Vraag over potientiële aankoop Knaus Azur 530 1984

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Borghees

Vraag over potientiële aankoop Knaus Azur 530 1984

Bericht door Borghees » zo 13 sep 2015 13:54

Hallo,

Ik lees al enige tijd mee op dit mooie forum, maar dit is mijn eerste post op dit forum, aangenaam kennis te maken :)

Wij willen een oudje kopen en naar onze wens opknappen.
Onze zoektocht heeft ons bij een Knaus Azur 530 uit 1984 gebracht.

Voor zijn leeftijd ziet de caravan er nog goed uit, zowel van binnen als van buiten, maar ik heb een punt van zorg: de ophanging en het onderstel zijn (oppervlakkig) gecorrodeerd/verroest.
Ik heb hiervan foto's toegevoegd.

De caravan is vorige maand (goed)gekeurd bij de TuV.

We hebben al behoorlijk wat caravans gezien maar ik kan me niet herinneren dat ik dergelijke corrossie eerder heb gezien. De caravan is volgens de verkoper de laatste 12 jaar binnen gestald.

Het is natuurlijk een caravan van meer dan 30 jaar oud, maar ik vraag me af of dit niet toch tot problemen en grote kosten gaat leiden, niet in de laatste plaats omdat wij de caravan in een gesloten carport (dus in ieder geval niet echt binnen) gaan stallen.

Ik ben erg benieuwd wat jullie mening is hierover. Is dit een normaal verschijnsel wat met het inspuiten van anti-corrossie/-roestmiddel niet erger wordt en nog jaren meegaat of hebben we binnenkort een vastloper of nog erger?

Bij voorbaat dank voor de reacties!

David
Bijlagen
c2.jpg
Onderstel
c1.jpg
Wielophanging

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vraag over potientiële aankoop Knaus Azur 530 1984

Bericht door Micky » zo 13 sep 2015 18:18

RE.gif

Niets aan de hand als ik de foto's zo zie, mijn Kip uit 1989 heeft dat net zo erg, misschien nog wel wat erger thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

corne
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 7 sep 2015 23:42

Re: Vraag over potientiële aankoop Knaus Azur 530 1984

Bericht door corne » zo 13 sep 2015 18:26

de as lichtjes ontroesten met een staalborstel wiellager vervangen gelijk remmen controleren asdeel insmeren met hammerite en 2 nieuwe schokbrekers monteren van ongeveer 40 euro per stuk en je kan met zekerheid weer jaren op pad knipoog.gif

Borghees

Re: Vraag over potientiële aankoop Knaus Azur 530 1984

Bericht door Borghees » zo 13 sep 2015 20:36

Hartelijk dank voor de reacties!

Ik lees het nu pas Corne. Je doet het klinken alsof het eenvoudig is, maar waar tik ik wiellagers en schokbrekers op de kop voor een caravan uit 1984?

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Vraag over potientiële aankoop Knaus Azur 530 1984

Bericht door MarcoC » zo 13 sep 2015 22:38

RE.gif
Wiellagers en schokdempers zijn vrij universele onderdelen. Voor de schokdempers zou ik gaan voor het merk Alko, niet duur en toch goede kwaliteit. Voor wiellagers kan je zo naar een caravandealer of zelfs naar een aanhangerbedrijf. Zoek wel eerst uit welke as je eronder hebt liggen, zou ergens een plaatje op moeten zitten thumbup.gif

Die roest valt wel mee, zo zag het er bij onze oude Hobby uit 1981 ook uit.... geen probleem geweest voor de keuring!

http://www.mammuth.nl/assen/asschokbrek ... l-ko-blauw
http://www.mammuth.nl/lagers/kogellagers/kogellager
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Borghees

Re: Vraag over potientiële aankoop Knaus Azur 530 1984

Bericht door Borghees » ma 14 sep 2015 07:09

Bedankt!

cedicol
Berichten: 179
Lid geworden op: di 9 jun 2015 13:17
Locatie: Bellingen (Pepingen) Belgié

Re: Vraag over potientiële aankoop Knaus Azur 530 1984

Bericht door cedicol » ma 14 sep 2015 13:29

Die ziet er nog heel goed uit vind ik met zulke leeftijd. Die roest op de as is echt niets hoor. Zoals hierboven reeds aangehaald, mooi met de staalborstel de losse en grove delen er as borstelen en en potje hammerit er op en klaar. Rollagers vervangen doe je best met het beste dat je kan vinden. SKF is 1 van de bekenste merken die er zijn. Gewoon de binnenmaat, de buitenmaat en de breedte meten en bestellen. Dat kan je doen in elke autospeciaalzaak.
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.


Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”