Beyerland Vitesse 430D Mijn kluscaravan

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
LucW

Beyerland Vitesse 430D Mijn kluscaravan

Bericht door LucW » zo 19 jul 2015 18:14

Om te voorkomen dat ik hier dubbel post, lees eerst mijn introductie verhaal met foto's op het forum elders:
viewtopic.php?f=23&t=26374

Ik mag graag klussen, en vergaar daarmee kennis voor anderen die ook zo iets willen aanpakken.
Dus je kunt mij altijd vragen, hoe ik veranderingen heb gedaan. Ik fotografeer altijd wat ik doe.

Voordelen van een kluscaravan:

De aanschaf prijs is laag en ga er vanuit dat je rond de 1000 euro moet reserveren om hem in 'nieuwstaat' te krijgen, aangepast aan de normen van nu.
Let wel op de materiaal keuzes bij vervanging, hou het gewicht laag, zo is massief spaanplaat; not-done!
Werk veel met vuren hout en beplaat dubbelzijdig met piepschuim er tussen.
Gebruik zo veel mogelijk de juiste kit en lijmen van het betere merk (Bison of Pattex)

Caravan ouder dan 20 jaar? Ga maar vanuit dat er wat onhandige vorige eigenaren bezig zijn geweest (de Bisonkit plamuurders).
Vervang eerst de 12 volt bedrading, voor nieuwe kabel. Prijsindicatie 10 meter 7 polig kost circa 42 euro.
Vervang zo nodig de kaarsenpit achterlichtjes voor LED lampen (daar zitten al achteruitrijlicht en Mistachterlichten op)
Voor LED verlichting heb je niet het dikste draad nodig.

Afbeelding
foto 1: warboel van draden, wat is wat ... kleurencode schema's verklaren een hoop!

Afbeelding
foto 2: Zo doe je het beter dan de fabrikant, gescheiden gaten in de vloer voor de doorvoer van de kabels en afdekplaatjes en nadien afgekit. Met labelprinter even labelen wat, wat is.

Afbeelding
foto 3: alle oude lampen vervangen voor LED lampen, ook de kentekenplaat verlichting. LED's zijn stroom arm en 10.000 licht uren bestand. LED lampen bespaart brandstof door ontlasten van de dynamo. Verder is de behuizing één geheel en heeft zo geen vat op geoxideerde stekkers of nattigheid binnen in. Kosten: rond de 100 euro kompleet!
Bevestiging van binnenuit, buitenkant gaatje boren waar de bouten door heen moeten en stroomdraadjes, van binnen zoek je de doorboorde gaten op en boor met een brede speedboor tot het aluminium. Vastzetten met RVS moertjes, ringen en sluitringen. Bij monteren, eerst de LED lamp met vochtbestendige kit in kitten, dan plaatsen. Na montage de randjes met het aluminium oppervlakte afkitten met POLYMAX blanc. Nooit meer water er in! (Gekocht bij: Trailer & Tools, Hengelo (OV) )
Dit zie er toch mooi uit voor een 1989 caravan ... niet?


Buitenstrippen die los laten

Draai geen extra schroeven er in en afkitten is een tijdelijk lapmiddel.
Als strippen loslaten dan zijn de houten tengels die er achter zitten verrot.
Dat is een behoorlijke klus, maar niet moeilijk.
Verwijder de rubber strip van de buiten strip en verwijder de schroeven.

Verwijder de meubelstukken binnen in de caravan en begin met strippen van de binnen beplating.
Achter de binnen beplating zit piepschuim en de vurenhouten tengels.
Doorgaans zijn de maten van de tengels, gelijk aan die bij de GAMMA bundels.
Verwijder het rotte hout en zoek de oorzaak op van de rotting (9 van de 10 gevallen de buiten handvatten)
Pak eerst de veroorzaker aan en ga daarna, van binnen uit kitten en plaats dan pas het nieuwe hout, deze zet je vast met de schroeven van de buitenstrip.
Werk de binnenbeplating af met geplastificeerde MDF plaat, maar breng 1 laagje (met verfroller) beits aan (MDF zijde).

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Beyerland Vitesse 430D Mijn kluscaravan

Bericht door Chris » zo 19 jul 2015 19:31

Hoi LucW.

Wel heel goed bezig man... toppie en een echt "eigen" caravan... ( bijna dan)

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”