RE.gif
Ik vroeg me af hoe het mechanisme er uit ziet, dat via één slijtage indicator de toestand van zowel de frictie-elementen als koppelingsmechanisme en kogel, aangeeft.
Daarna op zoek vond ik de volgende ALKO documentatie waaruit blijkt dat de status van de cups toch echt elders wordt aangegeven.....
Alko 1300
Re: Alko 1300
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Alko 1300
Ik zie niet in hoe dit de cups kan meten, dit ding beweegt alleen als er een kogel inkomt!RichTrip schreef:Zo moeilijk is het allemaal niet.
De SLIJTAGE INDICATOR zit in/voor de handgreep. Hieraan kun je zien in hoeverre de frictiecups zijn versleten.
De borging met indicator zit achter de kogel en de cups aan de zijkant!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Alko 1300
Het is nu ook wel duidelijk:
Veiligheidsindicator: Zit boven de kogel en geeft aan dat de caravan is aangekoppeld als het groene gedeelte zichtbaar is
Slijtage indicator: Zit in/voor de handgreep en geeft aan of de kogel en/of het koppelingsmechanisme van de AKS1300 zelf nog in orde zijn (is zo als het groene gedeelte zichtbaar is).
Frictiecups slijtage: frictiecups zijn nog in orde als de afstand tussen de rode draaiknop en het zwarte kogelhuis groter is dan 0 mm. Sluit de rode draaiknop helemaal aan op het zwarte kogelhuis, dan zijn de frictiecups versleten.
Veiligheidsindicator: Zit boven de kogel en geeft aan dat de caravan is aangekoppeld als het groene gedeelte zichtbaar is
Slijtage indicator: Zit in/voor de handgreep en geeft aan of de kogel en/of het koppelingsmechanisme van de AKS1300 zelf nog in orde zijn (is zo als het groene gedeelte zichtbaar is).
Frictiecups slijtage: frictiecups zijn nog in orde als de afstand tussen de rode draaiknop en het zwarte kogelhuis groter is dan 0 mm. Sluit de rode draaiknop helemaal aan op het zwarte kogelhuis, dan zijn de frictiecups versleten.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Alko 1300
RE.gif
Volgens mij is het antwoord van RichTrip sluitend en zijn we eruit.
Blijft, dat ik het vreemd vind dat Alko bij een antslingerkoppelling praat over slijtingsindicatoren, maar daar iets anders mee bedoelt dan het meest voor de hand liggende onderdeel in een antislingerkoppeling: de frictiecups; dat zijn immers de onderdelen die het meest aan slijtage onderhevig zijn.
In die zin ontgaat me ook een beetje het belang van de slijtage-indicator die zij bedoelen.
Zo'n kogel slijt maar weinig, zeker met een aanhanger van max. 1300kg, het max. gewicht dat door de AKS 1300 getrokken mag worden.
De bedoelde slijtage wordt ook nog eens alleen aan voor en achterzijde van de kogel en koppeling gemeten.
Ik denk dat de kogel de meeste slijtage oploopt aan de zijkanten waar de frictiecups hun werk doen.
Volgens mij is het antwoord van RichTrip sluitend en zijn we eruit.
Blijft, dat ik het vreemd vind dat Alko bij een antslingerkoppelling praat over slijtingsindicatoren, maar daar iets anders mee bedoelt dan het meest voor de hand liggende onderdeel in een antislingerkoppeling: de frictiecups; dat zijn immers de onderdelen die het meest aan slijtage onderhevig zijn.
In die zin ontgaat me ook een beetje het belang van de slijtage-indicator die zij bedoelen.
Zo'n kogel slijt maar weinig, zeker met een aanhanger van max. 1300kg, het max. gewicht dat door de AKS 1300 getrokken mag worden.
De bedoelde slijtage wordt ook nog eens alleen aan voor en achterzijde van de kogel en koppeling gemeten.
Ik denk dat de kogel de meeste slijtage oploopt aan de zijkanten waar de frictiecups hun werk doen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!