Rotte plek gevonden

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Rotte plek gevonden

Bericht door Niels83 » zo 10 jun 2018 01:08

Hallo
Ik dacht dat ik alles goed had bekeken bij aanschaf van mijn hobby deluxe 390 uit 1983 maar vond vandaag een rotte plek.
Onder het zeil verpluvert hout. Ongeveer 20x20 cm precies rechts in de hoek.

Wat nu? Kan ik dit zelf maken of zit ik dan aan de de basis van de caravan? En wordt hij dan onveilig?

Aan de onderkant zit een stalen plaat ( had ik moeten zien)

Mijn idee is het geheel te laten drogen en dan met
Houtrot stop te behandelen. Zou dit voldoende zijn? Weet iemand of de bodem gewoon een dikke plaat multiplex is of kan ik nog meer verwachten?

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rotte plek gevonden

Bericht door hoboken » zo 10 jun 2018 07:32

je caravan word hierdoor niet onveilig, eerst opzoek gaan naar de oorzaak die kan ergens anders zijn, waarschijnlijk hogerop bij een raam of de lijst bij de overgang van de zijwand met voor of achterwand, de bodem zijn 2 triplex platen met daartussen isolatie.
Wat jij aangeeft 20 op 20 word hoogstwaarschijnlijk veel groter ook de wanden zullen aangetast zijn.
Het beste is de rotte stukken er uit halen en nieuw opbouwen.
Als je een beetje handig bent kun je dat zelf doen.
Hier op het forum zijn legio voorbeelden van mensen die dit soort reparaties hebben uitgevoerd.
Succes
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Rotte plek gevonden

Bericht door Niels83 » zo 10 jun 2018 08:31

RE.gif

De wanden voelen goed. Zoals ik nu zag is dat een laag alu, piepschuim en dan hardboard. Zowel binnen als buiten zie ik er niks aan. Maar dat zegt niks.

Donderdag wordt hij gekeurd die zal me meer kunnen vertellen.

Als het niet onveilig is moet ik even goed nadenken. Ik heb geen last van die plek nu. Maar dan moet het niet door gaan in de wanden etc.

Ik ben best handig dus kan het ws zelf oplossen hoef ik me niet op kosten te laten jagen donderdag
Laatst gewijzigd door Trina op zo 10 jun 2018 08:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.mp

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Rotte plek gevonden

Bericht door iemand » zo 10 jun 2018 11:29

foto ?

dan kijken we even mee...
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Rotte plek gevonden

Bericht door Chris » zo 10 jun 2018 12:36

Een bekende oorzaak van rot in de hoeken van een caravan is de afwatering die van de dak afkomt.
Dat komt bijna altijd langs een hoek naar beneden en zoekt het laagste plekje om tegen de straat aan te vallen.
Bekend is dat dit vaak via de plastic decoratie strip is die in het hoekprofiel/ tentpees profiel zit. ( over de schroefjes dus)
Vroeger werd dit nogal eens aan het einde kort afgeknipt, of zelfs terug geslagen tegen de bodem van de caravan.
Gevolg dat daar veel vocht verzamelde...en tot rot kon leiden.

De opbouw van de bodem... onderplaat van een paar mm triplex tegen een houten frame, tussen dat frame isolatiemateriaal zoals piepschuim en dan de binnenvloer erop.
Meer is het niet hoor.
Als het alleen in een hoek is zou je er voor kunnen kiezen om dit deel er uit te zagen en met "vers" materiaal weer op te bouwen.
Aan de onderkant maak je dan gewoon wat latten die oud en nieuw overlappen, liefst bevestigd aan een het "binnenframe"van de vloer.
Ga geen betonplex of watervast multiplex gebruiken, dat is niet alleen duur maar ook nog eens onnodig zwaar.

Om een beeld te krijgen zou je eens het topic van Hekkie kunnen bekijken..een huzarenstukje !!
Die heeft een flinke schade aan zijn caravan zelf gerepareerd, met veel succes en erg netjes.. kan je wat van leren misschien.
Lees dit maar eens dus: viewtopic.php?f=82&t=30846&hilit=schade
en hier kan je perfect zien hoe de vloer in elkaar zit: viewtopic.php?f=82&t=30846&hilit=schade ... 75#p516138
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Rotte plek gevonden

Bericht door Niels83 » ma 11 jun 2018 00:07

Morgen gaat de caravan voor een keuring. Ik hoop dat hij me meer kan vertellen over de oorzaak. Zaterdag maar eerst eens de bovenste laag verwijderen.

Bedankt voor jullie reacties.

quintet
Berichten: 24
Lid geworden op: di 29 aug 2017 16:13

Re: Rotte plek gevonden

Bericht door quintet » ma 11 jun 2018 08:04

Als hout verpulverd is, dan is al een oude lekkage die ooit is geweest, zolang er verders geen vocht meer zit gewoon een nieuw stuk in maken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Rotte plek gevonden

Bericht door Niels83 » ma 11 jun 2018 14:27

RE.gif
De plek is vochtig maar droogt nu wel nu er geen zeil meer overheen zit.

Ik zal de garage ook vragen te kijken waar de lekkage vandaan kan komen.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Rotte plek gevonden

Bericht door Peter 1969 » ma 11 jun 2018 20:18

Chris schreef:
zo 10 jun 2018 12:36


Om een beeld te krijgen zou je eens het topic van Hekkie kunnen bekijken..een huzarenstukje !!
Die heeft een flinke schade aan zijn caravan zelf gerepareerd, met veel succes en erg netjes.. kan je wat van leren misschien.
Lees dit maar eens dus: viewtopic.php?f=82&t=30846&hilit=schade
Wauw...daar valt nog eens wat van op te steken. thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”