Kip kompakt 300KK

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Peter Brig

Kip kompakt 300KK

Bericht door Peter Brig » zo 26 feb 2012 18:26

Ik ben al een tijdje hier op het forum aktief, maar dacht dat het wel leuk zou zijn om hier mijn verhaal eens neer te zetten. We zijn Annemie, Peter en de zoon van 12...Lander. We hebben het kamperen met de paplepel meegekregen. Al op mijn 18de reed ik met een caravan aan de haak. Al gauw werd dit een camper. Van oud en klein, naar meer dan 7 meter en nagelnieuw. Tot we een tweetal jaar geleden weer in onze zetel van de camper naar buiten zaten te staren en dachten.. " we zijn fout bezig, vroeger gingen we wandelen en trokken we de natuur in. Nu is het aankomen, sateliet omhoog en tv kijken". We hebben dus de stap terug gezet. Alles verkocht en we wilden een nieuwe Aart Kok Touareg aanschaffen. We maakte de verplaatsing naar Aart Kok, waar we de toch wel mooie Touareg bekeken hebben. Ik zei tot de vrouw.." dat maak ik zelf beter en veel goedkoper!". We hebben dus gezocht en ergens in Nederland een Kip Kompakt van 1984 aangeschaft. Het was me heel duidelijk, de Kip moest er avontuurlijk gaan uitzien. Moest handig zijn, en we moesten toch proberen van veel in de natuur te leven. Toen was het zover, de eerste foto's van onze Kip...

Afbeelding

We starten al snel met het aanpakken van de buitenkant. Die kwamen in eerste instantie in zwart onderaan en zilver bovenaan. De oranje accenten van de Touareg wilde ik ook doen, maar de vrouw vond dit erover, dus de deur en dissebakdeksel in het zilver.

Afbeelding

Daarna begonnen we de binnenkant aan te pakken, De wanden werden geschilderd...een nieuwe vloerbekleding....alles werd zowat gedemonteerd en gereinigd. Het kookvuur werd aangepakt maar behouden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door Leentje » zo 26 feb 2012 18:44

Leuk dat jullie de essentie van het kamperen hebben behouden, dat is ons idee ook! ( ondanks een flinke caravan)
Ben wel benieuwd naar verdere foto's.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door blefke » zo 26 feb 2012 18:49

Peter leuk dat je een eigen draadje start.
Is ook veel handiger, zeker gezien de aanpassingen die je nog gaat uitvoeren aan de kip.
zet er maar veel foto's bij.
Hopelijk nog een paar goede iedeeen voor mij bij ??

have fun :wink:
Pascal

Peter Brig

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door Peter Brig » zo 26 feb 2012 19:27

Na de nieuwe vloerbedekking...

Afbeelding

Dat grijze haar was maar tijdelijk trouwens awhoea.gif . Daarna begon de vrouw aan de kussens en nieuwe gordijnen. We hadden ergens het idee opgevangen om de rugleuning in een andere stof te doen dan het zitkussen. Een avontuurlijk motiefje, maar wel modern was de opdracht. Het resultaat van mijn vrouwtje haar noeste werk...

Afbeelding.

Verder nog enkele details afgewerkt, en eindelijk eens een testweekendje weg naar wolphaartsdijk, waar we ook de nog originele Kip tent eens konden testen.

Afbeelding


Het weekend viel echt reuzemee, veel buiten gekookt en perfekt genoten van onze Kip.

Peter Brig

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door Peter Brig » zo 26 feb 2012 19:34

Tijdens dit weekend nog even met de vrouw kunnen overleggen, en toch mijn willetje mogen doordrijven whistle.gif . De achterdeur en disselbakklep in het oranje...... haphop.gif

Afbeelding

Omdat de bakken onder zetels soms moeilijk bereikbaar zijn heb ik ook nog even een wandluik geplaatst. Ik heb dit afgewerkt met een inzetstuk in traanplaat. oogt lekker avontuurlijk.

Afbeelding

Peter Brig

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door Peter Brig » zo 26 feb 2012 19:43

Omdat onze sportboot die we achter de camper meetrokken, niet achter de caravan kon, hebben we deze verkocht. Mijn vrouw en ik ontmoete elkaar voor het eerst in een kanoclub en vandaar dat ook die hobby terug opgenomen werd. Een Gatz canadese kano werd aangeschaft, en meegenomen tijdens onze eerste grote vakantie met de Kip. We trokken tijdens juli 2011 naar Balk in Friesland.

Afbeelding

We hadden een zeer fijne avontuurlijk vakantie, alleen het weer kon beter. Maar ja......

Afbeelding

Ons basiskamp...en wij tijdens de afwas.

Afbeelding

Peter Brig

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door Peter Brig » zo 26 feb 2012 20:21

Intussen zijn we op vandaag aanbeland. Het lijstje TO-DO's is al kort geworden. Maar, we blijven plannen smeden om hem nog mooier en completer te maken. We hebben ook al enkele stopcontacten en LED verlichting geplaatst. Ook hebben we de keuken, die normaal ook buiten kan geplaatst worden vastgezet in de caravan. We gebruiken al meer dan 15 jaar een Coleman benzinevuur om buiten te koken. We hebben dit voorzien van een rail, zodat we dit aan de caravan schuiven. Het kookvuur binnen wordt zelfs tijdens de winter als het -10° is niet gebruikt. Jaaaa....lekker buiten koken.

Afbeelding

We hebben hiervoor ook een oven, waar we 'smorgens steeds onze broodjes in afbakken.

Afbeelding


Tijdens onze laatste uitstap enkele weken geleden was het 'snachts -11°, we kregen het prima warm met een klein electrisch stralertje. Maar, het werd dus tijd om eens een verwarming te monteren.

Peter Brig

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door Peter Brig » zo 26 feb 2012 20:58

Onze allereerste camper meer dan 15 jaar geleden was een bus die ik zelf had ingericht. Daarin had ik een Riviéra vloerkachel ingebouwd. Omdat we in de Kip geen plaats hebben voor een gewone Truma kachel, kwam ik op het gedacht om terug een Riviéra te monteren. Maar, al gauw las ik op verschillende sites dat de kachel al meer dan 10 jaar niet meer gemaakt wordt. De boel is blijkbaar falliet, want steeds zei men me in kampeerwinkels dat de bewuste kachel zowat het beste is wat er ooit gemaakt werd op dat vlak. Ik vond verschillende kachels op koopjessites, maar steeds voor meer dan 300 euro. Tot ik ééntje vond aan onze Belgische kust voor 80 euro, er ontbraken enkele onderdelen en er was werk aan...maar daar deinzen we niet voor terug.

De kachel dus volledig gedemonteerd, richtlijnen zijn hier http://users.telenet.be/rapido/vloerkac ... kachel.htm te vinden. De kast herspoten met hittebestendige verf, na heel lang zoeken een ontbrekend moertje gevonden. Ook de knop om de kachel te regelen ontbrak, hiervoor een knop van een gasfornuis aangepast en het lijkt "very original" blij.gif .

Gemonteerd ziet ze er dus zo uit...

Afbeelding


Na het bepalen van de plaats waar de kachel komt, toch enkele electrische kabels onder de bodem moeten verleggen. En dan......de zaag erin......... awhoea.gif

Afbeelding

Na het plaatsen, gas aangesloten en .....ja hoor, de kachel brand als een zonnetje.

Nog een stukje traanplaat gezaagd om de kachel af te dekken tegen stof tijdens niet gebruik.

Afbeelding

Mooi hé!

De handleiding van de kachel kan je hier vinden: http://www.amescador.nl/documenten/Riviera.pdf

Gebruikersavatar
2lions
Berichten: 354
Lid geworden op: di 2 aug 2011 15:40

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door 2lions » di 28 feb 2012 11:27

Erg mooi gedaan peter, wij blijven je volgen op dit draadje.
Zogauw wij de kip uit de stalling hebben gaan we ook eens kijken of we iets aan de jub-kip kunnen veranderen.
succes.

henk
Ducato buscamper.
http://buscamper2lions.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door Hobby Linka » wo 29 feb 2012 16:26

2lions schreef:Erg mooi gedaan peter, wij blijven je volgen op dit draadje.
henk
En........ 21 april live kijken. Jullie hebben je voor het forumweekend aangemeld.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Peter Brig

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door Peter Brig » wo 29 feb 2012 17:10

Jep, hopelijk kunnen we nog enkele kluscaravns bewonderen. Ik zou ook graag enkele Kip kompakt caravans van de huidige generatie eens bekijken...maar die zijn er nog niet veel ingeschreven, denk ik. :(

Gebruikersavatar
2lions
Berichten: 354
Lid geworden op: di 2 aug 2011 15:40

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door 2lions » wo 29 feb 2012 17:47

Wij hebben de jubileumkip, die is van de huidige generatie en ook te bewonderen op 21 april.

henk
Ducato buscamper.
http://buscamper2lions.blogspot.nl/

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door blefke » wo 29 feb 2012 19:37

Peter Brig schreef:Jep, hopelijk kunnen we nog enkele kluscaravns bewonderen. Ik zou ook graag enkele Kip kompakt caravans van de huidige generatie eens bekijken...maar die zijn er nog niet veel ingeschreven, denk ik. :(
Als het weer goed is, als er nog plek is, als mijn vrouwtje vrij kan krijgen dan willen wij ook mee.
Tegen die tijd ben ik wel nog volop bezig met klussen bezig, maar dat maakt niks uit.

Dit weekend wil ik de vloer gaan leggen en dat is voldoende om in het vroeg voorjaar al een uitje te maken..


Greetz,
Blefke

Peter Brig

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door Peter Brig » wo 29 feb 2012 19:41

Ja Blef, dat zou fijn zijn. Kunnen we eens wat bijkletsen en samen plannen maken. Ook mekaars werk eens inspecteren schrik.gif . Doen hé! thumbup.gif

Gebruikersavatar
2lions
Berichten: 354
Lid geworden op: di 2 aug 2011 15:40

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door 2lions » do 1 mar 2012 11:30

Peter, jullie hebben ook ledverlichting in de caravan, is daar de bestaande armaturen voor gebruikt? of is het anders opgelost.
Wij willlen in de bestaande rail in de caravan ledverlichting alleen weet ik niet of dit zomaar kan i.v.m. de voltage dat bij led stukken lager is dan halogeen.

henk
Ducato buscamper.
http://buscamper2lions.blogspot.nl/

pd0bao

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door pd0bao » do 1 mar 2012 12:23

Dat snap ik even niet, de leds zijn per stuk weliswaar van een lager voltage, maar zijn samengevoegd tot 12 V= armaturen hoor. Geen centje pijn zogezegd.Jaap.

Gebruikersavatar
2lions
Berichten: 354
Lid geworden op: di 2 aug 2011 15:40

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door 2lions » do 1 mar 2012 15:35

Als dat zo is dan is er geen vuiltje aan de lucht en kan ik er gewoon ledlampjes indraaien, maar is de voeding daar wel op berekend?
Ik ben geen techneut maar vraag me wel af of je veilig ongestraft deze verandering kan toepassen, iemand?? met technisch inzicht en kennis van zaken?.

henk
Ducato buscamper.
http://buscamper2lions.blogspot.nl/

SebastiaandeRuiter

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door SebastiaandeRuiter » do 1 mar 2012 17:08

RE.gif

http://led.linear1.org/led.wiz

gegevens die je moet hebben:
Stroom van de LED (meestal 20mA)
Voedingsspanning (waarschijnlijk 13.4, vul een punt in en geen komma)
Spanningsvan van de Led (Ufwd) (meestal 3.3V ook hier een punt en geen komma)
Hoeveel leds (Hoeveel je er wilt hebben)

En klik op create array

Als ie een foutmelding geeft, pagina opnieuw laden en overnieuw doen met de juiste gegevens

hier is een voorbeeldje van 20 leds in acsi code

Solution 0: 4 x 5 array uses 20 LEDs exactly
+----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 12 ohms
+----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 12 ohms
+----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 12 ohms
+----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 12 ohms
+----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 12 ohms

The wizard says: In solution 0:
each 12 ohm resistor dissipates 4.8 mW
the wizard says the color code for 12 is brown red black
the wizard thinks ¼W resistors are fine for your application
together, all resistors dissipate 24 mW
together, the diodes dissipate 1320 mW
total power dissipated by the array is 1344 mW
the array draws current of 100 mA from the source.


suc6

Peter Brig

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door Peter Brig » do 1 mar 2012 19:54

Ja, dat kan prima. Alleen even kijken of dezelfde voltage gebruikt wordt. De halogeenlampen worden gevoed door een transformator waarschijnlijk. LED lampjes verbruiken gewoon minder en hebben dus minder wattage. Ik heb nieuwe armaturen gezet, want die van oorsprong....daar was niets meer mooi van te maken.

SebastiaandeRuiter

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door SebastiaandeRuiter » vr 2 mar 2012 17:00

Hou er wel rekening mee dat LED lampen snel verouderen en minder licht gaan geven..... Alleen de duurdere witte en de bekende rode blijven langer hetzelfde licht geven.

Gebruikersavatar
2lions
Berichten: 354
Lid geworden op: di 2 aug 2011 15:40

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door 2lions » vr 2 mar 2012 17:29

Hoi Sebastiaan, bedankt voor de nuttige tips ,hier kunnen we mee aan de slag.
Allen nog even geduld totdat de kip weer uit de stalling mag.

henk
Ducato buscamper.
http://buscamper2lions.blogspot.nl/

Peter Brig

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door Peter Brig » vr 2 mar 2012 20:02

Zo, gereserveerd voor de bijeenkomst. Alleen hebben we staanplaats nr 255, die staat ni op de kaart? stom.gif weenie.gif

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door Wim Verso » vr 2 mar 2012 21:25

RE.gif

Als je naar de plattegrond kijk Peter, dan is er nog een veld naast met de letter K.
Op dat veld stonden vorig jaar September, ook een grote groep caravanners, van de een of andere club.

Dat veld is er nog niet zo lang en staat dus nog niet op de platte grond met nummers aangegeven.

Pen me er niet op vast, maar ik denk dat dat het geval is.

Wim.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door Hobby Linka » vr 2 mar 2012 22:59

Dan sta je naast mij. Ik heb 254.

Tot 21 april.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Kip kompakt 300KK

Bericht door Wim Verso » vr 2 mar 2012 23:27

En ik zei de "Gek" sta op nr 253.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”