Zelf een caravan bouwen
- Wim Corduwener
- Berichten: 656
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
- Locatie: Enschede (NL)
Zelf een caravan bouwen
Zelf een bestelbus ombouwen tot kampeerauto wordt wel vaker gedaan. Ikzelf heb ooit een verlengde en verhoogde Renault Estafette omgebouwd tot kampeerbus. Ik weet dus dat als je een beetje handig bent dan is dat goed te doen.
Sommigen gaan een stapje verder en combineren een oude caravan en een bestelbus tot één geheel.
En of je dit nou mooi vindt of niet; je kunt er in slapen en van zo’n model bestaat er geen tweede.
Als je dit soort bouwwerken de openbare weg op krijgt, dan vraag ik me af of een eigen caravan bouwen ook niet zou lukken met bijvoorbeeld een degelijk AL-CO onderstel als basis. Ik wil een eigen caravan bouwen niet afdoen als een project dat je in vier woensdagmiddagen even in elkaar fröbelt. Daar zal best wel wat werk in zitten. In de Verenigde Staten worden zogenaamde teardrop caravans wel zelf gebouwd, maar wat ik me afvraag: is dit (in Nederland) al eens vaker gedaan?
Sommigen gaan een stapje verder en combineren een oude caravan en een bestelbus tot één geheel.
En of je dit nou mooi vindt of niet; je kunt er in slapen en van zo’n model bestaat er geen tweede.
Als je dit soort bouwwerken de openbare weg op krijgt, dan vraag ik me af of een eigen caravan bouwen ook niet zou lukken met bijvoorbeeld een degelijk AL-CO onderstel als basis. Ik wil een eigen caravan bouwen niet afdoen als een project dat je in vier woensdagmiddagen even in elkaar fröbelt. Daar zal best wel wat werk in zitten. In de Verenigde Staten worden zogenaamde teardrop caravans wel zelf gebouwd, maar wat ik me afvraag: is dit (in Nederland) al eens vaker gedaan?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk
Re: Zelf een caravan bouwen
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Zelf een caravan bouwen
Zolang je onder de 750 kilo totaalgewicht blijft (ledig + lading) is het redelijk te doen.
Je moet dan aan de permanente eisen voldoen, (verlichting, constructie, banden, koppeling enz.).
Kom je boven de 750 kilo uit , heb je een eigen kenteken voor de caravan nodig, dat bekekent een individuele keuring bij de RDW te Lelystad, daar begint de meter pas bij euro 1.000,- te lopen plus dat je alle schemas, certificaten sterkteberekeningen enz. moet aanleveren van het chassis, oplooprem, constructie enz.
Je moet dan aan de permanente eisen voldoen, (verlichting, constructie, banden, koppeling enz.).
Kom je boven de 750 kilo uit , heb je een eigen kenteken voor de caravan nodig, dat bekekent een individuele keuring bij de RDW te Lelystad, daar begint de meter pas bij euro 1.000,- te lopen plus dat je alle schemas, certificaten sterkteberekeningen enz. moet aanleveren van het chassis, oplooprem, constructie enz.
Porsche + Tabbert
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Zelf een caravan bouwen
Als je een gekentekende aanhanger hebt is het dan ook moeilijk?
Je mag immers op je aanhanger gooien wat je wilt, zolang je het maximale gewicht niet te boven gaat, is maar een gedachte kronkel hoor....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je mag immers op je aanhanger gooien wat je wilt, zolang je het maximale gewicht niet te boven gaat, is maar een gedachte kronkel hoor....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Zelf een caravan bouwen
In principe denk ik dat, dat kan. Als zelfbouwer zijn er ook veel eisen waaraan je, je niet hoeftvte houden, zoals de CE-richtlijnen.
Echter, waar denk je een chassis met de afmetingen van een caravan te vinden? Vooral als het licht moet zijn....
Echter, waar denk je een chassis met de afmetingen van een caravan te vinden? Vooral als het licht moet zijn....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Zelf een caravan bouwen
Jan van Vijven schreef:Als je een gekentekende aanhanger hebt is het dan ook moeilijk?
Je mag immers op je aanhanger gooien wat je wilt, zolang je het maximale gewicht niet te boven gaat, is maar een gedachte kronkel hoor....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat kan idd, en scheelt een berg kosten.
Porsche + Tabbert
Re: Zelf een caravan bouwen
Van een oude caravan ? Vaak kun je voor weinig wel ergens een afgedankte caravan kopen. Een goed onderstel gaat vaak langer mee dan de opbouw.Conradi schreef: Echter, waar denk je een chassis met de afmetingen van een caravan te vinden? Vooral als het licht moet zijn....
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Zelf een caravan bouwen
En er zijn ook zeer grote aanhangers te koop, of een auto ambulance.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- Wim Corduwener
- Berichten: 656
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
- Locatie: Enschede (NL)
Re: Zelf een caravan bouwen
Een oude caravan of een caravan met schade aan de opbouw, maar met een perfect onderstel lijkt me het meest voor de hand liggend. Op het kenteken staat dan in elk geval je ‘onderstel’ geregistreerd als caravan.
Het onderstel van een caravan lijkt me een prima uitgangspunt; je zelfbouwproject staat dan te boek als caravan. Dan zit je alleen nog met het merk, want je gebouwde caravan gaat er vast niet uitzien als een Kip of een Chateau.
Dit hele topic is een gedachtenkronkel. Je zou dan je zelfgebouwde caravan als lading moeten zien en vastsjorren met spanbanden. Want als je ’m vast gemonteerd hebt op je aanhanger is het vast geen lading meer. Om die reden lijkt me een aanhanger met eigen kenteken minder geschikt. Je wilt toch dat je eigen gebouwde caravan er een beetje cool uitziet.Jan van Vijven schreef:Als je een gekentekende aanhanger hebt is het dan ook moeilijk?
Je mag immers op je aanhanger gooien wat je wilt, zolang je het maximale gewicht niet te boven gaat, is maar een gedachte kronkel hoor....
Het onderstel van een caravan lijkt me een prima uitgangspunt; je zelfbouwproject staat dan te boek als caravan. Dan zit je alleen nog met het merk, want je gebouwde caravan gaat er vast niet uitzien als een Kip of een Chateau.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Zelf een caravan bouwen
Je kan toch van een gewone aanhanger ook een gesloten aanhanger maken? Of je er nu een matras of een een paar balen in gooit maakt toch geen verschil?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- Wim Corduwener
- Berichten: 656
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
- Locatie: Enschede (NL)
Re: Zelf een caravan bouwen
Nou Jan, daar heb je wel een punt. En in een gesloten aanhanger mag best een deur zitten en een paar ramen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk
Re: Zelf een caravan bouwen
Op het kenteken staat normaal als inrichting "Caravan" vermeldt. Kortom, de overheid ziet een caravan niet als 'gesloten aanhanger'.
Weet iemand waarom dat is?
Weet iemand waarom dat is?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Zelf een caravan bouwen
Bij een boottrailer verkoper.Conradi schreef:In principe denk ik dat, dat kan. Als zelfbouwer zijn er ook veel eisen waaraan je, je niet hoeftvte houden, zoals de CE-richtlijnen.
Echter, waar denk je een chassis met de afmetingen van een caravan te vinden? Vooral als het licht moet zijn....
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Zelf een caravan bouwen
Omdat de RDW de inrichting zoals dat heet volgens EU regels dient te vermelden op het kenteken.Conradi schreef:Op het kenteken staat normaal als inrichting "Caravan" vermeldt. Kortom, de overheid ziet een caravan niet als 'gesloten aanhanger'.
Weet iemand waarom dat is?
Praktijkvoorbeeld: op het kenteken van een autotransporter staat een carroseriecode : voor het vervoer van voertuigen, letterlijk gezien mag je er geen container op vervoeren, doe je dat wel is de kans nihil dat meneer agent je aan de kant zet, maar als ie een slechte bui heeft dan ben je een prent rijker.
Als ik zelf opleggers en zware aanhanger sbij de RDW laat keuren doe ik dit met carroseriecode / inrichting : open wagen / gesloten wagen of open laadvloer, dan mag je alles vervoeren
Porsche + Tabbert
Re: Zelf een caravan bouwen
Onderschat de kosten niet als je zelf gaat bouwen.
Ik heb in het verleden een aantal afzetunits gebouwd. Voor mezelf en ook voor derden.
Het was nog in de gulden tijd.
Kostprijs van materialen, koelkast, douche en toiletruimte, water en stroom, badgeysertje, ramen en deuren enz. ging verd over de 10.000 heen.
Voor een caravan geldt hetzelfde denk ik.
Maar dan in euro's, de prijzen zijn behoorlijk gestegen.
Voor hetzelfde geld koop je een heel mooie gebruikte.
Ik heb in het verleden een aantal afzetunits gebouwd. Voor mezelf en ook voor derden.
Het was nog in de gulden tijd.
Kostprijs van materialen, koelkast, douche en toiletruimte, water en stroom, badgeysertje, ramen en deuren enz. ging verd over de 10.000 heen.
Voor een caravan geldt hetzelfde denk ik.
Maar dan in euro's, de prijzen zijn behoorlijk gestegen.
Voor hetzelfde geld koop je een heel mooie gebruikte.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Zelf een caravan bouwen
Deze heb ik in het voorjaar gemaakt.
Esterel klapcaravan op een oldtimer vrachtwagen aanhangwagen.
Esterel klapcaravan op een oldtimer vrachtwagen aanhangwagen.
Porsche + Tabbert
- Wim Corduwener
- Berichten: 656
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
- Locatie: Enschede (NL)
Re: Zelf een caravan bouwen
Wat slim: een riante slaapcabine voor de chauffeur.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk
Re: Zelf een caravan bouwen
Heel netjes Vip echt een Premium stel
Caravan die getrokken wordt door een auto
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: vr 30 apr 2010 16:25
Re: Zelf een caravan bouwen
Zelf caravan bouwen is niet onmogelijk. Mijn vader heeft er ooit twee zelf gebouwd omdat hij in de jaren '60 niet vond wat hij zocht. De eerste was te hoog en dus heeft hij een nieuwe gemaakt met een soort hefdak. Ze waren zeer licht (minder dan 750, maar ik vermoed zelfs minder dan 500), miniatuur-klein (naar mijn gevoel) en zeer goed geïsoleerd.
De reden waarom ik reageer : onderzoek eventueel de piste of een in België gekeurde caravan ingevoerd kan worden bij jullie? Daarvoor moet je natuurlijk iemand kennen in Belgie (ik ben geen vrijwilliger).
Ik kon nl onze Biod (legaal ingevoerd en in Nl uitgeschreven) niet op nummerplaat krijgen in België omdat ze dat model niet kenden. Ik heb dan aanvraag gedaan voor individuele keuring (verkrijgen van een gelijkvormigheidsattest / alsof ik hem zelf gebouwd had) en dat dossier werd dan vervolgens goedgekeurd (Brussel) zodat hij nu toegelaten is op de weg. Individuele keuring : wegen, meten, wielen er af en remmen nakijken,... helemaal officieel gedocumenteerd... voor heel wat minder geld dan bij jullie (ik denk in totaal maximum een paar honderd euro)...
Het is maar een idee natuurlijk....
De reden waarom ik reageer : onderzoek eventueel de piste of een in België gekeurde caravan ingevoerd kan worden bij jullie? Daarvoor moet je natuurlijk iemand kennen in Belgie (ik ben geen vrijwilliger).
Ik kon nl onze Biod (legaal ingevoerd en in Nl uitgeschreven) niet op nummerplaat krijgen in België omdat ze dat model niet kenden. Ik heb dan aanvraag gedaan voor individuele keuring (verkrijgen van een gelijkvormigheidsattest / alsof ik hem zelf gebouwd had) en dat dossier werd dan vervolgens goedgekeurd (Brussel) zodat hij nu toegelaten is op de weg. Individuele keuring : wegen, meten, wielen er af en remmen nakijken,... helemaal officieel gedocumenteerd... voor heel wat minder geld dan bij jullie (ik denk in totaal maximum een paar honderd euro)...
Het is maar een idee natuurlijk....
Re: Zelf een caravan bouwen
Dankje !Wim Corduwener schreef:Wat slim: een riante slaapcabine voor de chauffeur.
Porsche + Tabbert
Re: Zelf een caravan bouwen
karelV schreef:Heel netjes Vip echt een Premium stel
Hahah, dankjewel ook.
Porsche + Tabbert
Re: Zelf een caravan bouwen
Dat idee klopt.Vlaamse Ardennen schreef:Zelf caravan bouwen is niet onmogelijk. Mijn vader heeft er ooit twee zelf gebouwd omdat hij in de jaren '60 niet vond wat hij zocht. De eerste was te hoog en dus heeft hij een nieuwe gemaakt met een soort hefdak. Ze waren zeer licht (minder dan 750, maar ik vermoed zelfs minder dan 500), miniatuur-klein (naar mijn gevoel) en zeer goed geïsoleerd.
De reden waarom ik reageer : onderzoek eventueel de piste of een in België gekeurde caravan ingevoerd kan worden bij jullie? Daarvoor moet je natuurlijk iemand kennen in Belgie (ik ben geen vrijwilliger).
Ik kon nl onze Biod (legaal ingevoerd en in Nl uitgeschreven) niet op nummerplaat krijgen in België omdat ze dat model niet kenden. Ik heb dan aanvraag gedaan voor individuele keuring (verkrijgen van een gelijkvormigheidsattest / alsof ik hem zelf gebouwd had) en dat dossier werd dan vervolgens goedgekeurd (Brussel) zodat hij nu toegelaten is op de weg. Individuele keuring : wegen, meten, wielen er af en remmen nakijken,... helemaal officieel gedocumenteerd... voor heel wat minder geld dan bij jullie (ik denk in totaal maximum een paar honderd euro)...
Het is maar een idee natuurlijk....
De route kan ook via Duitsland.
Daar kan je caravans, boottrailers en ook auto's op kenteken laten zetten en vervolgens weer importeren naar Nederland.
Mijn dealer deed dat met bijvoorbeeld met auto's zoals ik heb. Het laadvermogen werd op papier verhoogd en dan werd het een vrachtwagen.
Vervolgens terug importeren en ook in Nederland werd dan een vrachtwagen kenteken afgegeven.
Er moest dan nog wel een tachograaf in.
Voordelen: heel lage wegenbelasting en geen bijtelling.
Ook met grote Amerikaanse caravans en boottrailers werd dat wel gedaan. De All you need is love caravan van Robbert ten Brink bijvoorbeeld.
Er is dus veel mogelijk.
Maar nog steeds vraag ik me af waarom je zelf een caravan zou willen bouwen.
Het is veel makkelijker en goedkoper om een gebruikte (desnoods met veel schade) te kopen en die te verbouwen.
De doos op wielen met een kenteken heb je dan al.
Een kleine lichte ( onder 750 kg) caravan is wel goed zelf te bouwen.
Dan heb je niks met keuringen en zo te maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Zelf een caravan bouwen
Is dit nou een camper of....
- Wim Corduwener
- Berichten: 656
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
- Locatie: Enschede (NL)
Re: Zelf een caravan bouwen
Zelf een caravan bouwen, waarom zou je dat willen?
Er zijn best wel wat mensen die een bestelbus of touringcar ombouwen tot camper. Op dit forum is ook wel iemand te vinden die van een caravan het complete interieur heeft vernieuwd. En wat we bijna allemaal wel doen is onze caravan ‘eigen’ maken door hier en daar wat aanpassingen te doen: haakjes in de wc-ruimte, extra wandcontactdozen, een serviceluik inbouwen of een vast bed.
Ik zou me goed kunnen voorstellen dan er ook hobbyisten zijn die zelfs overwegen zo’n ding helemaal zelf te bouwen... en niet uit besparing, maar als uitdaging.
Er zijn best wel wat mensen die een bestelbus of touringcar ombouwen tot camper. Op dit forum is ook wel iemand te vinden die van een caravan het complete interieur heeft vernieuwd. En wat we bijna allemaal wel doen is onze caravan ‘eigen’ maken door hier en daar wat aanpassingen te doen: haakjes in de wc-ruimte, extra wandcontactdozen, een serviceluik inbouwen of een vast bed.
Ik zou me goed kunnen voorstellen dan er ook hobbyisten zijn die zelfs overwegen zo’n ding helemaal zelf te bouwen... en niet uit besparing, maar als uitdaging.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk
Re: Zelf een caravan bouwen
Nadelen : Inhaalverbod en snelheidsbeperking, (al is de kans klein dat meneer agent dit weet, meeste zullen denken dat ie onder 3,5 ton zit).Ab schreef: vervolgens terug importeren en ook in Nederland werd dan een vrachtwagen kenteken afgegeven.
Er moest dan nog wel een tachograaf in.
Voordelen: heel lage wegenbelasting en geen bijtelling.
Porsche + Tabbert