Dak adria caravan

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Jakko
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 mei 2017 11:06

Dak adria caravan

Bericht door Jakko » za 21 apr 2018 21:02

Hallo,

Ik heb een Adria caravan uit 2000, het voorste gedeelte van het dak van de caravan heeft zwarte rondjes het is volgens mij geen steenslag. Ik ben bij de reparateur geweest, en die gaf aan dat het corrosie /oxidatie is van het aluminium, er is aan de binnenkant geen vochtschade. De reparateur gaf aan om de plekken te behandelen met een lakstift, maar ik zou graag willen weten hoe zoiets kan.?

Ik heb de caravan in 2016 gekocht ik heb destijds gevraagd aan de verkoper (dealer), watvoor plekken dit konden zijn hij wist het echter niet. Hij heeft altijd gezegd dat de caravan verder ok is, en dat is ook zo behalve de punten op het dak.

Zie er mensen die dit probleem eerder hebben gehad.?

mvg

Hier de foto:
Afbeelding

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Dak adria caravan

Bericht door cadance » za 21 apr 2018 21:20

Mij lijkt het op corosie. En daar helpt echt geen lstift aan. Maar het is wel bijzonder. Ik heb helaas ook geen idee hoe je dit op eenvoudige manier op kunt lossen zonder dat je de reparatie kunt zien.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Jakko
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 mei 2017 11:06

Re: Dak adria caravan

Bericht door Jakko » za 21 apr 2018 22:04

Maar hoe zou je het moeten repararen, moet je er wat aandoen of moet je het zo laten eerst, of een wrap o.i.d. erover heen zetten.?

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Dak adria caravan

Bericht door BertJan » za 21 apr 2018 22:51

Als het alleen de 1e cm boven de lijst is kan je er een extra lijst boven zetten, het oxideren gaat wel door maar de gaten komen dan achter de (afgekitte) lijst. Maar ze komen pas over heel veel jaar boven de nieuwe lijst uit. Aan de stikker voorop de caravan is te zien dat deze caravan heel veel buiten heeft gestaan.

Jakko
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 mei 2017 11:06

Re: Dak adria caravan

Bericht door Jakko » za 21 apr 2018 23:09

Klopt, de plekken zitten zoveel voor op de caravan als achter op de caravan, de meeste plekken zitten voorop de caravan. En als je de gehele voorkant van een sticker voorziet, dan gaat het rotten des te sneller denk ik. Kan ik de verkoper nog wijzen op deze er nog op deze corrossie. ?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dak adria caravan

Bericht door Chris » zo 22 apr 2018 10:26

In de vliegtuigindustrie is een goedje dat onder de techneuten " Aladyne" wordt genoemd.
Dat blokkeert elke verdere aluminium corrosie en beschermt het de rest van zijn leven.
Is een wat groenig waterig spul.
De exacte benaming waaronder het in de handel is weet ik niet, ben ook bang dat het alleen in grote hoeveelheden te koop is.
Als je interesse hebt wil ik wel even uitvogelen of ik wat kan "Scoren" op mijn werk.
JE hebt genoeg aan een klein beetje.
Proces wordt dan wel: Kaal halen, corrosie met b.v. een glasvezel borsteltje verwijderen, drogen, insmeren met Aladyne ( event. 2x) , drogen, kleurlakken en afwerken.

Mocht je interesse hebben stuur dan even een PB

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
atria
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 15 nov 2013 22:06

Re: Dak adria caravan

Bericht door atria » wo 25 apr 2018 09:43

Lijkt inderdaad op "Alufraß", corrosie/oxidatie van het aluminium veelal door vocht van binnenuit. Is de wand (voor en achter) boven het raam echt niet zacht vanbinnen of beschimmeld onder het raamrubber? Heb je al eens een vochtmeting bij een andere dealer laten doen?
Mazda CX-30 Homura 2.0 E-Skyactiv automaat + Adria Action 361 LH

Jakko
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 mei 2017 11:06

Re: Dak adria caravan

Bericht door Jakko » wo 25 apr 2018 13:30

Nee er zit geen vocht in de plaat, deze zijn ook niet zacht. Ik hve geen vocht meting laten bij een andere dealer, ik heb telefonisch contact gehad met de dealer en deze gaf aan dat hij het gaat oplossen. En dat de vochtmeting niets opleverde en er geen vochtiin zit.

Mvg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dak adria caravan

Bericht door Chris » wo 25 apr 2018 16:58

Buitenkant oxidatie kan ook makkelijk hoor.
Dus alleen een cosmetisch probleem.... als je er wat aan doet.
Dat je wat moet doen is duidelijk... ook aluminium kan doorroesten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jakko
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 mei 2017 11:06

Re: Dak adria caravan

Bericht door Jakko » wo 25 apr 2018 17:47

Klopt, de dealer gaat er wat aan doen.! Dus dan komt het goed, je moet vertrouwen hebben in de mensch 😉

Jakko
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 mei 2017 11:06

Re: Dak adria caravan

Bericht door Jakko » ma 30 apr 2018 20:24

De caravan is weer terug, er is geen vocht aangetroffen ik heb een keuringsrapport bij de caravan gekregen.
Als de plekken erger worden, of er wordt wel vocyhr aangetroffen dan kan ik terugkomen.

Dat is pas service, de dealer deed totaal niet moeilijk.

Iedereen bedankt voor de antwoorden.!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dak adria caravan

Bericht door Chris » ma 30 apr 2018 20:26

Nou begrijp ik niet of er ook iets aan gedaan is.
Of heeft de dealer alleen een vochtmeting gedaan?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jakko
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 19 mei 2017 11:06

Re: Dak adria caravan

Bericht door Jakko » di 1 mei 2018 08:01

Chris, hij heeft een vochtmeting gedaan. En daar is niets uitgekomen, en dat geloof ik ook. De plaat aan de binnenkant van de caravan is niet zacht en het dak is dat ook niet.

We houden het ij se gaten wordt erger, dan gaan ze er weer nakijken en dan dingen aan doen.

Bedankt in ieder geval voor je antwoord.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”