Zelf een caravan bouwen

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Zelf een caravan bouwen

Bericht door Wim Corduwener » zo 21 aug 2016 15:49

Zelf een bestelbus ombouwen tot kampeerauto wordt wel vaker gedaan. Ikzelf heb ooit een verlengde en verhoogde Renault Estafette omgebouwd tot kampeerbus. Ik weet dus dat als je een beetje handig bent dan is dat goed te doen.
Sommigen gaan een stapje verder en combineren een oude caravan en een bestelbus tot één geheel.
image.jpeg
Zelfbouw
En of je dit nou mooi vindt of niet; je kunt er in slapen en van zo’n model bestaat er geen tweede.
Als je dit soort bouwwerken de openbare weg op krijgt, dan vraag ik me af of een eigen caravan bouwen ook niet zou lukken met bijvoorbeeld een degelijk AL-CO onderstel als basis. Ik wil een eigen caravan bouwen niet afdoen als een project dat je in vier woensdagmiddagen even in elkaar fröbelt. Daar zal best wel wat werk in zitten. In de Verenigde Staten worden zogenaamde teardrop caravans wel zelf gebouwd, maar wat ik me afvraag: is dit (in Nederland) al eens vaker gedaan?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door Knaus440 » zo 21 aug 2016 16:24

Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door VIP » zo 21 aug 2016 17:19

Zolang je onder de 750 kilo totaalgewicht blijft (ledig + lading) is het redelijk te doen.

Je moet dan aan de permanente eisen voldoen, (verlichting, constructie, banden, koppeling enz.).

Kom je boven de 750 kilo uit , heb je een eigen kenteken voor de caravan nodig, dat bekekent een individuele keuring bij de RDW te Lelystad, daar begint de meter pas bij euro 1.000,- te lopen plus dat je alle schemas, certificaten sterkteberekeningen enz. moet aanleveren van het chassis, oplooprem, constructie enz.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door Jan van Vijven » zo 21 aug 2016 17:35

Als je een gekentekende aanhanger hebt is het dan ook moeilijk?
Je mag immers op je aanhanger gooien wat je wilt, zolang je het maximale gewicht niet te boven gaat, is maar een gedachte kronkel hoor....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door Conradi » zo 21 aug 2016 17:48

In principe denk ik dat, dat kan. Als zelfbouwer zijn er ook veel eisen waaraan je, je niet hoeftvte houden, zoals de CE-richtlijnen.

Echter, waar denk je een chassis met de afmetingen van een caravan te vinden? Vooral als het licht moet zijn....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door VIP » zo 21 aug 2016 18:28

Jan van Vijven schreef:Als je een gekentekende aanhanger hebt is het dan ook moeilijk?
Je mag immers op je aanhanger gooien wat je wilt, zolang je het maximale gewicht niet te boven gaat, is maar een gedachte kronkel hoor....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat kan idd, en scheelt een berg kosten.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door HansHobby » zo 21 aug 2016 18:48

Conradi schreef: Echter, waar denk je een chassis met de afmetingen van een caravan te vinden? Vooral als het licht moet zijn....
Van een oude caravan ? Vaak kun je voor weinig wel ergens een afgedankte caravan kopen. Een goed onderstel gaat vaak langer mee dan de opbouw.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door Jan van Vijven » zo 21 aug 2016 19:22

En er zijn ook zeer grote aanhangers te koop, of een auto ambulance.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door Wim Corduwener » zo 21 aug 2016 19:26

Een oude caravan of een caravan met schade aan de opbouw, maar met een perfect onderstel lijkt me het meest voor de hand liggend. Op het kenteken staat dan in elk geval je ‘onderstel’ geregistreerd als caravan.
Jan van Vijven schreef:Als je een gekentekende aanhanger hebt is het dan ook moeilijk?
Je mag immers op je aanhanger gooien wat je wilt, zolang je het maximale gewicht niet te boven gaat, is maar een gedachte kronkel hoor....
Dit hele topic is een gedachtenkronkel. Je zou dan je zelfgebouwde caravan als lading moeten zien en vastsjorren met spanbanden. Want als je ’m vast gemonteerd hebt op je aanhanger is het vast geen lading meer. Om die reden lijkt me een aanhanger met eigen kenteken minder geschikt. Je wilt toch dat je eigen gebouwde caravan er een beetje cool uitziet.

Het onderstel van een caravan lijkt me een prima uitgangspunt; je zelfbouwproject staat dan te boek als caravan. Dan zit je alleen nog met het merk, want je gebouwde caravan gaat er vast niet uitzien als een Kip of een Chateau. scratch.gif
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door Jan van Vijven » zo 21 aug 2016 19:34

Je kan toch van een gewone aanhanger ook een gesloten aanhanger maken? Of je er nu een matras of een een paar balen in gooit maakt toch geen verschil?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door Wim Corduwener » zo 21 aug 2016 19:39

Nou Jan, daar heb je wel een punt. En in een gesloten aanhanger mag best een deur zitten en een paar ramen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door Conradi » zo 21 aug 2016 19:45

Op het kenteken staat normaal als inrichting "Caravan" vermeldt. Kortom, de overheid ziet een caravan niet als 'gesloten aanhanger'.
Weet iemand waarom dat is?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door Ab » zo 21 aug 2016 19:54

Conradi schreef:In principe denk ik dat, dat kan. Als zelfbouwer zijn er ook veel eisen waaraan je, je niet hoeftvte houden, zoals de CE-richtlijnen.

Echter, waar denk je een chassis met de afmetingen van een caravan te vinden? Vooral als het licht moet zijn....
Bij een boottrailer verkoper.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door VIP » zo 21 aug 2016 20:02

Conradi schreef:Op het kenteken staat normaal als inrichting "Caravan" vermeldt. Kortom, de overheid ziet een caravan niet als 'gesloten aanhanger'.
Weet iemand waarom dat is?
Omdat de RDW de inrichting zoals dat heet volgens EU regels dient te vermelden op het kenteken.

Praktijkvoorbeeld: op het kenteken van een autotransporter staat een carroseriecode : voor het vervoer van voertuigen, letterlijk gezien mag je er geen container op vervoeren, doe je dat wel is de kans nihil dat meneer agent je aan de kant zet, maar als ie een slechte bui heeft dan ben je een prent rijker.

Als ik zelf opleggers en zware aanhanger sbij de RDW laat keuren doe ik dit met carroseriecode / inrichting : open wagen / gesloten wagen of open laadvloer, dan mag je alles vervoeren knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door Ab » zo 21 aug 2016 20:12

Onderschat de kosten niet als je zelf gaat bouwen.
Ik heb in het verleden een aantal afzetunits gebouwd. Voor mezelf en ook voor derden.
Het was nog in de gulden tijd.
Kostprijs van materialen, koelkast, douche en toiletruimte, water en stroom, badgeysertje, ramen en deuren enz. ging verd over de 10.000 heen.
Voor een caravan geldt hetzelfde denk ik.
Maar dan in euro's, de prijzen zijn behoorlijk gestegen.
Voor hetzelfde geld koop je een heel mooie gebruikte.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door VIP » zo 21 aug 2016 20:33

Deze heb ik in het voorjaar gemaakt.

Esterel klapcaravan op een oldtimer vrachtwagen aanhangwagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door Wim Corduwener » zo 21 aug 2016 20:43

Wat slim: een riante slaapcabine voor de chauffeur. thumbup.gif
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door karelV » zo 21 aug 2016 21:15

Heel netjes Vip thumbup.gif thumbup.gif echt een Premium stel knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Vlaamse Ardennen
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 apr 2010 16:25

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door Vlaamse Ardennen » di 23 aug 2016 21:57

Zelf caravan bouwen is niet onmogelijk. Mijn vader heeft er ooit twee zelf gebouwd omdat hij in de jaren '60 niet vond wat hij zocht. De eerste was te hoog en dus heeft hij een nieuwe gemaakt met een soort hefdak. Ze waren zeer licht (minder dan 750, maar ik vermoed zelfs minder dan 500), miniatuur-klein (naar mijn gevoel) en zeer goed geïsoleerd.

De reden waarom ik reageer : onderzoek eventueel de piste of een in België gekeurde caravan ingevoerd kan worden bij jullie? Daarvoor moet je natuurlijk iemand kennen in Belgie (ik ben geen vrijwilliger).

Ik kon nl onze Biod (legaal ingevoerd en in Nl uitgeschreven) niet op nummerplaat krijgen in België omdat ze dat model niet kenden. Ik heb dan aanvraag gedaan voor individuele keuring (verkrijgen van een gelijkvormigheidsattest / alsof ik hem zelf gebouwd had) en dat dossier werd dan vervolgens goedgekeurd (Brussel) zodat hij nu toegelaten is op de weg. Individuele keuring : wegen, meten, wielen er af en remmen nakijken,... helemaal officieel gedocumenteerd... voor heel wat minder geld dan bij jullie (ik denk in totaal maximum een paar honderd euro)...

Het is maar een idee natuurlijk....

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door VIP » di 23 aug 2016 22:03

Wim Corduwener schreef:Wat slim: een riante slaapcabine voor de chauffeur. thumbup.gif
Dankje ! thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door VIP » di 23 aug 2016 22:03

karelV schreef:Heel netjes Vip thumbup.gif thumbup.gif echt een Premium stel knipoog.gif

Hahah, dankjewel ook. thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door Ab » wo 24 aug 2016 10:40

Vlaamse Ardennen schreef:Zelf caravan bouwen is niet onmogelijk. Mijn vader heeft er ooit twee zelf gebouwd omdat hij in de jaren '60 niet vond wat hij zocht. De eerste was te hoog en dus heeft hij een nieuwe gemaakt met een soort hefdak. Ze waren zeer licht (minder dan 750, maar ik vermoed zelfs minder dan 500), miniatuur-klein (naar mijn gevoel) en zeer goed geïsoleerd.

De reden waarom ik reageer : onderzoek eventueel de piste of een in België gekeurde caravan ingevoerd kan worden bij jullie? Daarvoor moet je natuurlijk iemand kennen in Belgie (ik ben geen vrijwilliger).

Ik kon nl onze Biod (legaal ingevoerd en in Nl uitgeschreven) niet op nummerplaat krijgen in België omdat ze dat model niet kenden. Ik heb dan aanvraag gedaan voor individuele keuring (verkrijgen van een gelijkvormigheidsattest / alsof ik hem zelf gebouwd had) en dat dossier werd dan vervolgens goedgekeurd (Brussel) zodat hij nu toegelaten is op de weg. Individuele keuring : wegen, meten, wielen er af en remmen nakijken,... helemaal officieel gedocumenteerd... voor heel wat minder geld dan bij jullie (ik denk in totaal maximum een paar honderd euro)...

Het is maar een idee natuurlijk....
Dat idee klopt.
De route kan ook via Duitsland.
Daar kan je caravans, boottrailers en ook auto's op kenteken laten zetten en vervolgens weer importeren naar Nederland.
Mijn dealer deed dat met bijvoorbeeld met auto's zoals ik heb. Het laadvermogen werd op papier verhoogd en dan werd het een vrachtwagen.
Vervolgens terug importeren en ook in Nederland werd dan een vrachtwagen kenteken afgegeven.
Er moest dan nog wel een tachograaf in.
Voordelen: heel lage wegenbelasting en geen bijtelling.
Ook met grote Amerikaanse caravans en boottrailers werd dat wel gedaan. De All you need is love caravan van Robbert ten Brink bijvoorbeeld.
Er is dus veel mogelijk.
Maar nog steeds vraag ik me af waarom je zelf een caravan zou willen bouwen.
Het is veel makkelijker en goedkoper om een gebruikte (desnoods met veel schade) te kopen en die te verbouwen.
De doos op wielen met een kenteken heb je dan al.
Een kleine lichte ( onder 750 kg) caravan is wel goed zelf te bouwen.
Dan heb je niks met keuringen en zo te maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Siena
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 16:29

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door Siena » wo 24 aug 2016 11:23

IMG_20160702_204233.jpg
Of je begint gewoon met een truck.
Is dit nou een camper of.... scratch.gif

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door Wim Corduwener » wo 24 aug 2016 14:32

Zelf een caravan bouwen, waarom zou je dat willen?
Er zijn best wel wat mensen die een bestelbus of touringcar ombouwen tot camper. Op dit forum is ook wel iemand te vinden die van een caravan het complete interieur heeft vernieuwd. En wat we bijna allemaal wel doen is onze caravan ‘eigen’ maken door hier en daar wat aanpassingen te doen: haakjes in de wc-ruimte, extra wandcontactdozen, een serviceluik inbouwen of een vast bed.
Ik zou me goed kunnen voorstellen dan er ook hobbyisten zijn die zelfs overwegen zo’n ding helemaal zelf te bouwen... en niet uit besparing, maar als uitdaging.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zelf een caravan bouwen

Bericht door VIP » wo 24 aug 2016 15:17

Ab schreef: vervolgens terug importeren en ook in Nederland werd dan een vrachtwagen kenteken afgegeven.
Er moest dan nog wel een tachograaf in.
Voordelen: heel lage wegenbelasting en geen bijtelling.
Nadelen : Inhaalverbod en snelheidsbeperking, (al is de kans klein dat meneer agent dit weet, meeste zullen denken dat ie onder 3,5 ton zit).
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”