De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Caramba

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door Caramba » ma 31 aug 2015 12:12

RE.gif

De al genoemde schokbrekers zouden kunnen helpen, door te doen waarvoor ze gemaakt zijn (dempen). De 'stugheid' zelf lost het niet op. Misschien is iets als onderstaande oplossing voor jouw caravan ook geschikt. Dan moeten er waarschijnlijk wel wat bladen er tussenuit, anders zou de vering vermoedelijk nog (te) stug zijn.

Afbeelding

^linkje^

Ik weet niet hoe handig je bent, maar persoonlijk zou ik hiervoor advies inwinnen bij een vakman (liefst iemand die zelf met onderstellen werkt ipv een caravandealer in pak). Die kan je waarschijnlijk zo vertellen wat het resultaat zal zijn van zo'n combinatie, evt aangevuld met schokbrekers of van die luchtballen.

Maar ik zou vooral eerst eens zien uit te vissen of die bladveren standaard waren bij jouw caravan. Zo ja zou ik me er niet al te druk over maken, en eerst eens met wat 'lading' rijden. Misschien is het veergedrag dan wel goed. Kan zijn dat ze het daarop hebben afgestemd. Is het NIET origineel dan zou ik eerst alles goed controleren en dan o.a. naar bovenstaande oplossing kijken.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door deusjevo » ma 31 aug 2015 16:54

Wasaia schreef:Deze caravan hoeft niet gekeurd te worden, want weegt maar 630 kg
In je openingsbericht schrijf je MPW: 800
Ik neem aan dat dat maximaal gewicht is 800 kilo betekent?
Hij weegt 630 kilo leeg denk ik?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Wasaia

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door Wasaia » ma 31 aug 2015 18:58

deusjevo schreef: In je openingsbericht schrijf je MPW: 800
Ik neem aan dat dat maximaal gewicht is 800 kilo betekent?
Hij weegt 630 kilo leeg denk ik?
Oei...ja, denk je dat hij dan tóch gekeurd moet worden??

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door deusjevo » ma 31 aug 2015 18:59

Yep
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Wasaia

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door Wasaia » ma 31 aug 2015 19:04

Ik denk niet dat ik 'm moet laten keuren, als ik volgende pagina goed interpreteer: http://www.pasar.be/kamperen/wetgeving/keuring.asp
"Kampeeraanhangwagens:
Kampeeraanhangwagens < 750 kg moeten zich niet aanmelden bij een keuringsstation.
Elke aanhangwagen die gebouwd of omgebouwd is voor het verblijf van personen en waarvan de binneninrichting blijvend aan het koetswerk is bevestigd, wordt aanzien als een kampeeraanhangwagen.
De tarra van de kampeeraanhangwagen wordt steeds bepaald door een weging van het voertuig zoals het op het keuringsstation wordt aangeboden. De tanks voor drinkwater en gas mogen leeg zijn."
Ik vind de uitleg op de pagina niet sluitend. Ik zal eens ene mailtje sturen naar de keuringsdienst.

Gebruikersavatar
mivis
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 1 jul 2012 15:26
Locatie: belgië - Vlaams-brabant

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door mivis » ma 31 aug 2015 19:19

typeplaatje vermeld M.P.W. 800 kg is dus boven 750 kg en is een keuring nodig. je kan ze altijd oldtimer kunnen laten keuren .

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door primera » ma 31 aug 2015 19:21

Indien de mtm niet meer bedraagt dan 750 kilo hoeft het niet.
Mijn cashbah heeft een mtm van 750 kilo.
leeg 630 kilo.

Dus ik zit op de rand.

Caramba

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door Caramba » ma 31 aug 2015 20:19

Wasaia schreef:Ik denk niet dat ik 'm moet laten keuren, als ik volgende pagina goed interpreteer: http://www.pasar.be/kamperen/wetgeving/keuring.asp

Lijkt mij ook niet hoor, ze maken duidelijk onderscheid tussen "tarra" en MTM. Die "tarra" wordt bepaald zoals je hem aanbiedt ter keuring, dus eigen gewicht (leeggewicht, inclusief eventuele vaste verbouwingen en aanvullingen). Je neemt geen mud aardappelen en blikken bonen mee als je hem laat wegen. mrgreen.gif knipoog.gif

Dus houd het eigen gewicht onder de 750 en je hebt geen probleem. Ik zou het sowieso zo laag mogelijk houden, ook voor je "laadvermogen". knipoog.gif

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door primera » ma 31 aug 2015 20:53

Lijkt mij onzin. Want dan zou ik een zware aanhanger ook niet hoeven laten keuren omdat deze leeg is ook lichter is dan 750 kilo!
Op het identificatie plaatje staat 800 kilo. Dus eigen nummerbord dus laten keuren!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door deusjevo » ma 31 aug 2015 21:20

RE.gif

thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Caramba

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door Caramba » ma 31 aug 2015 21:22

RE.gif RE.gif

Dat staat er toch echt. Er wordt gesproken over "tarra" cq eigen gewicht.


Quote:

Kampeeraanhangwagens

Kampeeraanhangwagens < 750 kg moeten zich niet aanmelden bij een keuringsstation.
Elke aanhangwagen die gebouwd of omgebouwd is voor het verblijf van personen en waarvan de binneninrichting blijvend aan het koetswerk is bevestigd, wordt aanzien als een kampeeraanhangwagen.
De tarra van de kampeeraanhangwagen wordt steeds bepaald door een weging van het voertuig zoals het op het keuringsstation wordt aangeboden. De tanks voor drinkwater en gas mogen leeg zijn.

De weging van een kampeeraanhangwagen > 750 kg. dient uitgevoerd te worden:
bij de eerste keuring (of herinschrijving);
bij een periodieke keuring waar een verbouwwing, die mogelijk een invloed heeft op de tarra van het voertuig, wordt vastgesteld of gemeld.
bij aflevering van een geldig keuringsbewijs is er om de 2 jaar een periodieke keuring.

Punten die worden gecontroleerd:
de tarra moet kleiner zijn, of bij volle belading gelijk zijn aan de MTM.
als bovenvermelde voorwaarde is vervuld, kan het voertuig aanvaard worden en wordt op het identificatieverslag het volgende vermeld: de maximaal toegelaten massa (MTM), de tarra (het gewicht) zoals het werd vastgesteld in het keuringsstation en het nuttig laadvermogen (= MTM min tarra).



Dus niet MTM maar het vastgestelde gewicht telt.

Een aanhangwagen (met echt laadvermogen) is een heel andere materie dan kampeerwagen. Er wordt duidelijk alleen gesproken over kampeeraanhangwagens.

Ik ben niet bekend met de Belgische wetgeving, maar dit staat er in die tekst. knipoog.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door deusjevo » ma 31 aug 2015 21:32

Op her typeplaatje van de caravan staat toch MPW: 800 KG, lijkt me duidelijk weenie.gif
Heeft Wasaia er nou papieren bij of niet?

Anders ergens een nieuw typeplaatje laten maken met MTM 750 kilo erop en dat op de plaats van het andere, originele, typeplaatje schroeven whistle.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Caramba

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door Caramba » ma 31 aug 2015 22:10

RE.gif

MPW = ?

Plaatjes 'vervangen' mag nergens lijkt me. mrgreen.gif knipoog.gif

Maar is het niet heel simpel dat (mits onveranderd) er òf van nieuw af aan een kenteken op zit òf geen keuringsplicht en kenteken? Dan zou dit (behoudens een wetswijziging) toch ook precies zo moeten blijven, tenzij je het gewicht boven de grens brengt?

Dus begrijp ik de keuren/niet keuren discussie op dit moment niet, bij een oudere caravan.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door deusjevo » ma 31 aug 2015 22:15

Caramba schreef:
MPW = ?
Max Permissible Weight.
Het hele typeplaatje is in het engels, het leeggewicht (Weight) is 630 kilo.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Caramba

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door Caramba » ma 31 aug 2015 22:24

RE.gif

Ah, en ik maar denken dat het iets Belgisch was (De Reu). mrgreen.gif knipoog.gif

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door primera » ma 31 aug 2015 22:51

Zou het toch maar navragen.
Gezien de Belgische wetgeving elkaar op veel punten tegenspreekt.

Bijvoorbeeld op de site wordt gezegd dat je maximaal 100 km mag met de aanhanger of caravan.
Op een andere pagina van diezelfde site wordt gesproken over maximaal 90 km.

Ik heb dit punt eerder op de forum aangehaald.Zal kijken of ik deze nog kan vinden.

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door primera » ma 31 aug 2015 22:57

Gevonden
in dit topic heb ik het erover viewtopic.php?f=35&t=20298&p=402628#p402628
En dit is de betreffende site
http://wetgeving.aanhangwagen-remorque.be/

Caramba

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door Caramba » ma 31 aug 2015 23:37

RE.gif

Maar dat gaat met name over rijbewijs B, trekauto's en dergelijk, ik zie zo gauw niets over het wel/niet keuren van caravans.

Overigens staat er bij "update 2013" ook iets over het feitelijke gewicht wat telt voor de wet, niet de MTM.

Maar, om het zo simpel mogelijk te houden, zou ik wel eens willen weten waarom een caravan uit de sixties NU ineens in een andere categorie zou gaan vallen. Dat lijkt mij niet logisch, tenzij het gewicht wordt verhoogd naar > 750 kg.

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door primera » ma 31 aug 2015 23:41

Het punt ging erover uit dat de belgische wet zijn eigen meermaals tegenspreekt. En ook ts adviseer de om contact op te nemen met de keuring. Voor het geval dat hij zijn caravan wel degelijk moet laten keuren.
Indien hij dit moet en niet heeft gedaan zal zijn verzekering niet uitkeren. Met alle gevolgen van dien.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door Ab » ma 31 aug 2015 23:50

Ik zou in Nederland gaan wonen. :lol:
Dan kan je doen wat je wilt met het onderstel.

In Belgie vrees ik dat je er niks aan mag doen.
Of je zou de caravan naar Nederland moeten exporteren, op een Nederlandse naam zetten, dan 51 kg terug laten keuren, en vervolgens een witte nummerplaat op laten zetten.
Ik weet niet zeker, of je met een zgn. geleende caravan van een Nederlandse kennis mag rijden in Belgie.
Als dat zou mogen, zijn je problemen voorbij. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
mivis
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 1 jul 2012 15:26
Locatie: belgië - Vlaams-brabant

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door mivis » di 1 sep 2015 00:27

http://mobilit.belgium.be/nl/binaries/i ... 229014.pdf


U heeft een caravan of andere type aanhangwagen gekocht ? U wilt die natuurlijk
ingeschreven zien. Hieronder zullen we zo helder mogelijk proberen uitleggen hoe u te
werk moet gaan om volledig in orde met dit voertuig op de openbare weg te rijden.
BELANGRIJK : Voertuigen met een maximaal toegelaten massa van meer dan 750 kg
moeten goedgekeurd zijn door de Dienst Homologaties. Deze goedkeuring wordt
bekrachtigd door een Proces Verbaal van Goedkeuring (P.V.G.).
In een
gelijkvormigheidsattest verklaart de constructeur of zijn mandataris dat een voertuig
volledig is gebouwd zoals het goedgekeurde type beschreven in het P.V.G. Om dit
goedgekeurde voertuig te gebruiken op de openbare weg moet het voertuig worden
ingeschreven in het register beheerd door de Dienst Inschrijvingen. Een
inschrijvingsbewijs bevat de gegevens die in het register van de ingeschreven voertuigen
vermeld staan.

Wasaia

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door Wasaia » di 1 sep 2015 09:04

Ik heb een mail gestuurd naar de keuring. We zullen zien wat ze zeggen. Ik laat het hier weten.

Wasaia

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door Wasaia » di 1 sep 2015 09:08

primera schreef:Gevonden
in dit topic heb ik het erover viewtopic.php?f=35&t=20298&p=402628#p402628
En dit is de betreffende site
http://wetgeving.aanhangwagen-remorque.be/
Zo te zien handelt die pagina enkel over aanhangers en niet kampeerwagens. Ik zie nergens tussen de voorbeelden iets vermeld staan over caravans en dergelijke.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door Micky » di 1 sep 2015 09:34

Ab schreef:Ik zou in Nederland gaan wonen. :lol:
Dan kan je doen wat je wilt met het onderstel.

In Belgie vrees ik dat je er niks aan mag doen.
Of je zou de caravan naar Nederland moeten exporteren, op een Nederlandse naam zetten, dan 51 kg terug laten keuren, en vervolgens een witte nummerplaat op laten zetten.
Ik weet niet zeker, of je met een zgn. geleende caravan van een Nederlandse kennis mag rijden in Belgie.
Als dat zou mogen, zijn je problemen voorbij. knipoog.gif
Dat mag, daarom heeft mijn schoonvader een aanhanger in Nederland gekocht met kenteken op mijn naam, nu hoeft hij ook niet steeds naar de keuring.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

pd0bao40

Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?

Bericht door pd0bao40 » di 1 sep 2015 13:05

RE.gif en kan hij ,als schoonzoon eens minder aardig is, quod non natuurlijk, eens een paar keer door rood licht rijden.
Het CJIB in Leeuwarden voert iedere opdracht uit welk Europeesch land dan ook, graag uit.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”