Deurvanger vastzetten, welke plug?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Vingo64
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 7 mei 2018 17:38

Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door Vingo64 » ma 7 mei 2018 19:01

Ik heb onlangs de deurvangers op mijn camper vervangen door scharnierende deurvangers. Werkt hartstikke goed op de garagedeuren, maar helaas niet op de deur :( De schroefgaten pakken de schroef niet meer goed. Ik heb al een bredere schroef gebruikt maar die kwam vrij snel weer los. Misschien ook wel het nadeel van dit type deurvangers... ze klemmen erg goed! Ik heb daarna met 2 componenten polyesterplamuur de schroefgaten gedicht. Ik heb na het drogen op dezelfde plaats nieuwe schroefgaten gemaakt en de deurvangers weer vastgezet. Ook dit duurde niet lang voordat de schroeven loskwamen.
Ik zit nu te denken om de schroeven vast te zetten met hollewand pluggen. Dit betekent dat ik de schroefgaten moet gaan opboren voor de pluggen. Daar zit een risico aan want er is dan geen weg meer terug! Ik heb 2 vragen: a) is het een goed idee om nu met pluggen te gaan werken en b) welk type hollewandplug zou het meest geschikt zijn, er zijn nl aardig wat verschillende types.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij verder helpen? Alvast bedankt voor jullie reactie!

martijn v o

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door martijn v o » ma 7 mei 2018 19:27

Zou ik niet doen met holle wand pluggen, die dingen zijn echt ruk en zeker op een caravanwand.
Het beste is om ze dan door en door te boren zodat je aan de achterkant een houten plankje kunt maken.
Eventueel met kunststof schroeven om een koudebrug te voorkomen.
Ik neem aan dat de schroeven van de houder loslaten op de wand en niet die van de haak in de deur?

Ook mogelijk: op dezelfde lengte maar een andere hoogte, maar dan wel de schroefgaten dichtmaken.

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door nicolaas » ma 7 mei 2018 21:37

lijmen is een goede optie, maar deurvangers hebben door de impact best een stevige ondergrond nodig, zou dan zelf kiezen voor het lijmen van een kunststof, of aluminium plaatje op de wand, en daar de vanger op vast schroeven of/en lijmen.
succes!
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door Jan van Vijven » di 8 mei 2018 09:50

Gaten groter maken duvels in lijmen en daar houtschroeven in draaien. Blijft de caravan van binnen ook mooi.

Maar waarom zo’n zware deurdranger?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Wheels
Berichten: 94
Lid geworden op: di 18 okt 2016 11:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door Wheels » di 8 mei 2018 15:31

Er zijn rubber plusjes in de handel van diverse diktes en lengte. Deze plusjes trek je middels een 3 m/m boutje in elkaar zodat er een prop ontstaat. Erg makkelijk in gebruik en betrouwbaar.
zeg wat je bedoelt dan is dat duidelijk knipoog.gif
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door WillyL » di 8 mei 2018 18:26

Er is ook dubbelklevend kleefband in de handel voor buitengebruik. Misschien kan je die gebruiken als extra? Dat ontlast ook de vijzen. Je moet wel een vlakke achterkant hebben op de deurklem van enekele vierkante cms.
Het ziet eruit als een platieken doorzichtige band van zowat 1mm dik, 1cm breedt en in langte af te snijden.
Ik gebruik het veel en tot groot plezier. Het is water- en vorstbestendig.
Alle zoveel jaren moet het wel vervangen worden maar het laat ook geen sproren na.
Bij haaks trekken op het opervlak zit het vastgekleefde stuk heel vast ( dus een trekbeweging recht vanuit de wand).

Binnenshuis gebruik ik het ook om bv extra stopcontacten te kleven en daar kan ik zomaar de stekkers uittrekken zonder dat het stopcontact lost.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door MarcoC » di 8 mei 2018 20:44

Een paar degelijke (lees industriële) popnagels geen goed idee?

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door Chris » di 8 mei 2018 20:58

Ik zou wel graag eens een foto van deze deurvanger zien.
Moet nogal iets wezen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

daviddh
Berichten: 22
Lid geworden op: do 12 apr 2018 13:27
Locatie: Noord-Holland

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door daviddh » do 10 mei 2018 17:10

Wil de topic niet kapen, maar ik moet volgende week een cassettehor vastzetten aan de binnenkant van onze caravan (die viel vorig jaar naar beneden). Ik was ook van plan dat met holle wand pluggen te doen. Is dat echt zo'n slecht idee?

Ik had zoiets in gedachten:
Afbeelding

@wheels, je schrijft over 'rubber plusjes', maar Google geeft mij daarvoor geen antwoord :-) Heb je misschien een linkje?
Bürstner 1992

Vingo64
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 7 mei 2018 17:38

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door Vingo64 » do 10 mei 2018 19:31

Dank voor alle reacties.

Eerst wat antwoorden en extra uitleg:

Martijn v o: schroeven houder aan wandzijde laten idd los (zie ook foto)
Nicolaas: ik was vergeten te melden dat ik een combinatie van lijmen en schroeven al geprobeerd heb, maar dat hielp niet :(
Jan van Vijven: ik heb gekozen voor deze zware deurvanger omdat toen ik de camper kocht merkte dat de statische (niet meebewegend houders) geen goede grip hadden. Achteraf gezien had ik mss beter dezelfde kunnen terugkopen stom.gif , want het was wellicht normale slijtage. Camper is bijna 15 jr oud.
Chris: zie foto

Ik denk dat ik het idee van Martijn v o prefereer. Het gat wat verder doorboren door binnenwand en plaatje aan binnenzijde plaatsen. Ik denk dat ik dan kies voor bout-ring-moer i.p.v. schroef. Dit lijkt me net iets steviger dan een schroefconstructie. In principe zijn het plaatje en de moeren aan de binnenzijde niet in het zicht omdat dit achter de rug/hoofdsteun valt van de zijbank whistle.gif

Wellicht dat ik de klem iets minder sterk ga maken door wat bredere sleuf te vijlen.
Bijlagen
65998477-AFB0-4448-A01F-412AEB30C2CF.jpeg

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door WillyL » za 12 mei 2018 09:59

Is dat je nieuwe deurstopper? Daar heb ik geen al te beste ervaringen mee. Reeds na enkele keren open dicht en vooral enkele winters buiten werkt dat ding niet meer. De klemkracht is eruit.
Dus zeker niet uitvijlen, na enekele keren gebruik vermoed ik dat het te vanzelf zal gaan.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door Aernout » di 15 mei 2018 22:31

Ik zou een ieder die iets aan zijn caravanwand gaat schroeven dringend willen aanraden om eerst eens goed na te denken waar je het nou eigenlijk aan vast schroeft!
De wand is vaak niet meer als een lullig plaatje dun aluminium met piepschuim er achter.
Als je echt met pluggen wilt werken, adviseer ik luchtpluggen.

Als je een houten regel kunt localiseren, die ook nog op een werkbare plek zit, heb je geluk.
Anders inderdaad door en door met een plaat er achter.

Vingo64
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 7 mei 2018 17:38

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door Vingo64 » do 17 mei 2018 15:25

De deurvanger is inmiddels vastgezet met RVS patentbout en ringetje aan binnenzijde camper. Dit valt niet op omdat het aan de binnenzijde net achter de hoofdsteun van de zijzitjes valt. Constructie is zeer stevig! Deurvanger aan buitenzijde met doorzichtige kit rondom gekit.

De deurvangers op die garagedeur heb ik al ruim een jaar geleden vervangen door exact dezelfde. Die zitten met schroeven vast. Ik ben tevreden met dit type deurvanger en ik heb zeker geen verlies aan trekkracht geconstateerd zoals WillyL wel heeft opgemerkt. Ik heb de deurvanger niet uitgevijld om de trekkracht te verminderen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!
C408F7FF-A6C1-48A1-A9F3-8C7E87D3FD84.jpeg
Patentbout
C408F7FF-A6C1-48A1-A9F3-8C7E87D3FD84.jpeg (12.2 KiB) 2337 keer bekeken

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door Aernout » do 17 mei 2018 15:51

Doorzichtige kit? Rondom?

Juiste wijze van werken: Butylkit (geen butyleen) onder de deurvanger zodat deze de schroefgaten afdekt en door het aantrekken van de schroeven onder de vanger uit komt puilen zodat de gehele deurvanger in een bed van kit ligt.
Ik adviseer je om de (waarschijnlijk siliconen) kit te verwijderen, en vooral niet het deel van de wand onder de deurvanger er mee te besmetten want vrijwel niets hecht op siliconen, en het goed te doen met eerder genoemde kit. Je wilt geen lekkerij hebben ten gevolge van het plaatsen van een deurvanger!

Het spijt me dat ik waarschijnlijk je blijdschap over je geleverde werk vakkundig affakkel, maar doe dit om er voor te zorgen dat je geen gevolgschade krijgt van een ogenschijnlijk klein foutje ....

Verder, RVS en aluminium reageert op elkaar. Mooiste is als beide materialen elkaar niet raken door het gat in de wand ruim genoeg te maken en vol te drukken met een beetje butylkit.

vriendelijke groet, en heel veel plezier gewenst!

Aernout.

PS, mooie oplossing met de patentboutjes!!!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door Chris » do 17 mei 2018 16:47

Nog een "losse flodder" opmerking.

Soms zie ik de deurvangers vlak bij de scharnierkant van de deur zitten.
Dat begrijp ik nooit.
Een beetje idee van kracht/moment leert als snel dat een deurvanger veeeeeeel beter werkt als hij juist zo ver mogelijk bij het scharnier vandaan zit.

Maar.. dit terzijde..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door p_vingerhoets » do 17 mei 2018 17:26

RE.gif
Tja vertel dat de constucteur/ bedenker van de caravans die plaatsen die dingen nu eenmaal niet altijd op de meest logische plek
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Wheels
Berichten: 94
Lid geworden op: di 18 okt 2016 11:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door Wheels » do 17 mei 2018 21:18

De gasbeton plug is uiterst geschikt.
Screenshot_20180517-211322.png
zeg wat je bedoelt dan is dat duidelijk knipoog.gif
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door Aernout » do 17 mei 2018 21:34

Het rubber wordt een prop doordat je de bout aantrekt. (de kant met het schroefdraad gaat als eerste het gemaakte gat in .....)
En waar krijgt die prop ook alweer zijn houvast aan? Piepschuim? scratch.gif
De rubber huls is daarentegen wel aardig om contact tussen de verschillende metalen te voorkomen.
Een kort stukje krimpkous trouwens ook thumbup.gif

Wheels
Berichten: 94
Lid geworden op: di 18 okt 2016 11:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door Wheels » do 17 mei 2018 21:41

Het is wel hard schuim en de prop zet zich op wand en isolatie goed vast. Op mijn vorige caravan heeft het 9 jaar prima gefunctioneerd
zeg wat je bedoelt dan is dat duidelijk knipoog.gif
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Deurvanger vastzetten, welke plug?

Bericht door Aernout » do 17 mei 2018 21:50

Oke, dat is een prestatie! Heb jij pir of styropor wanden gehad?
Ik blijf het eng vinden om iets vast te zetten in iets wat nagenoeg vergelijkbaar is met lucht. Zeker als er krachten op komen te staan.

@p_vingerhoeds
Vermoedelijk ook daarom de reden dat die klemmen zo dicht bij de deur zitten ... daar zit hout !!!

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”