Injecteren vloer + extra balkje
Injecteren vloer + extra balkje
Hallo allemaal,
In onze caravan van 2005 (Sterckeman) last van een verende vloer. Na jaren met de tent weg te gaan nu een kleine drie jaren geleden deze gekocht om te kijken of het zou bevallen. En het bevalt... Weet ook dat het geen top caravan is, maar we zijn er heel blij mee. Achter enkele jaren kan er een nieuwe komen maar tot die tijd zouden we graag met deze verder gaan. Dus we gaan het probleem moeten aanpakken.
Na heel veel gelezen te hebben hier toch de zin gekregen om zelf te beginnen met de verende caravanvloer te verhelpen. Vandaag heb ik permacol 5663 besteld, een mal gemaakt voor op de vloer te leggen met het nodige tegengewicht, de deuvels liggen klaar,... Nu zou ik echter graag langs onder een versteviging aanbrengen tussen het chassis. Ik weet dat er in het chassis niets geboord mag worden maar mag ik de gaten die erin zitten gebruiken om een U-profiel te bevestigen? Ter verduidelijking twee foto's. De foto's waar de plakband op te zien is, is een balk die in de langsrichting van de caravan is gemonteerd in het midden.
Anders was de oplossing zoals in viewtopic.php?f=80&t=25907&start=50 voor de hand liggend.
Ik zou nu graag een u-profiel plooien met aan beide zijdes een plaatje met gaten tegen gelast waardoor het dan met bout en borgmoer in de bestaande gaten van de foto's gemonteerd kan worden. (Laat het ook galvaniseren). Hoop dat het wat duidelijk is.
Alvast bedankt voor reacties.
In onze caravan van 2005 (Sterckeman) last van een verende vloer. Na jaren met de tent weg te gaan nu een kleine drie jaren geleden deze gekocht om te kijken of het zou bevallen. En het bevalt... Weet ook dat het geen top caravan is, maar we zijn er heel blij mee. Achter enkele jaren kan er een nieuwe komen maar tot die tijd zouden we graag met deze verder gaan. Dus we gaan het probleem moeten aanpakken.
Na heel veel gelezen te hebben hier toch de zin gekregen om zelf te beginnen met de verende caravanvloer te verhelpen. Vandaag heb ik permacol 5663 besteld, een mal gemaakt voor op de vloer te leggen met het nodige tegengewicht, de deuvels liggen klaar,... Nu zou ik echter graag langs onder een versteviging aanbrengen tussen het chassis. Ik weet dat er in het chassis niets geboord mag worden maar mag ik de gaten die erin zitten gebruiken om een U-profiel te bevestigen? Ter verduidelijking twee foto's. De foto's waar de plakband op te zien is, is een balk die in de langsrichting van de caravan is gemonteerd in het midden.
Anders was de oplossing zoals in viewtopic.php?f=80&t=25907&start=50 voor de hand liggend.
Ik zou nu graag een u-profiel plooien met aan beide zijdes een plaatje met gaten tegen gelast waardoor het dan met bout en borgmoer in de bestaande gaten van de foto's gemonteerd kan worden. (Laat het ook galvaniseren). Hoop dat het wat duidelijk is.
Alvast bedankt voor reacties.
Re: Injecteren vloer + extra balkje
Mooie klus dus.
Ik geloof niet dat er enig bezwaar is om bestaande gaten in het chassis te gebruiken.
Zolang er maar niet geboord wordt is het ok...
Chris
Ik geloof niet dat er enig bezwaar is om bestaande gaten in het chassis te gebruiken.
Zolang er maar niet geboord wordt is het ok...
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Injecteren vloer + extra balkje
ik zou die gaten best durven gebruiken. niet gaan boren en zorgen dat je het profiel niet samenknijpt mocht je door en door moeten.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Injecteren vloer + extra balkje
Bedankt voor de antwoorden...
Weet toevallig ook iemand of dat voor de keuring in België ook in orde is?
Weet toevallig ook iemand of dat voor de keuring in België ook in orde is?
Re: Injecteren vloer + extra balkje
@ Chris @Tine,Chris schreef:Mooie klus dus.
Ik geloof niet dat er enig bezwaar is om bestaande gaten in het chassis te gebruiken.
Zolang er maar niet geboord wordt is het ok...
Chris
Je kunt heus wel extra gaten in een chassis boren, als je dat maar doet op plaatsen waar dat toegestaan is. Daar waar geen moment in het dwars-opstaande lijf van een balk/(koker) aanwezig is.
De ontwerper van een frame kiest die bij voorkeur ook op die plaatsen de gaten. Moet er onverhoopt gaten komen op een plaats waar dat ongunstig is plaatst hij verstevigings-schotjes. Bij dwarskracht dikt hij dat plaatdeel op, door bijvoorbeeld opgelaste plaatjes, waar dan het gat vervolgens door geprojecteerd wordt. Daarbij komt dat frames niet statisch belast worden, dus bij opveren van de caravan (over een hobbel) kunnen de belasting omkeren. Ten slotte moet je rekening houden met mogelijke "staafverzwakking", op plaatsen waar je door het extra gat de doorsnede van die balkt verminderd. Je moet dus (werktuigbouwkundige) kennis van zaken hebben. Chassisbouwers willen dat dus niet dat je er aan knutselt en stellen zich niet aansprakelijk voor de gevolgen die zij dan niet in de hand hebben.
Maar het kan dus echt wel
Dan even over de opmerking van Chris. Ik denk niet dat er bezwaar tegen is die gaten te gebruiken, maar toch kunnen er nadelige invloeden zijn. Als je bijvoorbeeld dwars-over onder de caravan een aantal ribben bijplaatst, verstijf je het bodem-veld niet alleen in dwarsrichting, maar ook in lengterichting. Dat laatste kan voor het restant van de balk die niet zijdelings verstevigd wordt nadelig zijn om dat het moment naar dat overgangspunt van de laatste rib getrokken wordt.
Erg theoretisch natuurlijk. Maar ik zal het verduidelijken. Neem bijvoorbeeld een reepje dun multiplex van een meter een buig die. Het reepje breekt niet. Pak nog zo'n reepje multiplex en zaag dat in de lengterichting middendoor. Ook dat reepje zal niet breken maar nog makkelijker buigen natuurlijk. Tot slot: neem nog zo'n reepje multiplex en zaag het voor de helft in lengterichting middendoor en zaag een kant helemaal af. Als dit latje buigt breekt het ogenblikkelijk op de plaats waar de halve breedte op de hele breedte overgaat. Dit laatste bedoelt men met het "moment naar één punt trekken"
Niet geheel off-topic denk ik (en wel vergezocht),maar ik wil aangeven dat je met verstevigen van onderdelen soms de overige delen zwakker maakt. Het ontwerp van onderstellen van breed(=hoog) bij de wielen en slanker (=minder hoog) bij voorzijde en vooral achterzijde is om de overgang zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen en niet het effect ontstaat wat ik wilde uitleggen. Hoeft het niet helemaal te lezen hoor, blijft niet on-line
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: Injecteren vloer + extra balkje
Tine schreef:Bedankt voor de antwoorden...
Weet toevallig ook iemand of dat voor de keuring in België ook in orde is?
Ik heb het balkje vastgezet met een soort klem, zit al vele duizenden km muurvast.
Zoiets, Ab kan je exact vertellen welke, die heeft me geholpen.
https://flamcogroup.com/nl/catalog/beve ... c+p+a+view
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Injecteren vloer + extra balkje
RE.gif RE.gif
Leuk, toch weer wat geleerd vandaag, dank je, had het niet zo bekeken :)
"Niet geheel off-topic denk ik (en wel vergezocht),maar ik wil aangeven dat je met verstevigen van onderdelen soms de overige delen zwakker maakt. "
Leuk, toch weer wat geleerd vandaag, dank je, had het niet zo bekeken :)
"Niet geheel off-topic denk ik (en wel vergezocht),maar ik wil aangeven dat je met verstevigen van onderdelen soms de overige delen zwakker maakt. "
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Injecteren vloer + extra balkje
@ Graaf.
Ik kan je prima volgen, en denk ook wel dat je verhaal klopt.
Nu dacht ik niet aan hele zware constructie's, een balkje (hout?) was de bewoording van TS.
Een balkje veert zelf ook, dus daardoor was volgens mij weinig beperking.
Maar..
Ik onthoud je verhaal... duidelijk.. thanx..
Chris
Ik kan je prima volgen, en denk ook wel dat je verhaal klopt.
Nu dacht ik niet aan hele zware constructie's, een balkje (hout?) was de bewoording van TS.
Een balkje veert zelf ook, dus daardoor was volgens mij weinig beperking.
Maar..
Ik onthoud je verhaal... duidelijk.. thanx..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Injecteren vloer + extra balkje
Prima, ben zo'n klem ook al tegengekomen. Zullen er nog eens goed over nadenken denk ik...
Re: Injecteren vloer + extra balkje
Graaf, ik ga een heel end met je mee met je verhaal.
Alleen ben ik het niet geheel met je eens over dwarsbalkjes die enige invloed zouden kunnen hebben op de stijfheid van het chassis van een caravan.
Die invloed is er nagenoeg niet omdat de balken in de lengterichting al onderling gekoppeld zijn d.m.v.
de caravan bodemplaat.
Het verjongen van het chassis heeft meer te maken met het feit dat de as de grootste krachten op het chassis uitoefend.
Daar is het chassis(deel) wel heel erg hoog.
Achteraan hoeft het maar heel weinig te dragen.
Uit gewichtsbesparende (en esthetische) redenen is het chassis daar veel dunner.
Opveren doet een chassis ook niet. Indien dat wel zo zou zijn zou er weinig overblijven van de doos die een caravan is.
Wel ontstaat er buiging (omhoog en naar beneden) in het deel wat voorbij de caravan steekt.
De dissel dus.
Heel duidelijk zichtbaar (en voelbaar) door het deinen van een caravan.
Bij sommige Hobby modellen zat/zit er een dwarsdrager onder de vloer.
Bij veel modellen op de goede plaats..ter hoogte van de deur en tegenoverliggende keuken. Waar het meest gelopen wordt.
Bij enkele modellen echter door andere indeling op een minder nuttige plaats.
Die hadden echt een extra balkje nodig.
De bevestiging aan de hoofdliggers hoeft niet stijf te zijn. Alleen dragend in het vertikale vlak is eigenlijk al voldoende.
Alleen ben ik het niet geheel met je eens over dwarsbalkjes die enige invloed zouden kunnen hebben op de stijfheid van het chassis van een caravan.
Die invloed is er nagenoeg niet omdat de balken in de lengterichting al onderling gekoppeld zijn d.m.v.
de caravan bodemplaat.
Het verjongen van het chassis heeft meer te maken met het feit dat de as de grootste krachten op het chassis uitoefend.
Daar is het chassis(deel) wel heel erg hoog.
Achteraan hoeft het maar heel weinig te dragen.
Uit gewichtsbesparende (en esthetische) redenen is het chassis daar veel dunner.
Opveren doet een chassis ook niet. Indien dat wel zo zou zijn zou er weinig overblijven van de doos die een caravan is.
Wel ontstaat er buiging (omhoog en naar beneden) in het deel wat voorbij de caravan steekt.
De dissel dus.
Heel duidelijk zichtbaar (en voelbaar) door het deinen van een caravan.
Bij sommige Hobby modellen zat/zit er een dwarsdrager onder de vloer.
Bij veel modellen op de goede plaats..ter hoogte van de deur en tegenoverliggende keuken. Waar het meest gelopen wordt.
Bij enkele modellen echter door andere indeling op een minder nuttige plaats.
Die hadden echt een extra balkje nodig.
De bevestiging aan de hoofdliggers hoeft niet stijf te zijn. Alleen dragend in het vertikale vlak is eigenlijk al voldoende.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Injecteren vloer + extra balkje
Chassis kikker klem.....zo kun je iets aan een profielbalk/chassis vastklemmen zonder boren of beugels, dus ook dwarsbalken. Zo worden dan ook veel movers vastgezet dus het is geen zwakke verbinding.
Klop maar in google..
Klop maar in google..
-
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
- Locatie: Ergens waar mijn huis staat
Re: Injecteren vloer + extra balkje
HE 160 eronder weet je zeker dat het sterk is.
Grapje, je kan inderdaad de gaten gewoon gebruiken kan er alleen maar beter op worden.
Grapje, je kan inderdaad de gaten gewoon gebruiken kan er alleen maar beter op worden.
Trekker met sleurhut
Re: Injecteren vloer + extra balkje
Ja, precies Ab. De verstijvingsbalken dienen bij voorkeur alleen een dwarskracht op het chassis uit te oefenen en is de verstijving van de chassis over datAb schreef:Graaf, ik ga een heel end met je mee met je verhaal.
Alleen ben ik het niet geheel met je eens over dwarsbalkjes die enige invloed zouden kunnen hebben op de stijfheid van het chassis van een caravan.
Die invloed is er nagenoeg niet omdat de balken in de lengterichting al onderling gekoppeld zijn d.m.v.
de caravan bodemplaat.
Het verjongen van het chassis heeft meer te maken met het feit dat de as de grootste krachten op het chassis uitoefend.
Daar is het chassis(deel) wel heel erg hoog.
Achteraan hoeft het maar heel weinig te dragen.
Uit gewichtsbesparende (en esthetische) redenen is het chassis daar veel dunner.
Opveren doet een chassis ook niet. Indien dat wel zo zou zijn zou er weinig overblijven van de doos die een caravan is.
Wel ontstaat er buiging (omhoog en naar beneden) in het deel wat voorbij de caravan steekt.
De dissel dus.
Heel duidelijk zichtbaar (en voelbaar) door het deinen van een caravan.
Bij sommige Hobby modellen zat/zit er een dwarsdrager onder de vloer.
Bij veel modellen op de goede plaats..ter hoogte van de deur en tegenoverliggende keuken. Waar het meest gelopen wordt.
Bij enkele modellen echter door andere indeling op een minder nuttige plaats.
Die hadden echt een extra balkje nodig.
De bevestiging aan de hoofdliggers hoeft niet stijf te zijn. Alleen dragend in het verticale vlak is eigenlijk al voldoende.
gedeelde van minimale invloed. Het "gevaar" schuilt hem zoals jij weet in het ontstaan van onbedoelde momenten. Zelfs het torderen van de chassis-liggers
door het doorbuigen van de belaste vloer. Vaak wordt er voor het verstijven van vloeren gekozen voor het stijver maken het vloerveld
zelf en het niet bevestigen aan de liggers. (in woningbouw door de bestaande balklaag te verstijven door dwars tussen de balken precies
passende blokken te plaatsen zodat er een soort eier-rek constructie ontstaat. Bij staalbouw [bv brugdelen] idem maar dan middels een ondergelast raster)
Nu is het wel zo dat een caravan niet meer dan een stijve doosconstructie is en bij het opveren (door bijvoorbeeld te hard over een drempel te gaan) de belasting
minder of zelfs "0" (=zweefmoment) kent, maar door massa traagheid van bijvoorbeeld langere zwaardere caravans (PD ) zal een omgekeerde kracht op uiteinde van de
chassisbalken ontstaan.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: Injecteren vloer + extra balkje
Effe het draaitje wakker schudden.
Wij hebben een hout balkje op zijn lengte en dwars enkele lijnen ingespoten{laten doen}.
Maar dat het voldoende is hopen dat de caravan het nog 5jaar vol houd.
Wij hebben een hout balkje op zijn lengte en dwars enkele lijnen ingespoten{laten doen}.
Maar dat het voldoende is hopen dat de caravan het nog 5jaar vol houd.
Re: Injecteren vloer + extra balkje
Nog even over verende vloeren..
Het kan 2 oorzaken hebben.
Gewoon verend..terwijl er met de vloer zelf niets aan de hand is. Gewoon iets te weinig ondersteuning waardoor doorbuiging plaats vindt.
Op de lange duur kan dit ook de verlijming van de sandwich loswerken, dan is de sterkte er helemaal uit.
Soms is opnieuw verlijmen met Permacol of andere lijm dan niet nodig, zolang de lijmverbinding nog intact is.
Dan volstaat een extra ondersteuningsbalkje uit gegalvaniseerd plaatstaal ( bij voorkeur ) of een houten balkje.
Is de vloer "sponzig" dan is injecteren de oplossing.
Eigenlijk zou een houten balkje eronder verlijmen het probleem ook kunnen lossen, als het alleen vering betreft.
Dat hoeft dan niet eens aan het chassis vast te zitten.
De meeste bouwmarkt lijmen redden dat niet.
2 component epoxylijm is daar wel uitstekend voor.
Deze lijm is sterker dan de houtdelen zelf bij goede toepassing.
Uit hoofde van mijn vakgebied heb ik altijd voorkeur gehad voor staal. Gewoon omdat dat altijd voorhanden is voor mij, en eenvoudig te verwerken.
Maar hout kan ook. Bij voorkeur de lijm dikker maken met glasbolletjes, of dik bestellen.
Je kunt dan met een ijslolly stokje ook nog een mooie halfronde fillet in de hoeken maken.
Daar wordt het meteen ook nog weer een stukje sterker van.
Het kan 2 oorzaken hebben.
Gewoon verend..terwijl er met de vloer zelf niets aan de hand is. Gewoon iets te weinig ondersteuning waardoor doorbuiging plaats vindt.
Op de lange duur kan dit ook de verlijming van de sandwich loswerken, dan is de sterkte er helemaal uit.
Soms is opnieuw verlijmen met Permacol of andere lijm dan niet nodig, zolang de lijmverbinding nog intact is.
Dan volstaat een extra ondersteuningsbalkje uit gegalvaniseerd plaatstaal ( bij voorkeur ) of een houten balkje.
Is de vloer "sponzig" dan is injecteren de oplossing.
Eigenlijk zou een houten balkje eronder verlijmen het probleem ook kunnen lossen, als het alleen vering betreft.
Dat hoeft dan niet eens aan het chassis vast te zitten.
De meeste bouwmarkt lijmen redden dat niet.
2 component epoxylijm is daar wel uitstekend voor.
Deze lijm is sterker dan de houtdelen zelf bij goede toepassing.
Uit hoofde van mijn vakgebied heb ik altijd voorkeur gehad voor staal. Gewoon omdat dat altijd voorhanden is voor mij, en eenvoudig te verwerken.
Maar hout kan ook. Bij voorkeur de lijm dikker maken met glasbolletjes, of dik bestellen.
Je kunt dan met een ijslolly stokje ook nog een mooie halfronde fillet in de hoeken maken.
Daar wordt het meteen ook nog weer een stukje sterker van.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Injecteren vloer + extra balkje
Fijn zoveel uitleg... aan Ab, bij het gebruik van Permacol, moet het dan een bepaalde buiten temperatuur zijn of is dit geen probleem om dit bij wat kouder weer te doen?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Re: Injecteren vloer + extra balkje
Ik weet niet meer waar ik het eens gelezen heb, maar het staat mij bij dat je het niet moet verwerken bij temperaturen onder de 15 graden!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Injecteren vloer + extra balkje
Bij de huidige temperatuur kan het al.
Deze lijm hardt uit onder invloed van vocht.
Klinkt gek..ik weet het.
De minimale temperatuur weet ik effe niet, maar staat op de verpakking.
Ik gebruik(te) het altijd binnen in een te verwarmen ruimte. Was dus niet belangrijk.
Deze lijm hardt uit onder invloed van vocht.
Klinkt gek..ik weet het.
De minimale temperatuur weet ik effe niet, maar staat op de verpakking.
Ik gebruik(te) het altijd binnen in een te verwarmen ruimte. Was dus niet belangrijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Injecteren vloer + extra balkje
is dat niet het geval met epoxy ? een polyurethan droogt idd met behulp van vochtMarcoC schreef:Ik weet niet meer waar ik het eens gelezen heb, maar het staat mij bij dat je het niet moet verwerken bij temperaturen onder de 15 graden!
Re: Injecteren vloer + extra balkje
Inderdaad, epoxy heeft een minimale temperatuur (meestal vanaf een graad of 15), PU gebaseerde lijmen harden uit onder inwerking van vocht.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Injecteren vloer + extra balkje
Behalve 2 componenten PU.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.