kroonsteentjes voor de voeding 12V en de 3 ventilatoren.
Morgen netjes alle draden vertinnen en aansluiten en het kastje behandelen met bootvernis. :-)

Even een proefopstelling gemaakt met een losse 12V voeding en een computerventilator. Werkt prima: bij het inschakelen krijg je de actuele temperatuur te zien op het display. Door op [set] te drukken kan je met de [up]/[dwn] toetsen een schakeltemperatuur ingeven. Als de (losse) sensor de ingestelde werktemperatuur bereikt wordt de ventilator aangezet. De hysteresis is ongeveer 2 graden. Nog even Googlen om de beste plaats te vinden voor die temperatuursensor. Wellicht zal dat klemmen worden op de condenserradiator van de koelkast.

Foto's volgen.... haphop.gif

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » do 5 okt 2017 17:09

Na 24u 'testloop' met de sensor op de condenserplaatjes toch maar een (veel) betere oplossing gevonden (en inmiddels toegepast).
De gedachtgang: eigenlijk is de temperatuur van de koelkast, en dan met name het vriesvak - de bepalende factor.
Als daarin de temperatuur te hoog wordt, dàn moet de extra ventilatie gaan draaien. blij.gif

Oplossing: een klein (5mm klein gaatje geboord, dwars door de koelkastwand tot in het vriesvak. Daarna de sensor in een plasticbuisje gelijmd (notabene met hittelijm die ik nog over had van de kachel) mrgreen.gif .
De sensor zelf, zo'n 20mm lang inox buisje komt nu netjes achteraan in het vriesvak. Netjes opgelost, al zeg ik het zelf.

De temperatuurinstelling is nu een stuk eenvoudiger: als de temperatuur in het vriesvak boven de 0°C komt, dan slaan de ventilatoren aan. haphop.gif

...Ben inmiddels ook op zoek gegaan naar een 'stillere' 12V= voeding van 20Amp. De 'klassieke' batterijlader-met-transfo-en-gelijkrichter, die ik nu gebruik en zelfs op een isoleerschuimpje gemonteerd blijft toch hoorbaar zoemen (100Hz). Een geschakelde voeding doet dit dus absoluut niet. Heb hier een exemplaar van 10Amp staan voor experimenten met 12V spul. Maar 10Amp is m.i. wat te weinig voor de caravan, vooral omdat de XYL liever de klassieke 'warme' gloeilampjes verkiest. Alleen verbruiken die samen wel zo'n 30W aan stroom. Vandaar dat ik 20Amp wil gaan installeren. 30Amp 'zou' nog beter zijn, maar die bestaan alleen (tot hiertoe gevonden) met een ingebouwde koelventilator en die hoor je dus alweer zoemen. scratch.gif

Wordt vervolgd maar het einde van de werken nadert... knipoog.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Micky » do 5 okt 2017 20:57

RE.gif scratch.gif

boven de 0? je wilt -18 toch in het vriesvak?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » vr 6 okt 2017 14:16

Micky schreef:RE.gif scratch.gif

boven de 0? je wilt -18 toch in het vriesvak?
Onze absorbtiekoelkast-met-vriesvak is een oud beestje (Electrolux RM200) en het vriesvak haalt 'maar -4,5 °C weenie.gif
Voor het kort bewaren van ingevroren waren voldoet dat prima. mrgreen.gif

Die 0 graden is maar een indicatie - kan dat binnen ruime grenzen instellen op de ventilatorcontroller. Wellicht op -1 of zo...

knipoog.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Micky » vr 6 okt 2017 14:24

oke, helder thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Cor Le Bug
Berichten: 3
Lid geworden op: za 26 jun 2021 19:56

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Cor Le Bug » za 26 jun 2021 23:00

Geweldig leesmateriaal. Ik sta voor hetzelfde 'probleem' . Ook een 340L gekocht waarvan de vloer gedaan moet worden(daar was de prijs gelukkig ook naar). Het enige wat ik erg jammer vind is dat de foto's er niet meer bij staan. Zou ik u mogen contacteren voor eventuele foto's die nog bewaard zijn gebleven?
Vrgr Cor

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Chris » za 26 jun 2021 23:08

Topic starter is al 3 jaar niet meer actief op het forum geweest....
Ik hoop voor je dat hij reageert..

Succes.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Cor Le Bug
Berichten: 3
Lid geworden op: za 26 jun 2021 19:56

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Cor Le Bug » zo 27 jun 2021 00:32

Daar hoop ik ook op. Niet geschoten altijd mis ;-)

Gebruikersavatar
Duckati
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 5 jul 2019 10:00

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Duckati » vr 11 feb 2022 15:33

Cor Le Bug schreef:
za 26 jun 2021 23:00
Geweldig leesmateriaal. Ik sta voor hetzelfde 'probleem' . Ook een 340L gekocht waarvan de vloer gedaan moet worden(daar was de prijs gelukkig ook naar). Het enige wat ik erg jammer vind is dat de foto's er niet meer bij staan. Zou ik u mogen contacteren voor eventuele foto's die nog bewaard zijn gebleven?
Vrgr Cor
Bij onze Lander 401 OL begint de voer bij het keukentje ook wat hol te worden, t.z.t. zal hier waarschijnlijk ook een nieuw deel in moeten komen.
Schakelaars, rolgordijnen, nieuwe gewone gordijnen, jaloezieën, kraantjes, ondertussen is het e.e.a. vervangen of toegevoegd maar de vloer, daar zit ik wel wat tegenaan te hikken.

Als iemand hierover nog wat foto's e.d. tevoorschijn kan krijgen zal dat heel erg fijn zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”