gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Ab » vr 27 okt 2017 23:16

dieseltijger schreef:De scheuren zitten op de boutgaten bij de as-unit: daar waar de krachten het grootst zijn.
261592416.JPG
Zoiets bedoel je?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door dieseltijger » za 28 okt 2017 00:54

Ja. Zo'n chassisdeel is toch eigenlijk een fraai stukje design: Doordat er een verhoging is geperst is het staal ter plekke sterker geworden (maar ook brosser). De vorm zorgt ervoor dat de spankracht van de bout die op de moer overgaan mooi wordt afgevoerd over een groter oppervlak op de balk.

Dit repareer je niet zomaar door er een plaat achter te lassen. Tenminste - dat denk ik. Maar of door vervanging de oorzaak verholpen is, dat is de vraag...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Bartje » za 28 okt 2017 08:54

Die foto toont maar een heel klein scheurtje, bij mij was het veel erger, en ik vermoedt dat het bij TS er ook heel anders zal uit zien.
Al de artikels die ik over dit probleem gelezen heb, hebben het over veel ernstigere scheuren.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Ab » za 28 okt 2017 10:52

Kleine scheurtjes hebben de neiging om steeds groter te worden..
Het scheurtje op de foto is vrij eenvoudig te herstellen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door dieseltijger » za 28 okt 2017 11:25

Uit interesse: Hoe Ab?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Ab » za 28 okt 2017 11:41

Simpel.
Uitslijpen tot v-naad. Ca 2 cm naast de las zinklaag wegslijpen. Interpolerend Mig-Mag lassen om las-spanningen te voorkomen, met volledige doorlassing.
Las glad maken. 1 laag zinkrich spray aanbrengen.
Afwerken met zinkspray in de kleur van het bestaande zink.
Je ziet er geen barst meer van.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Stef » za 28 okt 2017 13:30

RE.gif

Beste Ab: leg even uit, wat ; interpolerend is ?? scratch.gif
Ik denk dat de meeste niet weten wat dit is !

Ivm brandgevaar en makkelijk werken , zou ik er de voorkeur aangeven om de chassisbalken onder de caravan vandaan
te demonteren.
Veel werk , maar daarna veel makkelijker werken om te herstellen.
En ach 't is toch een grote klus , dus een beetje extra werk is ook niet erg whistle.gif

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door dieseltijger » za 28 okt 2017 14:20

[Offtopic] Lassen was al een vak, het is alleen maar geavanceerder geworden. Heb eens een demo gehad van een ervaren Tig lasser (= laspistool met een wolfraam electrode en beschermingsgas, maar je moet met de hand een staafje materiaal in het smeltbad laten vloeien). Die transformatoren die gebruikt worden kan je helemaal instellen ten aanzien van spanning, stroom, frequentie, golfvorm, enz enz. zodat je ook door oxide lagen heen kan lassen. Ongelooflijk. [/Offtopic]
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Ab » za 28 okt 2017 14:48

Interpolerend lassen is niet de gehele las in 1 keer leggen.
Maar van buiten naar binnen (in dit geval) elke keer een klein stukje lassen.
Daarmee voorkom je teveel warmte inbreng.
En daardoor krimp van de las en de omgeving van de las.
Trek je een las in 1 keer door, dan ontstaat er krimp.
Het meeste naar het einde van de las.
Door de lage warmte inbreng is demonteren van het chassis ook niet nodig, wat enorm veel werk bespaard.
Lassen is inderdaad steeds geavanceerder geworden.
Niet alleen Tig lassen (eigenlijk een elektrische vorm van het autogeen lassen met een gasvlam van zeer hoge temperatuur)
Maar ook Mig-Mag lassen is steeds meer doorontwikkeld.
Met o.a. puls en dubbelpuls lasmachines die volledig spatvrij lassen. Met een veel betere beheersing van het smeltbad.
Ook zijn er steeds meer gassen of eigenlijk mengsels van gassen op de markt gekomen.
Voor elke denkbare toepassing.
Waar in het (verre) verleden alleen Co2 (koolzuurgas) gebruikt werd, zijn er in de loop van de jaren steeds meer gasmengsels samengesteld.
Hetzelfde geldt voor de lasdraad.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

fritsmahr
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 9 okt 2017 19:35

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door fritsmahr » za 28 okt 2017 15:29

Ook ik heb problemen met het bpw chassis.
Mijn vorige caravan een Polar had scheuren bij de as en na de vervanging van de schassis delen aan beide zijden ook na 2jaar haarscheurtjes bij de assen.
Mijn huidige caravan, een Kabe van 2007 ,vertoond op de zelfde plaatsen haarscheuren.Gezien de enorme kosten die het vervangen van de delen met zich mee brengt besloten een plaat over de scheuren te laten lassen. Wel is mij door het caravanbedrijf waar dit gebeurde verteld dat ik hierdoor geen BOVAG goedkeurings bewijs meer kon krijgen.De reden hiervan is mij niet duidelijk omdat auto's soms bij schades
door lassen aan het chassis weer door de APK komen.Het lijkt mij dan ook heel vreemd dat de Bovag
iets kan beslissen bij caravans waar op dit ogenblik geen regelgeving vanuit de overheid voorhanden is.
Dit te meer omdat Bovag keuring bij caravans alleen een leuke manier is om caravans regelmatig bij de garage te krijgen.F.Mahr

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door dieseltijger » za 28 okt 2017 15:46

Je hebt helemaal gelijk. De Bovag is de organisatie die haar leden een hand boven het hoofd houdt. En verder: caravans zijn nou niet bepaald ruimtevaartuigen waar high-tec constructies worden toegepast en waar pijnlijk nauwkeurig onderhoud van levensbelang is. Dus: Is de reparatie effectief geweest *), en hoeveel heeft het lassen gekost? Is het lassen bij een speciale lasser uitgevoerd of hebben de monteurs bij het caravanbedrijf de werkzaamheden verricht?


*) Fokke en Sukke: "Het werkt in de praktijk, maar werkt het nou ook in theorie?"
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Ab » za 28 okt 2017 15:49

Wellicht heeft het te maken met het feit dat er bij caravan dealers geen lassers te vinden zijn.
Bij autobedrijven die ook aan schadeherstel doen wel.
Daar wordt dan ook heel veel gelast aan chassis en andere dragende delen van auto's. Bij APK keuringen van oudere auto's en ook bij ernstige schade bij jonge auto's.
Gek hè.
Een caravan onderstel is veel eenvoudiger dan dat van een auto.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door peter s » za 28 okt 2017 16:11

VIP Premium schreef:
peter s schreef:Gaat het hier om staal of rubber geveerde as?
Gewoon uit nieuwsgierigheid....... waarom (leermomentje) is dit belangrijk om te weten
Staal geveerd is stugger!
Wij hebben een rubber geveerde die af fabriek twee boutgaten verder naar achteren is gezet ivm fietsdrager achter.
Van het begin af controleer ik het chassis op dit deel, de rest is extreem flexibel en licht gebouwd. Ik kan bv geen waterpas op de dissel leggen met alleen neuswiel uit omdat de disselbalken buigen.
Het middendeel van het BPW chassis, waar de as aan zit is links of rechts apart te vervangen.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Ab » za 28 okt 2017 16:49

Waarom zou een staalgeveerde as stugger zijn?
Het zou best kunnen hoor, maar in theorie zou een staalgeveerde as een grotere uitslag hebben van de schommelarm dan een rubbergeveerde as.
De veerbladen die in een stalen torsieas zitten, zitten vast in het midden van de as.
Aan beide zijden heb je dus een halve meter ongeveer wat kan torderen. Een rubbergeveerde as kan niet zo heel veel uitslag hebben. Als de rubbers volledig ingedrukt zijn houdt het op.
Je zou best gelijk kunnen hebben, maar gezien de constructiewijze van beide types assen zou je juist het tegenovergestelde verwachten.
Maar of een en ander echt van invloed is op scheurvorming in chassisdelen betwijfel ik.
Niet alleen BPW chassis zijn delen van te vervangen.
Ook bij ALKO bestaat een caravan chassis uit een as of 2 assen met een stukje chassisdeel waar links en rechts een aantal staaldelen aan vastgeschroefd zitten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door peter s » za 28 okt 2017 17:07

RE.gif
Neemt niet weg Ab dat ik nog steeds benieuwd ben of ts een staal of rubber geveerde as heeft ;-)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Ab » za 28 okt 2017 17:25

Ja..maar of dat relevant is?
Ik zat net nog een stukje te lezen over Scandinavische caravans die zoals ik begreep ook staalgeveerde assen hebben.
De fabrikanten claimen dat die assen voor 25% beter wegcontact zorgen las ik daar ook.
Dat zou betere vering betekenen.
Toch las ik daar ook dat bijna alle Polars last hebben van scheurtjes in het chassis en zelfs in de buitenbeplating.
Schiet mij maar lek..
Naar mijn mening kan alles wat beweegt kapot.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Bartje » za 28 okt 2017 18:41

Ik heb een paar foto's van de scheurtjes in mijn chassis in mijn galerij geplaatst.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Ab » za 28 okt 2017 19:43

Serieuze scheurvorming..
Daar heb je nog geluk gehad dat de as er niet onderuit is geknikt..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Ab » za 28 okt 2017 19:57

nicolaas schreef:wellicht dat een aanhanger bouwer uitkomst kan bieden, met vervangende delen voor het chassis.
heb eens gezocht naar alko chassis delen, en vond de prijzen niet extreem
zitten er onder een eriba zulke bijzondere chassisdelen, dat deze niet vervangen kunnen worden door standaard alko delen?
Nee dat niet.
Maar bij een aanhanger bouwer vind je niets.
Aanhangers en boottrailers hebben andere assen, tenminste, de assen zijn wel hetzelfde, maar caravanassen hebben aan beide zijden montageplaten waar de chassisdelen aan vastgeschroefd worden.
Aanhangers en boottrailers hebben geen chassis.
De as zit rechtstreeks onder het framewerk van de bodem geschroefd.
De assen voor aanhangers hebben daarom alleen aan de bovenkant een montageplaat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door peter s » za 28 okt 2017 19:58

Ab schreef:Ja..maar of dat relevant is?
Naar mijn mening kan alles wat beweegt kapot.
Zolang ik niet weet of het staal of rubber geveerd is kan ik ook niet oordelen of het relevant is.
Pas als er van beide soorten meldingen komen heb je gelijk. Maar dat moeten we wel eerst weten? Toch...

Yep, alles wat beweegt kan kapot, maar heel veel gaat ook heel lang mee ...
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Ab » za 28 okt 2017 20:02

Gescheurde chassis kom je bij beide astypes tegen.
Niet alleen bij BPM maar ook bij ALKO.
Naar mijn idee heeft dat scheuren meer te maken met de vergaande gewichtsbesparingen die caravanbouwers proberen na te streven.
De scheuren op de foto van Bart je waren niet opgetreden als dat grote gat in het chassis er niet in had gezeten. Of een eind verderop geplaatst.
Of als het plaatstaal een mm dikker was geweest.
Screenshot_20171028-202755.png
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door peter s » za 28 okt 2017 20:15

Daarmee is er nog steeds geen antwoord op een simpele vraag nl. is de as van TS staal of rubber geveerd? ;-)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door dieseltijger » za 28 okt 2017 20:37

BPW gebruikt stalen torsievering. In tegenstelling tot rubberen veerelementen treedt hier nauwelijks veroudering op. Het zakt wel iets in - maar niet zo sterk als bij rubber het geval is. De scheuren lijken dus niet veroorzaakt te zijn door slechte vering, en de grotere klappen die bij het gebruik optreden.

Het geeft wel te denken. Had BPW het gat kleiner gemaakt of iets verder naar de uiteinden verplaatst, dan was de spanning ter plekke lager geweest. Die kilo's he....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door peter s » za 28 okt 2017 20:43

RE.gif
Aan de foto's te zien is het ook meer een constructiefout vind ik.

BPW is niet alleen maar staalgeveerd hoor!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gescheurd chassis BPW Eriba Swing 465

Bericht door Ab » za 28 okt 2017 20:57

De as van Bartje is rubbergeveerd lijkt het.
Een staalgeveerde as is meer vierkant vlgs mij.
Wat er onder een Eriba Swing zit weet ik zo ook niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”