Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilderen

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Joan Tanghe
Berichten: 44
Lid geworden op: do 17 apr 2014 10:08
Locatie: Sliedrecht

Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilderen

Bericht door Joan Tanghe » zo 20 apr 2014 21:46

Wij zijn onze Knaus Südwind aan het opfrissen. Mijn vrouw had een mooie foto op Facebook gezien en ineens hadden we zin om onze caravan ook aan te pakken.Vorig jaar hebben we onze Knaus gekocht. Op dinsdag het idee gekregen om er eentje te kopen, woensdagavond gekeken en vrijdagmiddag opgehaald. Zo stond ie erbij:

Afbeelding

Afbeelding

En bij huis met onze eigen Passat:

Afbeelding

Toen maar eens begonnen met het schoonmaken van de wanden aan de buitenkant. Het verschil is duidelijk zichtbaar... :wink:

Afbeelding

En daarna het gladde plaatwerk handmatig gepolijst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na afgelopen zomer er een week mee weg geweest te zijn (mijn vrouw was hoogzwanger) is ie weer terug in de stalling gegaan tot op heden. Maar na het zien hoe het ook kon worden aan de binnenkant heb ik alle deksels en deuren uit de caravan gehaald.
Dit is het interieur en voor de meesten wel een bekend interieur denk ik:

Afbeelding

Inmiddels zijn dit de vorderingen. Voor:

Afbeelding

En na:

Afbeelding

Alle kleine deksels zijn nu klaar. Ben nu bezig met de kastdeur en de douchedeur. De deur van de koelkast doe ik in de caravan zelf.

Afbeelding

Ik heb alles geschuurd en voorzien van Histor supergrondverf. De eerste panelen zijn 2x afgelakt met Histor exterieur zijdeglans lak. De exterieurlak doe ik vanwege het eventuele vocht in de caravan. Nog niet helemaal tevreden met het resultaat dus voor een 2e keer afgelakt. De overige panelen worden nu 2x gegrond met Histor supergrondverf en daarna afgelakt. Dit geeft hetzelfde effect maar grondverf is aanzienlijk goedkoper dan de exterieurlak.

De vlakke buitenkant is ook geschuurd en voorzien van grondverf omdat de folie dan beter hecht. De folie laat zich heel makkelijk verwerken mits het te beplakken deel goed nat is met water en een beetje Dreft. Goed uitstrijken met een doek en dan strijken met bijvoorbeeld met een bankpas; net zo lang totdat al het water er onder weg is. Dan rondom afknippen en weer goed nadrukken met een doek.

Volgende week hoop ik de caravan op te halen en aan de binnenkant te beginnen. Tevens komt er een andere vloer in (PVC vloer), worden de waterslangen vervangen (oud), wordt de elektra aangepast en meerdere wcd's geplaatst, LED verlichting boven de slaapruimte met dimmer, nieuwe gordijnen en een radio. Hoe ik dat laatste ga doen weet ik nog niet. Ik heb nog een dubbel-din Pioneer AVIC HD1BT liggen, maar ook nog een andere enkel din Pioneer radio.

Ook wil de velgen gaan vervangen door het nieuwere type met de ronde gaten en dan het liefst een maatje groter. Ik vind dit type velg heel oud lijken. Het oog wil ook wat natuurlijk... :wink:

De Passat is aangepast om de combinatie stabieler te krijgen. Verlaagd met een Koni set (veren en dempers -4cm) en vers gespoten 17" velgen met nieuwe Hankook banden in 225-45-17. Resultaat t.o.v. van de foto boven:

Afbeelding
Honda Accord 2.0 '07 met Knaus Südwind '89

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door Chris » ma 21 apr 2014 20:34

Hoi Joan.

Je bent goed bezig.
Pasen lijkt wel een caravankluspasen...ik ben ook lekker aan mijn hutje bezig geweest.

succes met de "afbouw". thumbup.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door blefke » ma 21 apr 2014 20:53

Hier wordt ik nou vrolijk van thumbup.gif
Ga je volgen en post maar lekker veel foto's :wink:
Blefke

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door MarcoC » di 22 apr 2014 12:02

Ziet er geweldig uit thumbup.gif
Hoop nog meer te kunnen gaan zien. haphop.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door Henny » di 22 apr 2014 12:18

thumbup.gif Dat ziet er prima uit , wel fijn als je het bij je huis kunt doen!

Hoewel onze caravan prima naar onze zin is ga ik naar aanleiding van al die leuke kleuren hem toch ook aanpakken. Niets ingrijpends maar wel een paar mandjes en een dienblad in kleur en misschien andere gordijntjes. whistle.gif
Avento 420 / XC70....

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door RogerS » di 22 apr 2014 12:46

chris56 schreef: Pasen lijkt wel een caravankluspasen...ik ben ook lekker aan mijn hutje bezig geweest.
Yep hier ook. Nieuwe mover accu geplaatst (Yellow Top Optima 75 Ah) en de halve hordeur vervangen voor een hele hordeur.....
Caravanloos. :(

Joan Tanghe
Berichten: 44
Lid geworden op: do 17 apr 2014 10:08
Locatie: Sliedrecht

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door Joan Tanghe » di 22 apr 2014 16:34

Bedankt voor de leuke reacties!

Morgenavond haal ik em op en dan ga ik beginnen met het schilderen van de binnenkant.
Het is redelijk goed weer deze week, maar met name de temperatuur is goed. Kan het schilderwerk goed drogen.
Honda Accord 2.0 '07 met Knaus Südwind '89

Peter Brig

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door Peter Brig » zo 27 apr 2014 19:03

Zeer mooi gedaan, de Knaus Sudwind is ook altijd één van mijn favorieten geweest. TOP!! thumbup.gif

Joan Tanghe
Berichten: 44
Lid geworden op: do 17 apr 2014 10:08
Locatie: Sliedrecht

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door Joan Tanghe » wo 30 apr 2014 10:58

Inmiddels staat de caravan bij huis en ben ik begonnen met het schuren van de binnenkant. Eerst machinaal met korrel 180 en daarna nog handmatig met 600. Het meeste schuurwerk is klaar. Er zit nu 2 dagen tussen dus alle stof moet wel op de vloer liggen onderhand.

Donderdag en vrijdag heb ik vrij genomen om er eens goed tijd aan te kunnen besteden. Heb al een los deel uit de caravan gedemonteerd en voorzien van grondverf. Voor een optimale dekking is 2x gronden wel noodzakelijk. En dan gaat er nog heel veel werk in het afplakken zitten, maar we gaan ons best doen.

Eind van de week zal ik weer wat foto's posten.
Honda Accord 2.0 '07 met Knaus Südwind '89

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door MarcoC » wo 30 apr 2014 11:20

We zijn benieuwd thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door MarcoC » wo 30 apr 2014 12:28

RE.gif
Uhhmmm denk dat je even goed moet lezen wat TS schrijft scratch.gif het is namelijk steigerhoutfolie! Dat weegt nagenoeg niks. thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door EricS » wo 30 apr 2014 14:35

Ha! ik was ook even op verkeerde been gezet.. schuren, grondverf, lakken... alles om mooie ondergrond te krijgen voor de folie?
veel werk, maar ziet er wel mooi uit hoor! een hele metamorfose met de trendy steigerhouten 'look'.. thumbup.gif
ben benieuwd naar de voor en na foto's..
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Joan Tanghe
Berichten: 44
Lid geworden op: do 17 apr 2014 10:08
Locatie: Sliedrecht

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door Joan Tanghe » wo 30 apr 2014 14:59

Qua deksels voor de bovenkastjes is het inderdaad die volgorde:

* omlijsting schuren, 2x grondverf en aflakken
* middenvlak geschuurd, 1x grondverf en de folie erop. Dit adviseren ze voor een maximale hechting van de folie.
* de rest van de binnenkant: schuren met korrel 180, naschuren met korrel 600, 2x grondverf en aflakken.
Honda Accord 2.0 '07 met Knaus Südwind '89

Gebruikersavatar
YvetteJ
Berichten: 143
Lid geworden op: do 27 jun 2013 23:44

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door YvetteJ » wo 30 apr 2014 19:49

Supermooi zeg die nieuwe frontjes! Ik ben gek op stijgerhout, dat gaat er vast fantastisch uitzien straks!! haphop.gif
Groetjes Yvette

Dethleffs C'Trend 505 FSK 2016 love.gif

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door Leentje » do 1 mei 2014 22:41

Ziet er gaaf uit! Blijf vooral foto's plaatsen, je brengt ons op leuke ideeën.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Joan Tanghe
Berichten: 44
Lid geworden op: do 17 apr 2014 10:08
Locatie: Sliedrecht

Re: Knaus Südwind 400 1989; steigerhout; nieuwe foto's!

Bericht door Joan Tanghe » zo 4 mei 2014 20:59

De afgelopen dagen lekker bezig geweest in de caravan. Afgelopen donderdag en vrijdag vrij genomen om eens een goeie slag te kunnen slaan. Dus donderdagmorgen begonnen met afplakken en dat heeft al een dikke 3 uur geduurd voordat alles klaar en naar mijn zin was. Toen alles ontvet en begonnen met aanbrengen van de grondverf.

Een paar foto's van hoe het was:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de grondverf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En gedeeltelijk afgelakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan jullie vertellen dat ik zeer tevreden met het resultaat tot nu toe. Maar 2x grondverf erop is echt noodzakelijk om het goed dekkend te krijgen. Verf is niet goedkoop, en zeker Histor niet, maar het is het meer dan waard. Met name de eindlaklaag is super aan te brengen en heeft een hele mooie zijdeglans. Volgende week gaan we verder met de rest. Nu is alleen de bovenbouw rondom in de eindlak gezet dus ik ben heel benieuwd hoe het op de grotere wanden lijkt.

Ik heb er al even een deksel met steigerhoutfolie voor gehouden en dat lijkt super! Het terugplaatsen van de deksels en deuren laat nog even op zich wachten want de verf moet eerst helemaal droog en gehard zijn. Anders ben ik bang dat de deksels aan de verse verf blijven plakken. Ik hou jullie op de hoogte!
Honda Accord 2.0 '07 met Knaus Südwind '89

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door Leentje » zo 4 mei 2014 21:07

Ziet er verzorgd uit! Verf is idd duur. Wij wachten steeds op aanbiedingen van de bouwmarkt: 25% korting of 1+1 gratis etc. Scheelt toch weer.
Leuk om je klus te volgen!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door Leentje » zo 4 mei 2014 21:08

Ziet er verzorgd uit! Verf is idd duur. Wij wachten steeds op aanbiedingen van de bouwmarkt: 25% korting of 1+1 gratis etc. Scheelt toch weer.
Leuk om je klus te volgen! Edit: wij kochten 2 jaar geleden verf via de verfconcurrent of zoiets. Bladdert nu alweer af, goedkoop/duurkoop dus.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Joan Tanghe
Berichten: 44
Lid geworden op: do 17 apr 2014 10:08
Locatie: Sliedrecht

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door Joan Tanghe » zo 4 mei 2014 21:54

Ze hebben de laatste weken steeds 25% keuzekorting bij de Praxis. Eerste keer de bon uit de folder vergeten, maar ik kreeg een kopie van de bon dus wel de korting bij de kassa gekregen. In de keren daarna de bon meegenomen, maar ze scannen een barcode aan de kassa. Dus ik kon bij elk bezoek de bon weer gebruiken. Ter verduidelijking; een blik Histor supergrondverf van 2,5 liter kost € 53.- De Histor exterieur zijdeglans die ik als eerste gekocht heb was een blik van een halve liter, gemengd op RAL 9016 en kostte € 29.- Daarna nog een liter erbij gehaald en die kostte € 48.- Maar allemaal met 25% korting dus al met al een paar tientjes korting. De RAL 9016 heb ik gekozen omdat de witte plakfolie die ik eventueel nog ga gebruiken ook RAL 9016 is.
Honda Accord 2.0 '07 met Knaus Südwind '89

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door Leentje » zo 4 mei 2014 22:08

Scheelt inderdaad heel veel. Hier doen ze ook niet moeilijk: de bon ligt bij de kassa. Hebben hier een hele bovenverdieping en trapgat in onderhoud: wanden, muren, plafonds. daar gaan heel wat blikken in zitten.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door EricS » ma 5 mei 2014 10:13

nu al mooie combinatie; de witte kasten met de groene 'accesoires'.... mrgreen.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Joan Tanghe
Berichten: 44
Lid geworden op: do 17 apr 2014 10:08
Locatie: Sliedrecht

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door Joan Tanghe » ma 5 mei 2014 12:17

Nu alleen nog een dikke 50 schroefafdekdopjes in RAL 9016 spuiten.... scratch.gif
Honda Accord 2.0 '07 met Knaus Südwind '89

bavinka81
Berichten: 124
Lid geworden op: di 5 apr 2011 10:24
Locatie: Middenmeer

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door bavinka81 » ma 19 mei 2014 11:53

Ziet er goed uit zeg! Maar ben nu wel heel benieuwd naar het eindresultaat eigenlijk! Al vorderingen?

verder nog een vraag, wij hebben zelfde interieur namelijk, ga je de wanden van de caravan ook nog schilderen?
Beyerland 460 Vitesse FB met Volvo S60 2.5T

Joan Tanghe
Berichten: 44
Lid geworden op: do 17 apr 2014 10:08
Locatie: Sliedrecht

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door Joan Tanghe » di 20 mei 2014 12:29

Wij gaan de wanden en het plafond ook nog doen, maar dat wordt volgend jaar denk ik vanwege tijdgebrek.

De kastjes hangen er inmiddels weer in. Nu alleen nog een andere vloer en dan eerst op vakantie!

Zal z.s.m. foto's plaatsen.
Honda Accord 2.0 '07 met Knaus Südwind '89

bavinka81
Berichten: 124
Lid geworden op: di 5 apr 2011 10:24
Locatie: Middenmeer

Re: Knaus Südwind 400 1989 opknappen; steigerhout en schilde

Bericht door bavinka81 » di 20 mei 2014 15:31

Al enig idee met welke verf jullie de wanden gaan doen? Ik lees zoveel verschillende verfsoorten.

De tafelbladen en het keukenblad van onze Knaus Sudwind hebben wij al klaar (was ook zelfde kleur als die van jullie. Afgelopen weekend mini Heki geplaatst en de vloer ligt er net in.

Ik ga het draadje nog even volgende voor de wanden!
Beyerland 460 Vitesse FB met Volvo S60 2.5T

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”