Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
niekje
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 26 sep 2012 09:16

Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door niekje » wo 26 sep 2012 11:50

Een week of twee geleden hebben wij een Lander Graziella 340 Bora gekocht. Als vervanging van onze te klein geworden Otten Zwerver. Leek een mooie aankoop! Echter: toen we het vaste bed wat erin gebouwd zat verwijderden kwamen we vocht tegen in de kastjes, nog geen paniek, kon natuurlijk condens zijn door het vaste bed. Maar goed, kastjes waren wel wat schimmelig (het weer zit erin). Tevens was het zeil wat vochtig.

Omdat het niet het originele zeil was (dat lag er onder) hebben we het zeil eruit gehaald, om te vervangen door een fris nieuw exemplaar. Maar: toen we het zeil verwijderden zagen we dit:

Afbeelding

Vocht en achteraan zo'n fijne uitgebeten witte plek van het vocht :( . Kunststof caravan, dus het vocht kan nergens heen...

Vriendlief had al besloten dat hij de kastjes eigenlijk eruit wilde halen om op te knappen/na te maken dus ik heb voorgesteld om de oude vloer er maar uit te halen en te vervangen door een nieuwe. Dat hebben we geweten...

Afbeelding

De vloer is op bepaalde plekken echt door en door nat. Meerdere lagen van het multiplex laten los van elkaar en daartussen is ook vocht gaan zitten.
Enige oplossing is dus om alle kastjes en de hele vloer eruit te halen (in elk geval alle aangetaste plekken) en daar zijn we nu mee bezig. Daarna laten we de caravan opdrogen en moet er een nieuwe vloer in. Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik de vloer het best kan egaliseren voordat er een nieuwe laag multiplex en zeil in komt (zonder overal het oude multiplex weg te halen, want daar waar het nog hard is krijg je het niet van de ondervloer (schuim) zonder die te beschadigen).

Iemand tips?!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door deusjevo » wo 26 sep 2012 12:57

niekje schreef:Iemand tips?!
Yep, lid worden van de Lander Gezellen Club.

http://www.lander-graziella.nl/

Heb zelf deze Lander 401 gehad:
Afbeelding

Op de vloeren ligt een soort schuim dat inderdaad kan vergaan.
Weet niet meer remedie hiertegen maar bij die club kunnen ze je vast helpen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Klapkar

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door Klapkar » wo 26 sep 2012 13:13

Bijsmeren van plekken is lapwerk, het beste is gewoon ff doorzetten en de hele vloer er uit slopen.
Eerst de caravan leeg halen, en dan volledige vloer wegslopen tot op de chassisbalken, de vloer opnieuw opbouwen met multiplex, frame van balkjes er op en schuimplaten voor isolatie.
Vervolgens afwerken met een 9mm multiplex, wbp of OSB plaat.
Dan heb je een stabiele en perfekte vloer om je nieuwe interieur op te bouwen.

Mocht de onderplaat nog goed zijn, dan alleen de bovenplaat er af en het schuim er uitsteken en weer opnieuw opbouwen.
Nu bezuinigen is fout, denk er eens aan dat je na een jaartje restaureren een schitterende retro caravan hebt waarvan de vloer gaat golven scratch.gif

Uiteraard zul je de oorzaak van de vochtige vloer moeten aanpakken, anders is al je werk straks voor niks.
Denk aan ramen, aansluitingen van profielen, kitnaden, handvaten, alles losnemen en opnieuw in de kit zetten!

Succes met de restauratie.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door deusjevo » wo 26 sep 2012 13:58

Klapkar schreef:Bijsmeren van plekken is lapwerk, het beste is gewoon ff doorzetten en de hele vloer er uit slopen.
Eerst de caravan leeg halen, en dan volledige vloer wegslopen tot op de chassisbalken, de vloer opnieuw opbouwen met multiplex, frame van balkjes er op en schuimplaten voor isolatie.
Vervolgens afwerken met een 9mm multiplex, wbp of OSB plaat.
Dan heb je een stabiele en perfekte vloer om je nieuwe interieur op te bouwen.
De Lander is gebouwd als een boot dus volledig polyester vloer met een gelcoat.
Er is geen multiplex vloer dus.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

niekje
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 26 sep 2012 09:16

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door niekje » wo 26 sep 2012 14:12

De caravan an sich is nog goed. Dus het "eitje" zeg maar. Als ik al het zeil en multiplex weg haal kom ik op de harde schuimlaag uit. Die is onaangetast en kan dus blijven zitten.

Schoonzus heeft een grotere Lander, die heeft bovenop het schuim alleen nog maar zeil liggen meen ik, die is uit 1978. Onze Lander is uit 1979 en kennelijk is er toen (omdat dat schuim in oudere modellen inzakte na intensief belopen) bovenop die schuimlaag eerst een laag multiplex gelegd om daar het zeil overheen te maken (zeil met een paardeharen onderrug volgens mij, allemachtig wat een stank als dat nat wordt en je haalt het los!!).

De banken zijn er al uit. De kast met kachel en het aanrechtblok moeten nog. Het zeil is er al uit. Op de natte stukken heb ik het multiplex ook al verwijderd. Maar het is dus toch wel handig om de droge stukken multiplex ook te verwijderen en dan in de gehele caravan nieuw multiplex te leggen (met daarop het zeil). Moet even kijken of dat lukt, want de droge stukken multiplex zitten verlijmd op de schuimlaag en komen niet zo makkelijk los.

Uiteraard pakken we ook de oorzaak aan! Ik vermoed dat dat de koelkast of het keukenblokje is. Maar goed, nu alles zometeen los ligt vernieuwen we meteen ook alle waterleidingen, electriciteit, e.d.!

sprite1

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door sprite1 » wo 26 sep 2012 18:01

whistle.gif als je je dan aanmeld bij, help mijn man is klusser, krijg je mss wel hulp whistle.gif of bij bouwval gezocht............................sorry kon het niet laten

Klapkar

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door Klapkar » wo 26 sep 2012 19:28

De Lander is gebouwd als een boot dus volledig polyester vloer met een gelcoat.
Er is geen multiplex vloer dus.
Aha, dat wist ik niet, dan word het een andere zaak.
Mss kun je met een draad onder de vastzittende stukken multiplex door en ze zo los snijden van het schuim.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door Micky » wo 26 sep 2012 19:38

de houten vloer is eigenlijk het enige wat kan gaan rotten in een Lander (wij (mijn ouders) hebben er 2 gehad), dus gewoon vervangen en doorbijten (wij hebben dit zelf gelukkig nooit hoeven doen omdat ze beide nieuw waren en jonger dan een jaar of 6 bij verkoop), verder kun je blazen op de buitenwand krijgen, deze verwijder je door heel voorzichtig van binnen uit op de plek van de blaas te boren zodat het "gas" eruit kan, dan injecteren met lijm en zo goed mogelijk aandrukken van buiten, maar na het boren is de grootste bult al weg.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

niekje
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 26 sep 2012 09:16

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door niekje » do 27 sep 2012 07:31

sprite1 schreef:whistle.gif als je je dan aanmeld bij, help mijn man is klusser, krijg je mss wel hulp whistle.gif of bij bouwval gezocht............................sorry kon het niet laten
Ware het niet dat vriendlief dan mij gaat aanmelden vrees ik... Ik heb ja gezegd tegen dit exemplaar en ben ook begonnen met het loshalen van de vloer :lol:
Klapkar schreef:Mss kun je met een draad onder de vastzittende stukken multiplex door en ze zo los snijden van het schuim.
Hee, dat is nog wel een goed idee!!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door Micky » do 27 sep 2012 09:28

RE.gif

dan zou ik pianosnaar proberen, die gebruiken ze ook om ruiten los te snijden, je zou eerst met een op juiste diepte afgestelde cirkelzaag de vloer in repen kunnen zagen zodat jet er makkelijker onderdoor komt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

niekje
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 26 sep 2012 09:16

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door niekje » do 27 sep 2012 11:53

Het grootste deel laat van ellende al los. Dus dat ga ik er eerst allemaal uithalen, daarna maar even kijken wat er over blijft...

Peter Brig

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door Peter Brig » za 29 sep 2012 20:25

Inderdaad Niekje, gewoon doorzetten en alles verwijderen. Daarna ben je gerust en kan de Lander er weer tegen voor jaren. Wij zijn hier ook helemaal gek van een Lander caravan. Zelfs onze zoon heet "Lander".

niekje
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 26 sep 2012 09:16

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door niekje » vr 28 dec 2012 10:36

Nou we zijn weer een stukje verder!

Inmiddels hebben we het aanrechtkastje er uit. En de grote kast staat ook los. Bijna de hele vloer is eruit. Fijn om te zien dat het daaronder in elk geval goed gaat.
De lekkage komt van een kapot dakluik en van een lekkage van de gootsteen. Ook zat er achterin een natte plek, we vermoeden van dit scheurtje in het dak (zat wel wat kit overheen, maar voor die tijd zal hij wel gelekt hebben):

Afbeelding

Afbeelding

Omdat we alle kastjes eruit gehaald hebben zijn we ook alle electrische bedrading tegengekomen. Die gaat er in zijn geheel uit. Wat een ellende!
Stekkers die er zo uit zien:

Afbeelding

Met een "zekering"...

Afbeelding

Kortom, prutsers aan het werk geweest! Ik ben blij dat we met deze caravan niet op vakantie zijn geweest, ik wil niet weten wat er had kunnen gebeuren...

Maar goed, bijna klaar om opnieuw op te gaan bouwen!

Afbeelding

Aan de voorkant van de caravan zijn de dwarsbalkjes (die T stukken) van hout verrot, dus die moeten ook vervangen worden. Ik vermoed dat die het schuim in model houden?

Peter Brig

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door Peter Brig » ma 31 dec 2012 16:27

Zoals jullie dit aanpakken gaat het zeker goed komen. Achteraf dubbel plezier van jullie Lander. Doe zo voort kerstproost.gif

niekje
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 26 sep 2012 09:16

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door niekje » za 1 jun 2013 20:41

Tijd voor een update! Enkele weken geleden is het me gelukt om via een webshop een nieuw dakluik te bestellen. Inclusief verzenden nog geen 100 euro! Omdat het bijna exact gelijk was aan het oude dakluik konden we het bestaande frame hergebruiken. Op het bestaande frame hebben we de nieuwe handgrepen (en bevestiging) gezet en het nieuwe dakluik gemonteerd. Dan ziet het er al een stuk beter uit!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag zijn we weer verder gegaan. Toch maar de overige kasten uit elkaar gehaald zodat ze uit de caravan konden...
We zijn begonnen met het passend maken van de ondervloer. Ondertussen kwamen we er achter dat er toch nog nieuw vocht naar boven kwam.
Even gezocht en waarschijnlijk komt het van de onderkant van de caravan:

Afbeelding

Dit hebben we vandaag gerepareerd. Nu de boel binnen even laten drogen (wat geholpen met een fohn) en dan van de week de nieuwe balkjes aan de binnenkant plaatsen.
Verder zijn we begonnen aan de nieuwe ondervloer. Het eerste deel past inmiddels. Het gaat om drie ongelijke delen, zodat de aansluiting niet ergens zit waar je continue gaat staan (de eerste zit bijvoorbeeld onder het bed/onder de tafel). Hij is gemaakt van hardhouten multiplex, wat nog even in de buitenbeits gezet wordt voor het definitief de caravan in gaat!

Afbeelding

Van de week 's avonds even een stukje uit het tweede deel zagen ivm leidingwerk en dan bewerken met een frees zodat de twee platen overlappend over elkaar komen te liggen (met wat constructielijm er tussen).

Ik ben benieuwd of we hem nog voor de vakantie af krijgen....

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door Leentje » za 1 jun 2013 21:43

Met een luchtbed erin kun je ermee op pad ;-)
Het was wellicht niet jullie bedoeling, maar dit is wel een mooi project zeg! Je kunt nu de hele opbouw en inrichting ook naar wens aanpassen. of zet je de boel als origineel weer terug?
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

niekje
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 26 sep 2012 09:16

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door niekje » za 1 jun 2013 21:59

Nou zonder dat de kastjes erin zitten kun je er niet mee op pad hoor :wink: bij de eerste de beste bocht dondert je hele caravan in elkaar...

Wij willen hem zo origineel mogelijk maken! Helaas is er aan de kast met de wasbak al geknoeid.. kijken of we daar nog iets aan kunnen doen. Verder moeten sommige banken aangepakt worden omdat ze of gespleten zijn door het vocht of vol zitten met het weer. Maar ja: zoek nog iemand die ze in de juiste kleur kan fineren (of hout heeft met het juiste fineer).

Verder wordt natuurlijk wel de complete electra en gas- en waterleidingen vernieuwd, nu we toch bezig zijn....

Ben overigens wel benieuwd naar foto's waarin de electra van een Lander 340 nog niet verknoeid is, om te zien hoe het origineel gezeten heeft! Dus als iemand die heeft: graag!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door Micky » za 1 jun 2013 23:11

RE.gif

jij als Lander bezitter zou eigenlijk moeten weten dat een Lander op zich zelf sterk genoeg is om te rijden, de kastjes zijn als het goed is niet om zoals bij andere caravans voor stevigheid te zorgen, dat doen de 2 "schalen" zelf
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

niekje
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 26 sep 2012 09:16

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door niekje » za 1 jun 2013 23:22

Nou je bent van harte welkom om te komen kijken, maar die twee schalen buigen toch echt wel wat door hoor zonder de staande kastjes...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door Micky » za 1 jun 2013 23:30

RE.gif

dan mag je daar ook nog wel even naar kijken dan :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

niekje
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 26 sep 2012 09:16

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door niekje » zo 2 jun 2013 00:09

Lijkt me vrij logisch als de bovenkastjes nog hangen...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door Micky » zo 2 jun 2013 09:31

de sandwich constructie van een Lander is zo sterk gemaakt/geconstrueerd, dat het compleet zelfdragend en ondersteunend zou moeten zijn, maar goed wellicht dat dat over de jaren minder is geworden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door Technichien » ma 3 jun 2013 19:01

ALLES wat er in zat, moet er ook weer in komen, enwel op dezelfde plaatsen. scratch.gif Het interieur is wel degelijk een steunende constructie om de zaak in balans te houden. Toendertijd Parma bezocht en 3 Lander Grazielas in eigendom gehad.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

niekje
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 26 sep 2012 09:16

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door niekje » ma 10 jun 2013 09:58

Zo! Zaterdag weer verder gegaan, het is een klusje, maar zo langzamerhand gaat het er weer beter uit zien in plaats van slechter! Ik ben nog wel wat aan het stoeien met de laatste stukken multiplex op de vloer. Die zaten onder de kast en zijn wel droog (en dus lastig te verwijderen).

Al aardig leeg:
Afbeelding

Hier zie je nog wat rest-multiplex onder waar ooit de kast stond:
Afbeelding

Nieuwe vloerdelen zijn inmiddels op maat en worden met de frees bewerkt zodat ze zometeen op elkaar gelijmd kunnen worden:
Afbeelding

Afbeelding

Tadaaa:
Afbeelding

Zit ik alleen nog met de rotteritis rond de deurpost, zit daar een metalen strip ofzo?

Afbeelding

Afbeelding

En aan de buitenkant bladdert hij :( (geen idee hoe we dit nou weer op moeten lossen)

Afbeelding

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Onze "nieuwe" Lander 340 heeft een vochtprobleempje..

Bericht door deusjevo » ma 10 jun 2013 12:06

niekje schreef: Zit ik alleen nog met de rotteritis rond de deurpost, zit daar een metalen strip ofzo?

Afbeelding
Volgens mij wel, de deurpost van ons Lander 401 stond volgens mij ook in een stalen kozijn.
Onze 401 had een hangkast als je binnen kwam direct links naast de deur en die stond ook vast aan die strip.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”