Oogjes monteren aan caravanwand

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
fasemc
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 20 jul 2018 11:55

Oogjes monteren aan caravanwand

Bericht door fasemc » zo 22 jul 2018 11:38

Er zijn bevestigingsoogjes aan onze caravan geschroefd om de voortent of luifel aan te bevestigen. Het is nu al een paar keer gebeurd dat er een buis gehaakt was en de tent half instortte waardoor de buis tegen de caravan klapte en door de kracht de schroefjes van het oog losliet en. Gaatjes zijn uitgelubberd. Is er een handige manier om deze oogjes aan de wand te bevestigen. Zou ik het moeten lijmen of misschien een Hollewandplug gebruiken. Heeft iemand tips??! Blijf de gaten opvullen....

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Oogjes monteren aan caravanwand

Bericht door Musso53 » zo 22 jul 2018 12:05

Je zou hiervoor aluminium blindklinkmoertjes kunnnen gebruiken. Deze zijn er in verschillende maten. Op de foto zie je een verzonken uitvoering voor M4 schroefjes. Ze zijn er ook met een platte flens maar die komen dan wel boven het oppervlak uit. Voor 4 mm moet je 6 mm boren. Je kan ze vast trekken met een lange schroef en een moertje of je moet ergens de tang kunnen lenen.
Bijlagen
20180722_114922 (Klein).jpg
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Oogjes monteren aan caravanwand

Bericht door janoniem » zo 22 jul 2018 12:08

RE.gif
De beste oplossing is om die ogen helemaal niet te gebruiken maar een clip toe te passen zoiets als dit
Maar voorwaarde is wel dat je tent of luifel een dubbele pees heeft.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Oogjes monteren aan caravanwand

Bericht door Chris » zo 22 jul 2018 12:41

Die oogjes horen wel tegen de rand, en in het onderliggende hout geschroefd te zitten hoor.
Het is niet alleen alu plaat.in de hoek van wand en dak, daar zit ook een houten lat in.
Event. Oplossing... oogjes een paar cm er naast monteren en oude gaatjes africhten.
Gebruik wel Butylkit om alle gaatjes te dichten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Oogjes monteren aan caravanwand

Bericht door JPGeetje » zo 22 jul 2018 15:48

TS heeft het waarschijnlijk over deze oogjes.
Die zitten inderdaad in hout gemonteerd.
Vraag is natuurlijk hoe het komt dat ze los komen. In het slechtste geval is het vocht wat die houten lat heeft doen rotten.
Zijn de schroeven die eruit kwamen geroest? of kun je vocht waarnemen in de bevestigingsgaten?
Zo niet dan is de zaak waarschijnlijk los gejuttert en het schroefgat daardoor te groot geworden.
Het gaatje opboren voor een passende plug en de zaak opnieuw monteren is dan een oplossing thumbup.gif .
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

fasemc
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 20 jul 2018 11:55

Re: Oogjes monteren aan caravanwand

Bericht door fasemc » zo 22 jul 2018 17:53

JPGeetje schreef:
zo 22 jul 2018 15:48
TS heeft het waarschijnlijk over deze oogjes.
Die zitten inderdaad in hout gemonteerd...
Zijn inderdaad die oogjes, alleen dan de metalen variant. Zijn er 5 die in de wand zitten...volgens mij is achter de 3 "middelste" de ruimte echt hol of zit er overal hout ?..(anders zijn de schroefjes misschien te kort...)Ze laten los omdat er wel eens een buis naar beneden komt tijdens het opzetten terwijl deze gehaakt was...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Oogjes monteren aan caravanwand

Bericht door Frank Volvo » zo 22 jul 2018 19:00

Als er hout achter zit, wat lucifer stokjes in het gat stoppen, daarna de schroef erin draaien. Beproefd recept.
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Oogjes monteren aan caravanwand

Bericht door deusjevo » zo 22 jul 2018 19:45

Eerst vullen met wat houtlijm en dan drevel op maat erin tikken.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

nerood

Re: Oogjes monteren aan caravanwand

Bericht door nerood » zo 22 jul 2018 21:35

Ik denk, als ik de foto zie, dat de ogen 90 gr gedraaid moeten zitten, zodat de stok kan draaien richting de caravanwand.
Zoals het nu zit blijven ze hangen in het oog en doet de hefboom beweging de rest en is er niet veel voor nodig om de schroeven eruit te trekken.
Onze ogen zitten verticaal t.o.v. De bevestiging, de flens is wel horizontaal gemonteerd.
Dat wil zeggen, er zijn twee soorten:

https://www.obelink.nl/campking-bevesti ... 26page%3D3
En deze:
https://www.obelink.nl/campking-bevesti ... 26page%3D3

De laatste zou je moeten monteren op het horizontale gedeelte en de eerste op het verticale deel.
Zo kunnen de stokken vrij scharnieren en komt er geen kracht op de schroeven.

fasemc
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 20 jul 2018 11:55

Re: Oogjes monteren aan caravanwand

Bericht door fasemc » zo 22 jul 2018 21:52

Dank voor de reacties. Nerood, zitten jouw schroeven dan wel in hout? Ik heb echt het idee dat de ruimte bij mij hol is...De vorige eigenaar heeft de ogen bevestigd, maar de schroeven lijken dolgedraaid of zitten los

pieter
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 6 jul 2011 19:48
Locatie: (zh)

Re: Oogjes monteren aan caravanwand

Bericht door pieter » zo 22 jul 2018 22:29

Hallo Fasemc,als ik het goed zie heb je een tweede pees aan je tent zitten,nu bestaan er van die pees houders die je aan die pees schuif en tegen je caravan wand drukt, ik weet even niet hoe je die houders heten.
Austin 1300 GT (1971) Eriba Familia (1991) citroen 1.6 automaat (2008)

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Oogjes monteren aan caravanwand

Bericht door Cara-Fan » vr 27 jul 2018 13:51

Wij gebruiken voor onze caravan en tent ook de losse clips aan de dubbele pees. Ideaal en geen gaten in je caravan thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Oogjes monteren aan caravanwand

Bericht door Micky » vr 27 jul 2018 14:01

fasemc schreef:Dank voor de reacties. Nerood, zitten jouw schroeven dan wel in hout? Ik heb echt het idee dat de ruimte bij mij hol is...De vorige eigenaar heeft de ogen bevestigd, maar de schroeven lijken dolgedraaid of zitten los
Als die ruimte erachter hol is, is het echt weggerot hoor, dat is de dakconstructie daar moet gewoon hout zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Oogjes monteren aan caravanwand

Bericht door sander_knaus » vr 27 jul 2018 17:23

Wij hebben de ogen gewoon weer op onze nieuwe caravan laten schroeven.wat een ondingen die clips.bij ons de hele bestickering kapot door de kracht van die klemmen. Nu gewoon erin haken en geen gemierl
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

fasemc
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 20 jul 2018 11:55

Re: Oogjes monteren aan caravanwand

Bericht door fasemc » ma 30 jul 2018 17:59

Schroefjes die bij de ogen zaten waren gewoon te kort, zat inderdaad wel hout achter maar door de druk als er per ongeluk een buis viel lieten ze los. Iets grotere schroeven gemonteerd, en veel voorzichtiger geworden 😊, zit nu prima! Dank voor de reacties!

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”