Dakluik afgebroken, oplossing??

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
pilsfan
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 apr 2017 00:05

Dakluik afgebroken, oplossing??

Bericht door pilsfan » vr 13 jul 2018 15:15

Hallo,

Bij het openschuiven van het dakluik, dacht mijn vrouw dat deze nog niet helemaal open was of klemde.
Daarom zette ze meer kracht maar heeft daarmee het dakluik afgebroken op het kantelpunt.

Ik heb nu alleen geen idee wat ik ermee zal aanvangen. We zijn op vakantie in Bretagne ( Carantec ).
Het gaat om een Hobby exclusive uit 2004 (kleine dakraam, voorin).

Aan de binnenzijde zit zowel een hor als verduistering die je aan elkaar kan klikken.
De dakramen van deze Hobby zijn schuifbaar als ze helemaal open zijn ( 10 á 15 cm ).

Nu is de vraag;

- kan ik op het dak staan en kruipen voor bij het raam te kunnen aan de bovenkant? ( normaal gesproken zou ik nooit het dak belasten ).
- Is dit nog te repareren / vernieuwen.
- Zo niet, haal ik dan het oude raam eruit en ga ik hier in de buurt van Brest / Bretagne een nieuwe met deze zaagmaat vinden?
Ik ben al in Morlaix bij Morlaix caravanes geweest. Maar daar schoot ik niet veel mee op. Andere optie zou zijn het raam helemaal eraf te halen en dan met een houten plaat aan binnnen / buiten kant klemmen zodat het in ieder geval dicht is voor de terugreis. (26-7)

1274
1275
Laatst gewijzigd door pilsfan op vr 13 jul 2018 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017 caravan.gif

Wally
Berichten: 1252
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Dakluik afgebroken, oplossing??

Bericht door Wally » vr 13 jul 2018 15:24

Of met breed plakband over de gehele ruit afplakken tijden de rit.

Frans

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Dakluik afgebroken, oplossing??

Bericht door VIP » vr 13 jul 2018 15:55

Met beleid kun je op het dak lopen, leg er als je gaat zitten op je knieën een stuk karton onder om dellen te voorkomen.

Als je het luik terug legt op zijn plek en je plakt hem rondom breed af (zowel op het dak als luik) met ductape kun je dan thuiskomen denk je.

In NL repareren is voordeliger dan daar, daar willen ze je een compleet nieuw luik verkopen/plaatsen wat een aardige duit kost.

Wellicht kun je in NL een nieuw luik/kap laten plaatsen.
Porsche + Tabbert

NickG
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 18 dec 2017 17:56
Locatie: Groningen

Re: Dakluik afgebroken, oplossing??

Bericht door NickG » za 14 jul 2018 09:54

RE.gif
Ik zou idd ook zorgen voor een oplossing waarme je thuis kunt komen. Dan hier kijken naar een definitieve oplossing. Voor nu zou ik vast houden aan het motto: Can’t fix it? Duc it! thumbup.gif

Succes in ieder geval met de reparatie!
VW Golf variant Highline Business R 2.0TDI - 150pk / 340Nm (2018) + Knaus Südwind 500KU (2005)

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Dakluik afgebroken, oplossing??

Bericht door apejoekie » za 14 jul 2018 10:10

Binnenkant losmaken, dun plaatje ertussen en eventueel schroefgaten voorboren. Dan weer vast zetten. Buitenkant plasticzak met ductape. Goed strak spannen. Ook tape op de randen zetten tegen doorschuren.

Zo'n dun plaatje vind je vast bij de container. En anders ff de eigenaar van de camping vragen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Dakluik afgebroken, oplossing??

Bericht door WillyL » za 14 jul 2018 10:27

Normalieter is een dak sterk genoeg om er op te kruipen.

Plastiek van dakraam even van het dak halen, kan door de opening.
Indien het dakraam voor de vuilbak is kan je er twee gaatjes in boren of smelten wanneer je geen boor hebt (lepeltje en boven gasvuurtje-handen wel niet verbranden). Gaatjes ergens in het midden van de kap maar toch voldoende ver uiteen om doorscheuren te vermijden.
Door de twee gaatjes een draad lussen en die om een klein balkje of plankje lussen dat dan aan de binnenkant tegen het plafond klemt. Tussen balkje en plafond ev. een gevouwen zakdoek, kous of mouse om beschadiging te voorkomen.
Bedoeling is dus om het dakraam tijdelijk vast te zetten. Zo kan je rijden, is het vrij waterdicht en kan je het tijdens de dag nog opendoen door de draad los te maken en het raam terug van het dak te halen.


Boven de gaatjes ev een plakband om echt waterdicht te maken.


Systeem-D maar in nood werkt het.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

pilsfan
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 apr 2017 00:05

Re: Dakluik afgebroken, oplossing??

Bericht door pilsfan » za 14 jul 2018 13:57

Oke, bedankt voor de reacties.. Komt er op neer om een noodreparatie te doen om thuis te komen.. thumbup.gif
Zal een deze dagen eens het dak opkruipen en dan gaan we het thuis eens repareren. Weet iemand of er dit soort schuiframen te verkrijgen zijn op de markt?
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017 caravan.gif

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Dakluik afgebroken, oplossing??

Bericht door Leentje » za 14 jul 2018 14:40

Mooie oplossingen. Toch zou ik wellicht nog eens in een camperzaak informeren wat de onkosten zijn voor vervangen van het geheel. Als het de standaardmaat 40 bij 40 betreft passen er meerdere merken in. Ff googelen wat de aanschaf in nl is. Reken de arbeid ruim en daarbij op. Wij zijn al vaker boven verwachting voordelig geholpen in Frankrijk.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”