Caravan in de was zetten

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Danhan

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Danhan » di 16 aug 2011 13:50

Heb een vraag. De caravan was ik meestal gewoon met een zachte borstel met steel eraan,nadat ik eerst water op de ombouw heb gespoten.In de steel zit een opening die je kunt vullen met een shampoo.Op zich gaat dat altijd goed als het aangesloten is op een waterslang.Verder gebruik ik gewone turtle wax, echter alleen op het voorfront, en de rondingen op de daken.Verder lijkt mij was op een caravan niet echt zinvol.Wie regelmatig wast,heeft geen wax nodig, je krijgt er alleen maar vetlagen door op je caravan die vuil aantrekken, ookal lijkt het erop dat daardoor druppels op de ombouw blijven liggen, en waarom zou men het waxen?Het is allemaal zacht plaatwerk, niks kan er roesten, dus ik vind het allemaal overdreven.Maar mijn vraag is nu, de kitranden die van oorsprong wit zijn, trekken altijd veel vuil aan.Hoe kun je de kitranden schoonhouden of weer wit krijgen?

Reentje

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Reentje » di 16 aug 2011 14:27

Aangezien je geen wax gebruikt zou ik dan dasty geel (wibra) aanraden. Inspuiten en inwerken met een zacht borteltje (kwast o.i.d.). Uitspoelen met veel water.
Mocht je dit gerbuiken in een gebied waar je wel een waxlaag hebt zitten, dan moet je deze opnieuw waxen (Dasty tast de wax-laag namelijk aan)

Danhan

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Danhan » di 16 aug 2011 20:00

bedankt reentje, zal het eens uitproberen

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door peter s » di 16 aug 2011 23:28

Tja, toen ik vanmorgen bij onze caravan kwam stond ie lekker te blinken in de zon.
En dat terwijl die nog nooit 'was' heeft gezien eh gevoeld! Alleen gewassen met een klein beetje afwas, zoals ook de vorige caravans van ons. Worden minder smerig, trekken minder vuil aan.....
Maarja ik hou jullie niet tegen om te poetsen hoor awhoea.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Danhan

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Danhan » wo 17 aug 2011 11:42

Peter, je hebt gelijk, wel is het zo, dat als je de caravan wast, er voor moet uitkijken dat er toch niet een laag vuil op blijft zitten.Zelf gebruik ik voor de bovenkant van de caravan een lange borstel met steel, omdat ik nie top het dak kan komen.Grondig kun je dus het dak niet reinigen, of heeft iemand een manier om elke plek op het dak te kunnen bereiken met een stevige hand?Een borstel heb ik gemerkt met een steel is niet helemaal afdoende.Maar ik ben mij ook bewust,dat de zijbeplating(zelf heb ik gladde beplating)je de caravan goed met een spons moet reinigen, omdat er soms toch een laag vuil op kan blijven zitten als het middel wat je gebruikt niet afdoende is om het vuil helemaal op te lossen.Kijk maar eens langs de zijkant van de beplating, soms zie je toch nog dat ondanks het wassen met een borstel, er vuilresten op blijven zitten, omdat kennelijk het vuil toch ergens intrekt in de beplating.Daarom mag je best een goed afwasmiddel gebruiken, wat niet agressief is maar wel afdoende.Omdat de mogelijkheid van resterende vuillagen aanwezig is, gaan mensen poetsen, iets wat ik kan begrijpen.Maar in principe is het niet nodig als je grondig stukje bij beetje de caravan wast met een spons , en met lauw water.En wat eventuele zwarte strepen aangaat, gebruik ik altijd een beetje turtlewax, daarmee krijg ik de zwarte strepen helemaal weg.Let er vooral op dat als je siliconenspray gebruikt voor de rubbers, dat het soms kan zijn dat door de regen de spray mee komt en zwarte strepen veroorzaakt.Dit jaar heb ik het met siliconenspray gedaan, maar denk dat ik volgend jaar gewoon talkpoeder ga gebruiken.Het lijkt mij dat dat minder strepen geeft,maar misschien hieeft iemand daar ervaring mee.

Sea Breeze

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Sea Breeze » do 18 aug 2011 16:44

Ik gebruikte voor mijn boot altijd Nufinish en omdat ik 4 flessen in voorraad had ook voor de auto en mijn motorscooter gaan gebruiken.
Spul is werkelijk fantastisch alleen het nadeel is dat je het alleen in de VS kan kopen.
Hoe dan ook, de Eriba moet er ook aan geloven als hij hier voor de deur staat want voor mij kan er geen ander product tegenop.
Mocht er iemand richting de VS gaan deze winter ga dan gerust even langs bij Walmart, geloof dat een fles $ 4,- kost.
Ziet er zo uit:

Afbeelding

Danhan

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Danhan » vr 19 aug 2011 12:00

Eriba, mocht je naar de VS gaan, neem voor mij even een flesje mee. knipoog.gif

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door PMT » vr 19 aug 2011 13:39

Mijn vrouw koopt al jaren haar engelse boeken via Amazon.com en daar kan je Nu Finihs ook krijgen en bestellen. Een betrouwbare snelle internetwinkel, echter ik zie dat het daar geen $4 kost maar $8,29 (€ 5,30) klikkerdeklik
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Sea Breeze

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Sea Breeze » vr 19 aug 2011 16:59

Kijk, dat is goed te horen en het kleine prijsverschil valt in het niet bij een vliegticket awhoea.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Ab » vr 19 aug 2011 19:20

En de problemen die je soms op de luchthaven kan hebben met flessen vloeibaar spul.. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Sea Breeze

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Sea Breeze » za 20 aug 2011 00:00

RE.gif
Zolang je ze maar in je koffer doet en niet in de handbagage is dat geen probleem hoor Ab.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Ab » za 20 aug 2011 01:28

Nee, dat weet ik, maar soms doen ze over dingen in de koffer ook moeilijk. :(
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Aernout » wo 24 aug 2011 22:19

Ik heb de caravan (TEC met hamerslag plaat) gewassen met 123 Clean.
Het vuil vloog er af! wat mij betreft een aanrader.
Ik was verbaasd hoe schoon de caravan werd, oftewel hoeveel vuil er op zat wat op het eerste gezicht niet opviel.

Vervolgens heb ik hem gepoetst met 123 Flash Wax. Dit heb ik uitgepoetst met een zachte doek, en na geborsteld met en heel zachte borstel om de wax in de groeven van de hamerslag ook uit te kunnen poetsen.

Al met al veel werk, maar wel bevredigend.
Ik heb gekozen een wax laag aan te brengen in de hoop dat vuil minder hecht / beter weg spoelt met het regenwater.

De Superwas (die je op spuit met water) schijnt veel minder goed te blijven zitten (kan ook bijna niet anders) volgens de 123 helpdesk.

Tosa
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 16:44

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Tosa » zo 5 feb 2012 18:15

Ik lees hier zo veel positiefs over de 123 was producten. Waar kan je die eigenlijk krijgen? We willen, als de T° terug oké is, de caravan ook een grondige wasbeurt geven. ;)
En zijn die ook te koop in België?
Sterckeman Datcha 550 - Ford Transit

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Ab » zo 5 feb 2012 21:54

Elke caravandealer heeft 't wel denk ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Aernout » zo 5 feb 2012 22:20

(grotere) kampeerzaken ....

Tosa
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 16:44

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Tosa » ma 6 feb 2012 11:42

Merci. Dan ga ik de zoektocht naar dat product eens beginnen thumbup.gif
Sterckeman Datcha 550 - Ford Transit

Tramp

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Tramp » vr 11 jan 2013 13:05

Ons kippetje heeft, zoals veel caravans, het moeten doen met 1a2 Jaarlijkse wasbeurten .
Daarvoor gebruikten wij de door velen geprezen '123 producten' inclusief de lekker makkelijke 'spuitwas' van dat merk.
Echter na verloop van jaren werd de caravan desondanks alsmaar doffer en grauwer.

Een tijdlang verkeerde ik in de veronderstelling dat de gelcoating verouderde tgv inwerking van zonlicht en
dat er verder niks aan te doen was.

Maar nu ik eindelijk alle tijd aan mezelf heb, besloot ik afgelopen jaar aan het eind van de zomer om die doffe sleurbak
toch maar eens goed onderhanden te nemen.
Na enige experimenten met 'Commandant 4' bleek al gauw dat die doffe grausluier heel oppervlakkig was
en met enig doorzettingsvermogen heel goed te verwijderen.
Inmiddels is de hele carvan weer zo glad en glanzend als nieuw en een tint of drie lichter dan in zijn " 123 periode".
Het serieus in de was zetten was nog wel even een karwei waar ik behoorlijk tegen aan hikte na al dat cleanen,
maar voorlopig zal ons kippetje de eerste paar jaren hopelijk weer met wat periodieke sopjes in deze nieuwstaat te handhaven zijn.

Klapkar

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Klapkar » wo 6 mar 2013 20:33

http://autowebshop.nl/product.php?id_product=813

Even een willekeurige link naar een nano wax, heb supergoede ervaringen met dit spul.
Wassen vervolgens 2 dopjes nanopolymeercoating door een emmer koud water, opbrengen met borstel of plantenspuit.
afspoelen met koud water en alles pareld er af, werkt echt verbluffend!

Bij de anwb kon je dit ook bestellen, oranjekleurig spul in doorzichtige fles en word door onder meerdere merkenamen verkocht.

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door stn » wo 6 mar 2013 20:46

Ik gebruik normaal ook 123, nu was de kampeerzaak waar ik altijd kom, zeer lovend over Gently poets. Volgens hem werkt dit nog beter?!
IK ga het proberen op mijn caravan en ben razen benieuwd naar t resultaat.
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Gerhard N

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Gerhard N » wo 6 mar 2013 20:50

RE.gif
Dat gently poets gebruik ik nu een paar jaar en is geweldig spul.
Haalt zwarte strepen, hars en andere vuiligheden gemakkelijk weg en het zit tegelijk in de was, het is wel wat duurder. thumbup.gif

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door stn » wo 6 mar 2013 20:56

O ja,

Ik las hier net iemand die de dasty van de wibra adviseerde....NIET DOEN!
DIt spul lost ook de kit op van de caravan!
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Gebruikersavatar
GDK
Berichten: 122
Lid geworden op: ma 25 feb 2013 20:08
Locatie: Regio Leuven,Vlaams brabant, Belgie

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door GDK » di 19 mar 2013 20:28

Vele zeggen '123' goed merk is... maar toen da ik op een online shop keek had je echt van alles van '123' , verschillende kleuren...
welk kleur is wat? shampoo: welk kleur ? en welk kleur heeft die bescherm laag product? :oops:
Afbeelding

Met vriendelijke groeten, Jason

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Mariette » di 19 mar 2013 21:22

Biotex doet wonderen en kost bijna niets....

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Bram » di 19 mar 2013 22:40

RE.gif Biotex is geen was, daar was je mee.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”