Schade daklijst

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Paul Boerefijn
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 27 apr 2018 00:16

Schade daklijst

Bericht door Paul Boerefijn » di 22 mei 2018 21:23

Vorige week heb ik met wegrijden de slangen van de benzinepomp geraakt. Gevolg is een lelijke kras en de daklist aan de achterzijde is los en krom. Ik ben redelijk handig en vraag me af of ik de dakrail los kan maken, rechtbuigen en na kitten weer kan vastzetten. De kras aan de zijkant vindt ik niet zo boeiend, maar de strip op de hoek wel.

Krijg ik de strip weer mooi recht?
Moet ik de strip tot aan de naad (op dak) losmaken?

Graag hoor ik jullie ervaringen/advies voordat ik ga doe-het-zelven.

[image]app.php/gallery/image/1227[/image]

Ferdi

Re: Schade daklijst

Bericht door Ferdi » di 22 mei 2018 21:44

Welkom terug Paul, dat is lang geleden.
Ik zie geen foto van de schade. Maar kan je niet beter een nieuw stuk lijst halen en deze met verse kit monteren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Schade daklijst

Bericht door WillyL » di 22 mei 2018 22:04

De link naar de prent werkt bij mij wel (op iPad)

Ziet er een beetje als een open wonde uit.

Goed kitten, voorzichtig recht kloppen en uitblutsen.
Zelf zou ik daar niet aan beginnen, maar je kan steeds proberen.

Kan je het niet laten herstellen via verzekering?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Schade daklijst

Bericht door VIP » di 22 mei 2018 22:19

Ik zou het defecte stuk rails er uit halen en een nieuw stuk er inzetten.

Rechtkloppen van de verbogen rails blijf je altijd zien, vandaar advies een nieuw stuk er in te zetten.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Schade daklijst

Bericht door RichTrip » di 22 mei 2018 22:58

Die lijst is afgeschreven en moet vervangen worden. Kost niet zoveel. Weet niet of de caravan is verzekerd, maar deze zou ik wel gaan claimen, gezien de diepe krassen op de zijwand.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Schade daklijst

Bericht door koos » di 22 mei 2018 23:01

De strip afzagen boven de beschadiging en vervangen voor een nieuw stuk strip. Indien rubber kapot is deze ook vervangen. Goed kitten en weer een nieuwe sierbies erin. Kost bij elkaar enkele tientjes. Maar dan is het weer netjes. Succes met de klus!
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Schade daklijst

Bericht door Mstuniek » wo 23 mei 2018 16:59

Eerder ook een soortgelijk gevalletje gehad echter met minder schade.
Niet geclaimd bij verzekering, maar bij dealer laten vervangen, beschadigd deel losgemaakt en afgezaagd, vervolgens nieuwe strip aangebracht.
Enige nadeel is dat je wel de overgang ziet omdat de strip die is vervangen een fractie dikker was.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Paul Boerefijn
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 27 apr 2018 00:16

Re: Schade daklijst

Bericht door Paul Boerefijn » vr 1 jun 2018 21:08

Dank voor jullie reacties en meedenken. Doe-het-zelven zal wel lukken, maar er blijft een lelijke deuk achter in de zijwand. De caravan is verzekerd en ik heb toch maar gekozen voor de harde weg, claimen dus. De caravan staat nu bij een schadebedrijf en de expert is langs geweest. Schatting is 2500 euri schade, waarvan het herstel van het profiel van de zijwand de grootste kostenpost is. Er is levertijd op de materialen en hopelijk is eind van deze maand de schade hersteld. Anders kan ik op vakantie met een noodreparatie. We wachten maar af. No claim kwijt en nu maar hopen dat de reparatie netjes wordt uitgevoerd.

Ferdi

Re: Schade daklijst

Bericht door Ferdi » vr 1 jun 2018 21:14

Ik denk uiteindelijk de mooiste en beste oplossing.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schade daklijst

Bericht door Chris » vr 1 jun 2018 21:16

Helaas..
Caravan schade's vallen vaak veel duurder uit dan men denkt.
Helemaal t.o.v. autoschade, daar is n.l. plamuur een redmiddel, bij caravans is de beplating vaak een grote schadepost.
Veel schade's aan hobbeltjesplaatwerk is lastig tot niet te repareren, en komt vervanging al snel om de hoek kijken...da's duur.
Nu wordt het officieel gedaan en zal je caravan dus geen waardevermindering mogen hebben.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Boerefijn
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 27 apr 2018 00:16

Re: Schade daklijst

Bericht door Paul Boerefijn » vr 1 jun 2018 21:42

Tja....caravan is 15 jaar oud. De waarde zal toch niet spectaculair dalen door een kras.....
Aan de andere kant heb ik verzekeringspremie ook niet voor niks betaald, dus ik heb er vrede mee.
De meeste moeite heb ik misschien nog wel met het uit handen geven en lijdzaam afwachten.
Affijn. Nog een week of wat en dan is het weer vakantie......

Abve

Re: Schade daklijst

Bericht door Abve » vr 1 jun 2018 21:43

Chris schreef:
vr 1 jun 2018 21:16
Helaas..
Caravan schade's vallen vaak veel duurder uit dan men denkt.
Helemaal t.o.v. autoschade, daar is n.l. plamuur een redmiddel, bij caravans is de beplating vaak een grote schadepost.
Veel schade's aan hobbeltjesplaatwerk is lastig tot niet te repareren, en komt vervanging al snel om de hoek kijken...da's duur.
Nu wordt het officieel gedaan en zal je caravan dus geen waardevermindering mogen hebben.
Tegenwoordig hoeft ook ‘hamerslag’ zijwanden van caravans niet zo snel meer vervangen te worden.
Hiervoor is nl. een alternatief op de markt dat veelal sneller en goedkoper is.

Zie:https://youtu.be/t83-NeRjcck

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Schade daklijst

Bericht door RichTrip » vr 1 jun 2018 23:01


Paul Boerefijn schreef:Tja....caravan is 15 jaar oud. De waarde zal toch niet spectaculair dalen door een kras.....
Verstandige keuze om hem te laten maken! En 15 jaar oud of niet, zo'n kras was voor mij een no-go als ik in de markt was voor een andere caravan.....zou er niet aan kunnen wennen, ook al zou het mij geld schelen door een lagere aanschafprijs.

Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Schade daklijst

Bericht door PD » vr 1 jun 2018 23:56

Paul Boerefijn schreef:
vr 1 jun 2018 21:08
No claim kwijt en nu maar hopen dat de reparatie netjes wordt uitgevoerd.
Ik ben benieuwd waar je verzekerd bent voor je caravan, want van een no-claim regeling heb ik bij caravanverzekeringen nog nooit gehoord scratch.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Schade daklijst

Bericht door Unplugged » zo 3 jun 2018 00:03

RE.gif
Het zou zomaar 'eigen risico' kunnen zijn. Maar dat is hooguit een vermoeden weenie.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Schade daklijst

Bericht door Jan van Vijven » zo 3 jun 2018 06:33

RE.gif
Dat is een groot verschil.....!!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”