Caravan in de was zetten

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gerhard N

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Gerhard N » wo 26 nov 2014 12:49

RE.gif
thumbup.gif

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door barney » wo 26 nov 2014 12:57

Dit is voor mij helemaal nieuw gebruik al wel 20 jaar autowas en heb hiervan nog nooit problemen met de lak ondervonden.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Micky » wo 26 nov 2014 18:30

Ludo schreef:In het algemeen is autowax ongeschikt voor het poetsen en beschermen van caravans. De lak van caravans is van een andere samenstelling en kwaliteit. Bij het gebruik van die waxen kan de laklaag van de caravan aangetast worden.

Van het eerder genoemde Gently is aangetoond dat het op de eerste plaats prima reinigt. Ook zwarte strepen. Ook wordt er bij gebruik van het product een beschermende laag op de lak aangebracht. Zonder de laklaag aan te tasten.

Voor mij is dit ook nieuw, hoe tast die wax de laklaag aan als ik vragen mag?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Beste Rob » wo 26 nov 2014 19:49

In veel autowaxen zit een licht polijstmiddel. Eigenlijk wil je de dunne caravan lak niet polijsten. In bijvoorbeeld 123 wax zit geen polijstmiddel. Er zullen uiteraard ook autowasen zijn zonder polijst maar je moet er wel op bedacht zijn.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Micky » vr 28 nov 2014 08:08

RE.gif

Ik dacht al dat je die kant op wilde, als ik mijn caravan in de was zet wil ik doorgaans lichtjes polijsten (max 1 keer per jaar), onze caravan is 25 jaar oud en er is nergens door de lak gepoetst (voor mij van mijn ouders geweest), je moet natuurlijk geen commandant gebruiken, dat is niet de bedoeling schrik.gif .
Wil je alleen een beschermlaag aanbrengen dan is het het beste om een was te kopen met zo veel mogelijk carnauba, hoe hoger de toevoeging hoe duurder, maar ook hoe gladder het resultaat, hiervoor gebruik ik altijd deze: http://www.bellacarrozza.nl/index.php?id=12,0,0,1,0,0
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door barney » di 2 dec 2014 20:05

micky schreef:RE.gif

ik gebruik deze: http://www.bellacarrozza.nl/index.php?id=12,0,0,1,0,0

maar ik kan me voorstellen dat velen schrikken van de prijs, deze is echt goed doordat er een hoge concentratie carnauba in zit, let wel deze is niet om te polijsten, dit is echt een was voor glans en bescherming.
Heb deze gekocht en de auto er mee gepoetst absoluut super spul.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Micky » di 2 dec 2014 20:58

RE.gif

zeker als je eerst even gaat kleien (voor de grappenmakers, nee, niet op het toilet lekkerpuh.gif ) pas op, ondanks dat de pot een rubberen rand heeft glijdt hij toch zo van je auto af :)

(Nu pas net gekocht dan, of heb je hem al langer, mijn eerste pot is nu zo goed als leeg..)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ludo

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Ludo » vr 19 dec 2014 11:48

micky schreef:RE.gif

Ik dacht al dat je die kant op wilde, als ik mijn caravan in de was zet wil ik doorgaans lichtjes polijsten (max 1 keer per jaar), onze caravan is 25 jaar oud en er is nergens door de lak gepoetst (voor mij van mijn ouders geweest), je moet natuurlijk geen commandant gebruiken, dat is niet de bedoeling schrik.gif .
Wil je alleen een beschermlaag aanbrengen dan is het het beste om een was te kopen met zo veel mogelijk carnauba, hoe hoger de toevoeging hoe duurder, maar ook hoe gladder het resultaat, hiervoor gebruik ik altijd deze: http://www.bellacarrozza.nl/index.php?id=12,0,0,1,0,0
Beste Micky,

Lakken die 25 jaar geleden werden toegepast worden niet meer gebruikt. Die lakken hadden een andere samenstelling. Ook waren de laklagen dikker. Heb overigens geen ervaring met Bellacarrozza. Ben tevreden met Gently. Met een redelijke prijs.

Met vriendelijke groet,
Ludo

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Micky » vr 19 dec 2014 14:35

RE.gif

dat weet ik als geen ander, maar wat bedoel je nu precies? ik bedoel juist dat je de caravan niet te vaak in de was moet zetten (lees poetsen, met polijstende producten), een beschermlaag aanbrengen (die dus niet polijst) is meer dan genoeg.
Gently wat jij dus gebruikt is dus een polish en dat wil je niet te vaak gebruiken op de lak van een caravan, want gebruik je dat (zoals hier ook geschreven meerdere malen per jaar) dan kun je verwachten dat je een keer door de lak heen bent, zeker met de lakken (watergedragen) van de laatste 10-15 jaar.
de Bellacarrozza die ik noem is alleen een was en zorgt dus alleen voor een beschermlaag, deze polijst niet en reinigt niet. Dit kun je dus ook zo vaak je wilt op de huidige lakken toepassen om vuil aanhechting en invloed van de natuur af te remmen. [kerstduim.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

colourking

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door colourking » vr 27 mar 2015 19:43

Voor mijn klanten gebruik ik Collinite 845. Dat is een syntetische wax die een standtijd heeft van ong.8 a 9 maanden. Voorafgaand aan de wax eerst even lichtjes polijsten.

Caramba

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Caramba » ma 10 aug 2015 01:34

Collinite is goed spul, zei het niet de meest gebruiksvriendelijke sealant. (Héél goed schudden, en dan niet 3x maar minstens een minuut of 10). 'Uitpoetsen' is te doen, maar er zijn makkelijkere. De standtijd is inderdaad prima.

Jetseal van Chemical Guys is ook een prima sealant. Die werkt m.i. véél prettiger en geeft een hele mooie glans. Standtijd benadert Collinite.

Zoals Micky al aangaf, kleien maakt alle verschil. Niet iedereen zal zich geroepen voelen om de caravan te gaan detailen, maar als het mooi moet zijn onmisbaar! En ik keek er jaren geleden ook raar van op (het moest toen speciaal uit Amerika of Engeland besteld worden!). Maar toen ik een keer de auto ermee had behandeld was ik direct razend enthousiast. Het is inmiddels een must bij het detailen. Meguiars heeft goede en relatief voordelige klei-kits met een Quick Detailing spray (die je nodig hebt) en uiteraard een stukje detailing klei.

Een fijne polish is bijvoorbeeld Poorboys Professional Polish. Deze past zichzelf aan, de pad die je gebruikt bepaalt de graad! Dat kan dus héél licht. Uiteraard doe je dat niet elke keer, maar alleen als het nodig is.

Je kunt met de hand werken, maar een machine is handiger. Een excenter is relatief veilig, al moet je met alles beleid gebruiken. Een excentrische schuurmachine (uiteraard met een speciale polijst of poets pad) werkt net zo goed als een poetsmachine, al moet je wel opletten dat de uitslag (beweging) groot genoeg is. AEG had prima geschikte excenters (Google).

Ik gebruik zelf meestal een rotary (ronddraaiende) poetsmachine omdat dat meestal toch handiger en sneller werkt dan een excenter. Maar een rotary *kan* gevaarlijk zijn bij ondeskundig gebruik. Te snel of schuin en de lak is zo maar weg. Maar met beleid, dus vooral de pad vlak op de lak houden met het toerental laag, gaat het uitstekend.

De volgorde nog even:

1. Wassen
2. Kleien
3. Polijsten (mild)
4. Wax of sealant aanbrengen
5. Kunststof delen evt met cleaner en "dressing" behandelen

Daarna is het een kwestie van bijhouden, met wassen en af en toe een wax of sealant aanbrengen.


Wie dit na het lachen toch eens probeert zal zien hoe veel lol je kunt beleven aan een lichtelijk vermoeid ogende auto of caravan die na een paar uurtjes ineens weer als nieuw staat te glanzen.

En dan lach je niet meer over 'poetsen' maar vanwege de stijging van de inruil- cq verkoopwaarde. knipoog.gif

PS: ik verkoop niks, in tegenstelling tot enkele bekende namen uit de detailwereld aan het begin van dit draadje. Het bovenstaande is dus onpartijdige en belangeloze informatie. FWIW &
HTH.

Vragen? Roept u maar...

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Unplugged » ma 10 aug 2015 16:49

Eerste vraag dan maar, hoewel off-topic: krijg je op deze manier ook de 'vingers' met zonnebrand uit de zwarte lak van de auto?

Caramba

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Caramba » ma 10 aug 2015 21:37

Met een spray fles "Quick Detailer" gaat dat het beste. Ik vind die van Poorboys het beste, maar Meguiars is ook goed. Geen QD "plus" nemen voor dit soort werk (daar zit wax of sealant door) maar de pure standaard QD. (De QD+ is voor een "top up" bedoeld, het snel en makjelijk bijwerken van de glans van goed onderhouden lak met een extra laagje sealant of wax).

Afbeelding

De vlekken cq vingerafdrukken licht bevochtigen met QD en dan met een zachte, niet pluizende microvezeldoek uitwrijven.

NB: altijd zo licht mogelijk wrijven. Frictie = kans op swirls qc fijne krasjes. Let er in dit verband ook op dat de lak relatief schoon is. Wrijven over vuil en zand is uiteraard niet bevorderlijk. Dan eerst wassen met een goede autoshampoo en een mitt (washandschoen) en voldoende water.

QD is voor het verwijderen van stof, vlekken en andere ongerechtigheden van een verder relatief schone lak. (Ook al wordt beweerd dat je een auto kunt wassen met QD en microvezel, ik zou het niet doen).


MBT de microvezeldoeken, die kun je natuurlijk ook bij Action of Wibra halen voor weinig. Die (dweilen en keukendoeken) zijn prima voor viezere klusjes, maar voor het onderhoud van de lak kun je beter investeren in de "dedicated" microvezel poetsdoeken. Geloof me, ik heb het ook allemaal geprobeerd. ;) De gele Meguiars zijn goed (mijn favoriete doeken inmiddels), die van Dodo en Poorboys ook. Hier geldt het adagio "horses for courses", uitwrijven van een carnauba wax is anders dan een polish of droogwrijven van ramen of de lak na het kleien.

Meestal staat er op de site wel een toelichting bij waarvoor het is bedoeld. Carclean.nl bijvoorbeeld geeft overal goed advies bij en heeft zelfs een eigen forum voor vragen. Autogeek.net (Engels) biedt een wereld van informatie.

Natuurlijk kun je hier ook je vraag stellen als iets niet duidelijk is.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Micky » di 11 aug 2015 19:36

RE.gif thumbup.gif

jij weet hoe het werkt mrgreen.gif cool.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Caramba

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Caramba » di 11 aug 2015 19:56

RE.gif

Jij ook zag ik al. thumbup.gif

Beetje uit de hand gelopen hobby. mrgreen.gif

Ik doe het inmiddels wel wat rustiger aan, maar als je eenmaal met het betere spul hebt gewerkt blijft het toch kriebelen als je iets moois ziet waarvan de lak verwaarloosd is. Je ziet al voor je wat het kan worden.

Mensen verklaren je soms voor gek als je 'zomaar' diverse mooie waxes gaat vergelijken op shine, beading/sheating, duurzaamheid en gebruiksgemak, maar als ze het resultaat zien willen ze allemaal weten hoe je die wetlook op de lak krijgt. knipoog.gif

En ze zijn allemaal anders, dus dan moet je wel testen.... mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Micky » di 11 aug 2015 20:03

RE.gif

Zo ver ga ik ook niet hoor en helaas kom ik er tegenwoordig echt te weinig aan toe, 3 auto's en een caravan is niet bij te houden voor iemand die veel over de grens werkt en een gezin met 2 kinderen heeft schrik.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Caramba

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Caramba » di 11 aug 2015 23:07

RE.gif

Snap ik. Hier komt het er door omstandigheden ook minder van de laatste tijd. Heb wel goede voornemens, maar dan komt er altijd wel weer wat tussen. De garage staat ook te vol om lekker te werken... mrgreen.gif

Gebruikersavatar
pieteman
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 15:26
Locatie: ijsselstein

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door pieteman » wo 20 jan 2016 21:11

Gently poets is ideaal
Goed uit te poetsen met goedkope micro vezel doekjes

Maar ga zeker een keer 123 proberen

Vliedje

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Vliedje » do 21 jan 2016 09:32

Met autowax moet je wel uitkijken, dat die geschikt is voor de caravan. Daar zit nl. vaak een polijstmiddel in verwerkt. Voor een auto met zijn vele lagen vernis over de laklagen geen enkel probleem, maar het lakhuidje van een caravan is flinterdun. Voor alle zekerheid zou ik er een uitkiezen waar expliciet op het etiket staat dat het een voor de caravan geschikte wax is.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Diny » do 21 jan 2016 11:23

RE.gif
In de Gently wax zit ook een polijstmiddel, reden voor ons om die niet te gebruiken, hoewel het aanbevolen wordt voor caravans enz.. De laklaag is inderdaad niet te vergelijken met die van auto's.
Het resultaat is fantastisch.Een kennis was zijn oude camper aan het poetsen en die knapte geweldig op, wat m.i. te danken is aan het polijstmiddel.
De champoo is een ander verhaal.
De laatste tijd hebben wij een sopje gemaakt van zachte zeep, ouderwets merk, Driehoek. Bevalt eigenlijk ook best goed.
Als dat op is de flacon 123 champoo leeg maken om daarna over te gaan op Gently champoo.
Als de camper altijd buiten zou staan zou hij in de was gezet worden, maar dat is alleen gedurende de vakantie het geval.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door apejoekie » vr 12 feb 2016 09:13

Ik heb gisteren het kunststof front van de caravan met 1 2 3 gepoetst. Was een flinke klus! Het kunststof had in die paar jaar tijd flink te lijden gehad onder de UV straling. Was dof, vol met zwarte spikkeltjes die ik alleen maar met hard poetsen of het speciale pad weg kreeg. Na de poetsbeurt met 1 2 3 was het kunststof weer glimmend maar is het nu noodzakelijk om er een extra coating overheen te doen?

De kunststofdelen van de auto smeer ik in met Polytrol (te koop in de betere botenwinkels) en daarmee kun je ook verweerd plastic mooi maken. Heeft dan wel periodiek onderhoud nodig. Maar om hiermee nou het front in te smeren. scratch.gif

Of is 1 2 3 voldoende? Misschien nog een extra laagje van een andere wax er over... Wie helpt mij?
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door blastaway » vr 12 feb 2016 11:50

Ik gebruik voor de caravan ook Gently. Prima spul voor de oude kip. Een korreltej polijst meer of minder boeit me niet zo. Hij gaat ervan glimmen en zie wel hoelang de caravan het redt met 2x per jaar in de Gently zetten.

De auto's is een ander verhaal. Ik ben sinds 2000 al fanatiek detailer en heb een ware collectie aan machines en middelen. Je kunt heel ver gaan, maar ik zeg altijd dat het leuk moet blijven. Op de caravan vind ik het zonde om mijn meest begeerde dure middeltjes te doen, dus dat doe ik dus ook niet.

mrgreen.gif
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door apejoekie » vr 12 feb 2016 14:32

Doe je de caravan machinaal of handmatig?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door blastaway » ma 15 feb 2016 08:45

@apejoekie

Ik doe de caravan machinaal met de excenter of de DAP900 met een zachte pad (groen bijvoorbeeld). Dit doe ik vooral vanwege de snelheid. Ik doe alle kanten (exclusief dak) in een uur dan. De ramen behandel ik met RainX.
Hij glimt prima van de Gently. Het enige wat ik mij afvraag is of er niet heel veel soliconen in dat spul zit om de glans op te halen. De duur komt dat volgens mij niet ten goede.

Op de markten heb je vaker ook zo'n mannetje die een auto staat te poetsen met een 'eigen' middeltje. Die heb ik heel lang geleden ook eens gehad voor ik begon met het echte poetswerk. Glimde als een spiegel, maar 2 buien en het was weg. Dat was vooral op siliconenbasis.

De Carbuana waxen die ik heb vind ik echt te duur voor op de caravan en het doffe ABS plastic fleurt er ook niet van op. Dat doet Gently wel. De aluminium zijkanten zou je met Carbuana wax kunnen doen, maar ik ga wellicht eens zien voor een goedkopere.
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Gebruikersavatar
erik-waalwijk
Berichten: 196
Lid geworden op: do 22 okt 2015 11:39
Locatie: waalwijk

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door erik-waalwijk » di 16 feb 2016 10:30

Poorboys... goed spul, je hele garage, auto, kleding ruikt lekker!!!! Gebruik zelf voor wassen de shampoo van Poorboys, evt. polijsten met Monello Inizio, Mezzo of Finale. En Meguiar's tech wax of Dodo juice.
Voor metalen / rvs heb ik White Diamond polish.
Velgen " deed " ik met Iron-X maar die is uit de handel gehaald. Die ruikt iets minder fijn dan Poorboys....

Ach er zijn zoooooveeeeeel verschillende middeltjes, maar gebruik het nooit in de volle zon, en pak geen goede handdoek..... ( slechte ervaring mee, nu gescheiden... knipoog.gif )
VW Jetta 2.0 fsi met Hobby 495 ufe excellent

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”