De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
RE.gif
De al genoemde schokbrekers zouden kunnen helpen, door te doen waarvoor ze gemaakt zijn (dempen). De 'stugheid' zelf lost het niet op. Misschien is iets als onderstaande oplossing voor jouw caravan ook geschikt. Dan moeten er waarschijnlijk wel wat bladen er tussenuit, anders zou de vering vermoedelijk nog (te) stug zijn.
^linkje^
Ik weet niet hoe handig je bent, maar persoonlijk zou ik hiervoor advies inwinnen bij een vakman (liefst iemand die zelf met onderstellen werkt ipv een caravandealer in pak). Die kan je waarschijnlijk zo vertellen wat het resultaat zal zijn van zo'n combinatie, evt aangevuld met schokbrekers of van die luchtballen.
Maar ik zou vooral eerst eens zien uit te vissen of die bladveren standaard waren bij jouw caravan. Zo ja zou ik me er niet al te druk over maken, en eerst eens met wat 'lading' rijden. Misschien is het veergedrag dan wel goed. Kan zijn dat ze het daarop hebben afgestemd. Is het NIET origineel dan zou ik eerst alles goed controleren en dan o.a. naar bovenstaande oplossing kijken.
De al genoemde schokbrekers zouden kunnen helpen, door te doen waarvoor ze gemaakt zijn (dempen). De 'stugheid' zelf lost het niet op. Misschien is iets als onderstaande oplossing voor jouw caravan ook geschikt. Dan moeten er waarschijnlijk wel wat bladen er tussenuit, anders zou de vering vermoedelijk nog (te) stug zijn.
^linkje^
Ik weet niet hoe handig je bent, maar persoonlijk zou ik hiervoor advies inwinnen bij een vakman (liefst iemand die zelf met onderstellen werkt ipv een caravandealer in pak). Die kan je waarschijnlijk zo vertellen wat het resultaat zal zijn van zo'n combinatie, evt aangevuld met schokbrekers of van die luchtballen.
Maar ik zou vooral eerst eens zien uit te vissen of die bladveren standaard waren bij jouw caravan. Zo ja zou ik me er niet al te druk over maken, en eerst eens met wat 'lading' rijden. Misschien is het veergedrag dan wel goed. Kan zijn dat ze het daarop hebben afgestemd. Is het NIET origineel dan zou ik eerst alles goed controleren en dan o.a. naar bovenstaande oplossing kijken.
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
In je openingsbericht schrijf je MPW: 800Wasaia schreef:Deze caravan hoeft niet gekeurd te worden, want weegt maar 630 kg
Ik neem aan dat dat maximaal gewicht is 800 kilo betekent?
Hij weegt 630 kilo leeg denk ik?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
Oei...ja, denk je dat hij dan tóch gekeurd moet worden??deusjevo schreef: In je openingsbericht schrijf je MPW: 800
Ik neem aan dat dat maximaal gewicht is 800 kilo betekent?
Hij weegt 630 kilo leeg denk ik?
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
Yep
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
Ik denk niet dat ik 'm moet laten keuren, als ik volgende pagina goed interpreteer: http://www.pasar.be/kamperen/wetgeving/keuring.asp
"Kampeeraanhangwagens:
Kampeeraanhangwagens < 750 kg moeten zich niet aanmelden bij een keuringsstation.
Elke aanhangwagen die gebouwd of omgebouwd is voor het verblijf van personen en waarvan de binneninrichting blijvend aan het koetswerk is bevestigd, wordt aanzien als een kampeeraanhangwagen.
De tarra van de kampeeraanhangwagen wordt steeds bepaald door een weging van het voertuig zoals het op het keuringsstation wordt aangeboden. De tanks voor drinkwater en gas mogen leeg zijn."
Ik vind de uitleg op de pagina niet sluitend. Ik zal eens ene mailtje sturen naar de keuringsdienst.
"Kampeeraanhangwagens:
Kampeeraanhangwagens < 750 kg moeten zich niet aanmelden bij een keuringsstation.
Elke aanhangwagen die gebouwd of omgebouwd is voor het verblijf van personen en waarvan de binneninrichting blijvend aan het koetswerk is bevestigd, wordt aanzien als een kampeeraanhangwagen.
De tarra van de kampeeraanhangwagen wordt steeds bepaald door een weging van het voertuig zoals het op het keuringsstation wordt aangeboden. De tanks voor drinkwater en gas mogen leeg zijn."
Ik vind de uitleg op de pagina niet sluitend. Ik zal eens ene mailtje sturen naar de keuringsdienst.
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
typeplaatje vermeld M.P.W. 800 kg is dus boven 750 kg en is een keuring nodig. je kan ze altijd oldtimer kunnen laten keuren .
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
Indien de mtm niet meer bedraagt dan 750 kilo hoeft het niet.
Mijn cashbah heeft een mtm van 750 kilo.
leeg 630 kilo.
Dus ik zit op de rand.
Mijn cashbah heeft een mtm van 750 kilo.
leeg 630 kilo.
Dus ik zit op de rand.
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
Wasaia schreef:Ik denk niet dat ik 'm moet laten keuren, als ik volgende pagina goed interpreteer: http://www.pasar.be/kamperen/wetgeving/keuring.asp
Lijkt mij ook niet hoor, ze maken duidelijk onderscheid tussen "tarra" en MTM. Die "tarra" wordt bepaald zoals je hem aanbiedt ter keuring, dus eigen gewicht (leeggewicht, inclusief eventuele vaste verbouwingen en aanvullingen). Je neemt geen mud aardappelen en blikken bonen mee als je hem laat wegen.
Dus houd het eigen gewicht onder de 750 en je hebt geen probleem. Ik zou het sowieso zo laag mogelijk houden, ook voor je "laadvermogen".
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
Lijkt mij onzin. Want dan zou ik een zware aanhanger ook niet hoeven laten keuren omdat deze leeg is ook lichter is dan 750 kilo!
Op het identificatie plaatje staat 800 kilo. Dus eigen nummerbord dus laten keuren!
Op het identificatie plaatje staat 800 kilo. Dus eigen nummerbord dus laten keuren!
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
RE.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
RE.gif RE.gif
Dat staat er toch echt. Er wordt gesproken over "tarra" cq eigen gewicht.
Quote:
Kampeeraanhangwagens
Kampeeraanhangwagens < 750 kg moeten zich niet aanmelden bij een keuringsstation.
Elke aanhangwagen die gebouwd of omgebouwd is voor het verblijf van personen en waarvan de binneninrichting blijvend aan het koetswerk is bevestigd, wordt aanzien als een kampeeraanhangwagen.
De tarra van de kampeeraanhangwagen wordt steeds bepaald door een weging van het voertuig zoals het op het keuringsstation wordt aangeboden. De tanks voor drinkwater en gas mogen leeg zijn.
De weging van een kampeeraanhangwagen > 750 kg. dient uitgevoerd te worden:
bij de eerste keuring (of herinschrijving);
bij een periodieke keuring waar een verbouwwing, die mogelijk een invloed heeft op de tarra van het voertuig, wordt vastgesteld of gemeld.
bij aflevering van een geldig keuringsbewijs is er om de 2 jaar een periodieke keuring.
Punten die worden gecontroleerd:
de tarra moet kleiner zijn, of bij volle belading gelijk zijn aan de MTM.
als bovenvermelde voorwaarde is vervuld, kan het voertuig aanvaard worden en wordt op het identificatieverslag het volgende vermeld: de maximaal toegelaten massa (MTM), de tarra (het gewicht) zoals het werd vastgesteld in het keuringsstation en het nuttig laadvermogen (= MTM min tarra).
Dus niet MTM maar het vastgestelde gewicht telt.
Een aanhangwagen (met echt laadvermogen) is een heel andere materie dan kampeerwagen. Er wordt duidelijk alleen gesproken over kampeeraanhangwagens.
Ik ben niet bekend met de Belgische wetgeving, maar dit staat er in die tekst.
Dat staat er toch echt. Er wordt gesproken over "tarra" cq eigen gewicht.
Quote:
Kampeeraanhangwagens
Kampeeraanhangwagens < 750 kg moeten zich niet aanmelden bij een keuringsstation.
Elke aanhangwagen die gebouwd of omgebouwd is voor het verblijf van personen en waarvan de binneninrichting blijvend aan het koetswerk is bevestigd, wordt aanzien als een kampeeraanhangwagen.
De tarra van de kampeeraanhangwagen wordt steeds bepaald door een weging van het voertuig zoals het op het keuringsstation wordt aangeboden. De tanks voor drinkwater en gas mogen leeg zijn.
De weging van een kampeeraanhangwagen > 750 kg. dient uitgevoerd te worden:
bij de eerste keuring (of herinschrijving);
bij een periodieke keuring waar een verbouwwing, die mogelijk een invloed heeft op de tarra van het voertuig, wordt vastgesteld of gemeld.
bij aflevering van een geldig keuringsbewijs is er om de 2 jaar een periodieke keuring.
Punten die worden gecontroleerd:
de tarra moet kleiner zijn, of bij volle belading gelijk zijn aan de MTM.
als bovenvermelde voorwaarde is vervuld, kan het voertuig aanvaard worden en wordt op het identificatieverslag het volgende vermeld: de maximaal toegelaten massa (MTM), de tarra (het gewicht) zoals het werd vastgesteld in het keuringsstation en het nuttig laadvermogen (= MTM min tarra).
Dus niet MTM maar het vastgestelde gewicht telt.
Een aanhangwagen (met echt laadvermogen) is een heel andere materie dan kampeerwagen. Er wordt duidelijk alleen gesproken over kampeeraanhangwagens.
Ik ben niet bekend met de Belgische wetgeving, maar dit staat er in die tekst.
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
Op her typeplaatje van de caravan staat toch MPW: 800 KG, lijkt me duidelijk
Heeft Wasaia er nou papieren bij of niet?
Anders ergens een nieuw typeplaatje laten maken met MTM 750 kilo erop en dat op de plaats van het andere, originele, typeplaatje schroeven
Heeft Wasaia er nou papieren bij of niet?
Anders ergens een nieuw typeplaatje laten maken met MTM 750 kilo erop en dat op de plaats van het andere, originele, typeplaatje schroeven
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
RE.gif
MPW = ?
Plaatjes 'vervangen' mag nergens lijkt me.
Maar is het niet heel simpel dat (mits onveranderd) er òf van nieuw af aan een kenteken op zit òf geen keuringsplicht en kenteken? Dan zou dit (behoudens een wetswijziging) toch ook precies zo moeten blijven, tenzij je het gewicht boven de grens brengt?
Dus begrijp ik de keuren/niet keuren discussie op dit moment niet, bij een oudere caravan.
MPW = ?
Plaatjes 'vervangen' mag nergens lijkt me.
Maar is het niet heel simpel dat (mits onveranderd) er òf van nieuw af aan een kenteken op zit òf geen keuringsplicht en kenteken? Dan zou dit (behoudens een wetswijziging) toch ook precies zo moeten blijven, tenzij je het gewicht boven de grens brengt?
Dus begrijp ik de keuren/niet keuren discussie op dit moment niet, bij een oudere caravan.
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
Max Permissible Weight.Caramba schreef:
MPW = ?
Het hele typeplaatje is in het engels, het leeggewicht (Weight) is 630 kilo.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
RE.gif
Ah, en ik maar denken dat het iets Belgisch was (De Reu).
Ah, en ik maar denken dat het iets Belgisch was (De Reu).
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
Zou het toch maar navragen.
Gezien de Belgische wetgeving elkaar op veel punten tegenspreekt.
Bijvoorbeeld op de site wordt gezegd dat je maximaal 100 km mag met de aanhanger of caravan.
Op een andere pagina van diezelfde site wordt gesproken over maximaal 90 km.
Ik heb dit punt eerder op de forum aangehaald.Zal kijken of ik deze nog kan vinden.
Gezien de Belgische wetgeving elkaar op veel punten tegenspreekt.
Bijvoorbeeld op de site wordt gezegd dat je maximaal 100 km mag met de aanhanger of caravan.
Op een andere pagina van diezelfde site wordt gesproken over maximaal 90 km.
Ik heb dit punt eerder op de forum aangehaald.Zal kijken of ik deze nog kan vinden.
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
Gevonden
in dit topic heb ik het erover viewtopic.php?f=35&t=20298&p=402628#p402628
En dit is de betreffende site
http://wetgeving.aanhangwagen-remorque.be/
in dit topic heb ik het erover viewtopic.php?f=35&t=20298&p=402628#p402628
En dit is de betreffende site
http://wetgeving.aanhangwagen-remorque.be/
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
RE.gif
Maar dat gaat met name over rijbewijs B, trekauto's en dergelijk, ik zie zo gauw niets over het wel/niet keuren van caravans.
Overigens staat er bij "update 2013" ook iets over het feitelijke gewicht wat telt voor de wet, niet de MTM.
Maar, om het zo simpel mogelijk te houden, zou ik wel eens willen weten waarom een caravan uit de sixties NU ineens in een andere categorie zou gaan vallen. Dat lijkt mij niet logisch, tenzij het gewicht wordt verhoogd naar > 750 kg.
Maar dat gaat met name over rijbewijs B, trekauto's en dergelijk, ik zie zo gauw niets over het wel/niet keuren van caravans.
Overigens staat er bij "update 2013" ook iets over het feitelijke gewicht wat telt voor de wet, niet de MTM.
Maar, om het zo simpel mogelijk te houden, zou ik wel eens willen weten waarom een caravan uit de sixties NU ineens in een andere categorie zou gaan vallen. Dat lijkt mij niet logisch, tenzij het gewicht wordt verhoogd naar > 750 kg.
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
Het punt ging erover uit dat de belgische wet zijn eigen meermaals tegenspreekt. En ook ts adviseer de om contact op te nemen met de keuring. Voor het geval dat hij zijn caravan wel degelijk moet laten keuren.
Indien hij dit moet en niet heeft gedaan zal zijn verzekering niet uitkeren. Met alle gevolgen van dien.
Indien hij dit moet en niet heeft gedaan zal zijn verzekering niet uitkeren. Met alle gevolgen van dien.
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
Ik zou in Nederland gaan wonen.
Dan kan je doen wat je wilt met het onderstel.
In Belgie vrees ik dat je er niks aan mag doen.
Of je zou de caravan naar Nederland moeten exporteren, op een Nederlandse naam zetten, dan 51 kg terug laten keuren, en vervolgens een witte nummerplaat op laten zetten.
Ik weet niet zeker, of je met een zgn. geleende caravan van een Nederlandse kennis mag rijden in Belgie.
Als dat zou mogen, zijn je problemen voorbij.
Dan kan je doen wat je wilt met het onderstel.
In Belgie vrees ik dat je er niks aan mag doen.
Of je zou de caravan naar Nederland moeten exporteren, op een Nederlandse naam zetten, dan 51 kg terug laten keuren, en vervolgens een witte nummerplaat op laten zetten.
Ik weet niet zeker, of je met een zgn. geleende caravan van een Nederlandse kennis mag rijden in Belgie.
Als dat zou mogen, zijn je problemen voorbij.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
http://mobilit.belgium.be/nl/binaries/i ... 229014.pdf
U heeft een caravan of andere type aanhangwagen gekocht ? U wilt die natuurlijk
ingeschreven zien. Hieronder zullen we zo helder mogelijk proberen uitleggen hoe u te
werk moet gaan om volledig in orde met dit voertuig op de openbare weg te rijden.
BELANGRIJK : Voertuigen met een maximaal toegelaten massa van meer dan 750 kg
moeten goedgekeurd zijn door de Dienst Homologaties. Deze goedkeuring wordt
bekrachtigd door een Proces Verbaal van Goedkeuring (P.V.G.). In een
gelijkvormigheidsattest verklaart de constructeur of zijn mandataris dat een voertuig
volledig is gebouwd zoals het goedgekeurde type beschreven in het P.V.G. Om dit
goedgekeurde voertuig te gebruiken op de openbare weg moet het voertuig worden
ingeschreven in het register beheerd door de Dienst Inschrijvingen. Een
inschrijvingsbewijs bevat de gegevens die in het register van de ingeschreven voertuigen
vermeld staan.
U heeft een caravan of andere type aanhangwagen gekocht ? U wilt die natuurlijk
ingeschreven zien. Hieronder zullen we zo helder mogelijk proberen uitleggen hoe u te
werk moet gaan om volledig in orde met dit voertuig op de openbare weg te rijden.
BELANGRIJK : Voertuigen met een maximaal toegelaten massa van meer dan 750 kg
moeten goedgekeurd zijn door de Dienst Homologaties. Deze goedkeuring wordt
bekrachtigd door een Proces Verbaal van Goedkeuring (P.V.G.). In een
gelijkvormigheidsattest verklaart de constructeur of zijn mandataris dat een voertuig
volledig is gebouwd zoals het goedgekeurde type beschreven in het P.V.G. Om dit
goedgekeurde voertuig te gebruiken op de openbare weg moet het voertuig worden
ingeschreven in het register beheerd door de Dienst Inschrijvingen. Een
inschrijvingsbewijs bevat de gegevens die in het register van de ingeschreven voertuigen
vermeld staan.
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
Ik heb een mail gestuurd naar de keuring. We zullen zien wat ze zeggen. Ik laat het hier weten.
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
Zo te zien handelt die pagina enkel over aanhangers en niet kampeerwagens. Ik zie nergens tussen de voorbeelden iets vermeld staan over caravans en dergelijke.primera schreef:Gevonden
in dit topic heb ik het erover viewtopic.php?f=35&t=20298&p=402628#p402628
En dit is de betreffende site
http://wetgeving.aanhangwagen-remorque.be/
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
Dat mag, daarom heeft mijn schoonvader een aanhanger in Nederland gekocht met kenteken op mijn naam, nu hoeft hij ook niet steeds naar de keuring.Ab schreef:Ik zou in Nederland gaan wonen.
Dan kan je doen wat je wilt met het onderstel.
In Belgie vrees ik dat je er niks aan mag doen.
Of je zou de caravan naar Nederland moeten exporteren, op een Nederlandse naam zetten, dan 51 kg terug laten keuren, en vervolgens een witte nummerplaat op laten zetten.
Ik weet niet zeker, of je met een zgn. geleende caravan van een Nederlandse kennis mag rijden in Belgie.
Als dat zou mogen, zijn je problemen voorbij.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: De Reu 1969 nieuw onderstel, enz...?
RE.gif en kan hij ,als schoonzoon eens minder aardig is, quod non natuurlijk, eens een paar keer door rood licht rijden.
Het CJIB in Leeuwarden voert iedere opdracht uit welk Europeesch land dan ook, graag uit.
Het CJIB in Leeuwarden voert iedere opdracht uit welk Europeesch land dan ook, graag uit.