Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
linda
Berichten: 64
Lid geworden op: di 21 okt 2014 12:23

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door linda » di 3 nov 2015 16:58

wij hebben onze eerste kip kompakt met pijn in het hart omgeruild voor een jonger exemplaar toen een lek niet reparabel bleek; niet door ons en niet door de dealer. het was een louter mooi weer caravan geworden. daar hadden we geen zin meer in.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Micky » di 3 nov 2015 17:08

RE.gif

Elk lek is te repareren, het is maar net hoeveel geld of energie je er in kunt/wilt steken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Kingpin1966 » di 3 nov 2015 18:03

Ik denk ook dat de portemonnee echt diegene is die bepaalt of een caravan op is.
Alles is inderdaad te repareren. Vraag is of je bereid bent om dat geld dat nodig is ervoor te betalen.
En bij zelf repareren komt idd. ook nog kennis en tijd om de hoek kijken.
Een echte ondergrens is niet aan te geven, die bepaald eenieder voor zich.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door PD » di 3 nov 2015 18:19

Ik zou het maximale reparatiebedrag af laten hangen van de vervangingswaarde van de caravan, anders is het een hele slechte investering.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Micky » di 3 nov 2015 18:42

RE.gif

Ben ik het eens 1 keer niet met je eens PD knipoog.gif (zou je schrijven vervangingswaarde caravan incl. alle opties, zoals tent mover enz. wordt het al anders..) een hele slechte investering is elke paar jaar een nieuwe caravan kopen, een goede is je oude zo lang mogelijk houden mrgreen.gif
Als je met een dure reparatie je huidige caravan weer jaren lang kunt gebruiken kan dat heel goedkoop zijn. ik heb in de afgelopen jaren 3 jaar meer geïnvesteerd dan de caravan waard is, maar nog altijd HEEL veel minder dan een andere goede gebruikte kost, waarvan je ook op aan kunt.

Bij "oudjes" moet je anders rekenen dan bij nieuwe caravans, stel dat de reparatie 1500 euro kost, de aanschaf van een andere caravan waarbij je dan bijv. ook altijd nog weer een voortent oid moet kopen is vele malen duurder en zeker als je oudje goed en compleet is uitgerust, maar alleen een grote lekkage heeft.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door PD » di 3 nov 2015 18:46

RE.gif
Prima, ieder zijn meug mrgreen.gif ik schrijf dan ook wat ik zou doen knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Hans1954 » di 3 nov 2015 20:40

Stond in 2009 voor een dillema. Mijn 12 jaar oude caravan had al een tijd vocht in de disselbak. Door te voorkomen dat er aan de greep getrokken werd kon ik er nog wel mee leven. Stinken deed het niet of zo. Maar op een gegeven moment moesten we toch iets doen. Bracht hem naar de dealer om eens een idee te krijgen wat reparatie zou kosten. In de tijd dat hij daar stond ging ik op een parallelspoor voor een nieuwe caravan. Dealer vroeg me langs te komen en wees me op plaatbeschadiging bij de disselkast. Wel te repareren maar met een prijskaartje. De caravan beviel ons nog uitstekend en de reparatieprijs was naar verwachting. Toch ook nog even naar een nieuwe gekeken. Helaas bleek de afwerking daarvan niet naar onze smaak. Een model uit een hogere serie was niet voorhanden. Ik vroeg de dealer of er misschien jong gebruikt was. Hij liet me er een zien die me helemaal niet beviel en toen mijn huidige Tabbert. 8 maanden oud. Flink wat extra's een flinke hap van de nieuwprijs af. Bovendien de enige caravan die we de laatste jaren serieus hadden bekeken maar die ver boven ons budget was. Wel waren er veel gebruikssporen en wat interieurschade. Die moesten natuurlijk weggewerkt worden. Dat zou gebeuren. Thuis kon ik dus de prijskaartjes naast elkaar leggen. Wat uiteindelijk de doorslag was om voor de Tabbert te gaan was het risico dat wanneer er iemand op de achterkant zou klappen ik niet meer dan de dagwaarde vergoed zou krijgen. En dat zou weinig meer zijn dan de reparatiekosten. Het werd dus de Tabbert. Mijn oude caravan is door de dealer in stille uren gerepareerd (duurde ca 40 uur) en vond zijn weg naar een nieuwe eigenaar.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door eurotrotter » di 3 nov 2015 21:37

RE.gif

Dat was n flinke reparatie dan,mijn dealer heeft een werkplaats tarief van € 75 per uur .
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Hans1954 » di 3 nov 2015 22:00

RE.gif Dat was dat het ook zo duur maakte. De materiaalkosten waren niet eens zo hoog. Ik heb hem overigens niet zelf laten repareren. Dat deed de dealer voor eigen rekening. Dus dat uurtarief speelde niet zo'n rol. Was toen nog niet zo druk daar dus ze hadden in najaar en winter nogal eens een vrij uurtje. Heb wel het resultaat gezien en dat was fantastisch.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Jan van Vijven » di 3 nov 2015 22:14

Volgens mij moet de vraag zijn 'wanneer ben je de caravan zat'

Eigenlijk kun je alles tot in de eeuwigheid blijven repareren, de liefhebber doet dat dan ook.
Ik wil na enkele jaren wel weer eens wat nieuws.
In beide gevallen kost het geld.
In de TS z'n geval stel ik eerst de vraag 'heb je binding met je hut?' Indien ja dan repareren, bij nee: inruilen die hap.

En het antwoord op de originele vraag is: als de caravan gesloopt wordt is hij pas op!!!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Daphne » di 3 nov 2015 22:26

Ach TS heeft de caravan al op verklaard en vaarwel gezegd. knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door AadB » di 3 nov 2015 22:36

Eens Jan. Wij hadden een 11 jaar oude hobby 400sf die eigenlijk nog prima was. Een beetje klein en we wilden eigenlijk een rondzit i.p.v. een treinzit. Ook was het laadvermogen aan de kage kant zodat het haast onmogelijk was om een mover te plaatsen. Na alles op een rijtje te hebben gezet besloten om te gaan voor een nieuwe caravan.
Nu alleen nog een paar maanden wachten awhoea.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Micky » di 3 nov 2015 22:39

RE.gif

Dat is niet "op" dat betekent inruilen.. op is sloop...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wanneer verklaar je een caravan "op"?

Bericht door Ab » wo 4 nov 2015 09:11

Dat klopt.
4 of 5 jaar geleden kocht ik een oude Adria caravan voor
€ 200.
De eigenaar vond dat ie op was.
De deur was kapot, er waren gaatjes in het aluminium gerot.
Ik heb er niks aan gedaan behalve ducktape erover heen plakken. Direkt daarna ging mijn dochter er 3 weken mee op vakantie in Nederland. Met kinderen.
Afgelopen zomer mijn schoondochter nog.
Zelf ook nog eens meegehad naar een evenement.
Intussen is er nog meer ducktape hier en daar verschenen.
Maar op ?
Nog lang niet. mrgreen.gif
Het ding wordt elke zomer nog druk gebruikt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”