Advies gevraagd: lekkage bij raam

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
apache007
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 21:54

Advies gevraagd: lekkage bij raam

Bericht door apache007 » vr 11 aug 2017 13:02

Beste forummers,

In de caravan die ik 3 maanden geleden via MP heb gekocht kwam ik op het matras een opgedroogd (maar dus nat geweest) smoezelig plekje tegen. Dit zat onder een raam. Het raam was dicht dus het water kan op één of andere manier naar binnen komen. Het matras ligt er sinds 2 weken in en de lekkage is dus recent.

Voorgeschiedenis: De caravan komt uit 1984, is voor 900 euro gekocht, heeft als investering een setje nieuwe banden gekregen en een nieuw waterpompje en is daarnaast wat opgefrist. De caravan is bedoeld om als gezin te ervaren of wij deze manier van vakantie vieren leuk vinden. (Op dit punt zijn we na één week weg te zijn geweest wel om, hartstikke leuk)

Ik snap goed dat een caravan met deze aanschafwaarde ook met zich mee brengt dat je aandachtspunten tegen gaat komen, daar hebben we nu één mooi voorbeeld van:

Hoe dan? Tja, dit is wat ik zelf heb uitgevogeld:

- Het aluminium plaatwerk zit gepotdekseld (dus met overlap), in principe kan daar geen lekkage langs komen.
- Het raam scharniert aan de bovenzijde langs een strip met een rubber, en daar lijkt m.i. het probleem te zitten. Deze strip die over de hele lengte zit, zou met een rubber strak tegen de aluminium beplating moeten zitten, op het eindstuk achter wijkt dit in de laatste 20 cm tot 2 mm. Hierdoor kan het water verder te komen en achter de raamrubbers komen, met alle gevolgen van dien. Het houtwerk ziet er nu op die plek slecht uit, het voelt deels enkel vochtig en is deels ook zacht.
- Het water bereikt het matras doordat er, waar nu een matras ligt, eerst de achterzit was, er is vocht gekomen op de plek van een gaatje wat er nog zit van de rugsteunbevestiging.

Zie de foto's.
1.jpeg
raam ondersteund met lat+kussen met uitzetijzers losgehaald.
2.jpeg
het houtwerk in zicht na loshalen rubber.
3.jpeg
het is in het verleden ook al eens met kit aangepakt.
Op de foto's spreekt het grotendeels wel allemaal voor zich. Op de derde foto zie ik al wat kitsporen, de vorige eigenaar zal dit probleem van nattigheid waarschijnlijk ook zijn tegengekomen.

Maar dan, wat nu? Ik vind het zonde om in een caravan van nog geen 1000 euro, een investering te gaan doen van een vergelijkbaar bedrag. Maar niet ingrijpen zal betekenen dat het alleen maar slechter zal worden en dat de schimmel er over een jaar in zit (al zal deze schade niet van één jaar lekkage zijn). De lekkage aanpakken zal hoe dan ook moeten gebeuren. De makkelijkste manier is volgens mij om boven het raam dan achter de aliminium strip weer een verse laag (butyl)kit aan te brengen. Ik snap dat er ook iets voor te zeggen valt om het rubber erachter te vervangen, maar zijn dat standaard rubbers en in hoeverre is dat betaalbaar?

Naast de lekkage aanpakken, wat kan ik verwachten van de slechte conditie van het houtwerk. Droogt dat langzaam op en kan ik er nog zo'n 3 jaar plezier aan beleven of dient dit anders aangepakt te worden omdat het vocht in het hout niet wegkan (in elk geval niet door het aluminium).

Hoe zouden anderen dit aanpakken, rekening houdend met het budget, maar wel naar tevredenheid?
“Don’t fear the future or regret the past but celebrate the present.” haphop.gif

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Advies gevraagd: lekkage bij raam

Bericht door Knaus440 » vr 11 aug 2017 19:41

Zou het kunnen dat het water ook van nog hoger komt, dus van/via/door de kitlaag van het dak en zijwand.
Zeker als de houten balkjes ook nat zijn.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Advies gevraagd: lekkage bij raam

Bericht door vikingpirate » vr 11 aug 2017 20:32

Het rubber behoord ook gekit te zijn, dit omdat oude rubbers hun kracht kwijt raken.
Maar kijkend naar je foto', ben ik bang dat die lekkage meer heeft aangericht dan dat je nu kan zien.
Heb zelf dit zelfde probleem met onze vorige caravan gehad, maar daar was wel de hele constructie door vocht aangetast.
Ben toen net zolang aan het slopen geweest tot ik weer normaal hout tegen kwam en toen alles weer opgebouwd naar normaal.
Wat bij mij ook lekte waren de schroefjes waar het raam profiel mee vast zit.
Het hele profiel voorzichtig eraf gehad ontdaan van oude kit resten en hem weer vast gezet met nieuwe sitaflex, en niet vergeten, voordat je het schroefje erin draait eerst een klodder kit in je gat spuiten dan schroef erin en laat de kit maar uit puilen, dat kan je later bij werken, en over de kop smeren van je schroef.

Let op geen normale kit gebruiken.
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies gevraagd: lekkage bij raam

Bericht door Chris » vr 11 aug 2017 21:03

Butylkit...niks anders..
Ik begrijp dat je geen grote investering wilt doen, maar de zaak dik in de butylkit zal de lekkage verhelpen.
Wat er voor een verdere schade aan houtwerk is.. tja... denk daar maar zelf over na.
Of vraag Hekkie... die weet alles van caravan opbouwen, na een schade heeft hij uiterst degelijk zijn eigen hut weer opgeknapt...
Mooie winterklus..

succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: lekkage bij raam

Bericht door Stef » vr 11 aug 2017 21:48

Houd er rekening mee , dat wanneer je de zaak gaat o pentrekken er geen weg meer terug is en dat je meestal meer tegenkomt dan je op het eerste moment zou verwachten. [aschrik.gif]
De schade is ernstiger dan verwacht.

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

koning

Re: Advies gevraagd: lekkage bij raam

Bericht door koning » vr 11 aug 2017 23:58

Wat zeggen ze ook alweer? Goedkoop is duurkoop. Iets wat ik jou niet gun, maar hier lijkt een aardige klus aan te komen. Ik heb in het verleden een dergelijke ervaring gehad met een raam en een zachte plek hieronder in de wand. Toch van binnen uit een fors stuk hout vervangen, uitgevlakt en opgevuld met polyester en de achterwand opnieuw behangen met een vinylbehang. Oorzaak slecht raamrubber. Succes.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Advies gevraagd: lekkage bij raam

Bericht door WillyL » za 12 aug 2017 14:57

Op de laatste foto schijnt het alsof er een zwarte strip boven het aluminium profiel (opzij boven de venster) ook wat uitsteekt. Kan langs daar ook water naar binnen sijpelen?
Zo ja, zowel de raamrubber (nieuwe is te kopen) terugplaatsen en de zwarte strip herstellen en beide met butyl (af)kitten.
Butyl, want dat is blijvend plakkerig en blijft lange tijd flexiebel.

Een vochtmeting kan helpen om te zien of er een ernstig probleem is zonder alles te demonteren. Of je neus gebruiken. Stinkt de caravan muf dan is er zeker een vochtprobleem.
Sowieso goed ventileren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
apache007
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 21:54

Re: Advies gevraagd: lekkage bij raam

Bericht door apache007 » di 22 aug 2017 09:48

Beste allemaal,

Dank voor jullie response.
Helemaal zeker van mijn zaak ben ik nog steeds niet, maar inmiddels wel stappen gemaakt. Het water moet immers ergens van buiten naar binnen komen, maar het plaatwerk valt correct over elkaar heen, dus normaliter zal regenwater als het achter de aluminium afwerkstrips komt gewoon over de buitenwand naar beneden sijpelen. Dus of schroefgaten danwel raamrubber lijken het water toegang te kunnen verschaffen naar binnen toe, nietwaar?

Ik vind het prettig om mijn vorderingen te delen met jullie. Ik had na de openingspost en de eerste reacties vast butylkit besteld. Foto's onderaan dit bericht.

Gisterochtend, terwijl mijn vrouw nog op bed lag en mijn dochtertjes braaf op de bank even hun ochtendritueel aan het doen waren, (zomervakantie, lekker tv aan en broodje erbij, dekentje over, dikke prima) ik stil de trap naast de caravan gezet en de inlegbies losgetrokken van de buitenste aluminiumstrip, de schroeven losgehaald en de strip losgehaald. In principe vermoedde ik niet dat hier de lekkage vandaan zou komen, zeker na te zien dat de dakplaat over de zijwand heenvalt, echter waren er wel wat kiertjes zichtbaar tussen het rubber en de beplating, butylkit ertussen en weer vastzetten en uitsmeren. (Wat een ellende zeg, heb niet veel ervaring met kitten, maar wat plakt butylkit zeg). De inlegbies er weer indrukken, takkewerk, maar uiteindelijk gelukt.

Vervolgens de aluminiumstrips waar het bewuste raam aan vast zit deels losgeschroefd, kit erachter en smeren maar. Optisch ben ik niet helemaal tevreden (respect voor de mensen die er hun brood mee verdienen), maar de lekkage, mocht die langs deze strip gaan, zal volgens mij niet meer mogelijk zijn.

Toen het raamrubber helemaal losgehaald. Deze had ik in mijn openingspost ook al eens opzij geschoven, maar ik heb besloten hem nu er helemaal af te halen. Ik realiseerde mij dat het houtwerk rondom het raam toch wel slechter was dan ik in eerste instantie voorzag. Boven, onder en linkerzijde zijn vochtig maar gewoon hard. De rechterstijl daarentegen was rottend en enorm vochtig, met hard drukken kwamen er belletjes uit het houtwerk zetten daar. Ik heb de verticale stijl aan rechterzijde eruit gesloopt.

VRAAG: Hoe lang zou het duren tot het acceptabel gedroogd is om het weer af te monteren? Er zal immers zonder twijfel ook wat vocht achter de wanden zitten. De caravan gaat over een week of twee naar de stalling, daar staat deze overdekt. Is het verstandig om het raamrubber er de hele winterperiode af te laten zodat het vocht meer tijd heeft om te ontsnappen?
(Ik snap dat het wenselijk zou zijn om aan de binnenzijde het plaatwerk rondom het raam los te halen, om beter te kunnen ademen, echter zit dat zo ingebouwd, bedbank onder, hoge kast aan een zijde, bovenkastjes, dus dat lijkt erg lastig)
Hoe zouden jullie in deze situatie handelen? scratch.gif
ab.jpeg
Kitwerk bij buitenste aluminium afwerkstrip. Gezien van achterzijde, bovenop loopt het door.
aa.jpeg
Kitwerk bij strip boven raam. Functioneel: JA. Mooi: Mwoah.
ac.jpeg
Houtwerk rondom raam.
“Don’t fear the future or regret the past but celebrate the present.” haphop.gif

Gebruikersavatar
apache007
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 21:54

Re: Advies gevraagd: lekkage bij raam

Bericht door apache007 » vr 25 aug 2017 22:34

Na een paar droge dagen en nachten te hebben gehad zodat de boel kon luchten, gisteren droog nieuw houtwerk op de rotte plekken erin gelijmd. Vandaag de raamrubbers aan buitenzijde ook met butylkit rondom erin weer terug gezet. Hopelijk dat er met wat regen buiten het ook binnen een droge boel blijft rond ons bed. Word vervolgd. thumbup.gif
“Don’t fear the future or regret the past but celebrate the present.” haphop.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Advies gevraagd: lekkage bij raam

Bericht door WillyL » vr 25 aug 2017 23:32

Butyl blijft heeeeeeeeeeel lang kleverig.
Overtollig kit kan je megnemen maar opletten, niet te veel weghalen.
Er zijn hier elkele topics over te vinden.
Indien je een oplosmiddel gebruikt, nadien terug waxen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Advies gevraagd: lekkage bij raam

Bericht door vikingpirate » za 26 aug 2017 22:55

Een tip voor de volgende keer.
Voordat je raam rubber eraf haalt eerst rondom schilders tape strak langs je raam rubber
plakken, en dan je tape goed aan drukken dan je rubbers loshalen enz enz.
Zit alles er weer in dan voorzichtig de tape verwijderen, mocht je toch een uitschieter hebben doekje,
met wasbenzine, haal je het makkelijk weg.
Maar als ik zo naar je rotte kant kijk,zit er ook zwarte schimmel in, ik zou het eruit halen, nieuw stuk hout terug inbrengen en verlijmen en dan alles terug zetten, drogen heeft geen zin, rot is rot en een caravan zal nooit vocht vrij zijn.
Bij mijn vorige caravan heeft het toen goed geholpen.
Succes
Trekker met sleurhut

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”