Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Gebruikersavatar
jorgenbackus
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 apr 2011 20:21
Locatie: Berg aan de Maas

Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door jorgenbackus » zo 3 aug 2014 22:38

Deze vraag zal waarschijnlijk iedereen anders beantwoorden, maar toch stel ik hem.

Wij hebben onze caravan, een Dethleffs Holiday 495 uit 1996, type niet helemaal herleidbaar (want ingevoerd model), nu 4 jaar geleden gekocht. Het is onze eerste caravan en voor ons gezin met 2 volwassenen en 3 kids perfect qua indeling met aparte kinderkamer met 3 bedden.

Nu zijn we dus 4 jaar verder en het een na het andere mankement begint te komen. Niet alles is even schokkend, maar ik vraag me af waar de grens ligt tussen aanhouden en (blijven) opknappen of inruilen.

In 2013 bleek de omvormer aan vervanging toe te zijn, maar moest ook een stuk vloer gerepareerd worden. Dat is ook gebeurd tegen een zeer schappelijke prijs.
Nu, net terug van vakantie, heeft de AKS1300 stabilisator het begeven, is de verlichtingsbalk aan de achterkant aan vervanging toe (verweerd kunststof), moet de jaegerstekker vervangen worden (roestvorming, waardoor de remlichten niet goed functioneren) en heb ik op een andere plek een zacht stuk bodem ontdekt.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en/of meningen.
Toyota Avensis Verso '03
Dethleffs Family 480 TK '96

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Davendre » zo 3 aug 2014 22:47

In mijn ogen is een caravan op wanneer de restwaarde inclusief "schade" hoger is als de dagwaarde van een vergelijkbare caravan.

Beetje van verzekeringstechnisch oogpunt dus.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door BertJan » zo 3 aug 2014 22:49

een caravan is volgens mij op als je er elk jaar zo veel geld in moet stoppen om er veilig en gezond mee weg te kunnen en het voordeliger is een andere te kopen

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Micky » zo 3 aug 2014 22:55

een caravan is op wanneer de te repareren zaken niet meer te overzien zijn, de dingen die jij opnoemt, zijn doorgaans zaken die niet allemaal in 1 keer voorkomen, dus is een caravan zeer goed onderhouden, dan zul je af en toe een keer een probleem tegen komen, wordt er bespaart op onderhoud, dan veel sneller, dus maak een rekensommetje wat er allemaal moet gebeuren en vergelijk dat met het bij te betalen bedrag voor een nette andere caravan, maar in jouw geval een caravan van 1996 kan bijna niet op zijn lijkt me, tenzij er grote zaken ergens fout zijn gegaan, maar dat is niet direct de schuld van de caravan, 2 keer een forse schade door vocht, is natuurlijk niet goed, maar is de caravan al die jaren voor aanschaf gebruikt op een jaarplaats, dan kan het natuurlijk betekenen dat hij zijn beste tijd heeft gehad.
Ik zit nu voor onze 25 jaar oude caravan en ik hoop dat hij nog heel wat jaartjes meegaat.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

crossagek
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 7 jul 2013 23:17

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door crossagek » zo 3 aug 2014 22:59

in mijn ogen is een caravan op als hij echt niet te redden valt , net als bij een auto .

kleine mankementen kom ik tegen bij mijn hobby uit 1983 , maar voor mij geen reden om hem weg te doen , maar juist vanwege de kleinigheidjes steek ik er weer energie en euro's in , maar het moet wel low budget blijven en aangezien ik veel zelf kan blijft het dat vaak ook :wink:

ik heb ook een ' oldtimer ' auto welke de nodige aandacht krijgt en welke ik goedkoop rijdend houd , maar vorig jaar kocht ik er een oudje bij welke stok verrot bleek te zijn en ja daar ga ik dan ook geen geld in steken .

kortom de keus wanneer een caravan op is , is een persoonlijke keuze in mijn ogen ( of je wilt er euro's en energie in steken of juist niet :wink: )
opel vectra GTS Temptation Elegance 1.8 16V 2007 -- hobby prestige 455 1983

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Wim Corduwener » zo 3 aug 2014 23:00

Poeh!
Probleem met een caravan is dat er vaak ook een emotionele waarde aan vastzit. Laten we wel wezen, je maakt in vier jaar heel wat mee met zo'n sleurhut; je raakt er aan gehecht en wordt een deel van het gezin. Maar op een gegeven moment moet je toch zakelijk zijn en vaststellen wat de dagwaarde of inruilwaarde is en of de reparaties nog een beetje in verhouding staan. Misschien is het dan toch beter om eens te kijken of je binnen je budget een vervangende caravan kunt vinden.
Wij hebben onze vorige KIP 37TT vorig jaar ingeruild omdat de koelkast het niet meer deed én omdat ik een irritant vochtprobleem had ontdekt. En geloof me: ik was best gehecht aan het ding; het was een lekker kippetje. Ik wilde eigenlijk al een tijd een caravan met treinzit en ietsje meer ruimte, dus hebben we 'm ingeruild. En het duurt best wel even voordat zo'n nieuwere KIP helemaal weer eigen wordt, maar ik ben wel blij dat ik ben overgestapt.
Ik wens je sterkte en succes. :wink:
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Daphne » zo 3 aug 2014 23:08

Het is inderdaad heel persoonlijk.
Als de caravan qua indeling voor nu perfect is voor je gezin, dan kan je met wat onderhoud en hoogst noodzakelijke reparaties nog lang van de caravan genieten en later wanneer je gezin is "gegroeid" voor een andere indeling kiezen.
Hoeveel de kosten mogen zijn, kan alleen jij bepalen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
jorgenbackus
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 apr 2011 20:21
Locatie: Berg aan de Maas

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door jorgenbackus » ma 4 aug 2014 19:47

Puur economisch gezien is het natuurlijk een eenvoudige rekensom, alhoewel ik die nog niet gemaakt heb. Vorig jaar hebben we bij de onderhoudsbeurt nog een serviceluik laten inbouwen, maar toen wisten we nog niet dat een heel stuk vloer aan het rotten was. Toen zijn ook remmen en wiellagers vervangen, al met al een behoorlijke kostenpost dus. Nu staan we weer voor een aantal uitgaves en mijn probleem is vooral dat ik niet goed kan inschatten of ik na die reparaties voor de komende 5 jaar klaar ben, of dat ik volgend jaar weer voor andere verrassingen kom te staan.

Ik ga morgenavond maar eens langs onze caravandealer, eens horen wat zijn advies is.
Toyota Avensis Verso '03
Dethleffs Family 480 TK '96

Kasper

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Kasper » ma 4 aug 2014 19:52

Ik denk dat ik het antwoord wel weet: "inruilen, ik heb nog wat moois staan". mrgreen.gif

Gebruikersavatar
jorgenbackus
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 apr 2011 20:21
Locatie: Berg aan de Maas

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door jorgenbackus » ma 4 aug 2014 22:00

Voordeel van deze dealer is - ik weet niet of ik namen mag noemen, maar ze bouwen Bergland caravans - is dat zij wel zelf caravans bouwen en vrijwel geen voorraad hebben. En ze weten ook dat hun caravans voor mij te duur zijn. Daar staat tegenover dat ze vooral leven van reparaties wat zou kunnen betekenen dat ze snel zullen zeggen dat alles te repareren valt? Ik zal morgen wel zien...
Toyota Avensis Verso '03
Dethleffs Family 480 TK '96

herman-hannie

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door herman-hannie » ma 4 aug 2014 23:47

als je een beetje handig bent, dan zeg ik maken.
is jou 1300 wel stuk? is het niet de demper?
je zult nog schrikken van het bedrag wat je bij moet betalen.

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Knaus440 » di 5 aug 2014 10:26

Het op zijn van een caravan kun je in een paar lijnen verdelen?
"Op" zijn in technische zin, en "op" zijn in emotionele zin?
Kan natuurlijk ook zijn dat je wel eens iets anders wilt en nu langzamerhand zat bent van een bepaalde indeling,
bv een grotere koelkast wilt, die niet in de huidige caravan past.
Of een magnetron ingebouwd, etc etc.
Technisch op zou voor mij zijn wanneer de onkosten hoger worden dan de praktische waarde.
Al speelt een emotionele waarde ook best mee natuurlijk.
Technisch op is voor mij dan niet alleen de onkosten, maar ook de tijds investering.
Ik repareer/herstel/onderhoud, het meeste zelf.
En ben ook bereidt om onze caravan uit 1997 met goede gebruikte onderdelen te herstellen.

Drie jaar geleden hadden we ook deze vraag, valt de caravan nog binnen onze wensen?
Ik heb toen enkele zaken aangepast.
We hebben een mover laten plaatsen, ik heb zelf een groot Heki dakluik gemaakt boven de keuken.
Een zwaardere waterpomp geplaatst, lampen veranderd.
De zitbanken verstevigd.
Allemaal niet zo voor en duur, behalve de mover dan, investeringen.
Het Heki dakluik was een demonstratie model die ik zelf moest verwijderen uit een paneel in de winkel.
Maar wel maar 40%, en compleet was, van de nieuwprijs.
De nieuwe Stabifix Stabilisator heb ik "verdiend" met een paar klusjes voor de ontwerper/fabrikant.

De mover laten plaatsen was eigenlijk de zwaarste afweging.
Maar vanwege fysieke redenen moest er wel een mover komen.
En een andere caravan met mover kopen was een veel grotere investering.
Daarbij komt dat de caravan er werkelijk nog zeer goed uit ziet en technisch in zeer goede staat is.
(wij zijn de tweede eigenaar sinds 2008, alle lof voor de eerste eigenaar wat betreft het onderhoud etc!
We hadden een zeer goede basis en konden gewoon heel makkelijk aansluiten en doorgaan)
Met een indeling, en kleur, waar we tevreden over zijn.

Met deze aanpassingen kunnen wij nog jaren vooruit met ons knausje.
En is hij nog lang niet op, zowel technisch als "emotioneel" niet.

Oja, en ik heb een goede droge stalling. Dat is ook van belang uiteraard!!!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

koos
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door koos » di 5 aug 2014 10:48

Voor mij is een caravan 'op' als er serieuze problemen zijn met de opbouw. Dus rotte vloeren en/of wanden. Het repareren van vochtschades is altijd tijdrovend en dus duur en in lang niet alle gevallen blijkt een reparatie afdoende te zijn. Alle onderdelen die je zo kunt uitwisselen (zoals een stabilisator, dakluik, omvormer enz. enz) zijn relatief eenvoudig te repareren. Heb je een oude caravan waarvan zowel de opbouw als meerdere technische componenten problemen geven dan is het economisch gezien het niet meer waard om tot reparatie over te gaan.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Diny » di 5 aug 2014 11:39

Het lijkt mij verstandig om de dealer te raadplegen, zeker als je geen klusser bent.
Je kunt een emotionele binding hebben met een voorwerp, maar als je steeds je portemonnee open moet trekken kan de liefde omslaan in 'haat'.
Als je de dealer vertrouwt en na te plussen en minnen komt hij tot een advies, dan ben jij nog altijd degene die de knoop door hakt. Maar steeds aanhikken tegen reparaties vind ik frustrerend.

Zandkasteel

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Zandkasteel » di 5 aug 2014 12:18

Het is een groot verschil wat je met de caravan doet. Trek je er mee Europa door, of staat hij een halfjaar op een vaste plek in nederland?
Wij begonnen met een oude Knaus van 22 jaar oud en in prima staat. Maar mijn man wilde niet met deze caravan naar het buitenland. Dit was niet een technische afweging, maar gewoon het gevoel. We hebben 4 prachtige seizoenen met deze caravan op de camping gestaan op een seizoensplek en toen weer verkocht met een hele kleine afschrijving.
Daarna een caravan van 9 jaar gekocht waarmee we wel naar het buitenland gingen trekken. Toch denk ik dat er niets aan de hand was geweest om met de 1e caravan dit ook te doen, maar met 3 kleine kinderen wilde mijn man absoluut geen risico nemen om langs de snelweg te stranden.

Marcogs

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Marcogs » do 14 aug 2014 13:07

Ik denk ook dat "op" heel vaak een emotionele beslissing is.
Mijn ouders hebben een Eriba van bijna 30 jaar oud en rijden daar nog regelmatig mee rond in Nederland.
Als ik die zie zou ik er zo mee naar Spanje rijden, maar daar denken veel mensen misschien anders over.

Zelf hebben we een Burstner uit 2001 en gaan we die over twee weken voor het eerst uitproberen. Ik weet niet of ik met deze de 30 jaar ga halen, maar met de nodige TLC kom je denk ik een heel eind.
Het ligt er ook aan hoe er met de caravan is omgegaan. Ik heb exemplaren gezien van 5 jaar oud waar je nog niet in gevonden wil worden, maar ook van 15jaar oud die er als nieuw uitzagen.
Die van ons is uit 2001 en als je daar in staat zie je het er niet vanaf. De vorige eigenaars zijn er duidelijk heel zuinig mee omgegaan. Dat was ons geluk (uiteraard na heel lang zoeken en veel exemplaren bekijken)

Marco

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door JanP » do 14 aug 2014 15:03

index.jpeg
Deze is echt op.......!!!!!!!!
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Marcogs

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Marcogs » do 14 aug 2014 15:59

Mwah ik zie nog wel mogelijkheden hoor.
Asje en bandjes misschien nog goed. scratch.gif
Zie ik daar een ALKOtje??

klaasqatar

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door klaasqatar » vr 15 aug 2014 13:20

wanneer jij besluit dat het de moeite niet meer waard is om hem op te knappen, dan is hij voor jou op.....
Als je teveel dingen gaat krijgen aan de caravan, en je het zat wordt om tijd en geld in het ding te stoppen, dan is ie op..
Voor een ieder is dat weer anders, de mijne (1977) is nog lang niet op, bodem?? nog nooit problemen mee gehad, alleen meningsverschillen over kleur van nieuwe gordijnen kussens, vloerbedekking en voortent, meer niet..
Als je zelf handig bent is een caravan minder snel op dan dat je dat niet bent, dan komt de portemennee om de hoek kijken...en ben je sneller geneigd hem af te schrijven..

mr-leo

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door mr-leo » vr 15 aug 2014 15:48

Mijn caravan is van 1982 en ik rijd er zo mee naar Spanje. Sterker nog, we zijn net terug uit Argeles-sur-Mer wat toch bijna Spanje is. Vooraf even een onderhoudsbeurt en keuring laten doen en zonder problemen goedgekeurd! Ben nog nooit zo voordelig op vakantie geweest als de laatste paar jaar. love.gif

(caravan in 2011 gekocht voor €750 incl toen 2 jaar oude banden en bijna nieuwe voortent)

Gebruikersavatar
jorgenbackus
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 apr 2011 20:21
Locatie: Berg aan de Maas

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door jorgenbackus » vr 15 aug 2014 17:00

Ik denk dat het toch ook een kwestie van geluk is. Wij kwamen er na 4 jaar achter dat onze caravan in het verleden schade heeft gehad en door de vorige eigenaar blijkbaar niet goed gerepareerd is. Daardoor is bijvoorbeeld de vloer gaan rotten.

Onze caravandealer is gelukkig erg coöperatief en meedenkend. De caravan wordt dit najaar tegen minimale kosten veilig gerepareerd. Het scheelt dat het stuk vloer dat nu rot is niet in het zicht zit en dus ook niet de schoonheidsprijs hoeft te verdienen na de reparatie. Dat zal de kosten bijvoorbeeld drukken.
Toyota Avensis Verso '03
Dethleffs Family 480 TK '96

klaasqatar

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door klaasqatar » zo 17 aug 2014 08:54

dan is de caravan voor jou dus nog niet op...
en als je er tevreden mee bent... haphop.gif

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door primera » di 19 aug 2014 01:22

Wij hebben een caravan gekocht uit 1978. En voor zijn leeftijd ziet hij er goed uit.
ook wel leuke gesprekken gehad met de oudere generatie die ze vroeger ook gehad hebben.
maar qua 1 ding waren ze overeens, het is leuk om nog zo, n oudje rijdend en gebruikt te zien.

! De Reu Cashbah,

Bary
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 24 jul 2013 08:28
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Bary » wo 17 sep 2014 23:10

Wat is op???

Ik weet wel dat juiste stalling heel veel scheelt.

De koppeling kun je misschien zelf nog vervangen, dat scheelt arbeidsloon. De verlichting, als het puur cosmetisch is, dan zou ik het mooi laten zitten. Een goede kunststofreiniger kan ook helpen.
Knaus Sudwind 530 bj. 1994 - Seat Alhambra 2.8 V6 bj. 2004

Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf.

iezer
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 17 sep 2012 11:02
Locatie: overloon
Contacteer:

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door iezer » wo 11 feb 2015 23:07

Heb zelf al een paar caravan's gerestaureerd. als je er een mooie uit 60/70 jaren ziet staan. dan weet je nu dat je vraag meer bij jezelf te vinden is. wat kun je zelf. de tijd die erin gaat zitten onderdelen zoeken schuren lakken oppoetsen etc. maar ik denk wel eentje uit 96 is het waard om goed te onderhouden mits er geen gekke dingen zijn gebeurt. ongeval/ schade b.v. groetjes Jacky thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”