Klusjes in de Caravelair

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Gebruikersavatar
aad
Berichten: 231
Lid geworden op: za 6 dec 2014 19:48
Locatie: Rockanje aan zee

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door aad » di 16 jun 2015 11:52

RE.gif dit is al diversen keren gemeld ;even terug lezen scratch.gif
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door henry12 » di 16 jun 2015 16:52

jeetje Marco wat een tegenvaller voor jullie de vocht problemen hoop dat je dit zelf goed kan verhelpen succes .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door Micky » di 16 jun 2015 18:10

RE.gif

Ach, Marco is handig genoeg, dat komt helemaal goed whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door henry12 » di 16 jun 2015 18:15

RE.gif

Ja weet ik ook wel dat hem dat echt wel gaat lukken .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door WillyL » di 16 jun 2015 18:55

Opmerking ivm het mistlicht. In België mag bij mijn weten een mistlamp niet in hetzelfde rode lichtvak zitten als een standlicht. Dit kan verwarring veroorzaken met remlichten die wel tesamen met het standlichten mogen. Er moet zelfs een minimum afstand zijn tov van het standlicht, ik dacht 10 cm..
Of dit ook zo in NL is weet ik niet.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door MarcoC » di 16 jun 2015 19:04

Heren,
Dat vocht probleem gaat helemaal goedkomen! Eerst zorgen dat het niet erger wordt, en na de vakantie gaan we ermee aan de slag! thumbup.gif

@ WillyL, hier in NL is de regel dat een mistlamp in het midden of links van het midden gemonteerd moet zijn. Dat mag inderdaad ook in dezelfde unit zijn! Maar of dat ook in hetzelfde vakje van het stadslicht mag...... scratch.gif dat weet ik niet!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door MarcoC » di 16 jun 2015 19:07

Vandaag ook weer even met het onderhoudsbedrijf gebeld en met de eigenaar zelf gesproken! Hij gaf na mijn verhaal ook aan dit vreemd te vinden, dat er geen mistlamp op zat. Aangezien ik dit weekend de caravan weer van stal haal, vroeg hij me om even langs te rijden zodat hij er zelf naar kon kijken! Dat vond ik wel een goede service, dus even kijken wat hij ervan zegt. Zal waarschijnlijk vrijdag worden!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door Micky » di 16 jun 2015 19:14

RE.gif

het kan nog zijn dat je het verkeerd benaderd hebt en dat het zo is dat rem en achterlicht in 1 gloeilamp zitten (de buitenste) en het binnenste rode vlak dus wel voor mistlicht is (dan kunnen er links en rechts lampjes zitten terwijl er eventueel maar 1 aangesloten is).
De hierboven in Belgie geldende regel lijkt mij (voor ons) zeer onwaarschijnlijk, een mistlamp verwarren met een remlicht, wie ziet tijden een (rem)actie nu wel of niet of er 10cm tussen de 2 lichten zit scratch.gif Sowieso gebruiken wij de mistachterlichten niet onnodig zoals naar mijn mening in Belgie wel, in harde regen zie je nog steeds de lichten voor je, het mistlicht springt er alleen maar meer uit en is juist dan verwarrend omdat je zou kunnen denken dat iemand voor je remt met 1 defect remlicht (lang niet alle voertuigen hebben immers 3 remlichten).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door MarcoC » di 16 jun 2015 19:19

RE.gif
Dat zou ook maar zo kunnen Micky, ik heb het zelf toen niet zo goed zitten bekijken! Ging ervan uit dat het allemaal wel aanwezig zou zijn vanwege het bouwjaar van de caravan. Maar wordt nu toch wel erg nieuwsgierig..... nog een paar nachten slapen... zucht! boos.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door Micky » di 16 jun 2015 19:23

RE.gif

Ik verwacht ook dat het er in zit, maar dat er iets niet helemaal goed is aangesloten, weet je zelf zeker dat het bij de auto goed zit?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door fs1986 » di 16 jun 2015 20:50

Onze Caravelair uit 1994 heeft reeds een mistachterlicht dus het lijkt wel me weel sterk als een veel nieuwer bouwjaar van hetzelfde merk dat plotseling niet meer zou hebben.

De foto die je laatst van de achterlichten van je caravan plaatste is waarschijnlijk toch van je eigen caravan? Daar zie ik het mistachterlicht namelijk duidelijk zitten! In de linker-unit rechtsonder (dus zo dicht mogelijk bij de kentekenplaat).
Bij de rechter-unit is het gewoon een loze ruimte, je ziet daar (linksonder, opnieuw zo dicht mogelijk bij de kentekenplaat) geen lampje + spiegeltje achter zitten.

En dat van slechts drie lampjes kan kloppen; achterlicht en remlicht zijn vrijwel altijd gecombineerd dus samen met richtingaanwijzer en mistachterlicht drie lampjes.
Bijlagen
Mistachterlicht.jpg

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door MarcoC » di 16 jun 2015 22:24

RE.gif
Bedankt voor je toelichting Frank, ik ga er vrijdag zeker ff naar kijken! thumbup.gif
Je zou maar zo gelijk kunnen hebben, alleen zou dat niet stroken met het afgeleverde rapport! scratch.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door MarcoC » di 16 jun 2015 22:35

Nu sta ik op het punt om de blauwe schokdempers van ALKO te bestellen bij De Wit, alleen herinner ik mij dat ik nog iets aan de gasinstallatie wil doen!
Wij koken altijd in de voortent, dus hebben wij uiteraard een gaskomfoor aangesloten op een gasfles die ernaast staat. Ook gebruiken wij een skottel als BBQ, dus nog een apparaat die op een gasfles moet worden aangesloten! En sinds we deze caravan hebben, hebben we voor de verwarming van de voortent (als dat nodig mocht blijken) een gaskachel, dus nog een gasaansluiting! Nu staat het idee van iedere keer de gasfles wisselen van apparaat me een beetje tegen.... en 3 gasflessen meenemen is me ook iets teveel van het goede scratch.gif
Nu zag ik een paar jaar geleden iemand met een snelkoppeling op zijn gasinstallatie! Een soort snelkoppeling met insteek op de slang aan de gasfles (uiteraard voorzien van een drukregelaar) en op de slangen van de apparaten een insteekthule. (soort van mannetje en vrouwtje effect). Nu zag ik e.e.a. staan op de site van De Wit maar wil hier vragen of ik het bij het juiste eind heb.....? Als jullie tenminste begrijpen wat ik bedoel! Mijn uitleg is niet altijd één van de duidelijkste :oops:
snelkoppeling-8mm-knelxinsteek-1008005.jpg
snelkoppeling-8mm-knelxinsteek-1008005.jpg (19.68 KiB) 3930 keer bekeken
slangtule-klem-8mm-1007996.jpg
slangtule-klem-8mm-1007996.jpg (14.61 KiB) 3930 keer bekeken
slangtule-insteek-1008006.jpg
slangtule-insteek-1008006.jpg (15.52 KiB) 3930 keer bekeken
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door Micky » di 16 jun 2015 22:59

Ik heb zoiets aangelegd, even zoeken op buiten gasaansluiting, zou je het wel tegen moeten komen


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door Meenhoes » wo 17 jun 2015 08:04

Dat zijn idd de dingen die je nodig hebt voor de snelkoppeling en de hoeveelheid slangtule-insteek hangt af van hoeveel apparaten je hebt op gas. Ik heb in de dissel een 2-weg snelsluitkraan geplaats waar ik een slang van 5 meter op heb zitten met aan de andere kant de snelkoppeling. Aan m'n apparaten zit 2 meter slang plus de aansluiting voor in de snelkoppeling
Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door blefke » wo 17 jun 2015 08:30

Hey Marco,
Je hebt er weer en echte kluscaravan van gemaakt whistle.gif

Zie mijn snelkoppeling aansluiting.
Werkt echt super.
Ik heb bewust niet gekozen om aan de voorkant een gasdoos aansluiting te maken.
Met 2 electra dozen vond ik het al erg druk worden op de wand v.d. caravan.
Ik heb aan de onderkant een gat gemaakt met een klepje waar ik de slang door trek.
Werkt prima.
Bijlagen
Schermafbeelding 2015-06-17 om 08.26.30.png

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door MarcoC » do 18 jun 2015 18:31

RE.gif

Dat kon ook niet uitblijven hé, is anders zo saai als je niks aan je hut kan doen! mrgreen.gif

Thanks voor de foto's guys, daar kan ik wat mee.
Inmiddels zijn de bestelde snelkoppelingen en schokdempers vandaag binnengekomen. Helaas nog tot zaterdag wachten voor ik ze kan onderbouwen! boos.gif
De bouten moeten worden aangehaald op 86NM, dus nog even een momentsleutel zien te regelen. Woont er toevallig een forumlid in de buurt van Deventer die mij er eentje kan lenen???? :oops:
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door MarcoC » za 20 jun 2015 00:52

fs1986 schreef:Onze Caravelair uit 1994 heeft reeds een mistachterlicht dus het lijkt wel me weel sterk als een veel nieuwer bouwjaar van hetzelfde merk dat plotseling niet meer zou hebben.

De foto die je laatst van de achterlichten van je caravan plaatste is waarschijnlijk toch van je eigen caravan? Daar zie ik het mistachterlicht namelijk duidelijk zitten! In de linker-unit rechtsonder (dus zo dicht mogelijk bij de kentekenplaat).
Bij de rechter-unit is het gewoon een loze ruimte, je ziet daar (linksonder, opnieuw zo dicht mogelijk bij de kentekenplaat) geen lampje + spiegeltje achter zitten.

En dat van slechts drie lampjes kan kloppen; achterlicht en remlicht zijn vrijwel altijd gecombineerd dus samen met richtingaanwijzer en mistachterlicht drie lampjes.
Frank, je hebt gelijk! thumbup.gif Op de plek die je in de foto aangeeft zit inderdaad mijn mistlamp! Vandaag gecheckt toen ik de caravan uit de stalling ging halen, aangesloten en toen even de lampen gecontroleerd en verhip... er brandde ineens een mistlamp!
Dan blijf ik mij wel afvragen waarom er op het rapport staat dat er geen mistlamp aanwezig is? scratch.gif Nu ik dit zo zit te typen ga ik me afvragen hoe serieus ik dat rapport nog moet nemen? scratch.gif Wat zullen ze nog meer "blind" genoteerd of gecontroleerd hebben? boos.gif
Morgen maar even bellen en om opheldering vragen!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door Micky » za 20 jun 2015 00:58

RE.gif

vandaar dat ik dat ook schreef, zo is het meestal namelijk, soms aan 1 kant en soms aan 2 kanten waarvan er in Nederland maar 1 kant is aangesloten. thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door MarcoC » za 20 jun 2015 01:05

RE.gif
Klopt Micky, alleen zit er bij mij dus 3 lampen in de linkerunit en 2 lampen in de rechterunit. Achterlicht en remlicht zitten dus in 1 lamp.
Hoe meer ik hier nu over nadenk, des te meer ik ervan overtuigd raak dat de monteur de verlichting heel niet gecontroleerd heeft. boos.gif Daar baal ik van, want daar betaal ik ze niet voor!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door Micky » za 20 jun 2015 01:08

RE.gif

Klopt en zo is het ook meestal, waarbij je soms ook aan de andere kant een mistlampje kunt plaatsen, omdat zoals bijv. in Duitsland 2 mistlampen meer voorkomend zijn en bij export naar de UK de mistlamp of links en rechts, of rechts moet zitten thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door MarcoC » ma 30 nov 2015 15:28

Het is al weer lang stil geweest in dit draadje.... tijd om er weer eens leven in te brengen. [sinthaphop.gif]

Ik moet de watervoorziening nog aanpakken in de caravan. De vorige eigenaar had de jerrycan en pomp verwijderd en de leidingen doorgetrokken via een ventilatiegat in de hoek van de caravanvloer, naar buiten. Daar stond dan wellicht een grotere jerrycan met water buiten de caravan. Hoe hij het met de pomp had geregeld is mij een raadsel, deze is namelijk afwezig. Daarnaast heeft hij nooit de leidingen gereinigd, want die zijn mij een partijtje groen..... daar wordt je gewoon ziek van. Kortom.... alles vervangen dus. Tank, leidingen en pomp.

Maar....

Welke pomp kan ik nu het beste gebruiken om 2 kranen aan te sturen vanuit 1 tank? Ik ga ervan uit dat ik er een relais tussen dien te zetten, maar daar ben ik eigenlijk niet zeker van. Of kun je wel 2 kranen op 1 pomp aansluiten zonder tussenkomst van een relais?
Daarnaast ga ik de doorzichtige leidingen vervangen door "blauwe leidingen", misschien dat er in de toekomst nog een boiler bijkomt dan hoef ik alleen nog maar de "rode leidingen" toe te voegen.

Graag jullie advies omtrent de aan te schaffen waterpomp! [sintduim.gif]
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Klusjes in de Caravelair

Bericht door Jan van Vijven » ma 30 nov 2015 18:11

Twee (of meer) kranen paralel aansluiten, het maakt dan niet uit welke je bedient, kraan open is pomp aan en je hebt water waar je wilt.
Relais is niet nodig.
Gewoon één zo'n blauw dompelpompje voldoet in deze.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door MarcoC » ma 30 nov 2015 20:14

Dank je Jan [sintduim.gif]
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Klusjes in de Caravelair

Bericht door Stigter » ma 30 nov 2015 20:45

Als je veel meters slang nodig hebt kan je beter even rondkijken heb dat zelf ook eens gedaan en kocht voor een paar euro transparant bij de Hornbach. Voor een euro de meter dat lukt je niet voor die blauwe. Overigens die transparante zie je dat het vies is vind ik zelf handiger.
Groet Arnold

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”