Opknappen Hobby 400N 1981

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door MarcoC » za 22 feb 2014 18:54

Het was eigenlijk nog niet de bedoeling, maar ik kreeg de kriebel in mijn kont en dus toch maar de eerste stappen gezet in het opknappen van het interieur.

De bedoeling is dus dat er een stapelbed in komt voor de kids. Ruimte die naast het stapelbed over zal blijven wordt dan vervolgens benut voor een smalle kledingkast en een lage ladekast.

Bijgaand alvast een paar foto's:
IMG_7605.JPG
Zoals het was!
IMG_7606.JPG
Gordijnen en kussens verwijderd
IMG_7607.JPG
kopkast verwijderd
Zoals jullie zien hebben we ook de kastjes aan de voorkant verwijderd om ruimte te maken zodat het stapelbed zoveel mogelijk naar voren kan.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door MarcoC » za 22 feb 2014 18:59

Isolatie materiaal weer terug plaatsen en met ducktape vastgezet:
IMG_7608.JPG
isolatie vastplakken
Vervolgens eerst nog even de banken verwijderd:
IMG_7609.JPG
banken verwijderd
IMG_7610.JPG
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door Micky » za 22 feb 2014 19:01

RE.gif thumbup.gif

goed bezig, ik ben benieuwd naar het resultaat, ruimte genoeg voor een stapelbed lijkt me zo!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door MarcoC » za 22 feb 2014 19:05

RE.gif
Dank je, ruimte kom ik niet te kort. Stapelbedjes worden 70 cm diep, prima maatje voor kinderen dacht ik zo.
Maar voordat alles wordt ingebouwd gaan we eerst de wanden aanpakken, hebben we nu mooi de "ruimte" voor.

Vervolgens naar de bouwmarkt gegaan om een plaat hout te halen om de isolatie mee af te werken. Mooi plaatje MDF van 2,8mm op maat laten zagen...... helaas blijkt hij toch iets te breed te zijn! Eerst dus nog maar een stukje inkorten, maar dat is vandaag niet meer gelukt.

Volgende keer meer.....
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Bary
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 24 jul 2013 08:28
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door Bary » za 22 feb 2014 19:19

al met al, druk bezig geweest.

Waar zijn die pijpen voor?
Knaus Sudwind 530 bj. 1994 - Seat Alhambra 2.8 V6 bj. 2004

Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door MarcoC » za 22 feb 2014 19:26

RE.gif
Ventilatie onder de banken. Bij de rondzit achterin hebben we ze ook.
Die blijven dus gewoon zitten want daar komt toch het onderste bed overheen.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door MarcoC » za 22 feb 2014 21:41

Zojuist op MP twee lattenbodems opgescharreld voor het stapelbed, morgen even heen om te gaan kijken. Als ze me bevallen neem ik ze mee voor € 20,= geen geld al zeg ik het zelf.

Net ook nog even het materiaal gewogen dat ik uit de caravan heb gehaald.... 47 kg kussens nog niet meegewogen. Had eerlijk gezegd wel iets meer verwacht.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door Hobby Linka » za 22 feb 2014 21:45

Ben benieuwd. Ga het zeker bekijken (als het mag) op het forum weekend.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door MarcoC » za 22 feb 2014 21:48

RE.gif

Tuurlijk iedereen is welkom aflower.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door blefke » za 22 feb 2014 22:38

MarcoC schreef: Net ook nog even het materiaal gewogen dat ik uit de caravan heb gehaald.... 47 kg kussens nog niet meegewogen. Had eerlijk gezegd wel iets meer verwacht.
Vind 47 kg toch wel erg veel hoor.
Met een beetje geluk wordt de verbouwing minder zwaar, heb je weer meer laadgewicht, of de auto hoeft minder hard te werken :wink:

Hoe breed ga je het stapelbed maken?
Ik heb voor mijn kip ikea latten bodems gekocht, deze heb ik in de breedte smaller moeten maken.
Mocht dit bij jou ook het geval zijn, let er dan op of je de latten bodem kunt aanpassen.

succes ermee thumbup.gif
Blelfke

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door MarcoC » za 22 feb 2014 22:55

RE.gif
blefke schreef: Met een beetje geluk wordt de verbouwing minder zwaar, heb je weer meer laadgewicht, of de auto hoeft minder hard te werken :wink:
Dat zou mooi zijn want ik moet hem daarna ook nog op een weegbrug zetten. Ben erg benieuwd wat hij weegt namelijk.
Alles wat er weer inkomt moet zo lichtgewicht mogelijk zijn.

De lattenbodems die ik ga halen zijn 70x200 en de bedden worden 70x190, dus ik moet ze in de lengte innemen. Maar dat moet geen problemen opleveren dacht ik!
thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
YvetteJ
Berichten: 143
Lid geworden op: do 27 jun 2013 23:44

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door YvetteJ » za 22 feb 2014 22:59

Ah leuk om te zien! Je gaat lekker rigoureus te werk, ik hoop dat je veel foto's blijft plaatsen! thumbup.gif
Succes!
Groetjes Yvette

Dethleffs C'Trend 505 FSK 2016 love.gif

henry12
Berichten: 1273
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door henry12 » zo 23 feb 2014 14:43

Kijk jij bent goed bezig zie ik , bij mij kriebelt het ook al om aan de gang te dus ga em ok een deze dagen ophalen en starten met de verbouwing .
Ik zal hier dan ook een topic aan maken .

thumbup.gif
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gerhard N

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door Gerhard N » zo 23 feb 2014 16:34

RE.gif
we zijn benieuwd knipoog.gif

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door MarcoC » zo 23 feb 2014 20:56

RE.gif RE.gif
Haha heb ik je aangestoken? thumbup.gif
Dan wil ik het resultaat wel zien op het forumweekend (als dat mag) awhoea.gif

Goed, vandaag dus de lattenbodems gehaald. Prachtige dingen, helemaal van hout en lichtgewicht! blij.gif
Dat zien we graag in caravanland! thumbup.gif

Vandaag verder helaas niks kunnen doen... de rest van de dag op visite geweest bij mijn ouders en morgen begint het werk weer te roepen! :(
Pas over 2 weken hebben we weer tijd voor de caravan, tenzij ik eind van de week nog even vrij kan nemen. Dus als ik weer wat gedaan heb, zal ik me weer melden.

Oh ja, we zijn toch van plan de wanden te schilderen! Maar die zijn echt spek en spek glad! Is Allgrund daar ook goed voor??

@ Wim Verso, mocht je dit lezen dan graag nog even advies hierover.... van de ervaringsdeskundige! mrgreen.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door blefke » zo 23 feb 2014 21:18

RE.gif
allgrund = echt super spul.
Hecht perfect op een gladde ondergrond.
1 laag is voldoende
Wel goed ventileren, anders ben je straks wakko wakko :wink:
En alle goed vet vrij maken en eventueel een beetje opruwen met scotchbrite

succes,
Blefke

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door MarcoC » zo 23 feb 2014 23:06

RE.gif

Oke dan gaan we dat gebruiken. Voor het opruwen zat ik zelf gewoon te denken aan opschuren, scotchbrite ken ik namelijk niet. weenie.gif
Is Allgrund overigens ook te krijgen in meerdere kleuren?
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Wim Verso
Berichten: 6520
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door Wim Verso » ma 24 feb 2014 00:25

RE.gif

Klopt wat Blefke heeft geschreven, maar omdat het neem ik aan, vlakke wanden zijn, zou ik na het ontvetten toch de schuurmachie erop zetten met korrel 180.
Denk er om, de Allgrund van Sud-West niet verdunnen.
Zoals gebruikelijk met de kwast, kan je de allgrund ook goed rollen met van die schuimrubber rolletjes die je voor deuren gebruik.
De rolletjes zijn in de maten van 15 en 11 cm lang.
Je hebt ook Mohair rolletjes, maar die willen nog wel eens verharen, maar je moet maar zien, waar je het lekkerste mee werk.

Staat het eenmaal in de Allgrund en is het droog, dan natuurlijk eerst weer schuren met 180 of 220, denk erom dat de allegrund goed is opgedroogd, want anders laat de allgrund zich slecht schuren en loopt je papier snel vol, dan krijg je van die plakjes op je schuurpapier.

Ga je daarna met de volgende laag( Grondverf) beginnen, kan ik je aanraden om de zogenaamde Strijkpotjes te kopen, dan zijn van die blikken emmertjes, met een hengsel eraan, de potjes grondverf of afschilderverf gooi je daar dan in leeg, er gaar wel een paar liter in, dat werkt handig, want ik zie heel vaak "Leken" met zo'n literpotje met verf werken en als je niet even uitkijk dat glist zo'n potje zomaar uit je handen, de strijkemmertjes zijn in ieder geval ook bij de Gamma te koop.
Wat ook handig is, plak op de ronde randen van de strijkpot een paar stroken van dat Schilderstape, als je je kwast indoopt strijk je de overtollige verf aan de rand af,maar voor je het weet zit de gehele rand van het potje onder de verf maar ook de steel van je kwast en daarna je handen, doordat je aan een kant tape heb geplakt, weet je dat je daar je kwast niet op moet uitstrijken,
Stop je even met schilderen dan leg je je kwasten aan de kant van het plakband te rusten op het strijkemmertje en zo blijft dan je kwasten schoon, het is maar een tip.

Wij gebruiken natuurlijk langs het besnijden van het glas geen tape, dat doen wij zo uit de losse hand, maar ik kan me zo voorstellen dat je daar dan tegenop ziet, en dan zou ik een goede schilderstape gebruiken uit de schilderswinkel, want tape bij de bouwmarkt, Aldi en Action is allemaal bocht.\

Het lijkt met een mooie klus Marco, je woont even te ver weg, maar anders.................Veel Sucses.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Wim Verso
Berichten: 6520
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door Wim Verso » ma 24 feb 2014 00:31

Allgrund is voor zo ver ik weet in wit en grijs te verkrijgen, althans daar werk ik altijd mee.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door MarcoC » ma 24 feb 2014 09:48

RE.gif
Thnx Wim thumbup.gif

De schuurmachine ga ik zeker gebruiken, van de week weer even nieuw schuurpapier halen voor de machine. Ik denk dat ik de wanden maar ga rollen, met een kwast ben je denk ik wel erg lang bezig. Dat van die tape op de rand van het blik kende ik nog niet, wel een goeie ga ik uitproberen. thumbup.gif
De vaste ramen (die niet open kunnen) plak ik niet af, deze doe ik uit de losse pols. Alleen de ramen die open kunnen doe ik wel met tape afwerken. Eigenlijk puur omdat ik niet graag tape op rubber plak. Het plakt niet fijn, en het verwijderen is ook altijd een ramp!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Wim Verso
Berichten: 6520
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door Wim Verso » ma 24 feb 2014 10:42

"Met de kwast ben je wel erg lang bezig"

Ligt eraan hoe groot je kwast is Marco :wink: :lol:

De Tape op het blikje op één kant plakken hé?, maar dat begreep je wel natuurlijk.
Voor de tape telt altijd, als je verf droog is de volgende dag meteen weer weghalen, want anders heb je een probleem.
Denk er ook aan dat de verf goed droog is alvorens je de ramen tegen de rubbers aansluit, doe je dat te snel, dan kan het gebeuren dat je de volgende keer als je het geschilderde raam weer wilt openzetten, je de rubbers meetrekt.
Heb je verf op je handen , maak ze dan niet schoon met terpentine,, daar drogen je handen van uit, koop een potje of tube Handcleaner van Bison, droog op je handen smeren goed inwrijven en met koud water afspoelen, werkt voortreffelijk.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door blefke » ma 24 feb 2014 11:08

MarcoC schreef:RE.gif

Voor het opruwen zat ik zelf gewoon te denken aan opschuren, scotchbrite ken ik namelijk niet. weenie.gif
Is Allgrund overigens ook te krijgen in meerdere kleuren?
Scotchbrite is niks anders dan een schuurspons.
Afbeelding
Hiermee ruw je het oppervlak een beetje op
Allrund is verkrijgbaar zoals Wim aangeeft in wit en grijs.
Blefke

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door MarcoC » ma 24 feb 2014 11:22

RE.gif
Oke ja die sponsjes heb ik wel eens gezien.

Ik heb inmiddels op Allgrund gegoogled en blijkbaar kun je ze naast wit en grijs ook in het zwart, groen en oxydrood krijgen.
Maar klopt het dat je de Allgrund zowel in Acryl als ook in een Alkyd variant kan krijgen??? Zie bijgevoegde link.
http://www.verfwinkeltje.nl/c-25625/grondverf
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Wim Verso
Berichten: 6520
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door Wim Verso » ma 24 feb 2014 12:31

RE.gif

Dat is best mogelijk Marco, vanwege dat er in de professionele Schilderswereld niet meer geschilderd mag worden binnenshuis met Synthetische verf, heeft Sud-West natuurlijk ook een produkt in de acrylverf op de markt gebracht.
Ik heb daar geen ervaring mee, ik heb dat ik nog in het schildersvak werkzaam was, negen jaar geleden een jaar of acht nog gewerkt met Acryl verf, maar als er iets voor de hechting moest komen, en al mocht dat dan wettelijk niet meer, gebruikten wij toch de Synthetisch variant van Sud-West Allgrund, om zeker te zijn voor een goede hechting.
Sud-West laat weten dat je met alle geschikte produkten, over kan schilderen, zowel met de Synthetische als met de Acryl verf.

Weet je Allgrund is vrij duur, anders zou ik zeggen maak een proefje met die Acryl All Grund, ga er na twee dagen droging met je nagel eens overheen, dat weet je of het goed vastzit en kan je er met een gerust hart mee verder gaan, het scheelt je natuurlijk veel gestink en is ook nog eens snel droog.

Mijn voorkeur heeft toch de Syntetische variant, maarja, ik ben van de oude stempel.

De watergedragen verven zijn de laatste jaren enorm in kwaliteit verbeterd, in het begin dat die verf op de markt kwam had ik daar veel problemen mee, zeker als ik bij een klant werkte, ik heb b.v deuren die ik bij een klant schilderde soms wel drie keer opnieuw geschuurd en weer opnieuw geschilderd, maar het goede resultaat bleef uit, dat kwam vooral door het sina'sappel effect wat je krijgt na het rollen van zo'n deur.
Nu we alweer zo'n tien jaar verder zijn, worden de verven steeds beter van kwaliteit en verdwijnt het sina'sappel effect steeds meer.
Dan heb ik het wel over de professionele vervan van b.v. Sigma Nova Satin, de zijdeglans.
Voorwaarde voor het werken met Acrylverf is wel, dat er zeer goed geschuurd moet gaan worden, er mag helemaal niets overgeslagen worden, want de verf hecht dan absoluut niet.
Dus Marco, het is aan jou de keuze, waar je mee aan de slag wilt.
Nog even over de kwasten, een goed kwalitatieve kwast is van het merk Kopenhagen, zowel voor watergedragen als Syntetisch, de kwasten herken je aan het zeemeerminnetje achter op de steel.
Die kwasten kosten wel wat maar dan ben je van een goede kwaliteit verzekerd.
Ben je klaar met schilderen, zet dan je kwast als je met Syntetisch verf werkt in een emmertje/busje in water, zo hou je je kwasten goed, de volgende dag pak je je kwast op, slaat het water er even uit en kan je weer schilderen, dat doe je iedere dag zo, ga je veranderen van de eene lichte kleur naar de andere, dan spoel je je kwast eerst uit in een busje met terpentine, tussen handpalmen de kwast goed uitschudden/rollen zodat de terpentie er goed uit is en wallah, je kunt weer verder gaan.
Met de watergedragen kwasten is het eigenlijk een makkie, die spoel je onder de kraan uit of laat je een nacht in het water staan zolang de klus duurt.

Een lichte verfkwast nooit uitspoelen en in een donkere kleur zetten, wij gebruiken daar twee soorten kwasten voor, ik heb één pot met lichte en één pot met donkere kwasten.

Overigens bewaar ik mijn kwasten altijd in een emmer met water, wel af en toe bijvullen, want ook water vervliegd, met de watergedragen kwasten, die maak ik schoon onder de kraan als de klus geklaard is, en eventueel met voeibare zeep uitwassen en leg je de kwast terug in de schuur of waar dan ook.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Opknappen Hobby 400N 1981

Bericht door MarcoC » ma 24 feb 2014 12:49

Vorig jaar hebben wij nog acrylverf gebruikt voor de plinten thuis..... moest er wel 4 keer overheen eer het goed dekkend was! boos.gif
Nee ook ik neig meer naar de alkyd verfen, dan maar een masker dragen tijdens het schilderen en goed ventileren.....

Ik wist niet dat je kwasten na gebruik van alkydverf gewoon in water kon zetten, wij zetten ze altijd in de terpentine. Ook als we ze de volgende dag weer gingen gebruiken, maar dat ga ik zeker nog eens uitproberen als dat makkelijker is.

Bedankt voor de tips Wim thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”