Opknappen Hobby 400N 1981
Opknappen Hobby 400N 1981
Het was eigenlijk nog niet de bedoeling, maar ik kreeg de kriebel in mijn kont en dus toch maar de eerste stappen gezet in het opknappen van het interieur.
De bedoeling is dus dat er een stapelbed in komt voor de kids. Ruimte die naast het stapelbed over zal blijven wordt dan vervolgens benut voor een smalle kledingkast en een lage ladekast.
Bijgaand alvast een paar foto's: Zoals jullie zien hebben we ook de kastjes aan de voorkant verwijderd om ruimte te maken zodat het stapelbed zoveel mogelijk naar voren kan.
De bedoeling is dus dat er een stapelbed in komt voor de kids. Ruimte die naast het stapelbed over zal blijven wordt dan vervolgens benut voor een smalle kledingkast en een lage ladekast.
Bijgaand alvast een paar foto's: Zoals jullie zien hebben we ook de kastjes aan de voorkant verwijderd om ruimte te maken zodat het stapelbed zoveel mogelijk naar voren kan.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
Isolatie materiaal weer terug plaatsen en met ducktape vastgezet:
Vervolgens eerst nog even de banken verwijderd:Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
RE.gif
goed bezig, ik ben benieuwd naar het resultaat, ruimte genoeg voor een stapelbed lijkt me zo!
goed bezig, ik ben benieuwd naar het resultaat, ruimte genoeg voor een stapelbed lijkt me zo!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
RE.gif
Dank je, ruimte kom ik niet te kort. Stapelbedjes worden 70 cm diep, prima maatje voor kinderen dacht ik zo.
Maar voordat alles wordt ingebouwd gaan we eerst de wanden aanpakken, hebben we nu mooi de "ruimte" voor.
Vervolgens naar de bouwmarkt gegaan om een plaat hout te halen om de isolatie mee af te werken. Mooi plaatje MDF van 2,8mm op maat laten zagen...... helaas blijkt hij toch iets te breed te zijn! Eerst dus nog maar een stukje inkorten, maar dat is vandaag niet meer gelukt.
Volgende keer meer.....
Dank je, ruimte kom ik niet te kort. Stapelbedjes worden 70 cm diep, prima maatje voor kinderen dacht ik zo.
Maar voordat alles wordt ingebouwd gaan we eerst de wanden aanpakken, hebben we nu mooi de "ruimte" voor.
Vervolgens naar de bouwmarkt gegaan om een plaat hout te halen om de isolatie mee af te werken. Mooi plaatje MDF van 2,8mm op maat laten zagen...... helaas blijkt hij toch iets te breed te zijn! Eerst dus nog maar een stukje inkorten, maar dat is vandaag niet meer gelukt.
Volgende keer meer.....
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
al met al, druk bezig geweest.
Waar zijn die pijpen voor?
Waar zijn die pijpen voor?
Knaus Sudwind 530 bj. 1994 - Seat Alhambra 2.8 V6 bj. 2004
Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf.
Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf.
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
RE.gif
Ventilatie onder de banken. Bij de rondzit achterin hebben we ze ook.
Die blijven dus gewoon zitten want daar komt toch het onderste bed overheen.
Ventilatie onder de banken. Bij de rondzit achterin hebben we ze ook.
Die blijven dus gewoon zitten want daar komt toch het onderste bed overheen.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
Zojuist op MP twee lattenbodems opgescharreld voor het stapelbed, morgen even heen om te gaan kijken. Als ze me bevallen neem ik ze mee voor € 20,= geen geld al zeg ik het zelf.
Net ook nog even het materiaal gewogen dat ik uit de caravan heb gehaald.... 47 kg kussens nog niet meegewogen. Had eerlijk gezegd wel iets meer verwacht.
Net ook nog even het materiaal gewogen dat ik uit de caravan heb gehaald.... 47 kg kussens nog niet meegewogen. Had eerlijk gezegd wel iets meer verwacht.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18948
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
Ben benieuwd. Ga het zeker bekijken (als het mag) op het forum weekend.
Andre
Andre
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
RE.gif
Tuurlijk iedereen is welkom
Tuurlijk iedereen is welkom
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
Vind 47 kg toch wel erg veel hoor.MarcoC schreef: Net ook nog even het materiaal gewogen dat ik uit de caravan heb gehaald.... 47 kg kussens nog niet meegewogen. Had eerlijk gezegd wel iets meer verwacht.
Met een beetje geluk wordt de verbouwing minder zwaar, heb je weer meer laadgewicht, of de auto hoeft minder hard te werken
Hoe breed ga je het stapelbed maken?
Ik heb voor mijn kip ikea latten bodems gekocht, deze heb ik in de breedte smaller moeten maken.
Mocht dit bij jou ook het geval zijn, let er dan op of je de latten bodem kunt aanpassen.
succes ermee
Blelfke
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
RE.gif
Alles wat er weer inkomt moet zo lichtgewicht mogelijk zijn.
De lattenbodems die ik ga halen zijn 70x200 en de bedden worden 70x190, dus ik moet ze in de lengte innemen. Maar dat moet geen problemen opleveren dacht ik!
Dat zou mooi zijn want ik moet hem daarna ook nog op een weegbrug zetten. Ben erg benieuwd wat hij weegt namelijk.blefke schreef: Met een beetje geluk wordt de verbouwing minder zwaar, heb je weer meer laadgewicht, of de auto hoeft minder hard te werken
Alles wat er weer inkomt moet zo lichtgewicht mogelijk zijn.
De lattenbodems die ik ga halen zijn 70x200 en de bedden worden 70x190, dus ik moet ze in de lengte innemen. Maar dat moet geen problemen opleveren dacht ik!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
Ah leuk om te zien! Je gaat lekker rigoureus te werk, ik hoop dat je veel foto's blijft plaatsen!
Succes!
Succes!
Groetjes Yvette
Dethleffs C'Trend 505 FSK 2016
Dethleffs C'Trend 505 FSK 2016
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
Kijk jij bent goed bezig zie ik , bij mij kriebelt het ook al om aan de gang te dus ga em ok een deze dagen ophalen en starten met de verbouwing .
Ik zal hier dan ook een topic aan maken .
Ik zal hier dan ook een topic aan maken .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
RE.gif RE.gif
Haha heb ik je aangestoken?
Dan wil ik het resultaat wel zien op het forumweekend (als dat mag)
Goed, vandaag dus de lattenbodems gehaald. Prachtige dingen, helemaal van hout en lichtgewicht!
Dat zien we graag in caravanland!
Vandaag verder helaas niks kunnen doen... de rest van de dag op visite geweest bij mijn ouders en morgen begint het werk weer te roepen!
Pas over 2 weken hebben we weer tijd voor de caravan, tenzij ik eind van de week nog even vrij kan nemen. Dus als ik weer wat gedaan heb, zal ik me weer melden.
Oh ja, we zijn toch van plan de wanden te schilderen! Maar die zijn echt spek en spek glad! Is Allgrund daar ook goed voor??
@ Wim Verso, mocht je dit lezen dan graag nog even advies hierover.... van de ervaringsdeskundige!
Haha heb ik je aangestoken?
Dan wil ik het resultaat wel zien op het forumweekend (als dat mag)
Goed, vandaag dus de lattenbodems gehaald. Prachtige dingen, helemaal van hout en lichtgewicht!
Dat zien we graag in caravanland!
Vandaag verder helaas niks kunnen doen... de rest van de dag op visite geweest bij mijn ouders en morgen begint het werk weer te roepen!
Pas over 2 weken hebben we weer tijd voor de caravan, tenzij ik eind van de week nog even vrij kan nemen. Dus als ik weer wat gedaan heb, zal ik me weer melden.
Oh ja, we zijn toch van plan de wanden te schilderen! Maar die zijn echt spek en spek glad! Is Allgrund daar ook goed voor??
@ Wim Verso, mocht je dit lezen dan graag nog even advies hierover.... van de ervaringsdeskundige!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
RE.gif
allgrund = echt super spul.
Hecht perfect op een gladde ondergrond.
1 laag is voldoende
Wel goed ventileren, anders ben je straks wakko wakko
En alle goed vet vrij maken en eventueel een beetje opruwen met scotchbrite
succes,
Blefke
allgrund = echt super spul.
Hecht perfect op een gladde ondergrond.
1 laag is voldoende
Wel goed ventileren, anders ben je straks wakko wakko
En alle goed vet vrij maken en eventueel een beetje opruwen met scotchbrite
succes,
Blefke
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
RE.gif
Oke dan gaan we dat gebruiken. Voor het opruwen zat ik zelf gewoon te denken aan opschuren, scotchbrite ken ik namelijk niet.
Is Allgrund overigens ook te krijgen in meerdere kleuren?
Oke dan gaan we dat gebruiken. Voor het opruwen zat ik zelf gewoon te denken aan opschuren, scotchbrite ken ik namelijk niet.
Is Allgrund overigens ook te krijgen in meerdere kleuren?
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
RE.gif
Klopt wat Blefke heeft geschreven, maar omdat het neem ik aan, vlakke wanden zijn, zou ik na het ontvetten toch de schuurmachie erop zetten met korrel 180.
Denk er om, de Allgrund van Sud-West niet verdunnen.
Zoals gebruikelijk met de kwast, kan je de allgrund ook goed rollen met van die schuimrubber rolletjes die je voor deuren gebruik.
De rolletjes zijn in de maten van 15 en 11 cm lang.
Je hebt ook Mohair rolletjes, maar die willen nog wel eens verharen, maar je moet maar zien, waar je het lekkerste mee werk.
Staat het eenmaal in de Allgrund en is het droog, dan natuurlijk eerst weer schuren met 180 of 220, denk erom dat de allegrund goed is opgedroogd, want anders laat de allgrund zich slecht schuren en loopt je papier snel vol, dan krijg je van die plakjes op je schuurpapier.
Ga je daarna met de volgende laag( Grondverf) beginnen, kan ik je aanraden om de zogenaamde Strijkpotjes te kopen, dan zijn van die blikken emmertjes, met een hengsel eraan, de potjes grondverf of afschilderverf gooi je daar dan in leeg, er gaar wel een paar liter in, dat werkt handig, want ik zie heel vaak "Leken" met zo'n literpotje met verf werken en als je niet even uitkijk dat glist zo'n potje zomaar uit je handen, de strijkemmertjes zijn in ieder geval ook bij de Gamma te koop.
Wat ook handig is, plak op de ronde randen van de strijkpot een paar stroken van dat Schilderstape, als je je kwast indoopt strijk je de overtollige verf aan de rand af,maar voor je het weet zit de gehele rand van het potje onder de verf maar ook de steel van je kwast en daarna je handen, doordat je aan een kant tape heb geplakt, weet je dat je daar je kwast niet op moet uitstrijken,
Stop je even met schilderen dan leg je je kwasten aan de kant van het plakband te rusten op het strijkemmertje en zo blijft dan je kwasten schoon, het is maar een tip.
Wij gebruiken natuurlijk langs het besnijden van het glas geen tape, dat doen wij zo uit de losse hand, maar ik kan me zo voorstellen dat je daar dan tegenop ziet, en dan zou ik een goede schilderstape gebruiken uit de schilderswinkel, want tape bij de bouwmarkt, Aldi en Action is allemaal bocht.\
Het lijkt met een mooie klus Marco, je woont even te ver weg, maar anders.................Veel Sucses.
Klopt wat Blefke heeft geschreven, maar omdat het neem ik aan, vlakke wanden zijn, zou ik na het ontvetten toch de schuurmachie erop zetten met korrel 180.
Denk er om, de Allgrund van Sud-West niet verdunnen.
Zoals gebruikelijk met de kwast, kan je de allgrund ook goed rollen met van die schuimrubber rolletjes die je voor deuren gebruik.
De rolletjes zijn in de maten van 15 en 11 cm lang.
Je hebt ook Mohair rolletjes, maar die willen nog wel eens verharen, maar je moet maar zien, waar je het lekkerste mee werk.
Staat het eenmaal in de Allgrund en is het droog, dan natuurlijk eerst weer schuren met 180 of 220, denk erom dat de allegrund goed is opgedroogd, want anders laat de allgrund zich slecht schuren en loopt je papier snel vol, dan krijg je van die plakjes op je schuurpapier.
Ga je daarna met de volgende laag( Grondverf) beginnen, kan ik je aanraden om de zogenaamde Strijkpotjes te kopen, dan zijn van die blikken emmertjes, met een hengsel eraan, de potjes grondverf of afschilderverf gooi je daar dan in leeg, er gaar wel een paar liter in, dat werkt handig, want ik zie heel vaak "Leken" met zo'n literpotje met verf werken en als je niet even uitkijk dat glist zo'n potje zomaar uit je handen, de strijkemmertjes zijn in ieder geval ook bij de Gamma te koop.
Wat ook handig is, plak op de ronde randen van de strijkpot een paar stroken van dat Schilderstape, als je je kwast indoopt strijk je de overtollige verf aan de rand af,maar voor je het weet zit de gehele rand van het potje onder de verf maar ook de steel van je kwast en daarna je handen, doordat je aan een kant tape heb geplakt, weet je dat je daar je kwast niet op moet uitstrijken,
Stop je even met schilderen dan leg je je kwasten aan de kant van het plakband te rusten op het strijkemmertje en zo blijft dan je kwasten schoon, het is maar een tip.
Wij gebruiken natuurlijk langs het besnijden van het glas geen tape, dat doen wij zo uit de losse hand, maar ik kan me zo voorstellen dat je daar dan tegenop ziet, en dan zou ik een goede schilderstape gebruiken uit de schilderswinkel, want tape bij de bouwmarkt, Aldi en Action is allemaal bocht.\
Het lijkt met een mooie klus Marco, je woont even te ver weg, maar anders.................Veel Sucses.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
Allgrund is voor zo ver ik weet in wit en grijs te verkrijgen, althans daar werk ik altijd mee.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
RE.gif
Thnx Wim
De schuurmachine ga ik zeker gebruiken, van de week weer even nieuw schuurpapier halen voor de machine. Ik denk dat ik de wanden maar ga rollen, met een kwast ben je denk ik wel erg lang bezig. Dat van die tape op de rand van het blik kende ik nog niet, wel een goeie ga ik uitproberen.
De vaste ramen (die niet open kunnen) plak ik niet af, deze doe ik uit de losse pols. Alleen de ramen die open kunnen doe ik wel met tape afwerken. Eigenlijk puur omdat ik niet graag tape op rubber plak. Het plakt niet fijn, en het verwijderen is ook altijd een ramp!
Thnx Wim
De schuurmachine ga ik zeker gebruiken, van de week weer even nieuw schuurpapier halen voor de machine. Ik denk dat ik de wanden maar ga rollen, met een kwast ben je denk ik wel erg lang bezig. Dat van die tape op de rand van het blik kende ik nog niet, wel een goeie ga ik uitproberen.
De vaste ramen (die niet open kunnen) plak ik niet af, deze doe ik uit de losse pols. Alleen de ramen die open kunnen doe ik wel met tape afwerken. Eigenlijk puur omdat ik niet graag tape op rubber plak. Het plakt niet fijn, en het verwijderen is ook altijd een ramp!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
"Met de kwast ben je wel erg lang bezig"
Ligt eraan hoe groot je kwast is Marco
De Tape op het blikje op één kant plakken hé?, maar dat begreep je wel natuurlijk.
Voor de tape telt altijd, als je verf droog is de volgende dag meteen weer weghalen, want anders heb je een probleem.
Denk er ook aan dat de verf goed droog is alvorens je de ramen tegen de rubbers aansluit, doe je dat te snel, dan kan het gebeuren dat je de volgende keer als je het geschilderde raam weer wilt openzetten, je de rubbers meetrekt.
Heb je verf op je handen , maak ze dan niet schoon met terpentine,, daar drogen je handen van uit, koop een potje of tube Handcleaner van Bison, droog op je handen smeren goed inwrijven en met koud water afspoelen, werkt voortreffelijk.
Ligt eraan hoe groot je kwast is Marco
De Tape op het blikje op één kant plakken hé?, maar dat begreep je wel natuurlijk.
Voor de tape telt altijd, als je verf droog is de volgende dag meteen weer weghalen, want anders heb je een probleem.
Denk er ook aan dat de verf goed droog is alvorens je de ramen tegen de rubbers aansluit, doe je dat te snel, dan kan het gebeuren dat je de volgende keer als je het geschilderde raam weer wilt openzetten, je de rubbers meetrekt.
Heb je verf op je handen , maak ze dan niet schoon met terpentine,, daar drogen je handen van uit, koop een potje of tube Handcleaner van Bison, droog op je handen smeren goed inwrijven en met koud water afspoelen, werkt voortreffelijk.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
Scotchbrite is niks anders dan een schuurspons.MarcoC schreef:RE.gif
Voor het opruwen zat ik zelf gewoon te denken aan opschuren, scotchbrite ken ik namelijk niet.
Is Allgrund overigens ook te krijgen in meerdere kleuren?
Hiermee ruw je het oppervlak een beetje op
Allrund is verkrijgbaar zoals Wim aangeeft in wit en grijs.
Blefke
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
RE.gif
Oke ja die sponsjes heb ik wel eens gezien.
Ik heb inmiddels op Allgrund gegoogled en blijkbaar kun je ze naast wit en grijs ook in het zwart, groen en oxydrood krijgen.
Maar klopt het dat je de Allgrund zowel in Acryl als ook in een Alkyd variant kan krijgen??? Zie bijgevoegde link.
http://www.verfwinkeltje.nl/c-25625/grondverf
Oke ja die sponsjes heb ik wel eens gezien.
Ik heb inmiddels op Allgrund gegoogled en blijkbaar kun je ze naast wit en grijs ook in het zwart, groen en oxydrood krijgen.
Maar klopt het dat je de Allgrund zowel in Acryl als ook in een Alkyd variant kan krijgen??? Zie bijgevoegde link.
http://www.verfwinkeltje.nl/c-25625/grondverf
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
RE.gif
Dat is best mogelijk Marco, vanwege dat er in de professionele Schilderswereld niet meer geschilderd mag worden binnenshuis met Synthetische verf, heeft Sud-West natuurlijk ook een produkt in de acrylverf op de markt gebracht.
Ik heb daar geen ervaring mee, ik heb dat ik nog in het schildersvak werkzaam was, negen jaar geleden een jaar of acht nog gewerkt met Acryl verf, maar als er iets voor de hechting moest komen, en al mocht dat dan wettelijk niet meer, gebruikten wij toch de Synthetisch variant van Sud-West Allgrund, om zeker te zijn voor een goede hechting.
Sud-West laat weten dat je met alle geschikte produkten, over kan schilderen, zowel met de Synthetische als met de Acryl verf.
Weet je Allgrund is vrij duur, anders zou ik zeggen maak een proefje met die Acryl All Grund, ga er na twee dagen droging met je nagel eens overheen, dat weet je of het goed vastzit en kan je er met een gerust hart mee verder gaan, het scheelt je natuurlijk veel gestink en is ook nog eens snel droog.
Mijn voorkeur heeft toch de Syntetische variant, maarja, ik ben van de oude stempel.
De watergedragen verven zijn de laatste jaren enorm in kwaliteit verbeterd, in het begin dat die verf op de markt kwam had ik daar veel problemen mee, zeker als ik bij een klant werkte, ik heb b.v deuren die ik bij een klant schilderde soms wel drie keer opnieuw geschuurd en weer opnieuw geschilderd, maar het goede resultaat bleef uit, dat kwam vooral door het sina'sappel effect wat je krijgt na het rollen van zo'n deur.
Nu we alweer zo'n tien jaar verder zijn, worden de verven steeds beter van kwaliteit en verdwijnt het sina'sappel effect steeds meer.
Dan heb ik het wel over de professionele vervan van b.v. Sigma Nova Satin, de zijdeglans.
Voorwaarde voor het werken met Acrylverf is wel, dat er zeer goed geschuurd moet gaan worden, er mag helemaal niets overgeslagen worden, want de verf hecht dan absoluut niet.
Dus Marco, het is aan jou de keuze, waar je mee aan de slag wilt.
Nog even over de kwasten, een goed kwalitatieve kwast is van het merk Kopenhagen, zowel voor watergedragen als Syntetisch, de kwasten herken je aan het zeemeerminnetje achter op de steel.
Die kwasten kosten wel wat maar dan ben je van een goede kwaliteit verzekerd.
Ben je klaar met schilderen, zet dan je kwast als je met Syntetisch verf werkt in een emmertje/busje in water, zo hou je je kwasten goed, de volgende dag pak je je kwast op, slaat het water er even uit en kan je weer schilderen, dat doe je iedere dag zo, ga je veranderen van de eene lichte kleur naar de andere, dan spoel je je kwast eerst uit in een busje met terpentine, tussen handpalmen de kwast goed uitschudden/rollen zodat de terpentie er goed uit is en wallah, je kunt weer verder gaan.
Met de watergedragen kwasten is het eigenlijk een makkie, die spoel je onder de kraan uit of laat je een nacht in het water staan zolang de klus duurt.
Een lichte verfkwast nooit uitspoelen en in een donkere kleur zetten, wij gebruiken daar twee soorten kwasten voor, ik heb één pot met lichte en één pot met donkere kwasten.
Overigens bewaar ik mijn kwasten altijd in een emmer met water, wel af en toe bijvullen, want ook water vervliegd, met de watergedragen kwasten, die maak ik schoon onder de kraan als de klus geklaard is, en eventueel met voeibare zeep uitwassen en leg je de kwast terug in de schuur of waar dan ook.
Dat is best mogelijk Marco, vanwege dat er in de professionele Schilderswereld niet meer geschilderd mag worden binnenshuis met Synthetische verf, heeft Sud-West natuurlijk ook een produkt in de acrylverf op de markt gebracht.
Ik heb daar geen ervaring mee, ik heb dat ik nog in het schildersvak werkzaam was, negen jaar geleden een jaar of acht nog gewerkt met Acryl verf, maar als er iets voor de hechting moest komen, en al mocht dat dan wettelijk niet meer, gebruikten wij toch de Synthetisch variant van Sud-West Allgrund, om zeker te zijn voor een goede hechting.
Sud-West laat weten dat je met alle geschikte produkten, over kan schilderen, zowel met de Synthetische als met de Acryl verf.
Weet je Allgrund is vrij duur, anders zou ik zeggen maak een proefje met die Acryl All Grund, ga er na twee dagen droging met je nagel eens overheen, dat weet je of het goed vastzit en kan je er met een gerust hart mee verder gaan, het scheelt je natuurlijk veel gestink en is ook nog eens snel droog.
Mijn voorkeur heeft toch de Syntetische variant, maarja, ik ben van de oude stempel.
De watergedragen verven zijn de laatste jaren enorm in kwaliteit verbeterd, in het begin dat die verf op de markt kwam had ik daar veel problemen mee, zeker als ik bij een klant werkte, ik heb b.v deuren die ik bij een klant schilderde soms wel drie keer opnieuw geschuurd en weer opnieuw geschilderd, maar het goede resultaat bleef uit, dat kwam vooral door het sina'sappel effect wat je krijgt na het rollen van zo'n deur.
Nu we alweer zo'n tien jaar verder zijn, worden de verven steeds beter van kwaliteit en verdwijnt het sina'sappel effect steeds meer.
Dan heb ik het wel over de professionele vervan van b.v. Sigma Nova Satin, de zijdeglans.
Voorwaarde voor het werken met Acrylverf is wel, dat er zeer goed geschuurd moet gaan worden, er mag helemaal niets overgeslagen worden, want de verf hecht dan absoluut niet.
Dus Marco, het is aan jou de keuze, waar je mee aan de slag wilt.
Nog even over de kwasten, een goed kwalitatieve kwast is van het merk Kopenhagen, zowel voor watergedragen als Syntetisch, de kwasten herken je aan het zeemeerminnetje achter op de steel.
Die kwasten kosten wel wat maar dan ben je van een goede kwaliteit verzekerd.
Ben je klaar met schilderen, zet dan je kwast als je met Syntetisch verf werkt in een emmertje/busje in water, zo hou je je kwasten goed, de volgende dag pak je je kwast op, slaat het water er even uit en kan je weer schilderen, dat doe je iedere dag zo, ga je veranderen van de eene lichte kleur naar de andere, dan spoel je je kwast eerst uit in een busje met terpentine, tussen handpalmen de kwast goed uitschudden/rollen zodat de terpentie er goed uit is en wallah, je kunt weer verder gaan.
Met de watergedragen kwasten is het eigenlijk een makkie, die spoel je onder de kraan uit of laat je een nacht in het water staan zolang de klus duurt.
Een lichte verfkwast nooit uitspoelen en in een donkere kleur zetten, wij gebruiken daar twee soorten kwasten voor, ik heb één pot met lichte en één pot met donkere kwasten.
Overigens bewaar ik mijn kwasten altijd in een emmer met water, wel af en toe bijvullen, want ook water vervliegd, met de watergedragen kwasten, die maak ik schoon onder de kraan als de klus geklaard is, en eventueel met voeibare zeep uitwassen en leg je de kwast terug in de schuur of waar dan ook.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Re: Opknappen Hobby 400N 1981
Vorig jaar hebben wij nog acrylverf gebruikt voor de plinten thuis..... moest er wel 4 keer overheen eer het goed dekkend was!
Nee ook ik neig meer naar de alkyd verfen, dan maar een masker dragen tijdens het schilderen en goed ventileren.....
Ik wist niet dat je kwasten na gebruik van alkydverf gewoon in water kon zetten, wij zetten ze altijd in de terpentine. Ook als we ze de volgende dag weer gingen gebruiken, maar dat ga ik zeker nog eens uitproberen als dat makkelijker is.
Bedankt voor de tips Wim
Nee ook ik neig meer naar de alkyd verfen, dan maar een masker dragen tijdens het schilderen en goed ventileren.....
Ik wist niet dat je kwasten na gebruik van alkydverf gewoon in water kon zetten, wij zetten ze altijd in de terpentine. Ook als we ze de volgende dag weer gingen gebruiken, maar dat ga ik zeker nog eens uitproberen als dat makkelijker is.
Bedankt voor de tips Wim
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro