Pagina 1 van 3

gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: wo 25 okt 2017 19:23
door RuudvanZanten
Geachte forum leden,

Tijdens een Bovag onderhoudsbeurt aan onze caravan Eriba Swing 465 bouwjaar 2005 bleek het chassis op meerdere plekken te zijn gescheurd bij de montage bouten van de as, en ook op meerdere plaatsen op de diverse montagepunten bij de dwarsbalken en de montage van de disselbomen aan de chassisbalken.
De afgelopen maanden is de caravandealer/Hymer/Eriba in contact geweest met BPW, met de vraag of er meerdere gevallen bekend zijn van dit schade beeld en of er een coulanceregeling hiervoor bestaat. Dit wordt ontkent door alle partijen, terwijl er op internet identieke schades met foto te vinden zijn.

Mijn vraag is of er onder de forumleden vergelijkbare schadegevallen zijn met een BPW chassis bij Eriba of andere caravan merken met een BPW chassis.

ik zie evt reacties met belangstelling tegemoet

Ruud

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: wo 25 okt 2017 19:58
door Chris
Hallo Ruud.

Ontzettend vervelend zeg... dat is zeker.
Echter jou vraag... JA... ik heb meerdere malen over dit fenomeen bij PWB chassis gehoord.
Meerdere merken caravans ook met een PWB chassis.
Dus je staat niet als bijzonder geval alleen.

Chris

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: wo 25 okt 2017 19:58
door BertJan
is een bekend probleem bij deze wagens, was 5 jaar geleden reeds bekend, volgens mij is er ook een terugroepactie geweest, maar dit weet ik niet zeker

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: wo 25 okt 2017 20:29
door Michel1975
Overigens wel heel schandalig dat een fabrikant blijft ontkennen. Ondanks meerdere schadegevallen welke alleen al op internet staan. Komt de reactie bij de importeur vandaan? Indien ja was ik zelf in de auto gestapt en een knappe jongen die me dan zo afpoeiert.

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: wo 25 okt 2017 21:11
door BertJan
voor de scheuren bij de as zijn adaptor platen gemaakt door bpw die gemonteerd kunnen/mogen worden, maar voor bij de dwarsbalk is er volgens mij niets en moeten de 2 balken vervangen worden.

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: wo 25 okt 2017 22:31
door Den Adriaan
Is er een reden dat deze problemen zijn ontstaan?
Verkeerd geconstrueerd, berekend?
Te zware bovenbouw?
Door verkeersdrempels ontstaan?
Slechte, geen vering?

Ik noem maar wat maar als het probleem herkenbaar wordt waardoor ontstaan is, heb je een handvat om de situatie de baas te worden.

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: wo 25 okt 2017 23:21
door Ab
Komt vaker voor.
Bij oudere caravans is het dan meteen totall loss..
Als je de meeste dealers moet geloven.
Het hele, of een groot gedeelte van het chassis moet dan vervangen worden.
Kost vaak meer dan de caravan waard is.
Persoonlijk vind ik dat onzin.
Het chassis is niks meer of minder dan een simpel uit 3 mm plaatstaal gezet profiel.
Al is het dwars doormidden.. staal is prima lasbaar zonder enig sterkteverlies. Een goede las is sterker dan het omliggende materiaal.
Mits dat gebeurd met de nodige materiaal- en vakkennis.
Een paar lassen leggen kan tegen een fractie van de kosten van een chassis geheel of gedeeltelijk vervangen.

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: do 26 okt 2017 11:20
door nicolaas
Ab schreef:Komt vaker voor.

Mits dat gebeurd met de nodige materiaal- en vakkennis.
Een paar lassen leggen kan tegen een fractie van de kosten van een chassis geheel of gedeeltelijk vervangen.
inderdaad, lassen is een goed mogelijk.

chassis reparaties worden het beste uitgevoerd met een dubbelingsplaat
welke niet rondom gelast moet worden maar alleen in de lengte richting, en ook niet helemaal tot het einde van de plaat
tegen krimp en torsie scheuren

maar wat zijn de kosten van de vervang delen?

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: do 26 okt 2017 11:52
door Jan van Vijven
Uitslijpen, fixeren, verwarmen, lassen....ik roep zomaar wat hoor :-)

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: do 26 okt 2017 12:08
door Ab
Kortgeleden nog van iemand gehoord..
Chassisdeel vervangen.
De kosten tussen de 3 en 4 duizend euro.
Meer dan de dagwaarde van de caravan.
Het vervangen is ook een hele klus in veel gevallen.
De as er onderuit.(soms). de bovenbouw van het chassis afhalen. Alles weer terugbouwen na het vervangen van de chassisdelen..
De losse chassisdelen zijn ook vaak moeilijk verkrijgbaar, en moeten dan speciaal gemaakt worden.
Wat de prijs ook behoorlijk opdrijft.
Oudere chassisdelen zijn heel vaak niet meer uit voorraden leverbaar.

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: do 26 okt 2017 12:20
door Ab
nicolaas schreef:
inderdaad, lassen is een goed mogelijk.

chassis reparaties worden het beste uitgevoerd met een dubbelingsplaat
welke niet rondom gelast moet worden maar alleen in de lengte richting, en ook niet helemaal tot het einde van de plaat
tegen krimp en torsie scheuren

maar wat zijn de kosten van de vervang delen?
Bij een volledig of grotendeels doorgescheurd chassis, of bij verlengen van een ( vrachtwagen) chassis moet je inderdaad een dubbelingsplaat gebruiken.
Om krimpscheuren te voorkomen kunnen de uiteinden voorzien worden van een "vissenstaart"
Evt gecombineerd met uitgloeien.
Meestal niet nodig, alleen bij zware chassis.

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: do 26 okt 2017 12:38
door peter s
Gaat het hier om staal of rubber geveerde as?

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: do 26 okt 2017 15:41
door Hans Gielen
Drie jaar geleden bleken de twee slechts zes jaar oude chassisbalken van mijn Caravellair Venicia 470 gescheurd te zijn. Reparatie kostte toen 4000€ materiaal en 1000€ arbeidsloon.
In Zwitserland klapte een band en thuis bij vervanging bleek dat het band karkas van het andere wiel ook kapot was (geen ronde band meer). Mijn caravan verzekering heeft de schade gelukkig betaald.
Doorgaans zijn chassisbalken gegalvaniseerd waardoor veilig lassen niet mogelijk is. Vervangen is de enige optie.

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: do 26 okt 2017 15:57
door dieseltijger
Ik heb dit 15 jaar geleden ook meegemaakt met een ALKO chassis. Volgens de dealer was lassen niet aan te bevelen gezien de aard van het materiaal - maar was vervanging de enige optie. Het betrof een van de twee chassisbalken vanaf de asunit tot aan de achterzijde van de caravan. Het bedrag wist ik niet meer, wat mij is blijven bijstaan was dat het niet goedkoop - maar ook niet extreem duur was - iets rond de 1000,- 1500 Euro all in dacht ik.

Mijn inschatting - niet gebaseerd op enige vakkennis - is dat "dichtlassen" geen optie is, maar het lassen van verstevigingsplaten met de juiste sterkte-eigenschappen prima zou moeten kunnen - afhankelijk van de plaats van de scheuren. Nu was het zo dat bij mij de scheuren in de boutgaten zaten die op de asunit worden bevestigd. Hier heb je grote momenten, en luistert de maatvoering natuurlijk nauwer denk ik.

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: do 26 okt 2017 16:03
door Ab
@ Hans Gielen Sorry..maar dat is onzin.
Het is niet fijn voor de lasser..en ongezond.
Maar dat is het enige nadeel.
Natuurlijk zou ik ook nieuwe delen er onder laten zetten als de verzekering het betaalde.
Maar niet bij een caravan met een dagwaarde lager dan de kosten van een nieuw chassis.
Daar trapt de verzekering overigens ook niet in denk ik.

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: do 26 okt 2017 20:30
door VIP
peter s schreef:Gaat het hier om staal of rubber geveerde as?

Gewoon uit nieuwsgierigheid....... waarom (leermomentje) is dit belangrijk om te weten scratch.gif weenie.gif

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: vr 27 okt 2017 13:26
door Bartje
Ik heb een gelijkaardige ervaring.
Hoop maar niet dat je ergens een financiele tegemoetkoming zal krijgen.
Het probleem is gekend, en de klant is de pineut.

Lees ook dit eens : viewtopic.php?f=80&t=24858

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: vr 27 okt 2017 13:41
door Ab
Screenshot_20171027-133239.png
Nog even over lassen..
Het maakt geen verschil of het staal gegalvaniseerd is of niet.
Qua sterkte van de las.
Fijn is het niet voor de lasser.
De meesten hebben er een hekel aan.
Maar in tegenstelling tot wat de meeste caravandealers beweren, is het heel goed mogelijk.

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: vr 27 okt 2017 13:48
door Micky
En dus ook de slimste oplossing als je zelf de buidel moet trekken..


Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: vr 27 okt 2017 13:55
door Bartje
Bij mij was de schade te groot om te gaan lassen.
Ik had ook geen zin om zo dicht bij een toch vrij ontvlambare caravan bodem te gaan lassen.

Er is een reden waarom nieuwe chassisbalken een stuk zwaarder gemaakt zijn, dus met nieuwe balken zal het probleem wel oplossen.

Ik vrees dat wanneer je opteert voor lassen, je dan het probleem gewoon verplaatst in de tijd.
Ik vrees dat er na verloop van tijd terug scheuren gaan ontstaan naast de lasnaden.

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: vr 27 okt 2017 14:28
door Ab
Als het chassis van origine al niet sterk genoeg is, is die kans levensgroot aanwezig.
Maar aan de andere kant..als de scheuren pas na 6 of 8 jaar komen, mag je verwachten dat na een paar lassen leggen, de caravan nog minstens weer 6 jaar meekan.
En soms is dat lassen maar een paar uurtjes werk.
Bij nieuwere caravans, als je een nieuw ( verbeterd) chassis kunt krijgen, of de verzekering regelt dat voor je moet je er niet over peinzen.
Dan nieuw natuurlijk.
Bij een caravan ouder dan 5 jaar wordt dat echter veel moeilijker om iets vergoed te krijgen.

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: vr 27 okt 2017 15:26
door Citrorob
Ik kan zelf niet lassen, al heb ik wel eens iets aan elkaar gebakken, maar wellicht kunnen de mannen die dit wel kunnen dit forumlid tegen een redelijke vergoeding helpen of anders de weg wijzen naar een vertrouwd adres.

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: vr 27 okt 2017 16:47
door dieseltijger
De scheuren zitten op de boutgaten bij de as-unit: daar waar de krachten het grootst zijn.

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: vr 27 okt 2017 18:43
door nicolaas
wellicht dat een aanhanger bouwer uitkomst kan bieden, met vervangende delen voor het chassis.
heb eens gezocht naar alko chassis delen, en vond de prijzen niet extreem
zitten er onder een eriba zulke bijzondere chassisdelen, dat deze niet vervangen kunnen worden door standaard alko delen?

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Geplaatst: vr 27 okt 2017 19:36
door BertJan
lassen verzwakt een chassis, een las is heel erg sterk, maar naast de las zit de verzwakking, een verzteviging erop lassen maakt het wel weer stevig.
let wel op de de de waarde van de caravan bij het vervangen van balken er weer is en na lassen is de caravan net als met gescheurde balken erg weinig meer waard. (ik en ik denk de meeste hier op het forum zouden een caravan met een gelast chassis laten staan) of het moet er goed uit zien en de prijs moet aanzienlijk lager zijn.)