Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door CaravanRacer » ma 2 apr 2018 21:10

Hoi allemaal,

Na een aantal jaren ben ik weer terug op het forum :-) Nog steeds met de KIP Greyline 48TS, maar deze wordt inmiddels te klein voor ons gezin. Vandaag hebben we een hele mooie Knaus Sudwind 550 uit 2006 bekeken.
Echter nu viel op dat in de disselkast aan de kant van de deur het hout rot was, en er zat een plaatje overheen geschroefd. Na het wegtrekken van de horizontale lat onderaan, kwam zacht, rot hout tevoorschijn. Daarna viel mij op dat de hele onderste aluminium plaat aan diezelfde kant ooit vernieuwd is, want de kleur is wat afwijkend (daar valt mee te leven) maar ook is de aansluiting tussen beide platen niet mooi. De bovenste plaat wijkt een beetje en de onderste lijkt dikker te zijn, ofzo. Lastig uit te leggen. Misschien zie je het op de foto's. Als je er met je hand over heen gaat is het niet mooi glad, je voelt een balk ofzo zitten vlak onder die naad tussen bovenste en onderste plaat. Ook zijn een aantal biezen vernieuwd met verschillende kleuren. Kijkend onder de caravan zie je over de hele lengte ook wat sporen van vervangen van de zijkant, ook zie je kaal hout (zaagsnede ofzo) dat niet behandeld lijkt tegen vocht (of het kit is in de loop van tijd los gegaan??).
Op alle genoemde punten was duidelijk verschil te zien met de andere kant van de caravan, die mooi strak en netjes was zoals af-fabriek.

Het lijkt mij sterk dat dit naar BOVAG/FOCWA normen gerepareerd is zoals we hier zien? Wat is jullie reactie bij het zien van deze beelden?
Voor de hand liggende reactie is natuurlijk: NIET KOPEN!!! Maar voor de rest was het echt een prachtige caravan, die nog wel wat meer jaren verdiend dan die hij er nu op heeft zitten. Maar wat is wijsheid? Daarom ben ik benieuwd naar jullie reacties op deze beelden (ook al zie je daar natuurlijk niet alles op). Wellicht, indien het financieel interessant is de caravan te kopen (komende winter, of op langere termijn?) de reparatie op juiste wijze overdoen? Wat zou een deugdelijke reparatie kosten van de onderplaat van een Knaus 550?

Disselbak 1
IMG_20180402_140020.JPG
Disselbak 2
IMG_20180402_140017.JPG
Laatst gewijzigd door CaravanRacer op ma 2 apr 2018 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door CaravanRacer » ma 2 apr 2018 21:12

En hierbij 3 foto's van de zijwand zelf:

1:
IMG_20180402_145205.JPG
2:
IMG_20180402_151024.JPG
3:
IMG_20180402_151027.JPG

Ferdi

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door Ferdi » ma 2 apr 2018 21:15

Als je hem wil kopen, dan de schade laten taxeren en dat bedrag uit onderhandelen op de prijs. Laten zitten is geen optie, je moet weten wat de werkelijke schade is.
Was de verkoper hiervan op de hoogte en was de schade gemeld bij de verkoop?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door CaravanRacer » ma 2 apr 2018 21:18

Nee de verkoper heeft mijn onderzoek met veel interesse bekeken maar schrok eigenlijk ook van wat we tegenkwamen. Was voor hem denk ik ook niet heel plezierig om dat aan je eigen caravan te zien... ook hij wil graag weten wat voor schade dit was en waar/wanneer dit op deze manier hersteld is. Hij heeft hem zelf afgelopen zomer pas gekocht dus heeft hem zelf ook nog niet lang. Hij was wel op de hoogte van het aangebrachte plaatje in de disselbak en heeft mij dat ook al op voorhand verteld, maar dat die hele onderste helft zijwand vervangen lijkt op deze manier wist hij niet.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door evr66 » ma 2 apr 2018 21:22

Vochtmeting? Als je erg handig bent en tijd hebt, kan er veel als de prijs in verhouding is. Moet je dit laten doen, zou ik op mijn gemak verder zoeken.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door Ab » ma 2 apr 2018 21:32

Mee eens.
Reparatie vlgs Focwa-Bovag normen kon wel eens meer kosten dan de caravan waard is.
Zo bezien is de caravan total loss economisch bezien.
Praktisch gezien kan het een fijne caravan voor weinig geld zijn als je zelf een en ander kunt herstellen en wat cosmetische dingetjes voor lief neemt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door Chris » ma 2 apr 2018 21:41

Moeilijk is het zeker.
Want, meestal als je een vochtschade ziet, is de werkelijke schade onderhuids al veel verder.
Dan wordt het een echt grote operatie, vaak veel groter dan je nu denkt.
De caravan lijkt idd een slecht gerepareerde schade te hebben, en dan, om slim te zijn... naar een caravan schade bedrijf ermee en laten taxeren wat dit moet kosten om te repareren.
Enne... nu zie je deze hoek makkelijk, maar als er een nieuwe onderplaat is gemonteerd, zijn er dan niet meer... verborgen... vochtschade plekken aan deze zijkant??
De verkoper zal daar natuurlijk niet blij mee zijn, de waarde daalt dan snel.
Hij heeft nu de "Zwarte Piet" het is zijn probleem, laat het niet jou probleem worden.
M.a.w. de verkoper wil er nu al weer vanaf... waarom???? hierom????

Trouwens..
Een vochtmeter , officieel Bovag model is duur, een prima alternatief heb ik zelf ook kostte 17 euro in China.
Mee gespeeld bij mijn dealer en met zijn officiele Caisson meter... niet exact gelijk maar prima te gebruiken.
Ik heb deze: https://nl.aliexpress.com/item/RZ-EMT01 ... 0.0.35Hj3i
En op schaal-instelling 1 is hij perfect te gebruiken voor caravans... blijft dat het GEEN bovag goedgekeurd ding is.

Succes
Chris
Laatst gewijzigd door Chris op ma 2 apr 2018 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door BertJan » ma 2 apr 2018 21:46

Zijwand is niet erg netjes geplakt lijkt het zo, maar caravan is 12 jaar oud, dus als je dit niet wilt de caravan laten staan, de vochtschade zeker repareren, houtrot en schimmels wil je niet.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door PD » ma 2 apr 2018 21:48

CaravanRacer schreef:Nee de verkoper heeft mijn onderzoek met veel interesse bekeken maar schrok eigenlijk ook van wat we tegenkwamen. Was voor hem denk ik ook niet heel plezierig om dat aan je eigen caravan te zien... ook hij wil graag weten wat voor schade dit was en waar/wanneer dit op deze manier hersteld is. Hij heeft hem zelf afgelopen zomer pas gekocht dus heeft hem zelf ook nog niet lang. Hij was wel op de hoogte van het aangebrachte plaatje in de disselbak en heeft mij dat ook al op voorhand verteld, maar dat die hele onderste helft zijwand vervangen lijkt op deze manier wist hij niet.
Klinkt mij als een vaag verhaal...... de verkoper wil al binnen 1 jaar van de caravan af maar weet niet van de vochtschade..... natuurlijk kan het echt zo zijn maar ik zou met een grote boog om deze caravan heen lopen :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door BertJan » ma 2 apr 2018 21:54

Sorry k had je verhaal niet geheel gelezen, en daarom een onvolledig antwoord. De onderste plaat zit in de bovenste gehaakt of geschoven, en deze wordt daarna weer dichtgeklopt, dit is een lastige klus om netjes te doen, als je dit over wilt doen vervang dan ook maar de bovenste plaat, omdat er als ik de foto zo bekijk de plaat te hard is dichtgeslagen en dat krijg je niet meer goed.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door Micky » ma 2 apr 2018 22:51

PremiumDiscovery schreef:
CaravanRacer schreef:Nee de verkoper heeft mijn onderzoek met veel interesse bekeken maar schrok eigenlijk ook van wat we tegenkwamen. Was voor hem denk ik ook niet heel plezierig om dat aan je eigen caravan te zien... ook hij wil graag weten wat voor schade dit was en waar/wanneer dit op deze manier hersteld is. Hij heeft hem zelf afgelopen zomer pas gekocht dus heeft hem zelf ook nog niet lang. Hij was wel op de hoogte van het aangebrachte plaatje in de disselbak en heeft mij dat ook al op voorhand verteld, maar dat die hele onderste helft zijwand vervangen lijkt op deze manier wist hij niet.
Klinkt mij als een vaag verhaal...... de verkoper wil al binnen 1 jaar van de caravan af maar weet niet van de vochtschade..... natuurlijk kan het echt zo zijn maar ik zou met een grote boog om deze caravan heen lopen :(
Idd ik zou ook heel snel doorlopen :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door deusjevo » ma 2 apr 2018 23:42

Lekker laten staan en verder zoeken of de prijs moet wel heel interssant zijn tov vergelijkbare caravans.
Heb je zin in zo’n reparatie en is de prijs gunstig dan kun je het wagen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door CaravanRacer » di 3 apr 2018 10:37

Inmiddels worden wat meer details duidelijk.

De caravan is bij een Knaus dealer in NL nieuw verkocht en daar ook een keer ingeruild en doorverkocht. Hij is daar altijd in onderhoud geweest t/m 2014. Eind 2015 kwam de (2e) eigenaar daar weer met de caravan, maar toen voor een schade taxatie. Na deze taxatie zijn eigenaar en caravan daar nooit meer gezien.

Op 8-7-2016 is deze caravan opgenomen in de bedrijfsvoorraad van een FOCWA en BOVAG erkend caravan bedrijf, een slordige 18 kilometer verderop. Deze heeft hem ruim 5 maanden gehad en toen vlak voor kerst verkocht, met Bovag garantie, nieuwe banden en onderhoudsbeurt. Ik heb die mevrouw 2 keer gesproken, 1 keer voor mijn bezichtiging en 1 keer daarna, hun sticker zit ook op de caravan. Tijdens het eerste gesprek was ze heel vriendelijk en vertrouwenwekkend, er was niets met die caravan aan de hand: "prima caravan, met beurt en garantie verkocht, kunt u zo kopen meneertje. Als u nog vragen heeft, bel maar of stuur foto's, helemaal prima."
Het tweede gesprek was vanochtend. Eerst meneer aan de telefoon, maar die had geen flauw idee over welke caravan we het hadden, moest later maar terugbellen voor zijn vrouw. Een uurtje later mevrouw aan de lijn, die wist het wel direct: Zij bleken bij aflevering die plaat in de dissel te hebben gezet, als goodwill naar hun klant, maar rot hout? Welnee dat halen zij altíjd eerst weg om deugdelijk te repareren. En een vervangen zijkant? Daar weten ze echt niks van! En ze hebben geen idee natuurlijk wat er nog met de caravan gebeurt is in die tijd na de verkoop. En belt u alstublieft nooit weer en haal onze sticker aub van de caravan af, want wij willen er niks meer mee te maken hebben. Echt een compléét andere toonzetting dus dan het gesprek vorige week. Ohja, waar het eerste gesprek prima was dat ik belde en vragen stelde, moest ik tijdens het tweede gesprek maar gewoon een nieuwe caravan kopen als ik geen vertrouwen had in vakmensen en alles op deze manier uitzoek..?

Het is mij niet duidelijk of deze zijwand door hun vervangen is of dat de vorige eigenaar dat zelf heeft gedaan of elders heeft laten doen. Maar zij hebben hem in ieder geval zo (door)verkocht, en bij het eerste gesprek hebben ze mij niet geïnformeerd over deze schade terwijl ze het, iig vwb het deel bij de dissel, wel wisten. En het lijkt mij heel sterk dat een gecertificeerd bedrijf niks ziet aan die plaat terwijl ik het als leek wel zie?

Heeft iemand ervaring wat je in zo'n situatie kunt met hun lidmaatschap van BOVAG en FOCWA?

Het blijft een hele mooie en voor ons geschikte caravan. Maar zoals hier al gesteld, er zit een forse waarde vermindering in. Die wil ik absoluut niet voor mijn rekening krijgen, en als ik nu koop tegen marktconforme prijs dan krijg ik die bij inruil wel voor mijn kiezen. En dan maar hopen dat die in de tussentijd geen verdere schade oploopt.

workel

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door workel » di 3 apr 2018 10:59

RE.gif

@CaravanRace, de vraag die bij mij leeft, de schade die getaxeerd is door de dealer is dat de schade waar nu het vocht is inzit? Kans is groot dat de caravan is verkocht met schade en dat de andere partij (mevrouw) de schade heeft hersteld en de caravan heeft verkocht.

In mijn ogen komt het te vaak voor als je hier info overvraagt (bij caravans of auto's) mensen zeer achterdochtig en dan heel vreemd en ontwijkend gaan reageren. Dat zegt mij vaak genoeg.

Je geeft aan dat je er een marktconforme prijs voor moet betalen en dat zal wel een aardig bedrag zijn, gezien de occasion waarde in de huidige caravan handel.

Volgens mij 3 oplossingen:
1). Huidige eigenaar hersteld de schade op zijn kosten en jij koopt daarna een prima caravan die professioneel hersteld is.
2). Schade laten taxeren en dit bedrag van de verkoopprijs afhalen
3). Verkoper veel succes wensen met de caravan en op zoek naar een andere.

Ik sluit mij aan bij meerdere reacties die hier zijn gegeven, optie 3, opzoek naar een andere.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door wolf » di 3 apr 2018 12:09

mijn ervaringen met 2de hands te kopen: ik hou nooit rekening met wat de verkoper vertelt maar alleen met wat ik zelf zie en ervaar.
Sommige mensen kunnen heel goed komedie spelen.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door evr66 » di 3 apr 2018 12:27

Als je dit soort reparaties niet zelf ziet zitten (en ga ervan uit, dat het een ingrijpend verhaal wordt, je ziet nu waarschijnlijk alleen het topje vd ijsberg), wegwezen en lekker verder zoeken. Ik weet het, lastig als de cvan je lijkt te bevallen, maar dit lijkt hem niet te gaan worden.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door Cara-Fan » di 3 apr 2018 13:20

Joh zoek toch lekker verder. [aschrik.gif] Het eerste gevoel is al niet goed, dat zegt genoeg. Er komt echt wel weer een andere caravan op je pad.

AJ.Wijk

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door AJ.Wijk » di 3 apr 2018 15:37

Lekker laten staan ik weet niet wat de vraag prijs is maar altijd te veel en het blijft ellende
er staan nog heel veel andere mooie te koop

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door Chris » di 3 apr 2018 16:20

Als ik even reken is die caravan dus in December 2016 daar verkocht...
Als de vochtschade van daarna is.... dan heeft het rotten wel heel erg snel toegeslagen, onmogelijk snel naar mijn idee.
Maar die schade was niet van daarna, dat heb je zelf al geconstateerd, die was van eerder...
Dus... was een bekend probleem en om te maskeren is er een plaatje op gemaakt....
Oeps... wat is daar nog meer aan de hand.

Ik zou deze cvan, hoe leuk ook, laten staan.
Je moet binnen ook een muffe lucht ruiken, rottend hout stinkt.
En schimmels.... brr... daar wil je geen vakantie in vieren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door CaravanRacer » di 3 apr 2018 17:03

Wel bedankt voor al jullie reacties.
Even voor de goede orde, het vermolmde hout dat je op de 1e 2 foto's ziet is wel droog, het kan er best al langere tijd zitten. Van deze modellen schijnt het vaker voor te komen dat de disselbak lekt vanaf de afdekdriehoekjes erboven. Maar het is dus niet vochtig (is gemeten) en het ruikt ook niet muf, er heeft ook al een caravan monteur naar gekeken van een nabij gelegen bedrijf en die constateerde hetzelfde.

Resteert de vraag of ik een caravan wil kopen waarvan ook gezegd is: de beide reparaties (nieuwe wand en dissel lekkage) verdienen geen schoonheidsprijs. Nu weet ik waarom mensen na een schade + herstel hun caravan inruilen omdat ze hem niet meer willen hebben...

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door Jan van Vijven » di 3 apr 2018 17:08

Wat is zo speciaal aan deze caravan? Je weet dat er van alles aan mankeert, waarom dan toch twijfelen? Laten staan en verder zoeken!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door Ab » di 3 apr 2018 17:58

Tja..daarover verschillen wij van mening..
Als de prijs goed is, en dan bedoel ik de total loss prijs, dan wil ik zo'n caravan best kopen.
Al eens een paar keer eerder gedaan samen met een familielid.
Bijv. een caravan waarvan de gehele voorkant rot was..en total loss verklaard door de verzekering.
Met een paar dagen stevig doorwerken met z'n twee was het weer een prima caravan die na 5 jaar weer verkocht is voor het driedubbele van de inkoopprijs.
Goedkoper kan je niet caravannen.
Maar je moet daar wel de mogelijkheden en vooral wat handigheid voor hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door Jan van Vijven » di 3 apr 2018 18:03

Ik heb niet het idee dat deze caravan een koopje is.
Indien wel en je bent handig, hebt tijd ruimte en zin, dan zou het best kunnen.

Tijd, geduld en zin, heb ik niet....:-)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door Ab » di 3 apr 2018 18:39

Nee, dit ligt uiteraard voor een ieder anders.
Als je er zelf niks aan kunt of wilt doen dan is het beter verder te kijken.
Of voor een dusdanig lage prijs in te kopen dat na onzichtbare reparatie door een vakman de prijs inclusief reparatiekosten nog steeds redelijk is.
Een zorgvuldig vooronderzoek en een gedegen vochtmeting zijn dan wel aan te raden.
Om zeker te zijn dat er geen spreekwoordelijke lijken uit de kast komen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Zijschade Knaus Sudwind 550 uit 2006

Bericht door Gerrie » di 3 apr 2018 19:50

Net een oud huis, je trekt het ene open en dan loop je tegen het volgende aan. Volgens mij zijn er genoeg andere caravans te koop. De enige reden zou de prijs kunnen zijn maar waar de prijs voor een gehele reparatie (inclusief tegenvallers) op komt weet op dit moment niemand.
Staan laten en verliefd worden op een andere goede caravan zonder verhaal.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”