gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door dieseltijger » za 28 okt 2017 23:27

Als het rubbervering is, dan is het wellicht zinvol om zeker te stellen dat de veerelementen niet versleten zijn, waardoor de veerweg (te) kort geworden is en er een mogelijke oorzaak wordt weggenomen. Bij mijn caravan moest dat na zo'n 9 jaar gebeuren.

Mocht de vering gereviseerd moeten worden (rond de 400,-) dan kan er meteen gelast worden aan het onderstel. Vervanging van de chassisdelen lijkt mij niet de eerste keus, maar mocht dat daar uiteindelijk op uitdraaien, dan is het alleen maar mooi dat de as al is afgekoppeld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door nicolaas » zo 29 okt 2017 09:33

scheuren op die foto zijn waarschijnlijk niet alleen door overbelasting op een onder bemeten chassis ontstaan,
meer door trillingen die een steeds grotere amplitude krijgen, bij een vaste frequentie. bijvoorbeeld lange afstanden zelfde snelheid
met keiharde banden en te stugge schokbrekers.
dit verschijnsel komt veel voor in machine en scheepsbouw, als er te grote stijfheid is.
microhome 370 luxe

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Ab » zo 29 okt 2017 12:17

Of juist bij te weinig stijfheid..
Ik kom dit soort scheuren heel vaak tegen.
Bij machines en trechters/bunkertjes bijv. waar trilmotoren toegepast worden.
Scheuren ontstaan door materiaal moeheid.
Als je een stuk staal lang genoeg heen en weer buigt breekt het.
Bij trillingen ontstaan buigingen. Met een heel hoge frequentie en heel kleine beweging.
Dat is net zo desastreus als grotere buigingen met een heel lage frequentie.
Trillingen is niks of weinig aan te doen.
Aan de materiaalbuiging wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Bartje » zo 29 okt 2017 12:18

op dit duits forum staat een gelijkaardig verhaal http://wohnwagen-forum.de/index.php?thr ... /&pageNo=1

Ik heb geluk dat ik de chassisbalken zelf heb kunnen vervangen.
De chassisbalken zelf heb ik aan dealer-inkoopprijs kunnen krijgen, scheelt natuurlijk heel wat.
Ik schat dat een dealer/hersteller dit moet kunnen doen voor ongeveer € 1500,- tot € 2000,-.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Ab » zo 29 okt 2017 12:40

Bartje, als ik jouw foto's en ook andere schade's goed bekijk, zit het probleem in de laatste 15 cm van de chassisbalk.
Wat niet meer is dan een gegalvaniseerde plaat is de in een z profiel omgezet is.
Als er over zeg maar even een lengte van ca 40 cm een stukje plaat van 3 mm in dezelfde vorm tegenaan gezet wordt, en ook meegeklemd met de asbevesting, en dit wordt gecombineerd met herstel van de scheuren, is het probleem ook voorgoed uit de wereld.
Tegen veel lagere kosten.
Als ik het mag schatten zal het niet boven max
€ 500 uit mogen komen.
En is constructietechnisch zeker een goede oplossing.
Een andere mogelijkheid is wellicht het zwaardere bevestigingsdeel wat aan de as zelf zit een stuk verlengen, en dat verderop het chassis goed vastbouten.
Daardoor wordt het moment in het bestaande chassis een stuk minder.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Volvodriver

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Volvodriver » zo 29 okt 2017 13:01

De Eriba Swing heeft gewoon (net zoals alle andere Duitse caravans met BPW chassis) een rubbergeveerde as. Allen Polar/Solifer en KABE hebben (hadden) een staalgeveerd BPW chassis met as. (KABE maakt nu gebruik van Alko.)
De scheuren zijn al heel lang bekend. Mijn Polar van 2008 is al verstevigd en ik heb zeker geen last van scheuren in de beplating. Ik heb het hier bij aanschaf uitvoerig met de leverende dealer over gehad.

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Bartje » zo 29 okt 2017 13:51

Hier in België moeten wij om de twee jaar naar een verplichte technische keuring.
Je mag hier niet wijzigen aan het chassis van een voertuig.
Dus zomaar platen beginnen aanlassen is niet onmiddellijk een goede keuze.
Dan zwijg ik nog over de attesten die je zou nodig hebben.

Dat is de hoofdreden waarom ik voor vervanging heb geopteerd.

De scheuren zaten bij mij zowel voor als achter de as, zowel links als rechts. Dan zou je al vier platen moeten in lassen.

Er is natuurlijk ook het feit dat de plaatdikte van een nieuwe chassisbalk 3 mm is, terwijl de oude maar 2,7 mm was.
Ik denk niet dat BPW zomaar 10 procent materiaal zal toevoegen als er geen probleem zou zijn.

Ik heb mijn caravan kort na de herstelling verkocht.
Ik heb aan de nieuwe eigenaar het volledige verhaal gedaan, en die voelde zich toch meer op zijn gemak met nieuwe chassisbalken.
Naar verkoopbaarheid achteraf, ben ik zeker dat je beteraf bent met nieuwe chassisbalken.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Ab » zo 29 okt 2017 14:24

In België heel zeker. Daar mag je niks veranderen aan het onderstel. Dan heb je inderdaad geen andere keuze.
In Nederland ligt het anders.
Je kunt doen wat je wilt binnen de bestaande regelgeving vwb verlichting, max breedte, en vereiste vertraging van het remsysteem.
Als de afstand hart koppeling hart as maar hetzelfde blijft.
Dat is, afgezien van het gewicht, het enige wat op het kenteken staat.
Keuringen zijn er niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door dieseltijger » zo 29 okt 2017 15:43

Hoewel een beetje zuur voor de betreffende eigenaren: Interessant onderwerp. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

wderante
Berichten: 2
Lid geworden op: za 3 nov 2018 19:46
Locatie: Aartselaar (België)

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door wderante » zo 4 nov 2018 10:30

Dit weekend hetzelfde probleem ontdekt bij onze Eriba Living 505 uit 2005.
Caravan werd nog een laatste keer gebruikt vooraleer we ze naar de nieuwe eigenaar zouden brengen. De verkoop kan nu niet doorgaan.

Bij het opkuisen stelde we vast dat 1 chassisbalk voor 90% doorgescheurd is. Bij vorige technische keuring heeft men er niets van opgemerkt en nu een volledige scheur. Zie foto's in mijn album: [album]app.php/gallery/album/1113[/album]

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”