Teruglooprem

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Olleke
Berichten: 9
Lid geworden op: do 31 mei 2018 13:01

Teruglooprem

Bericht door Olleke » do 31 mei 2018 18:42

Wij zij al enige tijd in het bezit van een oldtimer caravan een Wawasl200. Eigenlijk begrijp ik niet hoe ik de teruglooprem moet uitschakelen. Tien wij gisteren aankwamen op de camping en wij de caravan achteruit op de plaats wilden duwen, kregen wij hen nauwelijks verplaatst omdat de rem hem dan blokkeert. Hoe en wanneer schakel ik die rem uit. Achteruit rijden heb ik nog niet hoeven te doen, maar daar zie ik ook problemen in. Dus wie geeft mij advies hoe dit op te lossen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Teruglooprem

Bericht door Chris » do 31 mei 2018 19:42

Ik begrijp dat je een WaWa met remsysteem hebt.
Dat is al een bijzondere, ik meen dat de meeste WaWa's dat niet hadden.
Jij hebt er dus geen een met z.g. dubbel lucht.. dus 4 banden op 1 as.??
Maar... is het dan niet een pal die naast het schuifstuk van de koppeling zit, en achter een beugel gedrukt moet worden..
Die pal kan in gestrekte situatie ingedrukt worden, in geremde situatie niet meer, eerst strekken dus.
( Ik kan er helaas geen foto of link van vinden)

WaWa van een collega van mij.
Helaas heeft de Taunus 12M coupe te weinig koelvermogen en gaat dat niet goed dus.
Nu wil hij gaan proberen om de WaWa achter zijn net gerestaureerde Porsche 356 te gaan trekken... oef..
.
082.jpg
078.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7814
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Teruglooprem

Bericht door Nimma » do 31 mei 2018 20:43

Mooi hè, zo'n Wawa. Mijn eerste caravanervaring (35j geleden) met zo'n prachtig exemplaar. Mijn jongste sliep in die vitrine achterin thumbup.gif We hadden er een flinke donkerbruine voortent bij van heel zwaar doek. Nostalgie.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Teruglooprem

Bericht door Aernout » vr 1 jun 2018 18:35

Teruglooprem zou toch ook iets moois zijn ...
Er bestaat een oplooprem, en een terug rij automaat.

De oplooprem is de inrichting die gaat remmen omdat de aanhangwagen inloopt op het trekkend voertuig.
De terugrij automaat is apart daarvan, er zit in de trommels van de aanhangwagen een mechaniek wat er voor zorgt dat er niet geremd wordt als de wielen achteruit draaien.
Dus als je achteruit rijdt worden de remkabels gewoon aangetrokken, alleen doen de remmen er niets mee omdat je achteruit rijdt.

Plaats eens een foto van de koppeling met achterliggende stuk. Dan kunnen we zien waar we over praten.

Verder, ik had een oud Adria onderstel. De remmerij daarvan was ook niet voorzien van een terug rij automaat.
Zoals al eerder omschreven, had deze aan de koppeling een lip, en aan de vaste zijde (na het harmonica gedeelte dus) een pal die door middel van een veer naar buiten gedrukt werd zodat ie niet vanzelf achter de lip kwam te zitten. Bij terugrijden eerst strekken, en dan de lip tegen de veerwerking in naar het manchet toe duwen en achter de lip haken.

Afbeelding

foto geleend bij google search

Olleke
Berichten: 9
Lid geworden op: do 31 mei 2018 13:01

Re: Teruglooprem

Bericht door Olleke » vr 1 jun 2018 18:59

Het bezit van een Wawa is zeker bijzonder. Steeds weer veel reacties als wij de camping oprijden. Onze Wawa heeft inderdaad geen dubbellucht. Een model uit 1969. Ik wil graag het remsysteem kunnen hanteren bij het terugzetten van de caravan.

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Teruglooprem

Bericht door Aernout » vr 1 jun 2018 19:04

Dus hebben wij meer informatie nodig van je, om een goed antwoord te kunnen geven.
Foto graag?

Olleke
Berichten: 9
Lid geworden op: do 31 mei 2018 13:01

Re: Teruglooprem

Bericht door Olleke » vr 1 jun 2018 19:07

Probeer foto te versturen maar dit lukt me om een of andere manier niet. Probeer dit uit te zoeken. Fijn dat jullie willen helpen.

Olleke
Berichten: 9
Lid geworden op: do 31 mei 2018 13:01

Re: Teruglooprem

Bericht door Olleke » vr 1 jun 2018 19:24

IMG_20180601_192218

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Teruglooprem

Bericht door Aernout » vr 1 jun 2018 19:45

Een foto zul je ergens moeten hosten op internet.
vervolgens kun je hem hier delen door de url van de img te plaatsen tussen [ img ] en [ /img ] (zonder de spaties tussen de haakjes)

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Teruglooprem

Bericht door Aernout » vr 1 jun 2018 19:53

rechts boven in staat ouw gebruikersnaam, daaronder kun je in het uitklap menu naar gebruikers instellingen.
Dan heb je als laatste tab gallerij.
Daarin kun je weer een foto uploaden (niet groter als : .......)

In je eigen album kun je vervolgens de code kopieren waarmee je de foto in je bericht kunt plaatsen ......

testje
1242
Ja het werkt thumbup.gif

Olleke
Berichten: 9
Lid geworden op: do 31 mei 2018 13:01

Re: Teruglooprem

Bericht door Olleke » vr 1 jun 2018 20:08

Helaas batterij is leeg. Ga dit uitzoeken. Bedankt tot zover

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Teruglooprem

Bericht door VIP » vr 1 jun 2018 20:52

RE.gif


Heel bijzonder...
Porsche + Tabbert

Olleke
Berichten: 9
Lid geworden op: do 31 mei 2018 13:01

Re: Teruglooprem

Bericht door Olleke » vr 1 jun 2018 22:45

Ik krijg echt geen foto geplaatst. Over een paar dagen ga ik dit thuis nog eens van mijn pc proberen. Ben nu steeds op mijn telefoon bezig. Tot later hoop ik.

Ferdi

Re: Teruglooprem

Bericht door Ferdi » vr 1 jun 2018 22:51

Tapatalk app dowloaden en dan gaat het heel eenvoudig.
Onderaan dit lege vld staat een pictogram met een bergje en daarop klikken en dan kom je bij je eigen foto,s op de telefoon uit en kan je de foto selecteren. Formaat kiezen, een na grootste is meestal goed en klaar.Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Teruglooprem

Bericht door Daphne » vr 1 jun 2018 22:54

Aernout schreef:Een foto zul je ergens moeten hosten op internet.
vervolgens kun je hem hier delen door de url van de img te plaatsen tussen [ img ] en [ /img ] (zonder de spaties tussen de haakjes)
Helemaal niet nodig. Je kunt ‘m rechtstreeks plaatsen door op bijlage toevoegen te klikken. Je kunt zelfs gewoon een foto slepen en in het bericht droppen.

Is de foto te groot voor plaatsing, (en je hebt een Windows pc of laptop) dan kun je de foto heel eenvoudig kleiner maken door ‘m te selecteren met het knipselprogramma en opslaan. Dan is ie gereed om te plaatsen. Gebruik je een mobiel device dan is Tapatalk de manier om makkelijk foto’s te plaatsen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Olleke
Berichten: 9
Lid geworden op: do 31 mei 2018 13:01

Re: Teruglooprem

Bericht door Olleke » vr 1 jun 2018 23:05

Hier is die dan. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Teruglooprem

Bericht door Aernout » vr 1 jun 2018 23:11

Zo te zien zit er een andere koppeling op (moderner) met antislinger gebeuren ....
Het zal me niks verbazen als met de montage van deze koppeling jouw terugrij voorziening verdwenen is ..........

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18300
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Teruglooprem

Bericht door deusjevo » vr 1 jun 2018 23:24

Klopt, hetzelfde als ik op mijn Constructam uit 1969 had.
Daar had de vorige eigenaar ook een ALKO koppeling op gezet.
Ik gebruikte als ik moest achteruitrijden een passend stuk ingezaagd PVC afvoerpijp dat ik strategisch plaatste tussen koppeling en dissel.
Alleen niet vergeten weg te halen al je weer gaat toeren.... whistle.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Teruglooprem

Bericht door WillyL » za 2 jun 2018 10:27

Automatische achteruitrijremblokkeersystemen zijn pas eind jaren 60 uitgevonden door Alko en op je oude caravan nog niet gebruikt.
Bij mijn ouders Constructam was dat ook niet het geval en daar zat een hendel die je eerst moest opspannen en klemmen over het inschuifstuk.
Indien dit archaisch systeem er niet opzit, en de foto bekijkend is dat inderdaad niet zo, moet je dat zelf op de een of andere manier construeren.
Bij die constructam was dat een ijzeren staaf die aan een kant om een as draaide met een veer (dat asje zat op het bewegend stuk van de dissel dacht ik) zodat die terug naar voren kon kantelen. draaide je het staafje naar achteren dan kon je die achterkant klemmen op een soort richeltje en stootte de achterkant tegen een plaatje op het vaste deel van de dissel. De rem kon dan niet ingeduwd worden en je reed vlot achteruit. Bij het vooruitrijden klikte de stang van de steun en kon je gewoon wegrijden. De veer zorgde ervoor dat de stang terug naar voren klapte en dus niet over de weg bungelde. Vervelend soms want bij elk maneuver (achteruit vooruit achteruit) moest je erop letten dat die stang niet losschoot.
Zaak was om de caravan ietsjes op te duwen zodat het stangetje initieel op het richeltje bleef liggen.

Hopelijk is mijn uitleg wat duidelijk scratch.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Olleke
Berichten: 9
Lid geworden op: do 31 mei 2018 13:01

Re: Teruglooprem

Bericht door Olleke » za 2 jun 2018 12:19

WillyL schreef:Automatische achteruitrijremblokkeersystemen zijn pas eind jaren 60 uitgevonden door Alko en op je oude caravan nog niet gebruikt.
Bij mijn ouders Constructam was dat ook niet het geval en daar zat een hendel die je eerst moest opspannen en klemmen over het inschuifstuk.
Indien dit archaisch systeem er niet opzit, en de foto bekijkend is dat inderdaad niet zo, moet je dat zelf op de een of andere manier construeren.
Bij die constructam was dat een ijzeren staaf die aan een kant om een as draaide met een veer (dat asje zat op het bewegend stuk van de dissel dacht ik) zodat die terug naar voren kon kantelen. draaide je het staafje naar achteren dan kon je die achterkant klemmen op een soort richeltje en stootte de achterkant tegen een plaatje op het vaste deel van de dissel. De rem kon dan niet ingeduwd worden en je reed vlot achteruit. Bij het vooruitrijden klikte de stang van de steun en kon je gewoon wegrijden. De veer zorgde ervoor dat de stang terug naar voren klapte en dus niet over de weg bungelde. Vervelend soms want bij elk maneuver (achteruit vooruit achteruit) moest je erop letten dat die stang niet losschoot.
Zaak was om de caravan ietsjes op te duwen zodat het stangetje initieel op het richeltje bleef liggen.

Hopelijk is mijn uitleg wat duidelijk scratch.gif
Bedankt voor de informatie en hulp om dit op te lossen. Ik ga ermee aan de slag.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Teruglooprem

Bericht door Chris » za 2 jun 2018 17:02

Als ik goed kijk, en wat denk..
Dan zie ik de handrem hefboom, die gelost naar achteren ligt en aangetrokken ( omhoog) een arm meeneemt door een pal aan de onderkant.
Die arm lijkt te scharnieren onder de gasfles, en daar wellicht ook bekrachtigd te worden door de dissel, ingeschoven dissel drukkend op die arm.
Diezelfde arm trekt dan aan de remstang.
Zit daar niet de kneep... die arm, moet die niet aan de andere kant van de handremhefboom ( onderpal) om het achteruitrijden mogelijk te maken..

Een ding is zeker... dit heb ik nog niet gezien... leuk om dat uit te vogelen, leuke caravan ook.
De Wawa van mijn collega is ook zo'n leuk ding, volgens mij nog iets kleiner dan jou exemplaar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Teruglooprem

Bericht door WillyL » zo 3 jun 2018 10:20

Nog een drastische oplossing.
Indien je de as moet vervangen, dan ook het ganse ding, inclusief wielsteunen en remmen (hoe noem je die dingen waar de wielen aan hangen?). Dan kan je dadelijk dingen nemen met een automatische achteruitrijremontspanner.


En btw op een eerdere reply van Aernout met foto en pijl staat een alternatief systeem tov dat van de constructam.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Teruglooprem

Bericht door Chris » zo 3 jun 2018 11:37

Eenvoudiger is:

Maak een beugel die over de rubber mof heenpast, en dan zo dat de kop niet meer ingeschoven kan worden t.o.v. de buitenbuis van de trekstang.
Niet ingeschoven betekend n.l. niet remmen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Teruglooprem

Bericht door Chris » ma 4 jun 2018 12:37

Vandaag mijn collega gevraagd... is heel anders bij hem.
Een soort vierkant blok..??

Sorry..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Olleke
Berichten: 9
Lid geworden op: do 31 mei 2018 13:01

Re: Teruglooprem

Bericht door Olleke » wo 6 jun 2018 12:30

Chris schreef:Vandaag mijn collega gevraagd... is heel anders bij hem.
Een soort vierkant blok..??

Sorry..
Beste mensen. Inmiddels is de caravan weer van zijn pootjes en heb ik jullie adviezen kunnen bekijken en aan de praktijk getoetst. De oplossing zit hem inderdaad in het vastzetten van de handel. Moet hier alleen nog het juiste middel oor opzoeken, maar dat los ik op. Allemaal bedankt voor het meedenken en zoeken naar een oplossing.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk


Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”