Pagina 1 van 2

Alko 1300

Geplaatst: di 8 mei 2018 22:10
door Snow
Nu kan ik een gebruikte Alko 1300 stabilisator kopen maar daar mist het rode kapje van de slijtage indicator van.
Is dat een probleem of kun je die gewoon los bestellen?
Ik heb al rond gespeurd op internet maar kan er niets over vinden. Verder ziet hij er keurig uit.

Re: Alko 1300

Geplaatst: di 8 mei 2018 22:16
door MarcoC
Bij een aanhanger specialist kan je er zo een kopen... kost geen drol

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk


Re: Alko 1300

Geplaatst: di 8 mei 2018 22:26
door Snow
Heeft dus geen invloed op de stabilisator. Gelukkig. Dank je wel MarcoC

Re: Alko 1300

Geplaatst: di 8 mei 2018 22:28
door MarcoC
RE.gif
Nee heeft daar zeker geen invloed op. Thumbup.gif

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk


Re: Alko 1300

Geplaatst: di 8 mei 2018 22:48
door Nimma
Bij mijn vorige Troll ontbrak ook dat rode dingetje. Niks van gemerkt. Ook niet van de 1300; die ontbreekt op mijn huidige Troll en ik merk geen verschil knipoog.gif

Re: Alko 1300

Geplaatst: di 8 mei 2018 22:57
door Micky
RE.gif

Mooi toch? dat scheelt je een investering thumbup.gif

Re: Alko 1300

Geplaatst: wo 9 mei 2018 23:58
door fortissimo
Slijtageindicator?
Bedoel je dat ronde dopje dat aangeeft dat hij goed op je kogel zit?

Re: Alko 1300

Geplaatst: wo 16 mei 2018 09:29
door Snow
Nee die bedoel ik niet Fortissimo.
Ik ben er uit. Het heeft geen enkel invloed op de stabilisator. Het is zelfs zo dat bij een heleboel stabilisatoren dit afbreekt. Geen enkel probleem dus.

Re: Alko 1300

Geplaatst: wo 16 mei 2018 10:39
door WillyL
Het heeft direct geen invloed maar... Wanneer de cups versleten zijn merk je dat niet en kan je evengoed een gewone koppeling behouden.

Niet dringend te herstellen, maar ik zou het geen 20 jaren uitstellen.

Re: Alko 1300

Geplaatst: wo 16 mei 2018 10:43
door Nimma
RE.gif !!! Het zit ook op mijn ALKO koppeling zónder stabilisator !!!

Re: Alko 1300

Geplaatst: wo 16 mei 2018 12:06
door janoniem
Als hier eerder gemeld betreft het rode dopje niet de slijtage indicator. Deze dop geeft uitstaand aan dat de kogel voldoende diep in de koppeling zit.
Het is niet helemaal duidelijk zichtbaar, maar ik vermoed dat het Alko type van TS wel een slijtage indicatie voor de cups bevat. Die indicatie zit aan de zijkant en ziet er waarschijnlijk uit als op de afbeelding van de 2000 serie.
Positie A geeft aan dat de cups nieuw zijn en bij positie C wordt het tijd deze te vervangen.
image.jpeg
Slijtage indicatie Alko AKS 2004

Re: Alko 1300

Geplaatst: wo 16 mei 2018 12:24
door JPGeetje
Naar mijn mening is de slijtage indicator waar TS op doelt, het rood groene lipje aan de voorkant van de greep, de indicator die de slijtage van de KOGEL weergeeft.
Dat is heel iets anders dan de slijtindicatie van de cups. Dat moet je kunnen zien op de rode draaiknop rechts aan de koppeling.("control")

Re: Alko 1300

Geplaatst: wo 16 mei 2018 19:06
door Micky
RE.gif

Het zou mooi zijn als TS dat gewoon even netjes beschrijft, want zoals we zien werpt het vragen op en het is een zeer interessant onderwerp vind ik thumbup.gif

Re: Alko 1300

Geplaatst: do 17 mei 2018 13:05
door Snow
Micky schreef:
wo 16 mei 2018 19:06
RE.gif

Het zou mooi zijn als TS dat gewoon even netjes beschrijft, want zoals we zien werpt het vragen op en het is een zeer interessant onderwerp vind ik thumbup.gif
Volgens mij heb ik het wel netjes beschreven. knipoog.gif
Maar niet iedereen begreep mijn vraag, dat kan.
Het gaat idd om het puntje , haakje.
De "slijtage indicator".

Re: Alko 1300

Geplaatst: do 17 mei 2018 13:07
door Snow
AL-KO-stabilisator-AKS-1300-werking-en-bediening.png
AL-KO-stabilisator-AKS-1300-werking-en-bediening.png (329.61 KiB) 1359 keer bekeken

Re: Alko 1300

Geplaatst: do 17 mei 2018 13:12
door Nimma
Je hebt het prima beschreven. Dat iemand het niet snapt ligt iig niet aan jouw beschrijving. Het is wat het is, een slijtage indicator. Het ding kun je missen als kiespijn. thumbup.gif

Re: Alko 1300

Geplaatst: do 17 mei 2018 13:29
door janoniem
RE.gif
Je had het inderdaad correct benoemd, de laatste afbeelding maakt het helemaal duidelijk.
Die slijtageindicator geeft de toestand aan van kogel en koppelingsmechanisme. Dat is bij mijn AKS ook afgebroken.

Re: Alko 1300

Geplaatst: do 17 mei 2018 13:40
door Snow
janoniem schreef:
do 17 mei 2018 13:29
RE.gif
Je had het inderdaad correct benoemd, de laatste afbeelding maakt het helemaal duidelijk.
Die slijtageindicator geeft de toestand aan van kogel en koppelingsmechanisme. Dat is bij mijn AKS ook afgebroken.
De koppeling was helemaal in orde dus ik heb hem gekocht.
Ik heb op Youtube een filmpje bekeken hoe ik hem moest monteren en dat is gelukt.
Helemaal blij. knipoog.gif

Re: Alko 1300

Geplaatst: do 17 mei 2018 14:09
door JPGeetje
Snow schreef:
do 17 mei 2018 13:05
Volgens mij heb ik het wel netjes beschreven.
Maar niet iedereen begreep mijn vraag, dat kan.
Het gaat idd om het puntje , haakje.
De "slijtage indicator".
Ik heb ook niet willen beweren dat je het fout hebt beschreven. :oops:
Alleen; als je het bij een antislingerskoppeling over slijtage-indicator hebt, zal er primair gedacht worden aan de slijtage van de cups die erin zitten en niet aan de slijtage van de trekhaakkogel. Die cups zijn immers veel meer aan slijtage onderhevig dan de kogel.
En ook voor die cups zit er een slijtage-indicator op.
Verder denk dat vele onder ons niet eens weten dat er ook voor de kogel een slijtage-indicator op zit. scratch.gif

Re: Alko 1300

Geplaatst: do 17 mei 2018 16:19
door Micky
RE.gif thumbup.gif

dat was dus ook mijn idee en als je deze koppeling dan ook nog eens niet kent, wordt het nog een stukje lastiger.
Maar goed het is mooi duidelijk nu denk ik mrgreen.gif

Re: Alko 1300

Geplaatst: do 17 mei 2018 16:22
door Micky
Jakkemeiner schreef:
do 17 mei 2018 13:12
Je hebt het prima beschreven. Dat iemand het niet snapt ligt iig niet aan jouw beschrijving. Het is wat het is, een slijtage indicator. Het ding kun je missen als kiespijn. thumbup.gif
Tja, jij hebt verwarring geschopt door het een "rood dingetje" te noemen terwijl alles op de tekening rood en groen is :(







mrgreen.gif

Alko 1300

Geplaatst: do 17 mei 2018 16:47
door Jan van Vijven
Geef mijn portie maar aan Fikkie...volgens mij zijn beide rode dingetjes veiligheids indicatoren, ze bewegen alleen als je juist aangekoppeld bent.
Als het rood groen dingetje niet uitkomt is de kogel versleten (dan is de helft al weg) maar omdat nu een slijtage indicator te noemen gaat me te ver!


Re: Alko 1300

Geplaatst: vr 18 mei 2018 08:19
door RichTrip
Zo moeilijk is het allemaal niet:

De VEILIGHEIDSINDICATOR zit boven de kogel. Hiermee kun je zien of de AKS goed is aangekoppeld (groene gedeelte komt naar buiten).

De SLIJTAGE INDICATOR zit in/voor de handgreep. Hieraan kun je zien in hoeverre de frictiecups zijn versleten.

Het maakt in principe niet uit of het rode dopje op de veiligheidsindicator er wel of niet op zit, als je maar kan zien of het groene gedeelte naar buiten komt.

Re: Alko 1300

Geplaatst: vr 18 mei 2018 10:29
door janoniem
RE.gif
In de handleiding zegt Alko over die slijtageindicator van de AKS......
image.jpeg
AKS veiligheidsindicator
Bij mij is van dat blokje het rode deel afgebroken, een stukje groen is nog aanwezig.
Mijn kogel en het mechanisme slijten dus niet meer haphop.gif

Overigens beschouw ik deze constructies, net zo als die Thetford niveau indicator, als niet meer dan een extra hulpmiddel.
Altijd de dissel even optillen/-draaien en in de tank kijken.

Re: Alko 1300

Geplaatst: vr 18 mei 2018 11:00
door RichTrip
Het verwarrende aan de SLIJTAGE INDICATOR van de AKS1300 is het feit dat deze indicator de mate van slijtage aangeeft van zowel de AKS1300, de kogel of een combinatie van beiden.

Als het groene gedeelte niet meer zichtbaar is, dan kan dat dus drie oorzaken hebben:

-De kogel zelf is te dun (te veel versleten)
-De frictiecups van de AKS1300 zijn versleten
-Zowel de frictiecups als de kogel zijn versleten

Het betreft dus een INDICATOR. Als het groene gedeelte niet zichtbaar is, dan is een controle van zowel de kogel als de AKS1300 noodzakelijk. Als de INDICATOR niet meer aanwezig is, zoals de TS aangeeft (en ook Janoniem), dan is er dus de mogelijkheid dat de AKS1300 niet naar behoren werkt. Je kunt dit preventief nalopen door de kogeldikte op te (laten) meten of de frictiecups te controleren en indien nodig te vervangen.