water in de disselbak.

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
peterp
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 17 sep 2017 23:12

water in de disselbak.

Bericht door peterp » ma 18 sep 2017 16:10

Me net even voorgesteld op het forum en meteen al een vraag. Dit is onze onze eerste caravan. Het is een Hobby 440 SFR uit 2012. Er is echter één klein dingetje wat ons zorgen baart. We weten dat de caravan aan de linker zijkant schade heeft gehad. Flinke buts in het midden ter hoogte van toilet. Deze is zo te zien (of eigenlijk niet) goed hersteld. Dus daar hebben we ons niet zoveel zorgen over gemaakt Nu hebben we caravan tijdelijk naast huis staan en nu lag er na een fikse regenbui een plasje water in de disselbak. Bij inspectie (zie foto) komt het water van binnen uit maar wel op een hele vreemde plek. De caravan heeft voor aankoop een BOVAG keuring gehad met vochtmeting. Hier kwamen geen rare zaken naar boven. Het interieur ziet er prima uit en ruikt fris. Zou het zo kunnen zijn dat de caravan met hoge druk is afgespoten en dat er daardoor wat water in binnengedrongen? Of moet ik toch rekening houden met een groot probleem? Is het verstandig om er nu al een andere dealer er naar te laten kijken? Heb een jaar garantie.......
Bijlagen
IMG_6792.jpg
IMG_6789 2.jpg
water disselbak
Ford Kuga PHEV 2022

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: water in de disselbak.

Bericht door Hans1954 » ma 18 sep 2017 16:15

Met vocht geen risico nemen. Zou heel snel een second opinion laten doen. Was de verkopende dealer de slager die zijn eigen vlees keurde?
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

peterp
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 17 sep 2017 23:12

Re: water in de disselbak.

Bericht door peterp » ma 18 sep 2017 16:26

Hans1954 schreef:Was de verkopende dealer de slager die zijn eigen vlees keurde?
Ja dat klopt. Het rare is de plek waar het vandaan komt. Dat is dus niet goed te zien. Dacht via de kabels van het bovenlicht, maar heb eerlijk gezegd geen idee. Vandaag weer wat regen gehad maar geen lekkage.
Ford Kuga PHEV 2022

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: water in de disselbak.

Bericht door Ab » ma 18 sep 2017 16:36

Ik zou het even afwachten.
Kon inderdaad wel eens van de hogedrukspuit komen.
Het water kan daar ook weinig kwaad.
Vlgs mij is het allemaal kunststof.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

stronk
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: water in de disselbak.

Bericht door stronk » ma 18 sep 2017 16:37

Probeer eens met een tuinslang te achterhalen waar het naar binnen komt.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: water in de disselbak.

Bericht door RichTrip » ma 18 sep 2017 16:43

Als ik het goed kan zien, dan is de onderste foto van beneden af genomen en dan naar boven toe in de rechter kunststof zuil. Je ziet dan bovenin het breedte lichtje zitten in het front (met de twee uitstekende schroefjes). Het water lijkt ter hoogte van dat lampje op de achterwand te zijn gekomen. Daardoor is het volgens mij geen lekkage via dat lampje, maar meer water wat met kracht (de genoemde hogedrukspuit) via de gaten achter het lampje naar binnen is gekomen.

Ik zou het eens helemaal droog maken en dan een regenbui afwachten. Als er niets naar binnen komt, daarna eens met een tuinslang op en rond het lampje spuiten. Ik denk dat het water via het gat van de stekkertjes naar binnen komt. Als dat zo is, dan kun je de beide lampjes (links en rechts) het beste even afkitten.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: water in de disselbak.

Bericht door iemand » ma 18 sep 2017 17:02

thumbup.gif daar lijkt het wel op, want daar bovenin is het weer droog

lampje even los, schoon en droog maken, dun kit (of vaseline) er tussen en weer vastzetten
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

peterp
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 17 sep 2017 23:12

Re: water in de disselbak.

Bericht door peterp » ma 18 sep 2017 19:02

Dank voor de reacties. Heb zelf ook het vermoeden dat het lampje de boosdoener is en dat het water via elektra snoer naar beneden loopt. Foto is inderdaad vanaf beneden naar boven genomen. Schroefjes van lamp zijn dolgedraaid merk ik nu. Net de tuinslang er op gezet. Laat ik water het boven op de dak vallen dan bijna geen druppels. Op het lampje gespoten maar ook op de handgreep. Weer meer druppels maar ook op de ijzer stang van de handgreep
Ford Kuga PHEV 2022

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: water in de disselbak.

Bericht door Chris » ma 18 sep 2017 22:12

Hallo Peterp.

Ik herkende de foto direct.
Mijn vorige caravan, een Hobby uit 2012, was op deze plek gebruikt als de "verstopplek" van mijn tube-U antenne.
Je kijkt in de "wang" van de voorkant omhoog, de beugel van het handvat en de bedrading zijn duidelijk.
Ik vermoed het volgende..

De bolle bovenlijst van de caravan is niet een doorlopend geheel, maar bestaat uit meerdere stukken die de " wang" vormen, en gewoon op de caravan zijn gemaakt.
Die stukken zitten eigenlijk los in elkaar gestoken en met popnagels en schroeven vastgemaakt aan de opbouw.
Dus, op het dak kan het water er vrij onderlopen.... en op de naad boven de contourverlichting ook net zo makkelijk.
Nu blijft dat water wel allemaal buiten de opbouw, dat scheelt.
Maar leuk is het niet, en helaas, wij hadden ook altijd een natte vloer in de disselbak, maar dat was altijd na een natte rit alleen, dan blijft het daar zeker niet droog.

Ik zou eens op die naden van de wangen gaan kijken, zou me niets verbazen als daar de dader gevonden kan worden.
Die wangen zijn er misschien af geweest voor de schade reparatie, wellicht ergens wat extra kit om dit op te lossen..

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

peterp
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 17 sep 2017 23:12

Re: water in de disselbak.

Bericht door peterp » ma 18 sep 2017 23:47

Chris schreef:Hallo Peterp.


wij hadden ook altijd een natte vloer in de disselbak, maar dat was altijd na een natte rit alleen, dan blijft het daar zeker niet droog.

Ik zou eens op die naden van de wangen gaan kijken, zou me niets verbazen als daar de dader gevonden kan worden.
Die wangen zijn er misschien af geweest voor de schade reparatie, wellicht ergens wat extra kit om dit op te lossen..

Succes
Chris
Dank voor je reactie Chris. Het is zeker niet leuk. Heb gister zelfs met de gedachte gespeeld de koop te ontbinden. Gelukkig heb ik een vrouw die wat minder gestrest reageert op zoiets awhoea.gif Volgende week gaan we de wagen laten nakijken door van Duinkerken (nee.....daar niet gekocht :lol: ) Eens kijken wat hun er van vinden. Maar jij hebt nooit de oplossing voor het probleem gevonden begrijp ik?
Ford Kuga PHEV 2022

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: water in de disselbak.

Bericht door RichTrip » di 19 sep 2017 07:46

peterp schreef:Het is zeker niet leuk. Heb gister zelfs met de gedachte gespeeld de koop te ontbinden. Gelukkig heb ik een vrouw die wat minder gestrest reageert op zoiets awhoea.gif
Doet me hier aan denken mrgreen.gif :
A-good-wife-brings-balance-to-a-mans-life.jpg
A-good-wife-brings-balance-to-a-mans-life.jpg (132.23 KiB) 4429 keer bekeken
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

workel

Re: water in de disselbak.

Bericht door workel » di 19 sep 2017 09:19

Bij onze vorige caravan, Hobby 440 SF 2014 dat probleem ook gehad water in de dissel. Dealer heeft het nooit kunnen vinden waar dat water vandaan kwam. Zoals Chris ook al omschrijft bij regen en tijdens het rijden in de regen altijd klein beetje water in de dissel, doekje er door en droog.

Ik snap dat als je lange tijd met de caravan doet dit vocht problemen met zich mee (kan) brengen.

Wij hebben de 440 ingeruild dit voorjaar voor een 495 en daar zit geen vocht in de dissel.

Su6 met het oplossen van je probleem.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: water in de disselbak.

Bericht door Ab » di 19 sep 2017 09:33

Je hebt een jaar garantie ...
Waarom ga je dan met de caravan naar een ander bedrijf ?
Ik zou toch eerst even het bedrijf waar je de caravan gekocht hebt de kans geven om dit even op te lossen.
Indien mogelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

peterp
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 17 sep 2017 23:12

Re: water in de disselbak.

Bericht door peterp » di 19 sep 2017 12:24

Nu net lamp helemaal afgeplakt met tape. Toch weer druppels..... scratch.gif
Ford Kuga PHEV 2022

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: water in de disselbak.

Bericht door Chris » di 19 sep 2017 12:51

De druppels komen ook van daarboven.
Tussen de overgang van de twee wangdelen of van het dak, onder de wang door.
Dit is geen drama, maar een kit kwestie aan de buitenkant van de caravan.
Onder de kappen/wangen denk kk.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

peterp
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 17 sep 2017 23:12

Re: water in de disselbak.

Bericht door peterp » di 19 sep 2017 14:06

@ Chris je hebt helemaal gelijk. Ben nu net in de disselbak gaan liggen (gelukkig ben ik klein) en de vrouw heeft de tuinslang er op gezet. Water drupt langs of uit popnagel en valt rand op lampenkapje en langs snoer. Maar ook aan de rand zijkant komt water uit. Slecht kitwerk lijkt inderdaad de boosdoener.
Ford Kuga PHEV 2022

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: water in de disselbak.

Bericht door Chris » di 19 sep 2017 14:14

Mooi..
Nu weet je waar je zoeken moet.
Maar.. dit deel hoeft ook niet perse waterdicht te zijn hoor, het is allemaal buitenshuis zal ik maar zeggen.
Netjes is het niet, da's zeker.
Maar.. mijn disselbak was ook niet waterdicht van de Hobby.. teveel openingen ook voor ventilatie.

Greetz.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7103
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: water in de disselbak.

Bericht door karelV » di 19 sep 2017 14:39

RE.gif

Ik heb de disselbak waterdicht gemaakt aan de onderkant omdat er toch best een behoorlijke naad zat aan de achterkant en er dan tijdens slecht weer opspattend water in de disselbak komt. Hier de oplossing knipoog.gif
Herschaalde kopie van P1080152.jpg
Herschaalde kopie van P1080152.jpg (18.18 KiB) 4246 keer bekeken
Herschaalde kopie van P1080154.jpg
Herschaalde kopie van P1080154.jpg (19.33 KiB) 4246 keer bekeken
Herschaalde kopie van P1080161.jpg
Herschaalde kopie van P1080161.jpg (19.17 KiB) 4246 keer bekeken
Dit is natuurlijk niet afdoende met het probleem van TS maar ook een tip :lol:
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: water in de disselbak.

Bericht door Jan van Vijven » di 19 sep 2017 14:46

Waterdicht betekend in dit geval ook gasdicht......!!!?!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7103
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: water in de disselbak.

Bericht door karelV » di 19 sep 2017 16:12

RE.gif

Nee hoor Jan, er zitten nog een wel een paar kieren en gaatjes in voor doorlating van het gas en is daardoor de disselbak niet volledig waterdicht zoals bij de meeste caravans.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1738
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: water in de disselbak.

Bericht door Carnavalswiertz » di 19 sep 2017 17:01

Bij de meeste caravans zijn er sleuven in de disselbak om geen gasophoping te krijgen, hoop ik.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: water in de disselbak.

Bericht door PD » di 19 sep 2017 17:04

In de traanplaat bodem van onze disselbak zitten ook opengewerkte sleuven voor de benodigde ventilatie. Ik kan me voorstellen dat wanneer je over nat wegdek rijdt er wat water langs naar binnen komt. Kijk maar eens naar de spray achter je auto in de regen :oops:

Vorige week uit de Elzas hadden we ook beroerd weer, en dus wat nattigheid op de bodem van de disselbak.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7103
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: water in de disselbak.

Bericht door karelV » di 19 sep 2017 17:11

RE.gif

Bij de Premium en ik denk bij alle Fendt caravans ook is het een prachtige uitstraling met die aluminium traanplaat EN met de nodige luchtkieren.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

peterp
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 17 sep 2017 23:12

Re: water in de disselbak.

Bericht door peterp » vr 6 okt 2017 11:31

Eergisteren toch nog even een second opinion gevraagd bij een andere dealer. Caravan ziet er prima uit behalve dan het het kitwerk bij de wang. Wat mij ook opviel dat de wang boven op het dak vast zit met holle popnagels. Ik kan er een spijkertje door heen duwen. Dit is aan beide kanten het geval dus in de fabriek gedaan. Hier komt toch altijd water door heen. Of zie ik dat verkeerd? De wang is m.i. dan ook meer voor de sier dan functioneel.
Ford Kuga PHEV 2022

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: water in de disselbak.

Bericht door Barreman » vr 6 okt 2017 11:56

Dat is ie ook. Functie heeft ie wel, maar dan voor aerodynamica. niet om water uit je disselbak te houden.
Okze disselbak is ook niet helemaal droog. Zo gek is dat niet als je langs de bodem de straat kunt zien.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”