Caravan raam lek

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Turbob
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 okt 2015 09:50
Locatie: nootdorp

Caravan raam lek

Bericht door Turbob » za 20 aug 2016 19:56

Terug gekomen van vakantie even nog de caravan wassen en dan weer de garage in.
Mis tijdens het wassen zag ik dat het voorraam nat aan de binnenkant werd , dat is dus niet goed !
Ben eerst wat info gaan zoeken op internet , bij oa. Scots 3m info gevraagd over dubbelzijdig tape voor de ruit, maar kreeg geen reactie terug .
Heb vandaag de ruit eruit gehaald van kitresten ontdaan en geconstateerd dat bijna de gehele ruit los van elkaar was.
Dus alles verder goed schoon gemaakt , randen waar de ruit tegen elkaar komt wat opgeschuurd en de ruitten nogmaals met een zachte doek aan de binnen en buitenkant na gewreven .
Toen een mooi rupsje van Soundal Fix all Crystal erop gespoten en de twee helften weer aan elkaar geplakt , daarna rondom lijmklemmen er op en nu lekker laten drogen een dag of twee zodat alles goed is uitgehard
Tevens het ruitrubber opnieuw gelijmd , dit was op de las bijna helemaal los, en nu ook weer goed en klaar voor montage
Hoop dinsdag de ruit weer te gaan plaatsen .

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Caravan raam lek

Bericht door HansHobby » za 20 aug 2016 20:15

Altijd schrikken als je zoiets ontdekt. Maar onbetaalbaar als je het probleem weer op hebt weten te lossen ! thumbup.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan raam lek

Bericht door Chris » za 20 aug 2016 21:38

Goed gedaan man... Top..

En... niet om te zeuren, maar ik vermoed dat je alle andere ramen wel bekeken hebt in je caravan.
Die zijn allemaal van dezelfde leeftijd en dezelfde fabriek waarschijnlijk..
Als je bedoelt wat ik begrijp... :lol: :lol:

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan raam lek

Bericht door Conradi » za 20 aug 2016 22:02

Hoe gaat dat eigenlijk? De lucht tussen de ramen zit nu opgesloten. Kan het vocht daarin niet condenseren?
Ik heb eigenlijk geen idee hoe je dat aanpakt....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan raam lek

Bericht door Chris » za 20 aug 2016 23:28

RE.gif
Vroeger... ja ja... vroeger...
Had mijn Knaus een soort dopjes in de dubbele ramen zitten.
Was dus wel dubbel maar zeker geen thermopane.
Dat zal nog wel zoiets zijn vermoed ik...
Lijkt me sterk dat onze caravan ramen vacuum zijn... misschien wel met b.v. stikstof gevuld.
Dat scheelt zeker in het vochtverhaal.
Maar toen ik ook vocht in mijn raam had adviseerde de dealer om 2 gaatjes van 1 mm in de binnenruit, onderin te boren...
Drainage dus..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan raam lek

Bericht door PD » za 20 aug 2016 23:52

Conradi schreef:Hoe gaat dat eigenlijk? De lucht tussen de ramen zit nu opgesloten. Kan het vocht daarin niet condenseren?
Ik heb eigenlijk geen idee hoe je dat aanpakt....
Normaliter zitten in de binnenruit 2 gaatjes waar kunststof dopjes in zitten. Door deze dopjes tijdelijk te verwijderen, kun je de tussenruimte flushen met bijv. droge instrumentlucht. Daarna moet je de dopjes wel weer aanbrengen om te voorkomen dat er vuil en kleine vliegjes in komen.

Ik had zelf 1 raam waarbij in het vroege voorjaar geringe condens optrad, dat heb ik op deze wijze verholpen. Naast droge instrumentlucht kun je bijv. een spuitbusje droge lucht gebruiken wat gebruikt wordt voor het reinigen van objectieven en camerabody's.


@Chris:
Een gaatje boren van 1 mm is zinloos; door de oppervlaktespanning van het water zal dit er niet door komen. Daarvoor zul je minstens 3 a 4 mm moeten boren, maar de hoeveelheid water zal waarschijnlijk niet zoveel zijn dat het eruit loopt, de condens zal zich slechts tegen het raam manifesteren. Je moet dan ook de lucht flushen zoals ik hierboven heb beschreven.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Caravan raam lek

Bericht door JPGeetje » zo 21 aug 2016 11:03

In onze vorige caravan zaten onder in de binnenste ruit van de ramen een klein gaatje van ca. 1 mm.
Ik heb in die ruiten nooit enige vorm van condens gezien.
PremiumDiscovery schreef:Een gaatje boren van 1 mm is zinloos; door de oppervlaktespanning van het water zal dit er niet door komen. Daarvoor zul je minstens 3 a 4 mm moeten boren, maar de hoeveelheid water zal waarschijnlijk niet zoveel zijn dat het eruit loopt, de condens zal zich slechts tegen het raam manifesteren. Je moet dan ook de lucht flushen zoals ik hierboven heb beschreven.
Ik denk dat het niet de bedoeling is dat daar water in vloeibare vorm doorheen gaat. Waarschijnlijk is het de bedoeling dat evt. vochtige lucht bij opwarming door uitzetting door de gaatjes naar buiten komt en bij afkoeling weer "verse" lucht naar binnen wordt gezogen. Op die manier zal het wel de bedoeling zijn om de ruiten binnenin condensvrij te houden.
Ik heb in onze huidige caravan even gezocht maar kan daar in de ruiten zelf niets vinden wat hetzelfde doel kan hebben.
Wellicht dat deze "beluchting" in de verschillende op/in de ruit bevestigde sluitingen zit verwerkt. Ik zie in die dingen aan een zijkant minuscule openingen zitten weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Turbob
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 okt 2015 09:50
Locatie: nootdorp

Re: Caravan raam lek

Bericht door Turbob » zo 21 aug 2016 11:48

op internet vertelde iemand dat Plexiglas enigszins lucht doorlaat, maar heb toch voor de zekerheid bij de caravanhandel 2 dopjes gehaald en deze er even ingeboord.
Mocht ik onverhoopt nog last van vocht hebben dan kan ik wat luchten door de dopjes er een weekje uit te halen.
En Ja ik heb alle ramen nagezien,3 ramen hadden al dopjes dus deze zijn vermoedelijk al nagezien ?
en een raam geen .
Het was best wel een spannend werkje maar ik had dus de keus een nieuw raam kopen of deze oplossing.
En ik wil altijd toch even proberen om het zelf te maken.
Morgen ga ik het raam weer monteren, weet alleen nog niet of ik een nieuwe zachtere pees ga monteren, de oude pees is nogal stug.
Het raam heeft in het midden een gebogen gedeelte en daardoor gaat het raamrubber wat wijken, ben ook wel een beetje bang dat als ik een zachtere pees gebruik het rubber nog meer open gaat staan.
Zal er nog een nachtje over slapen, misschien toch eerst het oude rubber monteren, en als dat niet bevalt haal ik de pees eruit en monteer een zachtere
Bedankt voor het meedenken.

M .vr.gr
Coen

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan raam lek

Bericht door PD » zo 21 aug 2016 13:40

JPGeetje schreef:Waarschijnlijk is het de bedoeling dat evt. vochtige lucht bij opwarming door uitzetting door de gaatjes naar buiten komt en bij afkoeling weer "verse" lucht naar binnen wordt gezogen. Op die manier zal het wel de bedoeling zijn om de ruiten binnenin condensvrij te houden.
Dat zal niet gaan werken omdat de "nieuwe" lucht ook niet droog is en dus wederom condens veroorzaakt. Droogflushen en daarna afsluiten is de enige oplossing.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Caravan raam lek

Bericht door JPGeetje » zo 21 aug 2016 14:12

PremiumDiscovery schreef: Dat zal niet gaan werken omdat de "nieuwe" lucht ook niet droog is en dus wederom condens veroorzaakt.
Uit eigen ervaring kan ik dit niet onderschrijven. whistle.gif
Zoals gezegd in de vorige caravan heb ik met één klein gaatje onder in de binnendelen van de ruiten, nooit last gehad van condensvorming tussen de ruiten thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan raam lek

Bericht door PD » zo 21 aug 2016 14:13

RE.gif
Zo hoort het ook, ik had de pech dat bij de productie van één van de ramen de lucht onvoldoende ontvochtigd was :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Turbob
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 okt 2015 09:50
Locatie: nootdorp

Re: Caravan raam lek

Bericht door Turbob » zo 21 aug 2016 14:34

Volgens De Wit uit Schijndel

Dopjes voor caravanraam.

Het kan wel eens voorkomen dat er vocht tussen de ruiten komt .
In veel camper en caravansramen zitten dopjes, wanneer er condensvorming optreedt in een raam doordat er vocht tussen het dubbelglas is gekomen ,kunt u de dopjes verwijderen zodat het raam kan ademen en drogen .
Daarna kunt u de dopjes weer terug plaatsen.
M.vr.gr
Coen

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan raam lek

Bericht door PD » zo 21 aug 2016 14:36

RE.gif
Dat klinkt wel leuk, maar de luchtvochtigheid in NL is al gauw boven de 65 % waardoor je wederom vocht insluit whistle.gif

Voor gewone omstandigheden wel voldoende maar bijv. voor situaties zoals in het vroege voorjaar met grote temperatuurverschillen tussen binnen en buiten zul je toch echt moeten flushen met geconditioneerde droge lucht. Of de tijdelijke condens accepteren...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

martijn v o

Re: Caravan raam lek

Bericht door martijn v o » zo 21 aug 2016 14:51

even in de winter een tijdje de dopjes eraf dan is de lucht droger.

Turbob
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 okt 2015 09:50
Locatie: nootdorp

Re: Caravan raam lek

Bericht door Turbob » ma 22 aug 2016 15:55

Zo vandaag het raam weer geplaatst, eerst even met de pees erin om te kijken of het allemaal weer klopte.
Toen de pees er weer uit gehaald , en het raamrubber op de carrosserie gekit en aan de glaskant, en toen de pees er weer in.
Heb daarna de uitstulpende kit een beetje verwijdert, en laat het nu even uitharden tot morgen.
Het ziet er weer gezond uit.
m.vr.gr
Coen

Turbob
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 okt 2015 09:50
Locatie: nootdorp

Re: Caravan raam lek

Bericht door Turbob » do 15 sep 2016 14:19

Nog even dit
Een caravan ruit is geen thermphane, er zit ook geen speciaal gas in, maar gewoon onder normale druk droge lucht.
Als je een caravan ruit met een glazen ruit vergelijkt is dat dus fout!
Een caravan ruit wordt in de zon erg heet en vervormd dan tijdelijk iets ,als hij dan niet kan uitzetten of krimpen dat gaat het fout.
Mijn ruit is door veroudering van de lijmlaag van elkaar losgelaten .
Ben er inmiddels weer een weekend mee weggeweest met zon en een buitje regen en alles is gebleven zoals het hoort, droog dus.
Als ik iets ga onder nemen bereid ik eerst alles goed voor, en vraag aan een betreffend bedrijf informatie, en met deze info ga ik eventueel aan de slag .
Groetjes
Coen

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”