hoe klem-/kantprofiel te bevestigen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
itdokter
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 aug 2017 12:22
Locatie: Leek

hoe klem-/kantprofiel te bevestigen

Bericht door itdokter » wo 4 apr 2018 15:31

Hoi medeklussers,

ik ben al een tijdje bezig met het opknappen van onze Eifelland caravan. Nu heb ik nog een laatste punt waar ik iets mee moet en dat is de rubberafdichting van de disselbak.
De opening van de disselbak heeft als lijst een aluminiumprofiel met opstaande rand van ongeveer 1,9mm dik. Het rubber en het pvc-klemgedeelte sluit niet meer goed waterdicht af en ik heb lang gezocht naar een vervanging daarvoor. Nu heb ik deze besteld:
kantprofiel.jpg
kantprofiel
kantprofiel.jpg (15.65 KiB) 811 keer bekeken
Wat is de beste manier om deze goed om/in de lijst te plaatsen?

Eigenlijk drie vragen:

1. Moet er nog kit in de 'klem' gespoten worden? Zo ja, butyl?
2. Waarmee kort ik het profiel goed in (dat de randen goed tegen elkaar komen als die om de lijst gelegd is). Kan dat 'gewoon' met een zijkniptang?
3. Waarmee bevestig ik de randen aan elkaar (welke lijm of kit?) Het klemgedeelte is pvc met een staalrand er in, het stootrubber heet "sponsrubber". (Ik heb al wel begrepen dat er vaak nog een insteekbuisje in de holte geplaatst wordt. Dat is ook nu de bedoeling).

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: hoe klem-/kantprofiel te bevestigen

Bericht door nicolaas » wo 4 apr 2018 22:26

als je de juiste maat hebt gekocht dan is er geen kit nodig, voorzichtig met een houten hamer, of met een hamer en een lat ertussen aankloppen.
niet met een tang doorknippen maar met een zgn junior zaagje door zagen, dat is zo'n klein beugelzaagje voor koperen buis en heeft een heel fijne vertanding.
Het mosrubber van de balg is te lijmen met superlijm, en rubberlijm, maar zou ik niet doen.
als de naad op het laagste punt zit, kan bij eventuele beschadiging, vocht er ook weer uit.
succes!
microhome 370 luxe

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: hoe klem-/kantprofiel te bevestigen

Bericht door Ab » di 10 apr 2018 06:58

Vlgs mij heeft dat rubber wat je bestelde een stalen klemveer.
Je hoeft dan niks te kitten of te lijmen.
De stalen dunne stripjes klemmen zich vast op de rand.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”