oplossing voor krakende koppeling?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
helder2010
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 20:50

oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door helder2010 » do 19 okt 2017 20:01

20669981.jpg
oplossing tegen krakende koppeling ?
20669981.jpg (38.31 KiB) 7888 keer bekeken
Er is al een boekwerk geschreven over het fenomeen krakende koppeling .Voor mijn vakantie naar frankrijk cupjes opgeruwd en kogel geschuurd met schuurpapier en ontvet met remreiniger .Maar toch naar verloop van tijd weer herrie.
Een "buur " op de camping had wellicht toch een betere oplossing zijnde een "kugelkopfschleifer" die ik op de accu boormachine heb gezet en kreeg een aalgladde kogel.Ik heb op de terugreis geen herrie meer gehoord.

Apparaat :Kruse K 4750 Kugelkopfschleifer .zie foto


Zijn er lezers die ervaring hiermede hebben?

Nb.: lange tijd geleden had ik een auto met trekhaak ,waarvan de kogel verchroomd was en die was stil


vriendelijke groet
mart

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door jackt » do 19 okt 2017 21:13

die ik op de accu boormachine heb gezet en kreeg een aalgladde kogel.Ik heb op de terugreis geen herrie meer gehoord.
Kennelijk ben je zelf al ervaringsdeskundige...... knipoog.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door eurotrotter » do 19 okt 2017 23:03

helder2010 schreef:
20669981.jpg
Er is al een boekwerk geschreven over het fenomeen krakende koppeling .Voor mijn vakantie naar frankrijk cupjes opgeruwd en kogel geschuurd met schuurpapier en ontvet met remreiniger .Maar toch naar verloop van tijd weer herrie.
Een "buur " op de camping had wellicht toch een betere oplossing zijnde een "kugelkopfschleifer" die ik op de accu boormachine heb gezet en kreeg een aalgladde kogel.Ik heb op de terugreis geen herrie meer gehoord.

Apparaat :Kruse K 4750 Kugelkopfschleifer .zie foto


Zijn er lezers die ervaring hiermede hebben?

Nb.: lange tijd geleden had ik een auto met trekhaak ,waarvan de kogel verchroomd was en die was stil


vriendelijke groet
mart
Hoe gladder de kogel hoe minder gekraak,maar ook minder weerstand,dus minder dempende werking van je investering.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door Wim Verso » do 19 okt 2017 23:53

Wat een onzin zo'n boormachine op de accu.

Een stukje schuurpapier met korrel 180., een minuut schuren, als het al zo lang duurt en klaar is Kees, glad is de kogel.
Ik heb altijd in de dissel zo'n stuk schuurpapier, hoe kan het ook anders als schilder zijnde. knipoog.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door Ab » vr 20 okt 2017 00:10

Laat die koppeling maar lekker kraken.
Hoe harder die kraakt hoe beter werkt de stabilisator.
Een aalgladde kogel geeft veel minder grip dan een ruwe kogel met wat roest.
Een stabilisator werkt alleen goed met grip op de kogel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Citrorob

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door Citrorob » vr 20 okt 2017 10:46

RE.gif

Weet je tenminste dat hij er nog achter hangt Ab. awhoea.gif

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door erichendri » vr 20 okt 2017 11:32

Was deze niet alleen voor gebruik op de snelweg?
En bij binnendoor rijden de hevel omhoog doen?
Glad lijkt mij ook geen goede werking hebben.
En bij iedere keer dat je dit ding gebruikt wordt de kogel heel iets kleiner.
waardoor je de stabilisator voeringkjes weer moet afstellen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door Barreman » vr 20 okt 2017 11:35

En dit ding koop je 1 keer, gebruik je 1 keer en klaar ?
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door JPGeetje » vr 20 okt 2017 11:37

eurotrotter schreef:Hoe gladder de kogel hoe minder gekraak,maar ook minder weerstand,dus minder dempende werking van je investering.
Ik betwijfel of die stelling altijd opgaat.
Vergelijk het even met de sliks die in de autorensport worden gebruikt.
Je kunt de autoband ook als frictiemateriaal bestempelen, even als het materiaal in de frictiecups.
Daar is het naar mijn mening de bedoeling dat er zoveel mogelijk raakvlak is voor een optimale frictie.
Heb je een ruwe kogel dan heb je minder raakvlak en het nadeel dat de cups sneller zullen slijten door de oneffen ondergrond.
Ik weet niet of mijn beredenering opgaat maar ben er wel van overtuigd dat men niet voor niets, specifiek frictiemateriaal gebruikt. weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door Jan van Vijven » vr 20 okt 2017 11:48

erichendri schreef:Was deze niet alleen voor gebruik op de snelweg?
En bij binnendoor rijden de hevel omhoog doen?
Glad lijkt mij ook geen goede werking hebben.
En bij iedere keer dat je dit ding gebruikt wordt de kogel heel iets kleiner.
waardoor je de stabilisator voeringkjes weer moet afstellen.

Eric
Gewoon altijd gebruiken, en die kogel slijt nagenoeg niet. Voor dit meetbaar is is de auto al versleten, zeker met die paar kilometers die we met de caravan maar rijden.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door Micky » vr 20 okt 2017 12:22

Tja wat is glad in deze, hang af van de grofheid.
Wim als je regelmatig een nieuwe trekhaak hebt schuur je je een ongeluk, echt niet even een pappie erover, ik ga zo’n ding bestellen denk ik


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 20 okt 2017 13:23

De vorige focus kraakte ook flink deze die ik nu heb eigenlijk helemaal niet En neem zelfs niet de moeite om de kogel te schuren
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door Ab » vr 20 okt 2017 22:19

Ik heb nog nooit ook maar de gedachte gehad om ook maar iets aan een kogel te schuren..
Nergens voor nodig.
Dat ding wordt vanzelf blank in het gebruik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door Abve » vr 20 okt 2017 22:32

RE.gif
Goed schoonhouden is vaak voldoende.
Begint hij toch te kraken, stop ik een natte doek in holte van de koppeling die uiteraard voor het aankoppelen weggehaald wordt.
Ook dat helpt thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door Micky » za 21 okt 2017 19:57

Als je een dikke laag zwarte lak erop hebt zitten wil je hem echt wel schoon schuren hoor, met deze trekker voor het eerst een krakende koppeling gehad omdat ik de verf niet goed genoeg weggeschuurd had (niet de juiste spullen, lees: "schuurpapier" in huis), na alles even goed te hebben geregeld en de remcups weer op geschuurd te hebben is het weer zoals het hoort..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Oplossing voor een krakende koppeling?

Bericht door thmeyer » di 12 dec 2017 00:00

Het is jammer dat ik nu pas iets lees over een krakende koppeling. Jaren geleden had ik voor mijn caravan een anti-slingerkoppeling van de Hr. Ing.J. Sanders. Deze koppeling had speciaal frictie-materiaal tegen het slingeren. Dit materiaal was zo stoef dat het al gauw ging kraken. Daarom zat er speciaal vet bij, wat alleen op dit frictie-materiaal gebruiken mocht worden. Het nadeel was dat je het vet wel eens op je broek kreeg. Dezelfde heer heer Ing. J. Sanders had later een nieuwe anti-koppeling “De Stabifix 4”ontwikkeld. De Stabifix 4 is de voorloper van de Winterhoff WS3000. Het frictie-materiaal die hij gebruikt had was van brons. Brons heeft de eigenschap dat het zelf smerend is. Ik kwam deze heer Sanders op een caravanbeurs tegen en gevraagd of hij ook brons frictie-materiaal voor mijn oude anti-slingerkoppeling had. Ik kreeg als antwoord, dat hij dat niet had, maar ik moest maar een plastic boterhammen zakje tussen de koppeling en de trekhaak doen en dan was het kraken over. Dat is nu zeker 20 jaar geleden en ik heb nooit meer een krakende koppeling meer gehad. Ook heb ik al die jaren vele mensen met krakende koppelingen op de camping of onderweg hierop gewezen.

Opmerking: Het plastic boterham zakje kan je zelfs meerdere keren gebruiken. posting.php?mode=reply&f=80&t=34254#
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door Ab » di 12 dec 2017 00:29

Het doel van een stabilisator is slingeren van een caravan te onderdrukken. En het nadeinen tegen te gaan, voor meer comfort.
Dit gebeurt door de koppeling zo vast mogelijk om de kogel te klemmen, waardoor het draaien van de koppeling om de kogel zo zwaar mogelijk gaat.
Dat zwaar draaien veroorzaakt gekraak.
Ga je dat verhelpen door allerlei smeermiddelen zoals water, plastic zakje, nylonkous, boter, vet, of verzin maar, dan doet de stabilisator zijn werk niet goed meer.
Dan kan je net zo goed dat ding eraf halen en een gewone koppeling erop zetten.
Die kraken nooit.

Stoort het kraken je teveel, bedenk dan dat het alleen optreedt wanneer je de stabilisator eigenlijk niet nodig hebt.
Bij korte bochten en lage snelheid hoor je dat ding.
Bij hogere snelheden op de rechttoe rechtaan snelweg hoor je niks. En juist dan heb je 'm
( misschien) nodig.
De beste oplossing? Zet de stabilisator er net voor de snellere rit op, en bij de receptie aangekomen er even af. Dan heb je ook nergens last van.
Ik vind dat persoonlijk teveel werk..en laat 'm lekker kraken als ie daar zin in heeft. kerstwhoehoehaha.gif
Dan weet ik tenminste dat ie zo goed mogelijk werkt. En dan horen ze me ook góed aankomen. kerstmutszwaai.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door VIP » di 12 dec 2017 09:15

RE.gif

Zo is het en niets anders.

Meneer Sanders de ingenieur zou toch moeten weten dat kunststof/plastic uit olie word gewonnen.
Porsche + Tabbert

workel

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door workel » di 12 dec 2017 11:13

Hier totaal geen last van gekraak, ff schuurpapier boel kaal maken. Dag voor vertrek spuit ik de knop in met Dasty van de wibra maak dit schoon en caravan ligt prima kraakvrij achter de auto.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door Ab » di 12 dec 2017 12:43

Doet ie ook nog wel wat? kerstrolleyes.gif
Het frictie materiaal kan je een beetje vergelijken met het materiaal waar remblokjes van gemaakt zijn.
Als je langzaam rijdt met hoge belasting, bijv. wanneer je een auto van een steile helling van een autotransporter laat aflopen, dan knarsen de remmen ook.
Een teken dat ze goed werken..
Een plastic zakje ertussen zal het knarsen verhelpen... maar of je dan op tijd stilstaat is vraag 2. kerstwhoehoehaha.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door Abve » di 12 dec 2017 13:10

RE.gif

De mening van de ANWB:
https://www.anwb.nl/binaries/content/as ... lingen.pdf

kerstmutszwaai.gif

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door thmeyer » di 12 dec 2017 17:05

Ondanks alle voorgaande opmerkingen over het gebruik van een plastic boterhamzakje tussen de trekhaak knobbel en de anti-slingerkoppeling, heb ik niet gemeld dat ik om de 2 jaren mijn caravan laat keuren. De eerste jaren bij mijn caravandealer en de laatste 2 keer bij een garage die BOVAG-caravan keuringen doet. Alle keren werd er op mijn verzoek bij het testen van de anti-slingerkoppeling het bekende boterhammenzakje gebruik (De momentsleutel test) Daar zijn “NOOIT” lagere waarden gemeten.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door Peter 1969 » di 12 dec 2017 17:14

Ik hoor dat eigenlijk alleen duidelijk bij lage snelheden, en heb altijd geaccepteerd dat dat bij caravan trekken hoorde. Dat is maar een klein percentage van vakantierit dus.

Maar niets mis met maatregelen om dat te voorkomen als je dat storend vind, en als dat zonder consequentie is van een minder stroeve anti-slinger koppeling. Wellicht als een van de gezinsleden erover klaagt dat ik er ook naar zou willen kijken. Ik lees aandachtig mee. kerstduim.gif

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door FWalraven » di 12 dec 2017 20:27

thmeyer schreef:Ondanks alle voorgaande opmerkingen over het gebruik van een plastic boterhamzakje tussen de trekhaak knobbel en de anti-slingerkoppeling, heb ik niet gemeld dat ik om de 2 jaren mijn caravan laat keuren. De eerste jaren bij mijn caravandealer en de laatste 2 keer bij een garage die BOVAG-caravan keuringen doet. Alle keren werd er op mijn verzoek bij het testen van de anti-slingerkoppeling het bekende boterhammenzakje gebruik (De momentsleutel test) Daar zijn “NOOIT” lagere waarden gemeten.
Wat zou die momentsleutel waarde dan wel mogen/moeten zijn? scratch.gif

Zover ik het weet zit er een slijtageindicator op en als die rood dienen de pads te worden vervangen.

Frans
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op di 12 dec 2017 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: oplossing voor krakende koppeling?

Bericht door janoniem » di 12 dec 2017 23:06

RE.gif
Een dealer controleert het frictiemoment met een losse 50 mm kogel waarop een momentsleutel geplaatst kan worden.
De kogel moet bij een door de fabrikant voorgeschreven moment, géén verdraaiing vertonen wanneer aan de momentsleutel wordt gedraaid.
Gebeurt dat wel, dan moet het frictiemateriaal vervangen worden.
Bron: BOVAG Werkplaatshandleiding

Volgens deze pagina van Caravantrekker ligt het moment tussen de 120 en 150 Nm.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”