Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
- ElddisCrusader
- Berichten: 116
- Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
- Locatie: Vlissingen
Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
Begin mei stonden wij op een camping in Zeeuws-Vlaanderen. Er arriveerde een caravan die een plaatsje zocht aan een vijver die in het midden van het kampeerveld lag. Naar de vijver toe liep de oever natuurlijk behoorlijk af en ik vroeg me af hoe de caravan vlak gezet zou worden. Mijnheer bleek een tweetal wielkeggen achter elkaar te plaatsen, waarbij de tweede keg, door montage op een dik houtblok, begon ter hoogte van waar de eerste keg ophield. Door deze constructie was het mogelijk om met een mover een hoogteverschil van 20 cm. te overwinnen. Inmiddels heb ik deze constructie, naar eigen inzicht en met wat aanpassingen, nagemaakt.
Aangezien ik al jaren een Fiamma keg gebruik om de as van de caravan horizontaal te krijgen (L48xB19xH9 cm) ben ik van daaruit verder gaan.
Deze eerste keg was al gemonteerd op een plaatje Trespa om te voorkomen dat de keg, door het gewicht van de caravan, in de grond wordt gedrukt. Dat plaatje Trespa is iets langer dan de keg waardoor je een verbinding kunt maken tussen beide keggen (L55xB18 cm bij H6 mm). Daarvoor worden 2 bouten (M8) in de Trespa plaat vastgezet aan de zijde waar de keg 1 het hoogste is. Over deze twee bouten laten we de aangebrachte gaten in de tweede keg heenvallen.
De tweede Fiamma keg heeft dezelfde afmetingen als de eerste. Die wordt op een houten blok gemonteerd van 6 cm dikte. Aan de onderkant van het houten blok worden 2 plaatjes Trespa vastgeschroefd. Het onderste plaatje (dit rust op de grond) sluit aan tegen de Trespa plaat van keg 1. Het 2e plaatje steekt over het onderste plaatje heen en sluit weer aan tegen de achterkant van keg 1. Je moet in het houten blok natuurlijk wel ruimte maken zodat de bouten (van keg 1) passen in het blok (van keg 2) en de zaak onderling verbinden. Aan de bovenkant van keg 2 wordt weer een Trespa plaatje vastgezet in combinatie met de schoeven die de keg met het blok verbinden.
Met deze constructie kun je de tweede keg nog aanpikken wanneer de caravan bovenaan keg 1 staat en blijkt dat er nog steeds hoogteverschil is.</t>Eventueel kun je bovenop de 2e keg nog een los plaatje Trespa leggen waardoor je nog wat hoogte wint.
Vanwege het gewicht (totaal 10 kg.) en de afmetingen van het geheel worden de keggen in de auto vervoerd. In totaal bedraagt de lengte van de constructie ongeveer 1 meter en is de hoogtewinst zo'n 20 cm.
Aangezien ik al jaren een Fiamma keg gebruik om de as van de caravan horizontaal te krijgen (L48xB19xH9 cm) ben ik van daaruit verder gaan.
Deze eerste keg was al gemonteerd op een plaatje Trespa om te voorkomen dat de keg, door het gewicht van de caravan, in de grond wordt gedrukt. Dat plaatje Trespa is iets langer dan de keg waardoor je een verbinding kunt maken tussen beide keggen (L55xB18 cm bij H6 mm). Daarvoor worden 2 bouten (M8) in de Trespa plaat vastgezet aan de zijde waar de keg 1 het hoogste is. Over deze twee bouten laten we de aangebrachte gaten in de tweede keg heenvallen.
De tweede Fiamma keg heeft dezelfde afmetingen als de eerste. Die wordt op een houten blok gemonteerd van 6 cm dikte. Aan de onderkant van het houten blok worden 2 plaatjes Trespa vastgeschroefd. Het onderste plaatje (dit rust op de grond) sluit aan tegen de Trespa plaat van keg 1. Het 2e plaatje steekt over het onderste plaatje heen en sluit weer aan tegen de achterkant van keg 1. Je moet in het houten blok natuurlijk wel ruimte maken zodat de bouten (van keg 1) passen in het blok (van keg 2) en de zaak onderling verbinden. Aan de bovenkant van keg 2 wordt weer een Trespa plaatje vastgezet in combinatie met de schoeven die de keg met het blok verbinden.
Met deze constructie kun je de tweede keg nog aanpikken wanneer de caravan bovenaan keg 1 staat en blijkt dat er nog steeds hoogteverschil is.</t>Eventueel kun je bovenop de 2e keg nog een los plaatje Trespa leggen waardoor je nog wat hoogte wint.
Vanwege het gewicht (totaal 10 kg.) en de afmetingen van het geheel worden de keggen in de auto vervoerd. In totaal bedraagt de lengte van de constructie ongeveer 1 meter en is de hoogtewinst zo'n 20 cm.
- Bijlagen
-
- IMG_1098 (Aangepast).jpeg (18.62 KiB) 2679 keer bekeken
-
- IMG_1099 (Aangepast).jpeg (18.48 KiB) 2679 keer bekeken
-
- IMG_1100 (Aangepast).jpeg (18.15 KiB) 2679 keer bekeken
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
Heb ik jaren geleden eens gemaakt.
Voldoet uitstekend.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
Hoe zit dat met de uitdraaisteunen?
Heb je daar nog problemen op het moment dat je wiel +20 cm vd grond staat?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Heb je daar nog problemen op het moment dat je wiel +20 cm vd grond staat?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
Een blok hout of een rotsblok of wat dan ook lost dat op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
Ook daar moet je op voorzien zijn, ik heb daar houten blokken voor.
Soms heb ik die ook nodig zonder dat er een wiel op de keg staat, kwestie van in welke richting de helling loopt.
Soms heb ik die ook nodig zonder dat er een wiel op de keg staat, kwestie van in welke richting de helling loopt.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
dubbele
Laatst gewijzigd door Jeffr op ma 14 mei 2018 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen Caravan.
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
[quote=Jeffr post_id=622976 time=1526298647 user_id=32843
RE.gif RE.gif
Blokjes??
W
Echter wij hebben geen mover en vinden het behoorlijk lastig om die kegge te gebruiken.
[/quote]
RE.gif RE.gif
Blokjes??
W
Echter wij hebben geen mover en vinden het behoorlijk lastig om die kegge te gebruiken.
[/quote]
Geen Caravan.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
Deze dus...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
RE.gif
Kan jij je foto nog een keer laten zien hoe je caravan op de helling toch nog waterpas stond
Kon het niet zo snel vinden
Kan jij je foto nog een keer laten zien hoe je caravan op de helling toch nog waterpas stond
Kon het niet zo snel vinden
V60, Fendt Saphir 510 TFK
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
Ik kan die ook niet terugvinden, was ook al even aan het zoeken.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
Ik heb iets gevonden, niet zo extreem maar toch....
De “echt” extreme ben ik nog steeds kwijt, helaas.
De “echt” extreme ben ik nog steeds kwijt, helaas.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
De 2 onderste komen uit het naastgelegen bos.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
als 1 keg niet genoeg is kun je ook je band aan de andere kant iets leeg laten lopen. Niet te veel natuurlijk want dan beschadig je je band.
Is ook wel handig als je dan een compressortje bij je hebt.
Is ook wel handig als je dan een compressortje bij je hebt.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
Dat soort trucjes begin ik niet aan, gewoon op de keg en klaar!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
En als je pootjes dan "ver uit" moeten kan je Stacka pads gebruiken als je ook de Stacka voeten hebt.
Spul is van Milenco... ik gebruik het al jaren met veel plezier en veel stabiliteit.
t' Mooie is dat ze in elkaar passen en dus gefixeerd zijn aan de voet en de pads.
Weegt niks, makkelijk schoon te maken.
http://www.milenco.com/products/levelli ... jacka-pads
Spul is van Milenco... ik gebruik het al jaren met veel plezier en veel stabiliteit.
t' Mooie is dat ze in elkaar passen en dus gefixeerd zijn aan de voet en de pads.
Weegt niks, makkelijk schoon te maken.
http://www.milenco.com/products/levelli ... jacka-pads
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
Ik had eerder een stapel blokken in de caravan om de poten uit te vullen.
Doe dat niet meer.
Ik vind het een sport om gewoon in de buurt wat te vinden.
Op de mooie groene campings in Nederland heb je toch niks nodig.
Als ik ergens op een wat avontuurlijker camping ben is er altijd wel wat te vinden.
Doe dat niet meer.
Ik vind het een sport om gewoon in de buurt wat te vinden.
Op de mooie groene campings in Nederland heb je toch niks nodig.
Als ik ergens op een wat avontuurlijker camping ben is er altijd wel wat te vinden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
Ik heb het gelukkig nog nooit nodig gehad. Sterker nog, ik krijg de caravan never nooit erop geduwd. Volgende caravan een mover ...
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
Ik weet trouwens welke foto gevraagd werd Ab...Ab schreef: ↑ma 14 mei 2018 18:11Ik had eerder een stapel blokken in de caravan om de poten uit te vullen.
Doe dat niet meer.
Ik vind het een sport om gewoon in de buurt wat te vinden.
Op de mooie groene campings in Nederland heb je toch niks nodig.
Als ik ergens op een wat avontuurlijker camping ben is er altijd wel wat te vinden.
Kan hem ook niet meer vinden, maar het was werkelijk "Adembenemend" zo scheef dat plekkie was en hoe recht jou hutje stond...
Ooit een keer ook zoiets gehad in Oostenrijk, ben toen met de kont op de grond en de dissel op navelhoogte, heel wiebelig de nacht doorgekomen.
De pootjes ook op zo'n verzameling spul uit de buurt... beviel me niets..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
Maakt niet uit..
Gewoon effe tijd nemen om goed te stapelen.
Als ik niet genoeg kan vinden zet ik mijn schaarkrik op zijn kop onder een poot.
Past altijd..en kan hoog zat.
Gewoon effe tijd nemen om goed te stapelen.
Als ik niet genoeg kan vinden zet ik mijn schaarkrik op zijn kop onder een poot.
Past altijd..en kan hoog zat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
Duidelijk!!
Dank allen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dank allen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
@ Ab, en waarom dan op zijn kop?
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
De grondplaat van de krik past mooi onder de grote voetplaat van de uitdraaisteun.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- ElddisCrusader
- Berichten: 116
- Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
- Locatie: Vlissingen
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
Heb vanochtend mijn constructie uitgetest op de oprit. Beide blokken aan elkaar bevestigd en de caravan er achteruit opgemoverd. Om te voorkomen dat de caravan schuintrekt, omdat het neuswiel gaat draaien, heb ik het neuswiel helemaal ingedraaid laten staan. Daardoor blijft dat recht staan. De caravan reed vervolgens helemaal recht achteruit. Toen de zaak aan het einde van de keg stond hadden we wel een huishoudtrapje nodig om nog in de caravan te komen.
- Bijlagen
-
- IMG_1108 (Aangepast).jpeg (22.08 KiB) 2361 keer bekeken
-
- IMG_1109 (Aangepast).jpeg (19.26 KiB) 2361 keer bekeken
-
- IMG_1110 (Aangepast).jpeg (23.06 KiB) 2361 keer bekeken
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
Deze gebruik ik, niet heel erg hoog (4,5 cm) maar heb nog nooit situaties gehad dat het niet hoog genoeg was.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
BMW 520d touring lci bj 2013
- ElddisCrusader
- Berichten: 116
- Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
- Locatie: Vlissingen
Re: Wielkeg maken om groot hoogteverschil te compenseren.
Beste Premio,
Zag in je profiel dat je een Burstner caravan hebt. Daar zit een ALKO-as onder en waarschijnlijk beschik je dan ook over de ALKO-krik. Mijn vorige caravan was een Eriba Nova met een ALKO-as en ik gebruikte toen helemaal geen keggen. Ik zette mijn ALKO-krik gewoon onder mijn caravan, aan de kant waar de caravan omhoog moest, en draaide net zolang ik de zaak vlak had. Je kan dat doen op de plek waar de caravan wordt neergezet, je hoeft niet te moveren en het scheelt ook een hoop gewicht aan keggen. Misschien ook een idee?
Zag in je profiel dat je een Burstner caravan hebt. Daar zit een ALKO-as onder en waarschijnlijk beschik je dan ook over de ALKO-krik. Mijn vorige caravan was een Eriba Nova met een ALKO-as en ik gebruikte toen helemaal geen keggen. Ik zette mijn ALKO-krik gewoon onder mijn caravan, aan de kant waar de caravan omhoog moest, en draaide net zolang ik de zaak vlak had. Je kan dat doen op de plek waar de caravan wordt neergezet, je hoeft niet te moveren en het scheelt ook een hoop gewicht aan keggen. Misschien ook een idee?
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85