Nieuw dakluik. Welke??

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
slippernick
Berichten: 19
Lid geworden op: za 2 aug 2014 15:55

Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door slippernick » vr 8 jun 2018 13:17

Hallo, we hebben een knaus uit 1993 van 590 opbouw.
Er zit nu 1 dakluik in van 40x40 en die is vies en goor. En er zit nog zon zelfde op de wc en in de slaapcabine zit alleen een onluchtingsgat in het plafond( daar heb ik een computer ventilator ingezet voor warme lucht afvoer).
We hebben dus weinig warme lucht afvoer in de caravan.
Nu willen we het dakluik in de caravan boven de keuken vervangen.
Vrienden van ons hebben een hobby waar een luik van 60x40 in zit die je helemaal open kan maken. Leek ons ook een hele mooie optie.
Maar nu zag ik ook dakluiken met een ventilator er in gebouwd die 2 kant op kan.
Lijkt mij een hele mooie aanvulling. Dan heb je ook een goede aan en afvoer als het wind stil is buiten.

Wat lijkt jullie het beste en waarom.

Mvg nick

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door RichTrip » vr 8 jun 2018 14:04

De mooiste optie (in mijn ogen) is een Mini Heki Plus als je een 40x40cm luik nodig hebt, is ook niet zo duur. Maar daar zit geen fan in. Je hebt een Fiamma luik met fan, maar dat vindt ik een echt lelijk luik.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

slippernick
Berichten: 19
Lid geworden op: za 2 aug 2014 15:55

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door slippernick » vr 8 jun 2018 14:38

Dat is idd een mooi luik met hor en verduistering. Voor weinig.
Mischien allebij 1 of zo. We slapen met zijn 4en aan de voorkant. Stapelbed en 11/2 persoons bed. Dat is dus een best warm en benauwd als het buiten al zo warm is.

Bedankt voor je reactie

slippernick
Berichten: 19
Lid geworden op: za 2 aug 2014 15:55

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door slippernick » vr 8 jun 2018 14:51

Dat is idd een mooi luik met hor en verduistering. Voor weinig.
Mischien allebij 1 of zo. We slapen met zijn 4en aan de voorkant. Stapelbed en 11/2 persoons bed. Dat is dus een best warm en benauwd als het buiten al zo warm is.

Bedankt voor je reactie

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door apejoekie » vr 8 jun 2018 14:55

Ik heb in de keuken zo'n luik met ventilatie. 3 standen en omkeerbaar. Dus inblazen of uitblazen. Tijdens het koken best prettig zo op z'n tijd maar hij maakt behoorlijk herrie. Een groot luik is beter. Warme lucht stijgt, luik open is lucht naar buiten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

slippernick
Berichten: 19
Lid geworden op: za 2 aug 2014 15:55

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door slippernick » vr 8 jun 2018 15:16

Oke thankx voor de tip.
Er staat bij dat die ventilator niet veel geluid maakt. Maar in de praktijk is het toch anders?

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door RichTrip » vr 8 jun 2018 15:26

Een groot luik is zeker beter en mooier, maar vrij duur en je moet gaan zagen in het dak.
Ik wist het wel, de twee oude luiken er uit en 2x Mini Heki er in. Als het onverhoopt te warm is, gebruiken wij zelf gewoon een kleine fan die op het aanrechtblad staat.
Zo'n oud luik wil ook nog wel eens afbreken doordat het plastic bros is geworden en dan heb je niets meer.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door Joppnl » vr 8 jun 2018 16:01

Ik kreeg hier laatst op mijn 'buisfan' projectje deze als tip: maxxfan deluxe

Prijzig maar naar mijn mening dan ook wel de RR onder de dakluiken met afvoer....

Kan (elektrisch en in geval van nood met de hand) omhoog/omlaag, met afstandsbediening voor de snelheid vd fan, zowel donker als in t soort-van-wit ...mooi ding!

Afbeelding

Afbeelding
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door Jeffr » vr 8 jun 2018 16:53

RE.gif

Ik gaf dat aan , wij krijgen hem volgende maand.
Hij is er in wit , doorzichtig en Smokey zoals op de afbeelding. laatste twee kan je naar buiten kijken bij de witte is het alleen licht net als die oude kleine dakraampjes..
Wij hebben gekozen voor de Smokey versie.

Kost wat maar Google er op en lees de recensies ( wordt veel gebruikt op campers)
thumbup.gif
Geen Caravan.

Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door Joppnl » vr 8 jun 2018 22:21

RE.gif

Top, ik ben heel benieuwd hoe ie jullie bevalt...en...hoe je m aangesloten krijgt...er moet immers een spanningsdraad (12? 230? Volt) naar het luik toe en hoe krijg je dat netjes 'door' het dak?? (tussen binnen en buiten dakplaat??

Maar ik kende m niet en het ziet er erg gaaf uit, bedankt voor de tip thumbup.gif (en ik slaap er nog een nachtje over gezien de prijs...)
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

slippernick
Berichten: 19
Lid geworden op: za 2 aug 2014 15:55

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door slippernick » vr 8 jun 2018 23:18

Ik heb ook overlegt met de baas en we hebben besloten om die ook maar te doen. Reviews zijn lovend en het ziet er allemaal goed uit.
Dan gaat die boven de keuken en in de slaapcabine nog niks.
We willen daar niet te veel trek hebben anders word je wakker met een snotneus en dat willen we natuurlijk niet.
En dan is 1 goede met echt een stille ventilator mischien nog wel fijner als 3 luiken die je open kan zetten.
En de voeding doe ik wel met een plakgootje weg werken.

Bedankt voor de tip.

Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door Joppnl » za 9 jun 2018 10:21

da's leuk om te lezen...ga je m zelf inbouwen?

Mooi om dan een 'bouwverslagje' te lezen whistle.gif
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

Ferdi

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door Ferdi » za 9 jun 2018 11:09

Alleen dat kabeltje in een plakgootje zou ik nooit doen .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

slippernick
Berichten: 19
Lid geworden op: za 2 aug 2014 15:55

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door slippernick » zo 10 jun 2018 07:29

Ik ga hem zelf inbouwen. Oude eruit, nieuwe erin. Niet zo spannend toch?
Geen plakgootje? Ik kan eerst proberen een buisje door de isolatie te drukken en dan uit het kastje laten komen.
Ik zal eens proberen om er een leuk verslag van te maken.
We moeten hen eerst nog ff bestellen als ik terug ben van mijn zaken tripje

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door karelV » zo 10 jun 2018 12:14

RE.gif

Draadeind van M8 oid en warm maken en dan door de isolatie heen voeren naar de goede richting.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

slippernick
Berichten: 19
Lid geworden op: za 2 aug 2014 15:55

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door slippernick » za 16 jun 2018 00:57

Dakluik besteld. Maxxfan de luxe. Gister binnen gekregen.
Vandaag gemonteerd.
Het oude luik ging er goed uit en de oude kit ging er ook makelijker als verwacht af met een plamuurmes.
De caravan is dan ook van 1993 en de kit zal net zo oud zijn verwacht ik. Daarom zal hij er ook wel makkelijk af gaan.

Het nieuwe luik ziet er mooi uit, we hebben gekozen voor een transparante kap zodat ze ook nog wat licht hebben boven de keuken.

Het gat paste precies. Dus eerst de oude kit volledig verwijdert en toen goed ontvet met rem reiniger.
De oude kap was geklemt en deze geschroeft in het dak. Dus eerst ff alles droog gepast en geboort.toen de kit aangebracht. Elastosil e43 van wacker. Een goede uv en weersbestendigge siliconenkit. Hij vloeit ook een beetje dus vult alle ruimtes goed op. De kit kwam net een beetje langs de randjes uitlopen bij het aandraaien van de parkers. Dus precies genoeg aangebracht.

Met een buisje door de isolatie geprikt tot in het kastje. Kabel er door gehaalt en op de 12v aangesloten.

Hij blaast en zuigt super. Laag toeren heel stil en volgas hoor je hem natuurlijk. Maar dan is er ook veel luchtverplaatsing.

Dus lekker een avondje geknutselt en heel tevreden met het resultaat.
Een echt aanrader als je een airco teduur vind.

Fotos moet ik ff kijken hoe ik ze hier er op krijg
Ik doe alles via de telefoon.

Ferdi

Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door Ferdi » za 16 jun 2018 05:14

Klinkt goed en het lijkt allemaal super gegaan te zijn maar...siliconenkit mag je, hoe goed de kwaliteit ook is die je hebt gebruikt, hiervoor niet gebruiken. Dit gaat op den duur lekkage veroorzaken.

De juiste kit hiervoor is butylkit, deze blijft elastisch en droogt niet uit. Ook geen butyleenkit gebruiken want deze droogt wel.
Ik zou het opnieuw kitten, want dit gaat op een gegeven moment problemen geven.

Een caravans is tijdens het rijden in beweging en dat veroorzaakt kleine scheurtjes in je siliconenkit, waarna het water binnen dringt.

Deze dus:
https://www.dewitschijndel.nl/sika-sika ... ?sqr=Butyl&


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door RichTrip » za 16 jun 2018 08:02

Inderdaad, siliconenkit gebruiken bij een caravan is vragen om toekomstige ellende
Butylkit rules here
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

slippernick
Berichten: 19
Lid geworden op: za 2 aug 2014 15:55

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door slippernick » za 16 jun 2018 08:40

Oke bedankt voor de reactie. Ik zal het kitten dan maar eens snel opnieuw doen.
Even wachten tot hij goed uitgehard is en dan zal ik hem er zo vanaf kunnen nemen denk ik dan.


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door Chris » za 16 jun 2018 11:31

Ik ben benieuwd naar de ervaringen komende zomer..
Hou ons op de hoogte..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Betonklinker
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 6 jun 2018 19:51
Locatie: Regio Amsterdam/Amstelland

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door Betonklinker » za 16 jun 2018 13:55

Mooi luik... maar als kit gewoon Butyl nemen, van die lekker kleverige plak zooi ;)
~~ Hobby 650 kfu Prestige, airco, mover, satellietschotel, Thule/Omnistore luifel ~~ Met dikke trekker BMW 5 serie Touring F11 met M-pakket ~~

slippernick
Berichten: 19
Lid geworden op: za 2 aug 2014 15:55

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door slippernick » za 16 jun 2018 15:35

Chris schreef:
za 16 jun 2018 11:31
Ik ben benieuwd naar de ervaringen komende zomer..
Hou ons op de hoogte..

Chris
Ik zal het laten weten.
Aankomend weekend gaan we naar renesse. Hopelijk is het dan mooi weet om te testen.

Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door Joppnl » di 19 jun 2018 15:24

Bedankt voor t (inbouw-)verslag!
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

slippernick
Berichten: 19
Lid geworden op: za 2 aug 2014 15:55

Re: Nieuw dakluik. Welke??

Bericht door slippernick » za 14 jul 2018 00:28

Beetje late review
Zijn dus weekend in renesse geweest. Heerlijk zonnig weer gehad. Met een lekker koel windje. Ideaal dus voor dit dakluik.
De warmte is er snel uit en snachts hebben we hem op 20% laten zuigen. Dus de warmte eruit. Hij is dan echt stil.
Ook met de hitte van de laatste tijd werkt hij super, het benauwde kleffe gevoel als je aan het klussen bent in de caravan is snel genoeg weg. En dan laat ik hem eigenlijk altijd op de afzuig stand staan.
Voor ons vind ik het zeker geen miskoop. Ben er dus zeer tevreden over.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”