Nog een De Reu opknapper

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
wolfje78

Nog een De Reu opknapper

Bericht door wolfje78 » di 7 mei 2013 16:03

Hallo iedereen,

Ook ik ben in het bezit gekomen van een De Reu Isba.
deze is uit 1967 en ik mocht m ophalen voor twee kratjes bier.

Eigenlijk dachten de vorige eigenaars dat er niets meer op zat behalve de zwarte cross of caravan races aangezien hij al vier jaar op een erf stil stond.

Ik zag er echter meer in.

Ik wilde al een tijdje kijken of ik een caravan leuker kon vinden dan een tent, dus wilde ik op budget eens gaan kijken of ik het leuk kon gaan vinden.
ik heb voor mezelf een budget gesteld van 150 euro en ben (in iedergeval in het huis en met auto's) een redelijke zelfklusser.
dat is wel een budget waar ik mezelf aan wil houden.

Ik ben aan het kijken geweest op Marktplaats en wilde er eigenlijk een uit 1978/1980. helaas waren de meeste die ik bekeek of rot,lek of te duur.
en toen zag ik deze op de foto staan, in een weiland, onder de aanslag en vier jaar niet meer van zijn plek geweest.

Toen ik ging kijken met mijn schoonvader, was er geen koppelkabel meer voor de verlichting, en ook was het interieur voor 90% eruit gesloopt (alleen een deel van de kast stond er nog, en de kussens lagen er in, compleet met schimmel) maar hij was nog droog, hard en ondanks wat roest op de dissel nergens rot.

Hij rolde zelfs nog, en dus besloten ik m mee te nemen.
de vorige eigenaars hadden een boeren bedrijf, en hadden nog wel een zespolige kabel liggen. die hebben we dus gemonteerd met het belangrijkste (remlicht en knippers)
(lampjes werkte nog allemaal) en begonnen aan een reis van 126 km richting huis.

Afbeelding

hij hortte en stootte wat onderweg ( wat ik lees op de forums is dat de oplooprem of de demper die kapot is?) en rolde niet helemaal soepel ( mijn golfje haalde volgas net 75 km/h) we hebben onderweg meerdere malen gekeken en gevoeld maar het dappere caravannetje deed braaf zijn best en zo kwamen we thuis.

Ik ben de dag erna meteen aan het schoonmaken begonnen, met de hoogedruk-spuit om te kijken of hij ergens doorlekte.
ook heb ik het grootste deel van de aanslag met autopoets spullen en commandant te lijf gegaan.
de voor foto's:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

zoals jullie kunnen zien was er aardig wat mos op het dak, ik heb gewoon maar een ijskrabber erbij gepakt om het allemaal los te steken.
Hij was gelukkig vanbinnen na de wasbeurt kurkdroog en kon ik meteen verder gaan waar de vorige eigenaar was gebleven (het restant van het interieur voorzichtig eruit halen)
ondanks dat er wat van de lak los is gekomen, ben ik erg tevreden met het resultaat

de na foto's:

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding


Ik heb wel nog het een en ander te doen maar het is al een erg goed begin al zeg ik het zelf,
Omdat ik een "tenter"ben/was mag deze caravan redelijk basic blijven, ik ga er geen keuken inbouwen maar wil wel voldoende opberg ruimte en een ruime zit/slaapplaats
(met 1.97 heb je nou eenmaal niet veel aan kleine caravanbedjes)

er zit een achteras onder met alfa/fiat steek (4x98, naaf 58.1) en de velgen zijn 12 inch, dit lijkt mij niet origineel.
De banden steken ook 14 cm in de caravan door de bodemplaat heen,(wel met zelfgemaakte wielkasten hoor) dit vind ik echt teveel.
wat ik van het internet zie is dat er 10, misschien wel 8 inch origineel is.
Ik wil eigenlijk (omdat mijn auto ook op worstenvelgen staat) kleine 10 inch worstenvelgen van GB of minilite onder de De Reu monteren,
nu heb ik daarvoor twee opties : de trommels laten omboren of een andere as monteren (mini steek) wat zou het makkelijste zijn?
uiteraard monteer ik op die velgjes wel caravan banden

andere optie is om op de huidige of andere 12 inch velgen plattere banden te monteren, maar zijn die er wel voor een caravan?
en zo ja, waar haal ik die?

ik weet dat autovelgen niet verzwaard zijn.
maar ik weet van autovelgen dat ze een max van 225 kg hebben en zal daar ruim onder blijven met de caravan.
(de caravan weegt nu leeg 211 kilo en het interieur dat ik erin ga doen weegt volgens mijn berekeningen 62 kg, op reis zal er dan ongeveer 50 kilo bijkomen
2 racefietsen, wat borden, kookplaatje, kleding etc dus ruim afgerond naar boven 340 kilo)


weet iemand hoe en waar (ik woon in de buurt van Assen) ik opduw rem weer goed kan (laten) maken ?
(ik heb er nog nooit aan gewerkt en ben dus zelf een beetje huiverig om eraan te beginnen)
of is het een idee het systeem eronderuit te (laten) halen?
het liefst houd ik de rem maar aangezien 450 kg ongeremd mag trekken, is hij niet per se nodig met mijn auto.

zijn er meer mensen die aan hun caravan zijn begonnen?

Ik heb een lichtgewicht interieur ontworpen (sketchup3d) en ga daar binnenkort eens mee aan de slag.
Ook wil ik m opnieuw verven met de roller, wat is daarvoor de beste verf? uiteraard word het (vw) wit zodat ie mooi achter mijn autootje kan
kan gewone autolak voor de caravan?

het is voor mij een proefje om te kijken of ik het met de caravan leuk ga vinden,het is in ieder geval een erg leuk projectje!


mvg,

Erwin

hubert en wendy
Berichten: 132
Lid geworden op: do 4 aug 2011 19:49
Locatie: waalwijk

Re: Nog een De Reu opknapper

Bericht door hubert en wendy » di 7 mei 2013 17:55

veel succes en ik blijf je verhaal over het opknappen volgen thumbup.gif
Mazda 5 2 liter met een knaus sudwind 495 aan de haak

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Nog een De Reu opknapper

Bericht door perry » di 7 mei 2013 18:06

Zeer mooi verhaal thumbup.gif
Ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat.
Op je vragen heb ik helaas geen antwoord,Maar weet zeker dat er mensen hier die de antwoorden wel hebben.
heel veel plezier met het opknappen thumbup.gif
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

wolfje78

Re: Nog een De Reu opknapper

Bericht door wolfje78 » di 7 mei 2013 22:05

wat een leuke reacties al!
een echt warm welkom :D

ik hoop dat er snel iemand met antwoorden op mijn vragen kan komen.
Tot dan klus ik lekker door

dit word overigens de indeling : bruin zijn de bank-delen, rood is het matras dat erbij komt voor het bed en groen is de kop-kast.
verder komt er nog onder de banken wat opberg ruimte en dat word m dan.

Afbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog een De Reu opknapper

Bericht door Ab » di 7 mei 2013 23:09

Autolak is uitstekend geschikt.
2 K PU lak ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

wolfje78

Re: Nog een De Reu opknapper

Bericht door wolfje78 » wo 8 mei 2013 10:11

Ab schreef:Autolak is uitstekend geschikt.
goed om te horen! kan ie in dezelfde kleur als mijn golfje :D

Zandkasteel

Re: Nog een De Reu opknapper

Bericht door Zandkasteel » wo 8 mei 2013 10:27

Ik hoor dat je het basic wilt houden, maar misschien is het toch handig om een wasbakje in te bouwen in de kopkast? Is niet zo moeilijk met los waterpompje en erg handig voor persoonlijke verzorging als het wat minder weer is. Je zou dan naast de waterkan een eenvoudige pot-a-potti kunnen zetten, wat best eens een uitkomst kan zijn 's nachts of bij ziekte of bij een smerig toillet gebouw. Al met al hoeft dit niet zoveel ruimte in te nemen.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Nog een De Reu opknapper

Bericht door Henny » wo 8 mei 2013 11:31

http://members.chello.nl/a.galen4/

Succes, een leuke uitdaging!! Op deze site vind je misschien meer informatie ivm de oplooprem ( en nog veel meer!)

thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

wolfje78

Re: Nog een De Reu opknapper

Bericht door wolfje78 » vr 10 mei 2013 18:24

Bedankt Henny!
Zandkasteel schreef:Ik hoor dat je het basic wilt houden, maar misschien is het toch handig om een wasbakje in te bouwen in de kopkast? Is niet zo moeilijk met los waterpompje en erg handig voor persoonlijke verzorging als het wat minder weer is. Je zou dan naast de waterkan een eenvoudige pot-a-potti kunnen zetten,
Leuk dat je meedenkt Zandkasteel!
het zou kunnen maar de ruimte is erg beperkt, daarnaast lijkt het mij dan weer niet fijn om een potje te hebben in de zelfde ruimte waar je zit/slaapt..

Hij word echt voor de campings en zo, als een alternatief voor de tent. we hebben nu van die vochtige doekjes bij ons als we de douches te vies vinden en we nemen ook altijd een fles bleek mee, mochten we de pot te vies vinden daar.. ontsmet als de beste

Ik ben overigens al begonnen aan een elektrisch schema met de stopcontacten en de verlichting... word echt leuk!

Gebruikersavatar
evershg
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 22 feb 2010 15:08
Locatie: Noord Holland

Re: Nog een De Reu opknapper

Bericht door evershg » vr 10 mei 2013 19:20

[quote="l
Hij word echt voor de campings en zo, als een alternatief voor de tent. we hebben nu van die vochtige doekjes bij ons als we de douches te vies vinden en we nemen ook altijd een fles bleek mee, mochten we de pot te vies vinden daar.. ontsmet als de beste.



Heb nog nooit een fles bleek mee moeten nemen naar een camping,en ook geen doekjes,l(ijkt mij ook niet zo fris),tot nu toe zo'n 150 campings versleten.,waarvan sommige meer dan eenmaals,de een is beter als de andere,hangt ook vaak van de prijs af,maar als het voor 1 nacht is kan je iets soepeler zijn.
Het eerste wat wij doen voor we een plek zoeken, is de sanitaire voorzieningen bekijken,zij die oké dan blijven we ,zo niet (zelden meegemaakt,tot nu toe 1 keer)vertrekken we naar de volgende camping.
Denk dat in deze tijd campings waar je zelf met een fles bleek of doekjes aan de gang moet ,geen gasten meer zullen krijgen.
Eriba nova 540 SL,2011(Helaas verkocht)
Wegens helaas niet meer met de caravan weg, ook maar een kleinere auto aangeschaft

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nog een De Reu opknapper

Bericht door Micky » zo 12 mei 2013 21:16

wat een leuke uitdaging, ik ga het zeker volgen, veel plezier/succes met het opknappen thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Nog een De Reu opknapper

Bericht door Jan van Vijven » ma 13 mei 2013 06:07

Wat betreft je oplooprem: "Reinders" in Hoogeveen, zeer geschikte werkplaats chef thumbup.gif
Kun je ook goed mee praten over doe het zelf projecten, hij vind dat wel leuk.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

wolfje78

Re: Nog een De Reu opknapper

Bericht door wolfje78 » wo 15 mei 2013 12:13

Bedankt voor de Tip Jan!

Ik heb inmiddels even gekeken over het hoe en wat en heb de remtrommels inmiddels ff met een schuurpapiertje schoongemaakt en gekeken naar de voeringen.. dat is inmiddels weer helemaal top!

Ook ben ik begonnen aan het loshalen van de voorkant van de aanlooprem.. zat geen spatje vet meer tussen dus ik denk dat dat probleem dadelijk ook weer is opgelost :D

Nu aan het kijken naar een bedrijf of hobbyist die handig is met de naaimachine en niet te duur is..
Ik heb de offertes binnen voor mijn matrassen en rugkussens en de goedkoopste rekent 340 euro!

voor twee bankjes vind ik best wel heel erg duur!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nog een De Reu opknapper

Bericht door Micky » do 16 mei 2013 23:19

RE.gif

wat wil je precies gemaakt hebben en wat mag het volgens jou kosten, wellicht weet ik iemand voor je...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jetje

Re: Nog een De Reu opknapper

Bericht door Jetje » do 23 mei 2013 16:22

Wauw! Leuk project om te volgen. Zo zie je maar weer wat voor een verschil een goeie poetsbeurt al kan maken. Petje af!

Wilma

Re: Nog een De Reu opknapper

Bericht door Wilma » zo 20 aug 2017 22:19

Hoi Wolfje 78
Als puber ging ik kamperen met mijn ouders en na overlijden van mijn vader ging ik samen met mijn Moeder in een caravan zoals die van jou een de reu
Isba. Ik was 13 in 1976. Een paar jaar hebben we veel plezier gehad van deze toen al gedateerde caravan, ik denk dat we m vanaf 1974 tot 1988 gehad hebben en toen was ie nog prima alleen gebruikten we m niet meer.
Ik las ergens op internet dat je aan het opknappen was geslagen. Ik ben zo heel erg benieuwd hoe je verhaal is afgelopen. Het technische gedeelte kan ik niet helemaal volgen maar je plannen met het interieur natuurlijk wel. Wat is er ooit van terecht gekomen ? Heb je er mee gekampeerd ? Heb je inmiddels een superdeluxe caravan of dit oudje nog of gewoon.. Hoe is het verder gegaan ?
Met vriendelijke groet ,
Wilma

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”