Klemmend serviceluik Burstner Holiday

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Klemmend serviceluik Burstner Holiday

Bericht door ghulst » zo 20 mei 2018 08:46

Wij hebben pas een Burstner Holiday overgenomen. Onze eerste caravan na veel vouwwagens en tenten. Over het algemeen is de Burstner in prima staat. Hij heeft twee serviceluiken aan de voorkant. Een van die luiken klemt behoorlijk. Als ik het zo zie, dan komt het omdat een van de scharnieren niet meer goed vast zit en ook een beetje krom lijkt. Hoe haal ik dat los en wat kan ik hier mee doen?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Klemmend serviceluik Burstner Holiday

Bericht door Chris » zo 20 mei 2018 10:42

Ik snap wat je bedoeld, maar ik denk dat een foto van het betreffende scharnier veel duidelijkheid geeft.
Maak ook eens een foto van een goed scharnier.
Er zijn n.l. nogal wat verschillende serviceluiken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Klemmend serviceluik Burstner Holiday

Bericht door ghulst » ma 21 mei 2018 08:40

Ga ik doen Chris. Ik had hem al in de stalling gezet, omdat hij hier niet voor de deur kan blijven staan. Maar ik moet er toch nog even langs om een disselslot op de caravan te zetten. Dan kan ik ook wat foto’s maken van het luik.

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Klemmend serviceluik Burstner Holiday

Bericht door ghulst » ma 21 mei 2018 21:28

Ik bleek toch twee foto’s gemaakt te hebben.

Afbeelding
Dit is een wat scheve opname van het luik. Links zit het goede scharnier.

Afbeelding
Dit is het kromme scharnier. Het lijken een groot soort popnagels te zijn. Die kunnen nu schuiven in de bruine rails van het luik. Daarbij lijken de twee vlakken van de scharnieren plat te moeten zijn en dat zijn ze nu niet helemaal. Maar ik wil ze er niet uitboren zonder dat ik weet waar ik aan begin...

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Klemmend serviceluik Burstner Holiday

Bericht door Wally » ma 21 mei 2018 23:39

Zijn het geen inbusboutjes?

Frans

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Klemmend serviceluik Burstner Holiday

Bericht door ghulst » ma 21 mei 2018 23:40

Dat is een goede vraag, maar volgens mij niet. Ik heb er toen wel naar gekeken, maar de binnenkant leek rond...

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Klemmend serviceluik Burstner Holiday

Bericht door MarcoC » ma 21 mei 2018 23:49

Ik heb het idee dat ik schroefdraad zie zitten.... dus zouden het wel inbusbouten kunnen zijn! Wellicht door de vorige eigenaar lam gedraaid?
Misschien kan je ze met een tangetje grijpen en losdraaien? Om ze dan te vervangen met andere inbusbouten/schroeven?
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Klemmend serviceluik Burstner Holiday

Bericht door ghulst » zo 22 jul 2018 20:40

Een beetje een oud topic, maar ik heb vrijdag de caravan uit de stalling gehaald. Het blijkt dat het inderdaad inbusboutjes zijn. Toen ik ze loshaalde, bleek dat het asje waar het scharnier op moet draaien helemaal verroest en opgezet was. Na flink schuren en schoonmaken, draait alles nu weer naar behoren. Het scharniertje was ook een beetje verbogen, omdat het te vaak met te veel kracht open en dicht was gedaan. Nu loopt het weer super soepel. Al zou het leuk kunnen zijn om het linker deel een keer te vervangen, maar volgens mij moet daar het heel serviceluik voor uit de caravan, dus ik denk dat ik het maar regelmatig schoonmaak en smeer. ;)

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”